PDA

View Full Version : Houtvraag



Hans74
24 juli 2006, 23:08
Hoi,

Na een aantal maanden hier te hebben rondgestruind (vooral op het forumonderdeel zelfbouw) en al die mooie topics van Charlotte, G.G. , Mattia e.v.a. dagelijks te volgen, heb ik besloten om me ook in een zelfbouwproject te storten… (condoleances via PB aub ;) :p).

Ik hoop wat ervaring op doen met een Telecaster waarvan ik eerst de body zelf ga maken en er een gekochte hals op zal zetten. Daarna plan ik om ook de hals zelf te maken. Gewoon rustig aan doen om vertrouwd te geraken met het gereedschap. Vooral de bovenfrees heb ik nog nooit gebruikt, dus elke snede zal een leerles zijn…

Ik ben dan ook op zoek naar een mooi stuk zacht essen. Ik heb al een stuk of 10 houthandelaars gevonden die de juiste maten van het hout hebben.

Nu, een vraag die me bezig houdt is: Hoe merk je dat die plank ook daadwerkelijk geschikt is om er een gitaar van te maken? Het hout moet natuurlijk goed droog zijn, maar ook goede akoustische eigenschappen bezitten. Ik heb hier ooit een post gelezen dat je dat kan controleren door het stuk op 20-25% van de lengte vast te houden en er in het midden op te kloppen.

Op welk geluid moet je daarbij letten? Is het een “plop” die meteen uitsterft, of meer een “klong” die lang uitdeint?

Ghehehe :D Misschien een vage vraag om via geschreven tekst te stellen, maar ik hoop dat het toch enigszins duidelijk overkomt… Het zou me ontzettend veel vooruit helpen om “de juiste plank” te kiezen.

Groeten,
Hans

guitardude
26 juli 2006, 01:16
Ik ben precies hetzelfde van plan Hans,
alleen wou ik m'n Tele van Swamp Ash gaan maken. Is Essen goedkoper dat je daar voor kiest? :)

G.G.
26 juli 2006, 09:12
Ik kan je echt niet vertellen hoe je zo'n stuk uitzoekt. Misschien is het handig om je hout bij de Amsterdamse of de Arnhemse Fijnhouthandel te halen. Die hebben stukken die geselecteerd zijn voor gitaarbouw en het personeel daar is zeer deskundig. Ik pak meestal het stuk dat ik het mooist vind met zo min mogelijk onregelmatigheden erin.

Hans74
27 juli 2006, 22:55
@guitardude: Swamp Ash is hetzelfde als zacht essen. Gewoon essen = ash en elzen = alder. Dat zijn de meest gebruikte houtsoorten voor een tele.

@GG: Misschien is dat wel het beste idee ipv in het wilde weg een stuk hout te kopen dat niet geschikt was en waarbij je je achteraf kapotpiekert waarom je gitaar niet goed klinkt.

Arnhem is voor mij niet bij de deur, maar dan maak ik er een dagje uit van samen met mn vriendin (dan is zij ook weer tevreden :satisfie:)
Ik heb hier al veel goeds gehoord over de afh, en misschien kunnen ze me ook wat tips geven waarop ik moet letten...

Mattia
28 juli 2006, 22:37
Het maakt eigenlijk weinig uit, maar ik houd de stukken op verschillende plekken vast, en tik er met een vinger op (als op een trommel, dus terug laten veren). Ik zoek een 'muzikale' klank, dus met redelijke sustain, gewoon, iets dat klinkt alsof het een leuke gitaar zou worden. Het scheelt nogal van stuk tot stuk, en soms is de afwezigheid van die 'sustain' een teken van schade/barstjes die je misschien niet heel duidelijk ziet.

Maargoed, misschien ben ik ook 'gewoon' een beetje vreemd. Maar schaden kan het niet, IMO. Ik doe dit zelfs met planken van 2 meter of meer, is best te doen (een hoek op de grond, elders vasthouden, oor ernaast).

Hans74
29 juli 2006, 22:27
He mattia,

Dat is exact dezelfde uitleg als ik vandaag gehoord heb van iemand die ook al verschillende gitaren heeft gebouwd. Idd, vooral letten op de resonantie ( het hele stuk hout moet evenwichtig trillen). De klank of dichtheid van het hout is je eigen persoonlijke smaak.

Hij vertelde me ook dat er in de gewone houthandel best goede stukken te vinden zijn voor een body van essen, mahonie, kersen of limba. Voor een top van bv quilted maple raadde hij me aan om naar de afh te gaan. Zulk aanbod vind je bij geen enkele gewone 'houtboer'...