PDA

View Full Version : kras in de lak



rinaldo
24 juli 2006, 20:21
sjit,sjit,sjit. ben ik bijna klaar, alles netjes gepolijst, nek erop, nog even wat lakresten uit de nekpocket halen met een vijltje.... schiet m,n vijltje over de lak, kras over de onderste hoorn van de cutaway. gloeiende^%$%#$& oeps, sorry. m,n vijl heb ik maar in een hoek gesodemieterd en mezelf maar even vermanend toegesproken. haastige spoed is zelden goed. maar wat nu. eerst de kras maar weer terug schuren met korrel 1000 en daarna weer een nieuwe laag spuiten? en kan ik dan volstaan met een laag over het beschadigde gebied? of moet ik de hele gitaar weer lakken?
grrrrrrrrrrrrrr hij zag er zo mooi uit, hij glom als een spiegeltje aaaaaaaarrrrrrrggggghhhh
gelukkig heb ik bijna vakantie.
zucht. :angry:

fred dons
24 juli 2006, 20:40
zolang je niet met een 2 componentenlak gespoten heb kun je inderdaad volstaan met alleen die plek spuiten
heb je 2 componenten gebruikt dan kun je met superlijm die plek repareren (vullen,vlakschuren en weer polijsten)

als je opnieuw gaat spuiten zorg wel dat je eventuele was (indien je hem in de was hebt gezet) eerst verwijdert

en wees niet bang dit is ons allemaal minimaal 1 keer overkomen ;)

rinaldo
24 juli 2006, 20:53
oke, fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zoiets overkomt, wil je er over praten? gooi het in de groep zei de gitaarbouw therapeut. dat helpt bij het verwerkings proces.lol nee alle gekheid op een stokkie ik heb gespoten met acryl dus kan ik volstaan met het gebied dat beschadigd is. dat heb ik ondertussen gedaan, maar ik kan precies zien waar ik geschuurd heb, moet ik nu weer net zoveel lagen spuiten totdat je dat niet meer ziet? ik denk dat ik door de lak heen heb geschuurd.

fred dons
24 juli 2006, 21:03
ligt er een beetje aan, heb je door een kleur laag heen geschuurd ? zo ja, als dat een transparante laag is is dit heel moeilijk bij te werken, beste is om te deppen met een watje met de stain die je gebruikt heb en deze in te laten drogen (dus het overtollige stain niet weg wrijven)
is het een dekkende kleur dan gewoon bijstippen

is het naturel gelakt dan een paar laagjes spuiten (hoeft niet zoveel als de originele lak, hij smelt toch een beetje in de lak er om heen) en omdat het in de cutaway is hoef je niet zo lang te wachten met polijsten
let wel op, acryl is nog lange tijd na het lakken kwetsbaar (meer dan cellulose) en ook het polijsten maakt de lak tijdelijk weer zachter dus voorzichtig behandelen !