PDA

View Full Version : Strat/tele interesse, maar wat voor één?



armageddon
25 juli 2006, 10:40
De laatste tijd is mijn gitaarinteresse wat milder geworden, dus minder ultra-gain humbucking EMG terreur en meer richting de RHCP en de U2 kant. Dit speelt wel lekker op mijn versterker, maar ik wilde eerder een ESP LTD EC-1000 kopen, maar ik heb al 2 gitaren met alleen humbuckers (waarvan eentje al met Emg's), dus het leek me leuk om misschien iets voor de andere muziekstijl te zoeken. Alleen weet ik dus echt niet waar ik het moet zoeken. Ik kan natuurlijk wel naar een winkel gaan, maar het strat/tele aanbod is zo enorm groot en daarnaast weet ik niet eens het precieze verschil tussen een strat en een tele (schaam).

-Wat zijn redelijk goede strat/teles in de prijscategorie tot 600 euro?
-Wat is het verschil tussen een strat en een tele? Ik dacht altijd dat een tele voor iets ruigere muziek was.

Kim Wilson
25 juli 2006, 10:54
Zoek je nieuw of mag het ook tweedehands zijn? Want voor dat geld zijn er nog wel Japanse Tele's te koop, of een USA strat.

En idd, een tele rockt iets meer dan een strat.

armageddon
25 juli 2006, 11:36
Hmm, ben meer een 'nieuw'-fan mbt gitaren. Versterkers maakt me niet uit.

Hector_Tsolodimos
25 juli 2006, 12:52
De laatste tijd is mijn gitaarinteresse wat milder geworden, dus minder ultra-gain humbucking EMG terreur en meer richting de RHCP en de U2 kant. Dit speelt wel lekker op mijn versterker, maar ik wilde eerder een ESP LTD EC-1000 kopen, maar ik heb al 2 gitaren met alleen humbuckers (waarvan eentje al met Emg's), dus het leek me leuk om misschien iets voor de andere muziekstijl te zoeken. Alleen weet ik dus echt niet waar ik het moet zoeken. Ik kan natuurlijk wel naar een winkel gaan, maar het strat/tele aanbod is zo enorm groot en daarnaast weet ik niet eens het precieze verschil tussen een strat en een tele (schaam).

-Wat zijn redelijk goede strat/teles in de prijscategorie tot 600 euro?
-Wat is het verschil tussen een strat en een tele? Ik dacht altijd dat een tele voor iets ruigere muziek was.
ik heb een paar dagen terug een Fender USA standard stratocaster voor 700 gekocht, tweedhands
nou moet ik zeggen dat dat een super deal is, dus snel zul je er net nog een vinden, maar misschien een mexicaan of een japanner? 600 moet makkelijk lukken..

armageddon
25 juli 2006, 12:59
okee, en hoe zie je dan of het een mexicaan of japanner is?

Dick Wolkendeck
25 juli 2006, 13:24
"Made in..."

Gitaargek
25 juli 2006, 13:24
Fender Lite Ash Telecaster. Erg fijne gitaar. Heb hem zelf ook.

armageddon
25 juli 2006, 13:51
"Made in..."

Handig om te weten dat bepaalde dingen in het leven zo simpel zijn:D

Dick Wolkendeck
25 juli 2006, 13:56
Handig om te weten dat bepaalde dingen in het leven zo simpel zijn:D

Hihi ja, al was het wel een flauwe post. Maar ga gewoon eens een paar japanners en mexicanen testen, ben benieuwd naar de klankmatige verschillen en verschillen in bespeelbaarheid.

FruscianteFan
25 juli 2006, 14:04
-Wat zijn redelijk goede strat/teles in de prijscategorie tot 600 euro?
-Wat is het verschil tussen een strat en een tele? Ik dacht altijd dat een tele voor iets ruigere muziek was.
In die prijscategorie denk ik dat je het best zou kunnen gaan voor een Mex Classic. Dat zijn toch wel de betere Mexicanen, naar het schijnt.

Of je beter voor een Tele of Strat kunt gaan.. ik denk dat je voor U2 meer hebt aan een Tele en voor RHCP meer aan een Strat, maar het verschil is niet zodanig groot dat je geen U2 kunt spelen met een Strat of RHCP met een Tele (Frusciante gebruikt zelf ook Tele's, maar nauwelijks op de albums).
Strat of Tele zal dus vooral aankomen op je eigen smaak. Wat jij lekkerder vindt spelen, wat jij lekkerder vindt klinken :)

shamehair
25 juli 2006, 14:23
Strat of Tele: alletwee grave gitaren!
Een tele speelt gemakkelijker dan een strat, dit heeft vooral te maken met de lengte van de nek.

Een tele heeft dat typische twang geluid, terwijl een strat meer dat waterval geluid heeft. Allebei onmiskenbare geluiden die de gitaren zo beroemd gemaakt hebben.

Ik denk dat een strat veelzijdiger is, gewoon om het feit dat je 3 PU's hebt met een 5 standenschakelaar, een tele slechts 2 PU's met een 3 standenschakelaar. Voor de rest is het kwestie van goesting.

Mexicaans of Japans of Amerikaans: er zitten bij alledrie topgitaren tussen en dikke brolgitaren: uitproberen is de boodschap!

Het voordeel van zowel een strat als een tele is dat als ze van den trap vallen of er rijdt een camion over, dat deze gitaren er des te beter uitzien!

FruscianteFan
25 juli 2006, 14:51
Strat of Tele: alletwee grave gitaren!
Een tele speelt gemakkelijker dan een strat, dit heeft vooral te maken met de lengte van de nek.Flauwekul. Een Strat heeft een net zo lange nek als een Telecaster en ze zijn even makkelijk te bespelen, hoewel een Strat voor veel mensen comfortabeler gevormd is. Voor zover ik weet, zijn de Jaguar en de Mustang de enige Fenders met een kortere neck.
Wat makkelijker speelt, hangt vooral of van het type en de persoon :)

armageddon
25 juli 2006, 19:25
Okee, dan ga ik tzt wel naar Kees Dee denk ik (fantastische zaak) en ga ik mij eens orienteren op de mexicaanse gitaren.

iwamoto
25 juli 2006, 19:35
ik heb laatst op een 150 euro richwood tele gespeeld, en voor dat geld, nou echt, topgitaar, goede sound, echt 2 duimen omhoog voor richwood, mischien koop ik m erbij voor de sound ;)

Hector_Tsolodimos
25 juli 2006, 19:37
In die prijscategorie denk ik dat je het best zou kunnen gaan voor een Mex Classic. Dat zijn toch wel de betere Mexicanen, naar het schijnt.

Of je beter voor een Tele of Strat kunt gaan.. ik denk dat je voor U2 meer hebt aan een Tele en voor RHCP meer aan een Strat, maar het verschil is niet zodanig groot dat je geen U2 kunt spelen met een Strat of RHCP met een Tele (Frusciante gebruikt zelf ook Tele's, maar nauwelijks op de albums).
Strat of Tele zal dus vooral aankomen op je eigen smaak. Wat jij lekkerder vindt spelen, wat jij lekkerder vindt klinken :)

Het zijn ook broers van elkaar..

FruscianteFan
25 juli 2006, 20:35
Zussen.. gitaren zijn vrouwelijk ;)

edit: ik had eerst "niet mannelijk" en wilde er toen "vrouwelijk" van maken :D

pietros
25 juli 2006, 20:49
Zussen.. gitaren zijn niet vrouwelijk ;)
niet mannelijk zal je bedoelen :hippie:

Tupelo
25 juli 2006, 21:08
-Wat zijn redelijk goede strat/teles in de prijscategorie tot 600 euro?
-Wat is het verschil tussen een strat en een tele? Ik dacht altijd dat een tele voor iets ruigere muziek was.

Blade is het antwoord. :)

Verschil moet je uitproberen.
Ik ben een echte tele liefhebber.
De feel, waar en hoe alles zit, de eenvoud en hoe het eruit ziet.
Over het geluid, een tele klinkt veel uitgesprokener, feller.
Een tele klinkt als een strat met ballen die zijn mening durft te laten horen.
Strat daarentegen is en blijf een compromis gitaar voor mij. :)

Blauw
25 juli 2006, 22:18
De tele is het schreeuwerige broertje van de Strat, maar dan positief bekeken ;)

hubert
26 juli 2006, 01:01
ik zeg strat. inderdaad een reissue. of mex of japans...goed zoeken op internet en de winkel en kopen. vooral als je U2 (toch groot geworden met een zwarte strat en niet met en tele....meneert FruscianteFan ;) ) en RHCP noemt. Vervolgens nog eens nadenken of je een maple hals wil (die harder is en dus directer in je geluid) of een rosewood hals (die over het algemeen wat zachter is en dus ook minder direct geluid)....
ja dilemma's.....om gek van te worden....vooral in een GAS-periode

Dick Wolkendeck
26 juli 2006, 09:02
Blade is het antwoord. :)

Verschil moet je uitproberen.
Ik ben een echte tele liefhebber.
De feel, waar en hoe alles zit, de eenvoud en hoe het eruit ziet.
Over het geluid, een tele klinkt veel uitgesprokener, feller.
Een tele klinkt als een strat met ballen die zijn mening durft te laten horen.
Strat daarentegen is en blijf een compromis gitaar voor mij. :)

Zo zie je maar: iedereen heeft er zijn eigen plaatje bij. Een strat heeft voor mij plenty ballen. Sustain, zang in de toon, geen "kale kleng". Pink Floyd -Interstellar Overdrive. Ballen genoeg, zou ik zeggen. Niet dat een Tele geen ballen heeft, luister maar naar Deadhead. Okee, daar zit wel een Hotrails in...




Gitaren zijn net kerstbomen - je mag zelf weten waar je de ballen hangt.

Gitaargek
26 juli 2006, 10:33
Ik heb het zelfde probleem gehad trouwens toen ik mijn Telecaster ging kopen. Ik heb het heel simple opgelost. Ik vind de strat en de tele allebei super gitaren. Wil er ooit zeker nog een strat bij. Qua geluid vind ik ze allebei helemaal t einde (ja ik ben een Fender man haha). Dus ik heb gewoon gekeken welke ik er op dat moment net iets mooier qua vorm vond. Dat was de Tele en heb er nog steeds helemaal geen spijt van. Heerlijke gitaar.

armageddon
26 juli 2006, 10:56
:) Ik kan niet wachten voordat ik eens lekker een paar van die gitaren ga testen. Moet helaas na de vakantie...dan heb ik weer wat meer tijd en geld :)

Gitaargek
26 juli 2006, 10:57
Ow das nog ff lekker wachten haha. Irritant!!!

armageddon
26 juli 2006, 11:22
Ach, ik heb gelukkig nu geen last van Gas :)

Gitaargek
26 juli 2006, 11:24
Ik wel want ik ga een nieuwe versterker kopen. Duurt ook nog ff maar ik ben t wachten al flink zat.

blademan
26 juli 2006, 17:42
ik zou zeggen Blade Delta, ik heb er ook een, heb de actie iets laten verlagen en hij rockt nu als een beest. Met de actieve toonregeling heb je veel mogelijkheden en hij klinkt gewoon goed. Prijs rond de 600 euros dacht ik

Tupelo
26 juli 2006, 19:32
+ de rest.
Blade TS1 Delta Standard, way to go!!

marter544
26 juli 2006, 19:49
Ik ben niet merkengeil ofzo, maar een Telecaster is de enige gitaar waar gewoon "Fender" op moet staan, iets anders heeft vind ik die "tele-mojo" niet :speed:

Tupelo
26 juli 2006, 19:55
Ik ben niet merkengeil ofzo, maar een Telecaster is de enige gitaar waar gewoon "Fender" op moet staan, iets anders heeft vind ik die "tele-mojo" niet :speed:

:confused:

marter544
26 juli 2006, 19:59
Bij de meeste dingen en gitaren, bij een superstrat of SG ofzo, boeit het me echt niet wat erop staat, maar bij een Tele maakt het me gewoon wel uit :satisfie: Of een oude Tokai ofzo, maar niet Blade, of Suhr ofzo, is gewoon tja, te perfect zegmaar.