PDA

View Full Version : Ibanez rg2550 modificeren



stumpy
24 juli 2006, 20:32
Ik heb een tijdje terug met een inruil een Ibanez rg2550ex gk binnengekregen. Opzich best een leuke gitaar, speelt aardig. Alleen ik ben er niet volledig tevreden nover. Zo wil ik er een nieuwe floyd inzetten (echt of licensed, hangt een beetje van de kosten af) en eigenlijk wil ik er ook nieuwe elementen inzetten, ik vind hem wat iel klinken, weinig power. Dus ik zoek wat zwaardere elementen. De vraag is alleen of dit alles het waard is. Ik kan het een leuke gitaar maken, maar het blijft basswood, een houtsoort waar ik persoonlijk niet zo'n fan van ben. Wat vinden jullie? Waar komen de kosten op en weegt het op tegen de gitaar, of kan ik hem beter gewoon verkopen? Alvast bedankt voor jullie meningen.

idno
24 juli 2006, 21:06
de rg2550ex heeft toch een lo-pro edge? da's een van de betere floyd kopieen, lekker laten zitten dus.

iwamoto
24 juli 2006, 21:13
de rg2550ex heeft toch een lo-pro edge? da's een van de betere floyd kopieen, lekker laten zitten dus.
een van? volgens mij is dat gewoon de beste kopie :p naja, zon mooie floyd rose mag je gewoon niet vervangen, PUNT!!! hier zal zelfs erik het met mij eens zijn :)

stumpy
24 juli 2006, 21:17
Oh, ik had me niet gerealiseerd dat het zo'n enorm goede was, ik vond het persoonlijk toch nog een aardig verschil met een echte floyd van een vriend van me. Maar de vraag over de elementen blijft staan. Heeft iemand suggesties voor een wat zwaardere H-S-H set-up?

Braindead
25 juli 2006, 11:28
Basswood is niks mis mee hoor. Als het geluid je niet zo aanstaat kun je met andere pickups inderdaad veel doen. Probeer eens wat dingen uit. Ik weet niet meer of het op de seymour duncan of Dimarzio website was, maar daar kun je kijken welke pickup het beste bij een bepaalde houtsoort past. Heb je vast een eerste indicatie....

Anders Destium
25 juli 2006, 11:36
Basswood is redelijk wat mis mee als je geluid zoekt met ballen. Dat kun je inderdaad gedeeltelijk compenseren door er betere pickups in te zetten, maar het zal nooit de massieve tone krijgen van bijvoorbeeld mahonie.

De brug op een RG2550 is een Edge pro, niet te verwarren met een Edge of Lo-pro edge. Alledrie zijn het erg goede floyd rose systemen, maar er zitten wel kleine verschillen tussen. De Edge pro is de opvolger van zowel de Edge als de Lo-pro edge. De Edge was de eigenlijke OFR kopie van Ibanez, de lo-pro een compacte versie daarvan. Sinds 2003 is er in plaats van die 2 de Edge pro, de Edge en lo-pro zijn vanaf dat moment niet meer te vinden op nieuwe Ibanezen.

stumpy
25 juli 2006, 12:05
Oftewel als ik een echt goed geluid wil, dan wordt het verkopen? (of EMG's maar daar ben ik ook niet zo'n groot fan van) Het is namelijk toch niet dat ik zo enorm aan de gitaar gehecht ben, omdat het zoals ik al zei een inruil was. Nou ja, ik zal er ook nog wel even mee naar mijn lokale gitaarboer gaan, even overleggen, overzichtje van de kosten maken. Kijken of ik het het waard vind. Anders nog andere goede suggesties in die prijs klasse (of iets hoger) met 24 frets?

Anders Destium
25 juli 2006, 12:37
Het ligt er vooral aan wat je aan het geluid niet bevalt. Als het zo is dat je de gitaar heel dun en iel vindt klinken (wat vaak voorkomt bij basswood gitaren) dan kun je dat gedeeltelijk opvangen door elementen erin te stoppen die erg bass heavy zijn. Ibanez gitaren klinken IMO meestal niet super in vergelijking tot andere merken, en dan ben ik nog een fan van het merk ook :) Ik heb een aantal verschillende gitaren gehad met een basswood body en op 1 na hadden ze ze zelfs met goede elementen heel weinig "body". Voor mij dus geen nieuwe basswood gitaren meer, zoveel is me duidelijk geworden door de jaren heen.

Als je een 24 fretter wilt met meer ballen dan kun je bijvoorbeeld een Charvel model 6 (2ehands), Bo~El MC6 of Jackson SL3 overwegen. Dat is dan als je per se een floyd wilt, als dat niet echt hoeft heb je veel meer mogelijkheden

Ibanez RuleZ
25 juli 2006, 13:22
ik snap ook eerlijk gezegd niet dat Ibanez niet eens gaat kijken of er gitaren van Elzen gemaakt kunnen worden. dat is ook echt niet zo verschrikkelijk zwaar en ook niet zoveel duurder dan basswood en klinkt ZO veel beter (IMO).

overigens, dat iel klinken, tja, doe dr andere elementen in en dat scheelt al veel. ter vergelijk: ook de liquid tension experiment albums van dream theater zijn met een Ibanez JPM van basswood opgenomen... dunne sound? denk het niet, iig niet in mijn boek.

overigens, ik ga met Anders mee als het gaat over een 24 fretter met meer ballen: de model 6 heeft HEEL veel meer ballen dan mn oude JPM.

de tremolo moet je zeker niet vervangen, dat is 1 ding wat Ibanez goed voor elkaar heeft, beter dan andere merken met eigen floyds IMO.

harrald

Anders Destium
25 juli 2006, 14:32
Ik vond mijn JPM het tegendeel van dik klinken (echt ielig), al heb ik natuurlijk dan ook geen rig die ik in world domination mode kan zetten :seriousf:

stumpy
25 juli 2006, 14:50
Dan ga ik die charvel model 6 eens zoeken. Bedankt voor de tips!

vester86
25 juli 2006, 17:20
anders, jammer dat je basswood zo zit te bashen, er is niks mis mee, het klinkt alleen anders dan mahonie of andere houtsoorten en komt bovendien ook op smaak aan.

@stumpy: ik heb zelf een RG 2570 gehad en ben het helemaal met je eens: met de standaard elementen klinkt dat ding niet goed. echter als je de elementen vervangt, dan scheelt dat onnoemelijk veel, en het is het mijns inziens zéker waard. je zou echter GEK zijn als je die floyd zou vervangen, wat is er mis mee in vergelijking met die van die vriend dan? floyd vervangen voor ander type is bijna ondoenlijk werk, een floyd rose maken in een gitaar met stoptail is nog makkelijker

Anders Destium
25 juli 2006, 17:52
Mahonie klinkt snel modderig doordat het bass/mid heavy is, basswood klinkt snel iel doordat het mid/treble heavy is. Wat is er mis mee om zaken die samenhangen met de pure eigenschappen van verschillende soorten hout te benoemen? Dat gaat voorbij aan smaak, al blijft het natuurlijk mijn mening. Ik moet alleen de eerste nog tegen komen die basswood bass heavy noemt ;)

Ik vind het niet gek dat iemand problemen heeft met het geluid van zijn gitaar als het een basswood gitaar is, de topicstarter geeft het zelfs expliciet aan. Betere elementen kunnen natuurlijk helpen, maar je kunt de basis klankkarakteristieken van basswood niet veranderen door andere elementen. Ik heb zelf genoeg (dure) basswood gitaren gehad om er een mening over te kunnen vormen. Misschien ben ik gewoon extra kritisch omdat mijn basswood honeymoon al een tijdje over is :)

stumpy
25 juli 2006, 21:16
anders, jammer dat je basswood zo zit te bashen, er is niks mis mee, het klinkt alleen anders dan mahonie of andere houtsoorten en komt bovendien ook op smaak aan.

@stumpy: ik heb zelf een RG 2570 gehad en ben het helemaal met je eens: met de standaard elementen klinkt dat ding niet goed. echter als je de elementen vervangt, dan scheelt dat onnoemelijk veel, en het is het mijns inziens zéker waard. je zou echter GEK zijn als je die floyd zou vervangen, wat is er mis mee in vergelijking met die van die vriend dan? floyd vervangen voor ander type is bijna ondoenlijk werk, een floyd rose maken in een gitaar met stoptail is nog makkelijker

Mag ik vragen wat voor elementen je erin hebt gestopt? Mijn vriend heeft een esp randy rhoads achtige. Zijn floyd voelt mij een stuk directer en vaster aan als de mijne. Maar ik heb ook zeker veel slechtere floyd systemen in gitaar gezien hoor. Ik had zelf ook al door dat hij niet slecht was. Ik hoopte wilde alleen een nog beter systeem. Maar als dat zo lastig wordt, dan betwijfel ik of dat nut heeft.

Anders Destium
25 juli 2006, 21:23
Weet je zeker dat die van jou goed is afgesteld? Een goed afgestelde Edge pro zou super moeten werken!

vester86
25 juli 2006, 21:27
hey stumpy.

ik denk dat het probleem van die floyd rose best eens zou kunnen liggen in je gebruikte snaardikte, of aan het aantal veren wat er aan de achterkant in steekt. meer veren geven meer veerspanning en dus zal het meer moeite kosten de floyd rose te bewegen (en dus stabieler voelen) dat zou je eens moeten proberen.

over de elementen.
Ik heb zelf een air norton erin zitten die ik ook paralel kan schakelen. dat vind ik een geweldige pickup, voor eigenlijk alles wel bruikbaar, en clean klinkt ie ook erg goed.in de brug heb ik een Steve Special zitten (samen is dit de John Petrucci combinatie).die steve special heeft veel hoog en veel laag (een beetje een scooped midden zoals dat heet, dus bijna geen midden, zodat deze pickup in deze gitaar heel modern klinkt, en ongelofelijk strak.ik hoor echter ook bijzonder veel goeie verhalen over de tonezone van dimarzio, die zou wat warmer en milder klinken dan de steve special.beide elementen worden regelmatig samen met de tonezone gebruikt in basswood (en ook mahonie) gitaren.in de duurste series van ibanez zitten ze daar standaard al in zelfs (de J-custom serie)

wat het vervangen van de floyd het meest lastig maakt is de afstand tussen de studs (die ijzeren dingen waar de floyd tegenaan rust, de afstand daartussen wijkt af bij verschillende merken en zelfs tussen types onderling.een afwijking van een milimeter is al genoeg om de floyd rose onbruikbaar te maken.

stumpy
25 juli 2006, 21:40
Ik de gitaar meteen volledig laten afstellen bij mij in de buurt op het moment dat ik hem binnen kreeg. Hij is toen volledig afgesteld op een set .010. Ondertussen de snaren nog niet verwisseld o.i.d.. Nog gevraagd of ze het er daar mee eens waren dat alles in orde was. (Ze hebben daar ook meerdere ibanezen hangen, en die man speelt praktisch alleen maar op ibanez, dus hij zal het wel weten neem ik aan) Zij vonden dat alles perfect was. Ik denk dat ik hem maar eens ga vergelijken met van deze bruggen. Misschien ligt hij me gewoon niet.