PDA

View Full Version : Doorlussen van versterkers



sinneD
25 juli 2006, 11:34
Ik weet dat het mogelijk is met bijv de Bassmans om de 2 kanalen met elkaar te verbinden door middel van kabeltje in de inputs van het ene kanaal naar het andere (dat was de manier toch?).

Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om gewoon bijv i.p.v. dat kabeltje naar het 2e kanaal te lussen hem in een andere input op een andere versterker te doen.

Ik denk ik vraag dit eerst maar even voordat ik straks nog wat kapot maak, zou zonde zijn van me Bassman en de andere versterker.

Voor de duidelijkheid zou ik dan de Bassman als dat mogelijk is keertje willen doorlussen naar me H&H VS Musician.

Unicron
25 juli 2006, 12:43
ja dat werkt gewoon, misschien krijg je een aardelus maar die is zo verholpen

ik vraag me alleen af of dat doorlussen werkelijk zin heeft, volgens mij 'kopieer' je het input signaal dat vervolgens direct weer naar buiten gaat, ik vermoed dat de pre amp van de fender op deze wijze niet gebruikt wordt, je kan dus net zo goed je signaal splitten vanaf je effectpedalen oid.

sinneD
25 juli 2006, 13:04
dat was dus ook iets wat ik o.a. me afvraag, functioneerd die 2e output op het moment dat je em doorlust niet gewoon als een soort van line-out

weet daar weinig vanaf namelijk maar wil wel is daar mee gaan rommelen (en evt. een setup met 2 bassmans)

en nu ik het daar over heb, is het dan niet gewoon net zo makkelijk om een AB/Y box te gebruiken?

Unicron
25 juli 2006, 13:46
Ja dat kan dan ook net zo goed, tenzij iemand hier straks weet te melden dat de voorbuizen van de Fender wel degelijk meedoen in het 'doorlusspel', maar het lijkt me niet omdat beide paartjes van inputs per twee aan elkaar vastzitten, het signaal gaat direct weer naar buiten vrees ik.

De theorie lijkt bevestigd te worden wanneer je bedenkt dat bij het simpelweg op de amp zelf doorlussen, het draaien aan de volumeknop van baskanaal ook echt alleen dat kanaal harder maakt en niet ook de 'normal'.

Ik zou sowieso wel op de amp zelf de kanalen doorlussen, omdat het bass kanaal geen mid heeft werkt het ideaal om het normaal channel te gebruiken voor meer 'fris midden' in je sound. Ook de bas op het normal channel lijkt anders 'gevoiced' dan die van het baskanaal, is leuk om mee te mixen/experimenteren.

sinneD
25 juli 2006, 20:07
al mijn vragen die ik nog had zijn ondertussen beantwoord (nadat ik me bassman voor servicebeurtje naar de lokale tech had gebracht)

dus kan wat mij betreft slotje op