PDA

View Full Version : Solo geluid



timgte
25 juli 2006, 14:16
Forummers,

Ik heb het gevoel alsof deze (komende) vraag al honderd keer gesteld is, maar met de zoekfunctie kan ik alleen maar zijdelings gerelateerde zaken vinden lijkt het.

Komt 'ie :
Ik heb een mooie buizenversterker waar ik erg tevreden over ben (Koch PTII). Ik vind het geluid alleen niet mooi voor solo's, voor m'n gevoel moet het wat ronder (als dat het goede woord is).

Nou zag ik laatst Michael Angelo, die had een heel mooi solo geluid en gebruikte alleen maar een marshall stack (2 eigenlijk) en delay pedaaltje van boss volgens mij EN een Ibanez TS9.

Ofwel, is dat wat ik nodig heb? (ts9 of iets soortgelijks?) Als je dat boven op je gain geluid zet, wordt het dan een mooier melodisch solo geluid?

Natuurlijk moet ik het proberen en zo, maar al die zooi meeslepen vind ik toch wel wat werk, vandaar dat ik eerst maar even vraag of dat wel is wat ik moet testen.

Alvast bedankt voor le response!

almarvk
25 juli 2006, 14:27
Als het goed is, komt dat door de TS9 ervoor. Maar hij heeft het natuurlijk ook in z'n vingers zitten ;)

ruezzz
25 juli 2006, 14:30
Ik denk inderdaad dat je met een Tubescreamer precies hebt wat je zoekt.
Het geluid zingt wat mooier en wordt wat gecompressed.

timgte
25 juli 2006, 14:55
Ga ik dat (soort dingen) proberen!

Merci veul.

Dat kopen dus en nog effe oefenen tot ik zo goed ben als Michael Angelo... dat moet toch wel lukken... binnen een jaartje of... 200?

Mitch
25 juli 2006, 17:18
Ja, het grappige is dat gitaristen heel vaak op zoek zijn naar pedalen die de 'tOnE' volledig intact laat, maar heel vaak werkt dat inderdaad niet lekker. Zo'n tweede master volume bijvoorbeeld is hartstikke leuk, maar soms zoek je iets heel anders.
Wat je vooral nodig hebt is iets dat de 'snap' een beetj van de attack haalt. Juist een edaal dat kleurt dus ! Tophoog mag er een tikkie af en een beetje laag ook. Zoek gerust in de generic overdrives als een SD2, OD3, TS7 of TS9. Licht ingestelde germinum fuzz kan er ook heel goed voor zorgen.

Michael AE
25 juli 2006, 18:31
Werk ook aan je spel. Vaak maakt dat ook een enorm verschil met solo's. Als je nog niet de sound hebt die je zoekt, probeer dan eens een andere plectrum of een andere speelstijl. Goedkoper dan een pedaal, maar wel effectiever na verloop van tijd.

johantipker
28 juli 2006, 12:40
Werk ook aan je spel. Vaak maakt dat ook een enorm verschil met solo's. Als je nog niet de sound hebt die je zoekt, probeer dan eens een andere plectrum of een andere speelstijl. Goedkoper dan een pedaal, maar wel effectiever na verloop van tijd.

:rockon: dat wil wel werken......... en beter ook....... zonder het TS9 effekt te willen ontkennen, denk ik dat werken aan je spel altijd tot meer creativiteit, ontplooing en beheersing leidt...... en dan hoef je je ook niet meer heel de tijd blind te gassen op de ultieme dreamrig............. en klink je op "mindere" spullen ook lekker............... waardoor je weer geen enorme stacks & racks nodig hebt, welk feit tot veel vreugde leidt als je weer eens in het centrum van Amsterdam moet klussen en veel te ver weg geparkeerd staat.......

en ipv 1998 keer achter elkaar je TS9 aan en uit te trappen en te denken van "dit is het ook nou weer net niet...." kun je misschien beter es naar je westerngitaar grijpen.......

johanb
28 juli 2006, 19:38
Waar je met de plectrum de snaar raakt maakt bij mij al veel verschil,dan bedoel ik bijna boven de toets of dicht bij de brug

timgte
29 juli 2006, 14:11
Ik snap dat ik aan m'n geluid / techniek moet werken, en dat probeer ik ook. (Dus bedankt voor het advies).

Maar gebruiken jullie voor solo's hetzelfde geluid als voor jullie ritmespel dan? In het geval van stevige Rock / hardrock.

Ik ben gewend om er met mijn Boss gt8 wat delay bij te doen (een beetje!) en meestal pakte ik een andere versterker simulatie. Bijvoorbeeld eentje waar lead bij stond, die klonken dan mooi voor solo geluiden. (En dat was echt geen overgain met 300% delay hoor :satisfie:)

Ik krijg de Gt8 nog niet goed gecombineerd met m'n amp en wil ook van de multieffecten af eigenlijk.

Michael AE
29 juli 2006, 14:27
Meestal gebruik ik wel hetzelfde geluid, ja. Wel vaak met wat delay uit mijn tc2290, rond de 350 ms en als ik iets meer midden wil, gebruik ik mijn Maxon OD808 en tegenwoordig gebruik ik een ProCo Solo voor een lichte boost.

Ik denk dat je best eens een leuke overdrive of boost kunt proberen. Misschien dat je dan al iets meer in de buurt komt van wat je zoekt, maar ik weet niet of je ook meer gain wilt. Misschien is een EQ pedaal in de loop wel wat, dan kun je in elk geval wat meer met de voicing kloten.

Succes.

Thom TK
29 juli 2006, 20:50
Meestal gebruik ik wel hetzelfde geluid, ja. Wel vaak met wat delay uit mijn tc2290, rond de 350 ms en als ik iets meer midden wil, gebruik ik mijn Maxon OD808 en tegenwoordig gebruik ik een ProCo Solo voor een lichte boost.

Ik denk dat je best eens een leuke overdrive of boost kunt proberen. Misschien dat je dan al iets meer in de buurt komt van wat je zoekt, maar ik weet niet of je ook meer gain wilt. Misschien is een EQ pedaal in de loop wel wat, dan kun je in elk geval wat meer met de voicing kloten.

Succes.

Ja precies, equalizers vind ik persoonlijk érg prettig en ze hoeven niet duur te zijn.
Je kan er erg veel mee.