PDA

View Full Version : Akoestische versterker.. welke?? :o



AcousticFreak
25 juli 2006, 10:57
Hallo daar,

http://www.feedback.nl/?id=52&q=akoestische+versterker&a=&p1=&p2=&o=&pag=1

wat is hier de moeite waard EN onder de 500,- ?? ;-) (met extra mic optie)


groet,
Sjors

harrie-beton
25 juli 2006, 11:57
Ik vind zelf dat een "akoestische versterker" grote onzin is. Een akoestische gitaar is prima te versterken via elke zanginstallatie of P.A.

Huur, of Koop gewoon een powermixer en 2 boxen of een mixer met twee actieve speakers, klankmatig geen verschil. Wat ook kan is een keyboard combo versterker, ik gebruik dit soort dingen altijd voor mijn akoestische. Ik treed meer dan 8 jaar akoestisch op met dit soort setjes.

paulusdeBKB
25 juli 2006, 13:16
Sorry Harry, maar hier ben ik het niet mee eens, hoewel het principe van wat je zegt wel klopt.

Een akoestische gitaarversterker moet het frequentiegebied van de akoestische gitaar ongekleurd weergeven. Aangezien een akoestische gitaar in feite full range is (van kloppen op de kast tot de hoogste boventonen), zou een PA moeten werken. In theorie.

In praktijk zijn veel goedkopere PA-systemen helemaal niet zo 'recht' als ze je willen doen geloven. Ga er in principe van uit dat alle gepubliceerde metingen te optimistisch zijn (net zoals de rendementen van de luidsprekers, maar dat doet hier niet zo ter zake).

Elk luidsprekerontwerp is een compromis waarvan de variabelen worden ingevuld op basis van de verwachte toepassing / wat verwacht wordt dat goed verkoopt. Daardoor verschilt de klank van een LEM Powered monitor aanzienlijk van die van een vergelijkbare Mackie of RCF.

Als je een box maakt voor akoestische gitaarversterking dan is het verwachte toepassingsgebied vrij smal en dan kun je het ontwerp daar beter op afstemmen. Verder zou de pre-amp (eigenlijk vooral de EQ) van een akoestische gitaarversterker in theorie beter op het instrument toegesneden moeten zijn. Ik heb nooit uitgezocht of dat in praktijk ook zo is.

De enige powered monitor die ik zeer goed vind voor versterking van akoestische instrumenten is de X-Act van Sound Projects. (350 watt, 1500 euro). Voor ongeveer de helft van het geld heb je een AER akoestisch combo dat ook goed werkt en bovendien een ingebouwde pre-amp heeft. Uiteraard wel veel minder vermogen.

Samenvatting: binnen dezelfde prijsklasse mag je van een akoestische gitaarversterker betere resultaten verwachten dan van een powered monitor / PA. Als je er serieuze bedragen aan kunt uitgeven, koop dan een losse channelstrip van topkwaliteit (denk richting Joe Meek, Focusrite) en 1 of 2 X-Actjes.

AcousticFreak
28 juli 2006, 17:25
Heb een mooie gevonden.. wel een beetje duur..

De AER Alpha 40
665,-

Het testen waard!!!


bedankt voor de reacties

Daniël_san
28 juli 2006, 17:56
Die Schertler's kan je evt ook nog testen net zoals de Asdown's.
Ashdown klink wat ''ronder'' dan AER en Schertler weer heel erg transparant.

harrie-beton
28 juli 2006, 17:56
Ik blijf een akoestische amp nog steeds onzin vinden, zeker als je een piëzo gitaar gaat versterken want dat geluid heeft al weinig meer met een echte akoestische gitaar te maken..

Qua prijs kwaliteit maakt het ook nog niet veel uit, als je 500 eurouitgeeft aan een akoestische amp kun je ook een redelijke full range zang of PA speaker kopen.

AcousticFreak
28 juli 2006, 20:07
Toch, als ik naar kwaliteit en compactheid (!!) kijk, is het een heel aardig dingetje! Ik doe alles op mijn fiets. En met die gitaar op mijn rug kan ik er niet veel meer dan een klein boxje bij sjouwen.

En ja.. het is wel een element dat mijn gitaar versterkt. Maar toch klinkt het heel behoorlijk. Smaken zullen altijd blijven verschillen..

Baker
29 juli 2006, 10:02
Als je een box maakt voor akoestische gitaarversterking dan is het verwachte toepassingsgebied vrij smal en dan kun je het ontwerp daar beter op afstemmen. Verder zou de pre-amp (eigenlijk vooral de EQ) van een akoestische gitaarversterker in theorie beter op het instrument toegesneden moeten zijn. Ik heb nooit uitgezocht of dat in praktijk ook zo is. .

en vervolgens, als je op gaat treden dan trekt de akoestisch amp het niet,
dus dan wordt ie alsnog via de PA versterkt.......

Ik vind het ook onzin die akoestisch amp gebeuren.
Treedt ook al jaren akoestisch op. Hup gewoon via de PA.

johantipker
29 juli 2006, 13:34
mooie thread dit...! Jullie hebben allemaal wel gelijk! Paulus houdt terecht een pleidooi voor kwaliteitsspul... X-act..... Aer enzo, Harry zegt dat elk PA in principe werkt....

Kan ook.... als ik live speel via mijn Nylon snarige Yamaha gitaar, hoor je ontzettend veel verschil tussen goedkoop en duur PA spul,
mijn Washburn met Fishman pick up, klinkt op bijna alles wel ok, hoewel de voorkeur natuurlijk naar de kwalitatief betere merken uitgaat.

En als je met een gitaarduo of hele kleine bezetting ergens speelt... is zo'n kleine AER natuurlijk wel heel fijn ipv dat je je de pleuris sjouwt.

Overigens heb ik laatst gespeeld op een Marshall AS100D, wat grotere kast wel verbazend goed!