PDA

View Full Version : Van 2 sources opnemen



Coolfluf
25 juli 2006, 15:45
Hallo iedereen,

Ik ga binnekort een nieuwe PC aanschaffen, maar het budget laat momenteel geen geluidskaart toe. Ik zal het met de onboard sound op een Asus M2N-E (moederbord) moeten doen.

Nu hoef ik geen fantastisch geluid ofzo, maar wat ik wél wil kunnen is van twee sources tegelijk op kunnen nemen. Een microfoon (voor zang) en een Computer Guitar Cable voor de electrische gitaar. T'is zeer vervelend, maar ik kan deze twee onderdelen gewoon niet apart opnemen.

Wat ik nu doe, is mijn direction-sensitive SM57 microfoon op mijn gitaar versterker richten, en dan mijn hoofd er tussen proppen zodat ik ook kan zingen. Da's niet bepaald comfortabel, en het levert ook geen mooi geluid op:)

Wat ik wil kunnen:
m'n microfoon voor mn gezicht zetten, en mn electrische gitaar aansluiten op mn PC (via de versterker, computer guitar cable), en spelen maar. Zonder rare acrobatische toeren:) Het geluid dat word opgenomen, hoeft niet persé in twee aparte tracks opgenomen te worden. Het mag best meteen bij elkaar.

Maar hoe stel ik zo'n opstelling op? Waar moet alles ingeplugt worden? Moet ik een externe geluidskaart aanschaffen? of is onboard sound op 't moederbord genoeg?

Alvast HEEL erg bedankt!

Mithrandir
25 juli 2006, 16:03
Misschien een iets te pragmatische oplossing, maar waarom neem je het niet gewoon apart van elkaar op. Je kunt toch eerst de gitaar opnemen en vervolgens over een koptelefoon de track terug luisteren en je zang opnemen?

Coolfluf
25 juli 2006, 16:13
Neuh, da kan ik juist niet :)

Heb het geprobeerd, maar het lijkt nergens op....

bert k
25 juli 2006, 16:17
Twee geluidsbronnen tegelijk, dat vraagt om een mengpaneeltje. Iets simpels, van Behringer, kost 40 tot 50 euro.

harrie-beton
25 juli 2006, 18:14
Koop inderdaad dat mengtafeltje van Bert en sluit het dan zo aan:

Gitaar op linker kanaal en zang op rechterkanaal. De output van de tafel op je line in van je pc.
Elke geluidskaart kan line in stereo opnemen, dan heb je links en rechts apart je sporen. Even mixen en klaar.

Coolfluf
25 juli 2006, 21:42
Heel erg bedankt iedereen, ik ga meteen zo'n ding aanschaffen :)