PDA

View Full Version : Tripje naar Keulen: kom ik terug met een Les Paul?



andoni
25 juli 2006, 13:02
Volgende week ga ik een dagje naar Keulen en zoals sommigen misschien weten ben ik al een tijdje aan het GASsen op een mooie Les Paul. Ik ga er dus zeker een hele hoop testen daar ter plaatse. Op foto charmeren die Standard Fadeds me wel, kleinere kop, zebra Burstbuckers, dunnere lak, mooie flame. Maar dat wordt testen.

Maar het blijft een bom duiten. Mijn vraag: is het tegenwoordig met de kwaliteit van Gibsons (meer bepaald Les Paul Standards) echt zo erg gesteld als de horrorverhalen me doen geloven op het net?
Ik ben tot de conclusie gekomen dat een LP echt mijn geluid is. Ik ben bereid om een hele hoop LP's te testen als er zeer goede exemplaren tussenzitten. Als jullie me nu zeggen dat zelfs die erg goede exemplaren het geld niet waard zijn (tegenover alternatieven), dan denk ik nog twee keer na.

Anyway, het komt erop neer dat ik wat redenen zou willen horen om met een Les Paul terug te keren of juist niet.

Oh ja, ik speel nu een 5-tal jaar en speel momenteel op een ESP/LTD Viper over een Marshall DSL100. De Viper blijft als 'rondslingergitaartje'.

arjanb01
25 juli 2006, 13:06
Volgende week ga ik een dagje naar Keulen en zoals sommigen misschien weten ben ik al een tijdje aan het GASsen op een mooie Les Paul. Ik ga er dus zeker een hele hoop testen daar ter plaatse. Op foto charmeren die Standard Fadeds me wel, kleinere kop, zebra Burstbuckers, dunnere lak, mooie flame. Maar dat wordt testen.

Maar het blijft een bom duiten. Mijn vraag: is het tegenwoordig met de kwaliteit van Gibsons (meer bepaald Les Paul Standards) echt zo erg gesteld als de horrorverhalen me doen geloven op het net?
Ik ben tot de conclusie gekomen dat een LP echt mijn geluid is. Ik ben bereid om een hele hoop LP's te testen als er zeer goede exemplaren tussenzitten. Als jullie me nu zeggen dat zelfs die erg goede exemplaren het geld niet waard zijn (tegenover alternatieven), dan denk ik nog twee keer na.

Anyway, het komt erop neer dat ik wat redenen zou willen horen om met een Les Paul terug te keren of juist niet.

Oh ja, ik speel nu een 5-tal jaar en speel momenteel op een ESP/LTD Viper over een Marshall DSL100. De Viper blijft als 'rondslingergitaartje'.

De LP's van na 2001 zijn echt gewoon goed ! Trap niet in de horror verhalen. Maar goed, het blijft testen, test veel ! Ik ben tegen mn eigen LP Standard aangelopen tweedehands, terwijl ik eigenlijk voor de faded wilde gaan, maar die was dus 350 euro duurder dan mn tweedehandse (ook met burstbuckers, maar geen zebra's maar met de kapjes).
Die van mei is van 2004 en dus gewoon een goeie gitaar, al blijven gibsons wel duur natuurlijk. Ik ben dr dolblij mee, en het was een goeie deal !

Orpheo
25 juli 2006, 13:15
ik vind gibsons zeker t geld waard. de standard faded dus. klinkt heerlijk. zeker niet verkeerd! sterker nog; ik vind ze fijner klinken dan de customshop R9! en das geen grap! de standard faded is lekker agressief, rond, vol (in mijn oren) en de R9 is wat milder. minder agressief. wat te lief. ook als een prof. gitarist erop speelt vind ik dat. mijn standard zal ook zo'n faded worden. supergitaar! wel flink testen natuurlijk.

gorgasm
25 juli 2006, 14:46
al es nr Keulen geweest?(musicstore)

ponq
25 juli 2006, 14:51
al es nr Keulen geweest?(musicstore)

que? openingspost gelezen?

gorgasm
25 juli 2006, 15:20
mis ik dat er staat dat ie er al es geweest is?

andoni
25 juli 2006, 15:23
mis ik dat er staat dat ie er al es geweest is?
Nope, dit zal de eerste keer zijn. Iets dat ik erover moet weten (slechte, goede ervaringen)?

Anders Destium
25 juli 2006, 16:23
Niets kan tegen een goede LP op, dus als je er een boel uittest kom je er geheid eentje tegen die je helemaal wegblaast en die "jouw" ding is. Ik ben helaas nog niet "mijn" LP tegengekomen, en ik ben toch al een tijd aan het zoeken :) Het is meer dat ik vaak schrik van de prijs die wordt gevraagd voor Gibsons waar duidelijk dingen op aan te merken zijn (slecht fretwerk vooral, maar ook lakfouten en andere slordigheidjes). Dat is lang niet bij allemaal hoor, er zijn genoeg waar niets mis mee is.

Ik vind het alleen jammer dat je er niet op kunt vertrouwen dat bij zulke dure gitaren alles in orde is. Volgens sommigen heb je dat gewoon te pikken omdat er Gibson op het label staat. Ik vind dat waanzin. De horrorverhalen zijn vaak overdreven, maar de kwaliteitscontrole laat wel te wensen over. Dat is althans mijn mening, al begrijp ik het standpunt van Gibson wel. Als mensen gitaren blijven kopen die je ook zou kunnen afkeuren dan is dat pure winst.

Dus gewoon uitproberen, en als je bij geeneen denkt "ja, dit is hem" dan heb je iig een leuk dagje gehad. En als je er wel eentje vindt dan ben je helemaal geregeld :cheerup: In beide gevallen zien we natuurlijk graag een verslagje ;)

arjanb01
25 juli 2006, 16:27
Niets kan tegen een goede LP op, dus als je er een boel uittest kom je er geheid eentje tegen die je helemaal wegblaast en die "jouw" ding is. Ik ben helaas nog niet "mijn" LP tegengekomen, en ik ben toch al een tijd aan het zoeken :) Het is meer dat ik vaak schrik van de prijs die wordt gevraagd voor Gibsons waar duidelijk dingen op aan te merken zijn (slecht fretwerk vooral, maar ook lakfouten en andere slordigheidjes). Dat is lang niet bij allemaal hoor, er zijn genoeg waar niets mis mee is.

Ik vind het alleen jammer dat je er niet op kunt vertrouwen dat bij zulke dure gitaren alles in orde is. Volgens sommigen heb je dat gewoon te pikken omdat er Gibson op het label staat. Ik vind dat waanzin. De horrorverhalen zijn vaak overdreven, maar de kwaliteitscontrole laat wel te wensen over. Dat is althans mijn mening, al begrijp ik het standpunt van Gibson wel. Als mensen gitaren blijven kopen die je ook zou kunnen afkeuren dan is dat pure winst.

Dus gewoon uitproberen, en als je bij geeneen denkt "ja, dit is hem" dan heb je iig een leuk dagje gehad. En als je er wel eentje vindt dan ben je helemaal geregeld :cheerup: In beide gevallen zien we natuurlijk graag een verslagje ;)

Het is bekend dat Gibson 'met opzet' foutjes laat zitten. Let maar es op de inlays bij de hogere frets, die zijn ook niet perfect afgewerkt. Ik hoorde van mn vaste gitaarverkoper, die echt een Gibsonkenner is, tig keer in de fabriek zelf geweest is en tig Gibsons heeft hangen, dat ze dat bij Gibson doen om het handmatige karakter van de gitaar te handhaven.
Je kunt dit een onzin verkooppraatje noemen, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Negative K3 fan
25 juli 2006, 16:40
Je kunt dit een onzin verkooppraatje noemen, maar er zit wel een kern van waarheid in.

en het werkt blijkbaar voor geen meter :)

BaseSix
25 juli 2006, 17:23
Ik ben zelf groot Gibson fan (heb ook drie LP standards) en wil ook nog wel even een duit in de zak doen.

Voordat ik overstapte op Gibson heb ik ook veel van de verhalen over slechte kwaliteitscontrole gelezen en ik was ook zelf al overtuigd dat je meer voor de naam betaald dan de kwaliteit, maar moet daar toch een beetje op terug komen. Waarom? Ik heb meerdere LP kopiën gehad van verschillende merken, maar niets kan op tegen de klank en het gevoel van een echte Gibson Les Paul. Het voelt en klinkt voor mij gewoon goed!

Het is inderdaad waar dat er "slechte" LPs te koop zijn. Doet Gibson dit met opzet? Dat lijkt mij niet logisch, maar dat ze sommige dingen door de vingers zien wel. Zoals al eerder opgemerkt kopen mensen gitaren (wat overigens perfect klinkende gitaren kunnen zijn waar technisch niets aan mankeert) met kleine schoonheidfouten toch wel en vernietigen zoals PRS dat doet is dan puur verlies. Een van mijn LPs kent ook wel een schoonheidsfoutje, maar ik vind dat niet heel erg belangrijk (licht bobbelige lak boven de hals bij de body).

Er zullen ook technisch slechte Les Pauls te vinden zijn. Ik denk echter dat je daar goed voor moet zoeken en geen enkele winkel zal aan zijn klanten technisch slechte gitaren willen verkopen. Je doet je klanten dan namelijk niet echt een plezier en zal ze dan niet snel terug zien voor een volgende koop. Als ze al willen kopen natuurlijk, want het is ook niet echt goed voor het imago van een winkel. Bovendien kost het vaak extra tijd en moeite om de boel recht te zetten. Met jouw ervaring kun je zelf wel beoordelen of de gitaar wel of niet technisch goed is. Anders zou ik zeggen, doe een beetje onderzoek naar waar je op moet letten. Slechte LPs hoeft natuurlijk niemand te kopen.

Conclusie: Ga gewoon testen en kijk of je er één vind die de klank geeft die jij zoekt (want er zijn ook nog wel kleine exemplarische verschillen). Kijk vervolgens of de gitaar technisch in orde is en zo ja... Go for it! Ga niet teveel af van de meningen van anderen. Het gaat om jou! LPs zijn erg duur en ja je betaald zeker teveel voor de naam, maar het blijven een van de beste productiegitaren die er te koop zijn! Vergeet ook niet dat velen het geld niet kunnen opbrengen en jaloezie en afgunst soms hun mening beïnvloed. Kijk dus gewoon naar wat je zelf wil!

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten,

Michiel

Anders Destium
25 juli 2006, 17:33
Welkom op gitaarnet!

De horrorverhalen zijn vaak overdreven, maar zelf zoek ik al jaren "de" Les Paul voor mij maar ik heb hem helaas nog niet kunnen vinden. Er is altijd wel iets met de gitaren aan de hand die ik test :(


Het is bekend dat Gibson 'met opzet' foutjes laat zitten. Let maar es op de inlays bij de hogere frets, die zijn ook niet perfect afgewerkt. Ik hoorde van mn vaste gitaarverkoper, die echt een Gibsonkenner is, tig keer in de fabriek zelf geweest is en tig Gibsons heeft hangen, dat ze dat bij Gibson doen om het handmatige karakter van de gitaar te handhaven.
Je kunt dit een onzin verkooppraatje noemen, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Dus wat je zegt is dat Gibson met opzet gitaren met slecht fretwerk aflevert om aan mensen te bewijzen dat ze met de hand worden gemaakt :???: Waarom zou je dat als fabrikant van kwaliteitsgitaren willen doen? 1 fatsoenlijke reden is genoeg. Wat is de kern van waarheid? Het kan natuurlijk niet aan de gebrekkige kwaliteitscontrole liggen :roll:

Michael AE
25 juli 2006, 18:02
Ik heb ook een hele zooi R9's, R7's en R8's getest voordat ik mijn R9 kocht. Het is inderdaad waar dat je er veel moet testen om een (voor jou) goed exemplaar te vinden, maar dat is niet alleen bij Gibson zo. Er zijn zat andere merken te vinden waar de kwaliteitsverschillen net zo hoog zijn.

Ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem. Het is inderdaad zo dat Gibson, en dan vooral de CS, in mijn ogen gitaren met karakter maakt. Veel merken die consistenter zijn, vind ik karakterloos. Ik heb ook Heritage getest bijvoorbeeld, en die klonken allemaal goed, maar ook allemaal (ongeveer) hetzelfde. De Gibsons die ik geprobeerd heb, hadden allemaal iets speciaals.

Mijn R9 en Robbert's (Les Paul op het forum) R8 zijn de beste LP's die ik persoonlijk ooit gehoord heb. Ze zijn er wel, maar je moet gewoon goed zoeken.

Anders Destium
25 juli 2006, 18:03
Ik heb tot nog toe volgens mij vooral het geluk gemist, maar een Les Paul komt er geheid een keer bij me. Het blijft zo'n beetje de ultieme gitaar :cheerup:

Michael AE
25 juli 2006, 18:05
ik wil niet spammen, maar vraag eens aan Wizz of hij nog wat leuks heeft. Misschien heb je mazzel en zit er een hele goede tussen.

schizo910
25 juli 2006, 18:05
Het is bekend dat Gibson 'met opzet' foutjes laat zitten. Let maar es op de inlays bij de hogere frets, die zijn ook niet perfect afgewerkt. Ik hoorde van mn vaste gitaarverkoper, die echt een Gibsonkenner is, tig keer in de fabriek zelf geweest is en tig Gibsons heeft hangen, dat ze dat bij Gibson doen om het handmatige karakter van de gitaar te handhaven.
Je kunt dit een onzin verkooppraatje noemen, maar er zit wel een kern van waarheid in.


Het is voor het eerst dat ik dat hoor, en eerlijk gezegd geloof ik er geen ene rotmoer van.

andoni
25 juli 2006, 18:13
Ik heb ook een hele zooi R9's, R7's en R8's getest voordat ik mijn R9 kocht. Het is inderdaad waar dat je er veel moet testen om een (voor jou) goed exemplaar te vinden, maar dat is niet alleen bij Gibson zo. Er zijn zat andere merken te vinden waar de kwaliteitsverschillen net zo hoog zijn.

Ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem. Het is inderdaad zo dat Gibson, en dan vooral de CS, in mijn ogen gitaren met karakter maakt. Veel merken die consistenter zijn, vind ik karakterloos. Ik heb ook Heritage getest bijvoorbeeld, en die klonken allemaal goed, maar ook allemaal (ongeveer) hetzelfde. De Gibsons die ik geprobeerd heb, hadden allemaal iets speciaals.

Mijn R9 en Robbert's (Les Paul op het forum) R8 zijn de beste LP's die ik persoonlijk ooit gehoord heb. Ze zijn er wel, maar je moet gewoon goed zoeken.
Les Pauls uit de Custom shop vallen buiten het budget denk ik... Is het verschil met de gewone productiemodellen echt zo groot? Of kan een erg goede niet-Custom Shop LP de vergelijking met een CS aan?

Anders Destium
25 juli 2006, 18:14
ik wil niet spammen, maar vraag eens aan Wizz of hij nog wat leuks heeft. Misschien heb je mazzel en zit er een hele goede tussen.

Mijn grote probleem is dat ik eigenlijk hele andere prioriteiten heb (vandaar mijn ruiloffers en nieuwe gitaar vorige week :hippie: ). Mijn GAS is niet minder, alleen mijn mogelijkheden ;)

Ik weet van Wizz dat hij niet zo houdt van inruilen, en dat zou wel mijn eerste keus zijn.

nielsduursma
25 juli 2006, 18:17
Het is bekend dat Gibson 'met opzet' foutjes laat zitten. Let maar es op de inlays bij de hogere frets, die zijn ook niet perfect afgewerkt. Ik hoorde van mn vaste gitaarverkoper, die echt een Gibsonkenner is, tig keer in de fabriek zelf geweest is en tig Gibsons heeft hangen, dat ze dat bij Gibson doen om het handmatige karakter van de gitaar te handhaven.
Je kunt dit een onzin verkooppraatje noemen, maar er zit wel een kern van waarheid in.

ze willen dus laten zien dat de gitaar echt gemaakt is door een goedkope mexicaan die met z'n dronken harses in een illegaal pandje in california de inlay heeft verneukt??

doen mij dan toch maar een perfect afgewerkte gitaar gemaakt door opa gibson himself :stop:
:D

Agent_Smith
25 juli 2006, 18:18
Okee, als de Gibson liefhebbers hun bijdrage moeten leveren kan ik moeilijk achterblijven. Want zoals menigeen ondertussen wellicht weet kan weinig anders dan een Gibson mij bekoren.
Maar ja, in dit geval kan ik denk ik weinig tot hulp zijn. Alle LPs van na 1975 zijn voor mij 'nieuw' ;-) Nee hoor, flauwekul. Ik heb een 91er standard gahad en dat was ongeveer de slechtste Gibson die ik ooit heb gezien. Morsdood was-ie. Schoonheidsfoutjes deren me totaal niet, maar dat komt wellicht omdat ik alleen oude (gebruikte) LPs koop. Als je een nieuwe koopt kan ik me voorstellen dat je voor dat bedrag wel een puntgave wilt. Maar dan nog gaan bij mij klank en bespeelbaarheid vóór uiterlijk.
De jongste die ik heb gehad was een '95 Classic Honeyburst. Een ongelofelijk goede gitaar! Eé'n van de beste die gehad heb. Helaas hebben die Classics die dunne 60s hals... Daar kon ik dus niet aan wennen.
Anyway, ik zou zoals anderen al zeiden zeer uitgebreid testen en degene die je het beste ligt nemen. Ik zit zelf aan een R9 te denken (R8's hebben denk ik een te dikke hals en een R0 een te dunne) of een faded Standard en ben zeer benieuwd naar de huidige Gibsons (lees: laatste vijf jaar).

Michael AE
25 juli 2006, 18:21
Les Pauls uit de Custom shop vallen buiten het budget denk ik... Is het verschil met de gewone productiemodellen echt zo groot? Of kan een erg goede niet-Custom Shop LP de vergelijking met een CS aan?

Een hele goede Standard zal vast net zo goed of misschien wel beter klinken dan een middelmatige CS, maar als je een goede CS hebt, dan kan daar niets tegen op, mits je het "echte" LP geluid wil.

Wat Orpheo bijvoobeeld zei, over die faded die beter klinkt dan een R9, dan weet ik niet of Orpheo wel het "echte" LP geluid zoekt.

Nu is het natuurlijk allemaal smaak, maar geloof mij maar...een goede R8/9 klinkt zoals een LP bedoeld is te klinken.

ps. Het "echte" LP geluid is natuurlijk niet consequent aan te wijzen, maar ik heb wel eens een paar originele '58-ers en '59-ers bespeeld, en die worden toch echt als de heilige graal bestempeld. Mijn R9 komt in elk geval akelig dicht in de buurt.

Michael AE
25 juli 2006, 18:25
Euhm, nog even om mezelf in te dekken...

Ik wil dus niet beweren dat ik weet wat het "echte" LP geluid is, he. ZO komt het wel een beetje over, maar ik bedoel eigenlijk meer te zeggen dat de features en de constructie van CS LP's veel dichter bij de originelen zit dan de andere series. Voor mij is "het" LP geluid gewoon simpelweg het geluid van een originele '58-er of '59-er, en ik ben niet de enige. Als je een R9 of R8 koopt heb je, naar mijn ervaring, iets wat daar het dichtste bij in de buurt komt.

andoni
25 juli 2006, 18:31
Euhm, nog even om mezelf in te dekken...

Ik wil dus niet beweren dat ik weet wat het "echte" LP geluid is, he. ZO komt het wel een beetje over, maar ik bedoel eigenlijk meer te zeggen dat de features en de constructie van CS LP's veel dichter bij de originelen zit dan de andere series. Voor mij is "het" LP geluid gewoon simpelweg het geluid van een originele '58-er of '59-er, en ik ben niet de enige. Als je een R9 of R8 koopt heb je, naar mijn ervaring, iets wat daar het dichtste bij in de buurt komt.
Duidelijk genoeg. Ik moet zeggen dat ik vrij veel heavy dingen speel. Ik luister graag naar heavy bands die op LP's spelen, maar dat is allemaal vrij moderne rock. Of dat het "echte" LP geluid is zoals jij bedoelt weet ik niet. Misschien dat ik daarvoor beter met een gewone Standard ben...

Orpheo
25 juli 2006, 18:34
@ michael. mee eens. voor mij is het ultieme les paul geluid heel anders dan voor jou. jij bent gek van de '59 les pauls, ik meer van de norlin-periode. ik krijg met geen mogelijkheid met de R9 dat warme, zoetige, pittige agressieve geluid van the darkness, maar met de gewone faded standard, of mijn eigen les pauls wel. het ultieme les paul geluid is echt zo subjectief. voor mij is de les paul in de basis de perfecte gitaar, maar hij moet nog iets extra's hebben wil ik 'm kopen. voor mij is duur niet (meer!) synoniem met 'de sound'.

Michael AE
25 juli 2006, 18:35
Duidelijk genoeg. Ik moet zeggen dat ik vrij veel heavy dingen speel. Ik luister graag naar heavy bands die op LP's spelen, maar dat is allemaal vrij moderne rock. Of dat het "echte" LP geluid is zoals jij bedoelt weet ik niet. Misschien dat ik daarvoor beter met een gewone Standard ben...

Precies.

Een CS klinkt vaak opener en heeft minder output. Ik heb ook een classic en die klinkt veel minder open en heeft een strakkere feel. De CS heeft wel weer veel meer ballen, maar klinkt bijvoorbeel clean ook veel beter. Ik vind hem overstuurd ook beter klinken, maar als je toch alleen maar rock speelt, weet ik niet of het wel het geld waard is.

Probeer ook wat classics uit, die klinken naar mijn gevoel iets heftiger dan standards. (komt door de p/u's zullen de meesten zeggen, maar ik heb het puur over het onversterkte karakter.)

Michael AE
25 juli 2006, 18:44
@ michael. mee eens. voor mij is het ultieme les paul geluid heel anders dan voor jou. jij bent gek van de '59 les pauls, ik meer van de norlin-periode. ik krijg met geen mogelijkheid met de R9 dat warme, zoetige, pittige agressieve geluid van the darkness, maar met de gewone faded standard, of mijn eigen les pauls wel. het ultieme les paul geluid is echt zo subjectief. voor mij is de les paul in de basis de perfecte gitaar, maar hij moet nog iets extra's hebben wil ik 'm kopen. voor mij is duur niet (meer!) synoniem met 'de sound'.

Exact.

Het heeft ook niet alleen met sound te maken, maar ook met bespeelbaarheid, bijvoorbeeld. Veel mensen kunnen niet overweg met de dikke halzen van r8/9's. Sommigen weer niet met de dunne halzen van Classic's of r0's. Er zijn dudes die niet van die plattere frets van een r8 houden.

Ik vind de feel van de "niet-CS" LP's bijvoorbeeld niks. Puur smaak. Customs vind ik mooier om te zien dan r8/9's, maar ik heb nog nooit een goede Custom in mijn handen gehad. Ook zoiets. Ik zou dus nooit naar een Custom gaan zoeken, omdat het niet mijn gitaar is, maar er zijn er vast genoeg die goed zijn.

Ach, laten we het erop houden dat het meest verstandige wat je kunt doen alle LP's op aarde proberen is. Of in elk geval degene die je kan proberen.

Orpheo
25 juli 2006, 18:54
Exact.

Het heeft ook niet alleen met sound te maken, maar ook met bespeelbaarheid, bijvoorbeeld. Veel mensen kunnen niet overweg met de dikke halzen van r8/9's. Sommigen weer niet met de dunne halzen van Classic's of r0's. Er zijn dudes die niet van die plattere frets van een r8 houden.

Ik vind de feel van de "niet-CS" LP's bijvoorbeeld niks. Puur smaak. Customs vind ik mooier om te zien dan r8/9's, maar ik heb nog nooit een goede Custom in mijn handen gehad. Ook zoiets. Ik zou dus nooit naar een Custom gaan zoeken, omdat het niet mijn gitaar is, maar er zijn er vast genoeg die goed zijn.

Ach, laten we het erop houden dat het meest verstandige wat je kunt doen alle LP's op aarde proberen is. Of in elk geval degene die je kan proberen.

agreed. grappig dat wat ik fijn vind juist NIEt customshop is, ondanks dat dat het toppunt in de les paul business zou moeten zijn...

Michael AE
25 juli 2006, 18:58
agreed. grappig dat wat ik fijn vind juist NIEt customshop is, ondanks dat dat het toppunt in de les paul business zou moeten zijn...

In elk geval zijn we het erover eens, dat een Les Paul over een JCM800 een wereldcombinatie is!

Orpheo
25 juli 2006, 19:02
In elk geval zijn we het erover eens, dat een Les Paul over een JCM800 een wereldcombinatie is!

dat in ieder geval! :D

vulvasonic
25 juli 2006, 20:28
Ik heb twee Gibsons en ik kan alleen maar zeggen dat ze beide gigantisch lekker spelen, goed gebouwd zijn, enorm fraai klinken en er fantastisch uitzien.
En het is zeker niet zo dat ik vrachtwagens vol Gibsons door mijn handen heb laten gieren voordat ik de uiteindelijke beslissing tot aanschaf nam.

Heb je een CS nodig?
Ik zou zeggen van niet.

Agent_Smith
25 juli 2006, 20:49
Duidelijk genoeg. Ik moet zeggen dat ik vrij veel heavy dingen speel. Ik luister graag naar heavy bands die op LP's spelen, maar dat is allemaal vrij moderne rock. Of dat het "echte" LP geluid is zoals jij bedoelt weet ik niet. Misschien dat ik daarvoor beter met een gewone Standard ben...

Ik ben het met Orpheo eens. Ik denk als ik op je verhaal af ga, dat je qau geluid het meest richting een 70s LP moet denken. Als het kan zelf een Custom. Die dingen blazen echt vreselijk. Echt mega-ballen voor heavy rock!

tmcm
25 juli 2006, 20:57
some nice reading

http://www.piller.at/music/index.php?target=lp-faq/index.html

http://www.piller.at/music/lp-faq/swisscheese.jpghttp://www.piller.at/music/lp-faq/tenon.jpg

Fumi SG
25 juli 2006, 21:09
En zie hier... EXACT dezelfde gitaar als die enige tijd geleden werd aangeboden!:seriousf:

http://www.piller.at/music/lp-faq/lp52.jpg

Orpheo
25 juli 2006, 21:49
some nice reading

http://www.piller.at/music/index.php?target=lp-faq/index.html

http://www.piller.at/music/lp-faq/swisscheese.jpghttp://www.piller.at/music/lp-faq/tenon.jpg

wow...superbe vergelijking, die tweede foto! de bovenste is epi, de andere de cs!

tmcm
25 juli 2006, 21:55
geen epi lees ik toch?

Rechts sieht man den Unterschied in der Halskonstruktion bei einer Les Paul von Gibson USA (oben) und dem Custom Shop (unten).
http://www.piller.at/music/lp-faq/tenon.jpg

Orpheo
25 juli 2006, 21:56
geen epi lees ik toch?

Rechts sieht man den Unterschied in der Halskonstruktion bei einer Les Paul von Gibson USA (oben) und dem Custom Shop (unten).
http://www.piller.at/music/lp-faq/tenon.jpg

dat was wat er vaak verteld is. later scheen het gewoon epi te zijn. maar dan nog. mijn studiootje met normale nek klinkt lekkerder dan menig customshop gitaartje. long neck tennon, weight relief holes. boeiend. t gaat erom hoe de gitaar klinkt. en als dat bij toeval MET long tennon is, of zonder de holes, so be it. maar IK ga af op mijn gehoor. niet op specs. niet MEER in ieder geval.

gorgasm
25 juli 2006, 22:11
toen wij gingen, 24juni en 1 juli, werden we tog wat teleurgesteld, na t zien vd site en de cataloog, om dan in zo'n "kleine" winkel terecht te komen.
van ons wast n zaterdag en blijkbaar vonden t veel mensen dan es nodig om hun kunstjes op 1 of andere kutamp te showen.
Ik mocht unplugged de Ibanez uv777 proberen.
wel leuk, je vraagt t ff en je mag gelijk welke gitaar pakken die je wilt, om te testen.

Anders Destium
25 juli 2006, 23:55
dat was wat er vaak verteld is. later scheen het gewoon epi te zijn. maar dan nog. mijn studiootje met normale nek klinkt lekkerder dan menig customshop gitaartje. long neck tennon, weight relief holes. boeiend. t gaat erom hoe de gitaar klinkt. en als dat bij toeval MET long tennon is, of zonder de holes, so be it. maar IK ga af op mijn gehoor. niet op specs. niet MEER in ieder geval.

Deze foto's komen allebei van de site van Gibson zelf oorspronkelijk.

Orpheo
25 juli 2006, 23:56
Deze foto's komen allebei van de site van Gibson zelf oorspronkelijk.

hm... er is tegen mij door diverse mensen verteld dat de een van gibson was (onderste) en bovenste epi. maar dan nog. maakt t wat uit? ik heb liever een goed klinkende gitaar met gaten en korte halslas dan eentje die kut klinkt ZONDER gaten en met lange halslas :)

Anders Destium
26 juli 2006, 00:01
Ik zou er zelf ook geen verdere conclusies aan verbinden, maar het volgende is gebeurd (wat ik ervan heb gelezen en onthouden): Gibson wilde uitleggen hoe het zat met de long tenon en plaatste daarom deze foto op de site. Daarop kwamen er zoveel verontwaardigde reacties van mensen die niet konden geloven dat er bij de "normale" modellen zoveel speling zat dat ze de foto van de site hebben gehaald. Het kwaad was toen al geschied, de foto's waren al verspreid over het internet. Niet dat het veel zegt, zolang de lijmverbinding maar goed is dan is er weinig aan de hand inderdaad.

andoni
26 juli 2006, 00:02
some nice reading


Spijtig dat ik het Duits niet machtig ben, lijkt me een erg interessante tekst.

Michael AE
26 juli 2006, 00:18
Tsja, ik weet het niet, hoor. Mijn ervaring is dat je toch complexiteit mist bij de goedkopere modellen. Uiteraard is het niet voor iedereen, maar ik heb toch het idee dat -gemiddeld genomen- wanneer je langer speelt en andere eisen aan je spullen gaat stellen, je uiteindelijk toch die complexiteit wel wil. Het geeft toch meer karakter op 1 of andere manier. Dat zal gerust meerdere redenen hebben, maar goed, alles is belangrijk als het om toon gaat. Ook de tennon.

Ik geef toe dat een gitaar van over de 3000 euro belachelijk is. Toch heb ik zelf gemerkt dat het verschil ECHT gerechtvaardigd is. Het maakt me niet uit wat voor voorkeuren iedereen heeft, maar als mensen zeggen dat er geen kwaliteits verschil bestaat tussen een CS Fender/Gibson en de standaard modellen, dan vraag ik me af of ze ooit wel eens een goede a/b test hebben gedaan.

Er zijn zat "standaard" modellen die waanzinnig zijn, maar er is gewoon simpelweg meer keus in goede gitaren uit het CS segment. Ik heb meer dan genoeg goede "standards" getest, zowel van Fender als van Gibson. Mijn ervaring is dat de CS modellen gewoon veel meer rijkheid en complexiteit hebben. Waar dat aan ligt zal me een worst wezen, eigenlijk. In elk geval ben ik objectief genoeg geweest, want waarom zou ik een gitaar van 5000 euro kopen, als een gitaar van 2000 -of nog minder- hetzelfde klinkt?

Dit hele verhaal moet natuurlijk wel met een korrel zout genomen worden, want het is maar mijn mening. ;)

Punt
26 juli 2006, 00:22
Sinds ik de CS Historics heb ontdekt wil ik echt niet anders meer.
De eerste keer dat ik een Historic in handen kreeg was een openbaring.

Meeste waar voor het geld is de R7, de Goldtop, die is vaak voorzien van een top waarvan de naad niet in het midden zit. Rest maple zeg maar. Door de Gold lak zie je dat niet en je hebt voor relatief weinig geld een super kwaliteit.

Als je er zelf een importeert zit je zo'n beetje in de prijsrange van een standard die je hier koopt.

andoni
26 juli 2006, 12:55
Nog een vraagje: om mij te informeren ben ik wat sites afgegaan, en ik merk dat de prijzen van Musicstore in Keulen toch soms aan de hoge kant zijn vergeleken met "kleine" winkels, wat mij erg vreemd lijkt voor zo'n grote winkel in Duitsland (gaat er misschien iets af als je overgaat tot het kopen?).

Op de site van Max Guitars in Den Haag staan bijvoorbeeld vele nieuwe Les Pauls telkens een paar honderd euro goedkoper.

Wat zijn nog zo goede winkels om te gaan shoppen voor een Les Paul? Let wel, ik woon in Belgie (Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel dus), dus als het dichtbij is, is dat mooi meegenomen uiteraard.

Als er een winkel is waar ervan gezegd kan worden: "moet je een Les Paul hebben, moet je daar zijn", zou ik wel willen weten welke dat is :)
Ik ga zoiezo naar Keulen (broer moet er toch zijn voor cymbalen), dus als ik daar een LP vind die ik echt super vind, kan het zijn dat ik daarmee terugkeer, maar toch zou ik wat leuke winkels dichter bij de deur weten...

Anders Destium
26 juli 2006, 13:25
Neem tenminste iets mee waaruit blijkt dat ze elders goedkoper zijn, dan kun je altijd gaan afdingen.

gorgasm
26 juli 2006, 13:26
zeker n leuke winkel in Köln, maar ga er zonder verwachtingen naartoe. Dan wordt je nie teleurgesteld:)

tip voor je broer, probeer tegen yannis te lullen, n kleine, zwart lang haar, aziatisch type(als die nog nie in verlof is).
Waarom; klein verhaaltje, we kwamen van kortrijk, van 6u al vertrokken, +5u treinen, vragen de baas(toen wisten we nog ni da t die was) of we zo'n drum int zwart konden hebben, zei dat we minimum 6maand moesten wachten. wij vertellen da we studio inmoesten enz... ie zei dat ie ging zien wa ie kon doen. Dat moet ie nu nog steeds! Wij per ongeluk tegen yannis begonnen, we deden n rack mee, paar cymbalen...de week erachter achter de rest geweest, voor +/-6.000€ gekocht, paar dingen bij gekregen, korting gekregen, thx to yannis.
Kerel deed enorm veel moeite voor ons, wist perfect wa we wilden(die snare gaat hard!) cymbalen die vol en overtuigeng klinken, alles wa we willen.

ps, wij kochten (oa) n tama starclassic bubinga, moeten in okt achter 2de basdrum gaan.

pietros
26 juli 2006, 14:14
Nog een vraagje: om mij te informeren ben ik wat sites afgegaan, en ik merk dat de prijzen van Musicstore in Keulen toch soms aan de hoge kant zijn vergeleken met "kleine" winkels, wat mij erg vreemd lijkt voor zo'n grote winkel in Duitsland (gaat er misschien iets af als je overgaat tot het kopen?).

Op de site van Max Guitars in Den Haag staan bijvoorbeeld vele nieuwe Les Pauls telkens een paar honderd euro goedkoper.

Wat zijn nog zo goede winkels om te gaan shoppen voor een Les Paul? Let wel, ik woon in Belgie (Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel dus), dus als het dichtbij is, is dat mooi meegenomen uiteraard.

Als er een winkel is waar ervan gezegd kan worden: "moet je een Les Paul hebben, moet je daar zijn", zou ik wel willen weten welke dat is :)
Ik ga zoiezo naar Keulen (broer moet er toch zijn voor cymbalen), dus als ik daar een LP vind die ik echt super vind, kan het zijn dat ik daarmee terugkeer, maar toch zou ik wat leuke winkels dichter bij de deur weten...

je kan eens naar piens gaan in deinze. ik ben er wel nog nooit zelf geweest maar als je de site moet geloven hebben ze de "mooiste" en "grootste" showroom van europa.

Anders Destium
26 juli 2006, 14:24
En als je internetfora moet geloven is Piens de slechtste gitaarzaak van België :)

andoni
26 juli 2006, 14:41
je kan eens naar piens gaan in deinze. ik ben er wel nog nooit zelf geweest maar als je de site moet geloven hebben ze de "mooiste" en "grootste" showroom van europa.
Ik heb daar al wat dingen gekocht. Mij krijg je daar nooit meer binnen. Als beginnend gitarist een paar adviezen gekregen die kant nog wal raken (een Line6 Spider werd mij aangeraden boven een Marshall DSL401, een gitaar zonder slagplaat klinkt beter dan 1 met slagplaat en nog van die leuke dingen). Bovendien vragen ze systematisch voor alles een veel te hoge prijs in vergelijking met andere winkels.

pietros
26 juli 2006, 14:48
dit weet ik dan ook weer :seriousf:

Punt
27 juli 2006, 23:28
Kwam toevallig dit filmpje tegen over de neck tenon.
Ik heb meer filmpjes gezien op de CS site denk ik over de verschillen tussen de Historics en de Standards, maar weet zo gauw niet waar.

http://www.youtube.com/watch?v=j89iGuz0NzQ

Fumi SG
27 juli 2006, 23:50
Een hoop onleesbaar gezwets...

Sorry dat ik even van het onderwerp afwijk maar dude... is het zó lastig om een normaal leesbaar verhaaltje te typen?!

andoni
28 juli 2006, 16:12
Kwam toevallig dit filmpje tegen over de neck tenon.
Ik heb meer filmpjes gezien op de CS site denk ik over de verschillen tussen de Historics en de Standards, maar weet zo gauw niet waar.

http://www.youtube.com/watch?v=j89iGuz0NzQ
Duidelijk filmpje. Ik denk echter dat ik er niet veel mee ben, het zal echt uitproberen worden. Neck tennons, weight relief holes, al die dingen kunnen me gestolen worden. Ik ga alle Les Pauls binnen het budget testen (dus noodzakelijkerwijs beperkt tot de Standards) en daaruit degene die mij het meeste bevalt selecteren. Tenzij zelfs dat exemplaar niet aan mijn verwachtingen voldoet, dan geen Gibson :)

Orpheo
28 juli 2006, 16:35
Duidelijk filmpje. Ik denk echter dat ik er niet veel mee ben, het zal echt uitproberen worden. Neck tennons, weight relief holes, al die dingen kunnen me gestolen worden. Ik ga alle Les Pauls binnen het budget testen (dus noodzakelijkerwijs beperkt tot de Standards) en daaruit degene die mij het meeste bevalt selecteren. Tenzij zelfs dat exemplaar niet aan mijn verwachtingen voldoet, dan geen Gibson :)

mee eens. alsof t voor mij uitmaakt dat mijn best klinkende gitaar (en de best klinkende die ik ooit heb gehoord) geen long neck tenon heeft.... t zal me gestolen worden. als t maar goed klinkt.

Punt
28 juli 2006, 20:07
mee eens. alsof t voor mij uitmaakt dat mijn best klinkende gitaar (en de best klinkende die ik ooit heb gehoord) geen long neck tenon heeft.... t zal me gestolen worden. als t maar goed klinkt.

Mee eens, interesseert mij ook verder geen bal, gewoon leuk om te weten vanuit historisch perspectief.

Histroics klinken nou eenmaal veel beter dan fabrieksmodellen.
Ik durf blind een Historic uit de states te laten komen, wel van een bekende dealer natuurlijk, die weet wat ik zoek. Altijd goed.
Scheelde mij 25% en op die bedragen is dat een leuk bedrag.

Orpheo
29 juli 2006, 00:56
Mee eens, interesseert mij ook verder geen bal, gewoon leuk om te weten vanuit historisch perspectief.

Histroics klinken nou eenmaal veel beter dan fabrieksmodellen.
Ik durf blind een Historic uit de states te laten komen, wel van een bekende dealer natuurlijk, die weet wat ik zoek. Altijd goed.
Scheelde mij 25% en op die bedragen is dat een leuk bedrag.


hmm. ja leuk om te weten vanuit historisch perspectief. maar ik zou NOOIT een historic kopen. NOOIT. ik heb nu 4 r9's en 4 r8's, en stuk of wat r7's getest, en het is echt zo: tis niet mijn geluid. ik kan er NIKS mee. veel te lief, te zoet, te mild. niet dat agressieve geluid dat de gewone les paul standard (niet c.s.) heeft. dat is de reden dat ik never een historic zal nemen. blijkbaar heeft de long tennon iets waar ik niks mee kan, soundwise.

Luke-wannabe
29 juli 2006, 01:12
hmm. ja leuk om te weten vanuit historisch perspectief. maar ik zou NOOIT een historic kopen. NOOIT. ik heb nu 4 r9's en 4 r8's, en stuk of wat r7's getest, en het is echt zo: tis niet mijn geluid. ik kan er NIKS mee. veel te lief, te zoet, te mild. niet dat agressieve geluid dat de gewone les paul standard (niet c.s.) heeft. dat is de reden dat ik never een historic zal nemen. blijkbaar heeft de long tennon iets waar ik niks mee kan, soundwise.
Kweenie, maar ik betwijfel het feit dat dat zó veel verschil maakt in je sound...

Orpheo
29 juli 2006, 01:25
Kweenie, maar ik betwijfel het feit dat dat zó veel verschil maakt in je sound...

blijkbaar wel. t verschil in hout is extreem. bijna 2 keer meer rakent houtoppervlak. scheelt wel. tis geen echt setneck meer, maar ook niet meer neckthru. de 'nieuwe' necktenons zitten tussen de ouwe set neck en bolt on in, eigenlijk. zoals set neck tussen bolt on en neckthru zit, qua geluid dus.


is dit te volgen? of heb ik echt teveel gezopen op werk?

Luke-wannabe
29 juli 2006, 01:29
blijkbaar wel. t verschil in hout is extreem. bijna 2 keer meer rakent houtoppervlak. scheelt wel. tis geen echt setneck meer, maar ook niet meer neckthru. de 'nieuwe' necktenons zitten tussen de ouwe set neck en bolt on in, eigenlijk. zoals set neck tussen bolt on en neckthru zit, qua geluid dus.


is dit te volgen? of heb ik echt teveel gezopen op werk?
Ik snap het :)

Punt
29 juli 2006, 01:43
De neck tenon is niet het enige verschil hoor. Ook de hoek van de nek ten opzichte van de body. De hout kwaliteit en zo zijn er nog wel een stuk of wat verschillen.
Zelfs de houtkwaliteit tussen de verschillende typen historics verschilt.
Ik ken die technische details niet zo, maar die zijn wel te vinden op de site van de CS lijkt me of nog beter op het Lespaulforum.

Ze hebben gewoon een mooie toon, als je alleen high gain wilt blazen heb je daar niet zo veel aan. Het kan wel met een historic natuurlijk, maar toon hoor je bij lagere gain settings beter. Eigenlijk heb je dan die gain niet zo nodig.

Orpheo
29 juli 2006, 01:58
De neck tenon is niet het enige verschil hoor. Ook de hoek van de nek ten opzichte van de body. De hout kwaliteit en zo zijn er nog wel een stuk of wat verschillen.
Zelfs de houtkwaliteit tussen de verschillende typen historics verschilt.
Ik ken die technische details niet zo, maar die zijn wel te vinden op de site van de CS lijkt me of nog beter op het Lespaulforum.

Ze hebben gewoon een mooie toon, als je alleen high gain wilt blazen heb je daar niet zo veel aan. Het kan wel met een historic natuurlijk, maar toon hoor je bij lagere gain settings beter. Eigenlijk heb je dan die gain niet zo nodig.


das waar. maar ook bij low gain heb ik toch meer met de gewone les paul. tja. ik spoor niet,maar dat wisten we hier al lang ;)

Punt
29 juli 2006, 02:00
das waar. maar ook bij low gain heb ik toch meer met de gewone les paul. tja. ik spoor niet,maar dat wisten we hier al lang ;)

Boffert, dat scheelt wel euris ! :)

Orpheo
29 juli 2006, 02:13
Boffert, dat scheelt wel euris ! :)

zeker. ik heb een royaal budget, en ik kon/kan de R9 kopen. en met die blik ben ik 'm ook gaan testen. maar t had t net niet. nja is mogelijk. guys, ik ga tukken. ben op.

Squier4ever
30 juli 2006, 22:04
http://www.youtube.com/watch?v=OkMAcMm8vZo

deze LP klinkt toch wel erg lekker IMO

edit nog een leuk linkje om lekker bij weg te kwijnen:
http://www.historiclespauls.com/index.php?action=showmodel

http://www.historiclespauls.com/upload/flameburst_1152823739_1997_1959LP_07.jpg

:o:o wat een beauty

Anders Destium
30 juli 2006, 22:55
Inderdaad, echt een droomgitaar dat 8-)

Squier4ever
31 juli 2006, 09:33
er staan een hele hoop beauty's op die site, waaronder een '54 RI custom, maar met een hele moio flametop en in (ik denk) HCS.

Wizz
31 juli 2006, 09:57
Boffert, dat scheelt wel euris ! :)

Je bent wel erg op de centen hè ? Dat moet natuurlijk iedereen zelf weten, maar geef niet als advies dat goedkoper beter is. In het geval van een Les Paul gaat het dus wel om "dat ene exemplaar", en niet om een paar tientjes of zelfs honderdjes extra korting.

Wizz

schizo910
31 juli 2006, 09:59
Damn, kut topic... ik heb net een half jaartje een nieuwe Tele en nu gas ik alweer op een 2e LP... voor de heb :D :p

Anders Destium
31 juli 2006, 11:21
Je bent al verloren ben ik bang, heb je al een idee welk type je wilt ;)

schizo910
31 juli 2006, 11:24
Je bent al verloren ben ik bang, heb je al een idee welk type je wilt ;)

haha, nou ik heb een super Classic. Daarnaast zou een R8 of R9 niet verkeerd staan. :D

Mijn vrouw ziet me thuis komen... dat zou blauw purper in veelvoud betekenen :o

Punt
31 juli 2006, 20:29
Je bent wel erg op de centen hè ? Dat moet natuurlijk iedereen zelf weten, maar geef niet als advies dat goedkoper beter is. In het geval van een Les Paul gaat het dus wel om "dat ene exemplaar", en niet om een paar tientjes of zelfs honderdjes extra korting.

Wizz

Ik op de centen? loool.

Zie hier mijn LP een CS Historic R9 hihi, m'n vrouw zou wat blij zijn als ik op de centen was :)

http://members.chello.nl/triekwel/R90008.jpg

Veekeren
31 juli 2006, 20:40
Fuckin hell... Ik vind die Les Paul bijna net zo mooi als de mijne... Damn...

Agent_Smith
31 juli 2006, 22:23
Je bent wel erg op de centen hè ? Dat moet natuurlijk iedereen zelf weten, maar geef niet als advies dat goedkoper beter is. In het geval van een Les Paul gaat het dus wel om "dat ene exemplaar", en niet om een paar tientjes of zelfs honderdjes extra korting.

Wizz

Ja beetje foute interpretatie van de discussie. Mijnheer Punt heeft nog wel meer leuke speeltjes als ik het goed heb. Dus nee, ik geloof niet dat hij op de centen is. :)

Wizz
31 juli 2006, 23:39
Ik op de centen? loool.

Zie hier mijn LP een CS Historic R9 hihi, m'n vrouw zou wat blij zijn als ik op de centen was :)

http://members.chello.nl/triekwel/R90008.jpg

Eén nul voor jou, Punt. Ik neem mijn woorden terug !

Wizz

vulvasonic
31 juli 2006, 23:58
haha, nou ik heb een super Classic. Daarnaast zou een R8 of R9 niet verkeerd staan. :D

Mijn vrouw ziet me thuis komen... dat zou blauw purper in veelvoud betekenen :o

En terecht!

Debaser
1 augustus 2006, 00:57
OffTopic : Weet iemand waar er ergens uitgelegd staat wat het verschil is tussen de R's (R9 R8 e.d. Ik kan het niet vinden te korte zoek criteria denk ik )

Michael AE
1 augustus 2006, 04:00
www.gibsoncustom.com

schizo910
1 augustus 2006, 11:08
En terecht!

Ik ben lichtelijk verwend door mezelf, niet? :D

andoni
1 augustus 2006, 11:13
Om het resultaat van mijn dagje Keulen te weten verwijs ik jullie graag door naar dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78021