PDA

View Full Version : yamaha emp700 of Digitech TSR12??



jacksonboy
24 juli 2006, 23:36
hello

ik ben nieuw in de wereld van de rack en hoop hier wat meer te kunnen leren.

ik speel zelf metal eingenlijk meer metalcore.
nu is mijn vraag welke van de 2 fx units zou ik nemen heb als een power amp engl 920 gekocht en een preamp jmp-1.

graag had ik de mening van jullie gehad

mvg Tom

paulusdeBKB
25 juli 2006, 00:36
Allebei de units zijn in principe prima bruikbaar in een 19" gitaarsetup, maar ze zijn allebei ook vrij zeldzaam in gitaristensetups. Je kunt ze allebei veilig kopen want de geluidskwaliteit is ok (de galm van de Digitech heeft een wat 'harder' klankkarakter als ik het me goed herinner).

Maar je kunt natuurlijk ook proberen een tweedehands Rocktron Intellifex of Replifex op de kop te tikken. Dat zijn apparaten die echt voor gitaristen zijn bedoeld en die hier op het forum nog regelmatig worden besproken. Wel zo handig als je vragen hebt. Een Intellifex moet je tweedehands voor 200 euro kunnen kopen, de Replifex gaat voor 300-350.

Als de TSR 12 of de EMP aanzienlijk goedkoper is dan kan je dat ook doen natuurlijk.

dml
25 juli 2006, 05:03
EMP700 is een stukje ouder dan de TSR12, dat kun je horen, de EMP zuigt ook nogal wat toon weg. De TSR doet dat ook maar veel minder, eventueel is dat te compenseren door gebruik te maken van een algoritme waar een EQ bij in zit. De EMP is wat dat betreft een stuk spartaanser uitgevoerd, je kan (als ik het me goed herinner) maximaal 3 of 4 effecten aanzetten, bij de TSR is dat 7 of 8. Voor beide apparaten geldt echter dat presets vrij traag schakelen. Persoonlijk zou ik voor de TSR gaan, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ze beide heb gehad.

paulusdeBKB
25 juli 2006, 08:37
@ DML: "beide heb gehad"?

vester86
25 juli 2006, 17:36
de emp zuigt vooral toon weg als je die op bypass zet, een versterker met schakelbare FXloop is dan ook een must, als je die niet hebt zou ik voor iets anders gaan zoeken.effecten zijn studioeffecten, dus een octaver/pitch shifter ga je niet snel vinden.voor standaard delays/chorus reverb is die echter prima geschikt. als je um goed instelt dan hoor je geen tonesuck bij de delay als die aanstaat, zoals gezegd hoor je wél tonesuck als je um op bypass zet
(nu heb je meteen antwoord op de PM, en mijn EMP700 is van DML geweest)

vester86
25 juli 2006, 17:38
preset schakelen gaat inderdaad ook niet snel, maar als je het effect gebruikt om je standaard geluid aan te vullen, en niet te maken, dan kan een delay of chorus best een fractie later beginnen dan je gitaarspel.

paulusdeBKB
26 juli 2006, 00:53
Ik val in herhaling: als je superieure FX zoekt voor een tweedehands prijsje: Rocktron!

No doubt about it.

jacksonboy
26 juli 2006, 19:16
alvast bedankt om te reageren !

ik ben vadaag ook eens gaaninformeren in mijn guitar shop.
die man raad mij af om met rack te gaan spelen hij zegt dat iedereen er van afstapt.

vester86
27 juli 2006, 00:12
dat vind ik dus de grootste KUTreden die je maar kunt bedenken om niet aan een rack te gaan. het gaat om het geluid wat er uit komt, zelfde geldt voor een combo of stack. als daar "jouw" geluid uit komt moet je die kopen.
bovendien zijn racks veelzijdig. het spul is wel duurder en de onderdelen zijn soms niet goed op elkaar afgesteld (in een combo of een head zijn de onderdelen beter op elkaar afgestemd)

maar dan heb wel de volgende vraag: waarom wil je aan een rack beginnen?

jacksonboy
5 augustus 2006, 00:12
ik dacht aan een rack omdat je oneindig veel mogelijkheden hebt .
ik wil gewoon mijn metalsound die ik zoek kunnen maken.
heb nu een jcm 800 (2204) maar krijg er niet de sound uit die ik wil
weet eigenlijk niet meer goed waar ik de sound moet gaan zoeken

greets

vester86
5 augustus 2006, 19:05
in ieder geval niet bij marshall :), das meer voor rock

kijk eens naar engl, mesa boogie, koch, peavey ofzo.
probeer gewoon eens een hoop uit, zoek op waar je favo (metal)bands op spelen en ga eens in die richtingen zoeken!