PDA

View Full Version : Fineervraag



vester86
24 juli 2006, 21:45
hej luitjes,

ik ben deze vakantie ook aan de slag gegaan met een ietsiepietsie zelfbouw.ik ben een van mijn gitaren (RG) aan het voorzien van een fineer toplaag.om te oefenen (dit is mijn eerste fineerproject) heb ik eerst de backplates van de electronica voorzien van fineer (esdoorn) zoals hieronder te zien is op de foto.

http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7747b.jpg

het zal onmiddelijk opvallen dat de vierkante backplate een veel duidelijkere tekening heeft dan de 2 kleinere.dit is ook waar mijn vraag over gaat. de vierkante is namelijk op dit moment nog niet geschuurd, de 2 kleinere wel, in deze volgorde:
grid 100, 240, 100 (nat) 240 (nat). ik merk dat de tekening dus bij die geschuurde delen fineer een stuk minder is.ook is de "glans" er uit.komt deze tekening verderop in het proces weer terug (bij het dye-proces, bij het aflakken) of doe ik met schuren iets fout? moet ik bijvoorbeeld nog met grid 400 / 800 schuren, of moet ik langer doorschuren?
of kan ik het fineer ongeschuurd laten en gaat deze dan glad aanvoelen bij het polijstproces?

bedankt voor de tips alvast

Joris

fred dons
24 juli 2006, 23:45
allereerst fineer nooit nat schuren, de kans is namelijk levensgroot dat het dan gaat oprekken, uitzetten, scheuren, dus tot ongeveer 400 grit droog schuren en klaar
en met het stain, lak dan wel olie proces komt de tekening helemaal weer terug

stel je wilt je backplates niet aflakken maar alleen olien dan met schuurpapier tussen de 600 en 1000 grit en meubel was net zolang poetsen (met het zelfde stukje papier totdat zelfs je schuurpapier gaat glanzen) en je fineer een mooie satijnglans krijgt
dit is de enige manier om ongelakt fineer te polijsten, als het gelakt is polijst je de lak en niet het fineer

fred dons
24 juli 2006, 23:45
oh ja en sterkte met de voorkant ;)

vester86
25 juli 2006, 17:25
tnx, ik zal het nodig hebben. ben nu met de kop bezig, maak zo wel ff een foto

vester86
30 juli 2006, 20:44
ff weer een kick.


ik heb clou cellulose aflak gekocht, hoeveel lagen van deze soort aflak moet er minimaal op de gitaar om goed te kunnen polijsten?

fred dons
30 juli 2006, 21:54
als je gaat spuiten 6-8 lagen, als je met de kwast gaat werken (iets meer schuurwerk tussen de lagen) een laag of 5-6