PDA

View Full Version : Welke frequenties boosten?



Chroxy
24 juli 2006, 14:01
Ik heb sinds een tijdje een M-one die al mijn vorige apparaten overstijgt qua kwaliteit.. hij zit dan ook fijn in de FXloop van mijn versterker.

Nu ben ik al een weekje bezig met een boost voor solo's. Ik kan met de M-one 5 frequenties pakken *kan zelf kiezen welke* en kan deze dan ook boosten of verminderen.. *aantal DB's*

Maar ik kom maar niet tot een lekkerder solo geluid! Hij is of enorm modderig of Te schel..

mijn vraag is dus: welke frequenties (precieze frequenties) moet ik boosten en welke vermindren voor een lekkerder solo geluid?

paulusdeBKB
24 juli 2006, 14:12
Meer info nodig: ben je tevreden met het huidige lead geluid van je amp en wil je dat alleen harder, of wil je een ander klankkarakter?

Wat voor een amp + axe gebruik je? Wat vind jij een mooi sologeluid?

Chroxy
24 juli 2006, 14:24
Ik heb een Marshall DSl401 combo met 3 kanalen (clean, od1, od2) en deze gebruik ik vooral met een Epiphone LP met andere elementen..

ik ben met mijn totaalgeluid enorm tevreden alleen moet ik soms net wat meer erdoor heen prikken en net wat harder staan om de solo goed te laten horen: vandaar die soloboost. Ik hoef dus geen andere klankkleur.

Speeddemon
24 juli 2006, 14:37
als je aan frequenties gaat sleutelen, heb je hoe dan ook een andere klankkleur.

een neutrale soloboost zou gewoon ALLE frequenties met 4 à 5dB opkrikken.

Wil je echter vet klinken, met goeie definitie, zul je wat 'modder' d'r uit moeten trekken (tussen de 200 en 400Hz), en wat 'clarity' moeten boosten (tussen de 1 en 2kHz). Evt. het scherpe randje (tussen 3 en 5kHz) weer ietsje minder.

fullorder
24 juli 2006, 14:46
Ik zou toch voor het aanpassen van je klankkleur gaan. Zoals Speeddemon zegt, het hoog-mid een beetje boosten en de rest wat minder. Overall ga je dan nauwelijks of zelfs niks harder, maar je snijdt wel lekker door de mix. Als je overall een paar dB's gaat bijschroeven zul je jezelf niet heel veel beter gaan horen, en waarschijnlijk gaat de drummer dan ook harder meppen en de zanger harder schreeuwen, etc...

Chroxy
24 juli 2006, 14:52
ik heb er inderdaad nie bij stilgestaan dat met frequenties je altijd je klankkleur verandert.. ik wil wel met frequenties kloten om juist beter door de mix te snijden zoals jullie al aangeven en dus verander ik mijn klankkleur..

Ik zal zometeen even gana proberen of het werkt :)

paulusdeBKB
24 juli 2006, 15:01
De frequenties die Speeddemon noemt daar sluit ik me bij aan, alleen zie ik het modderprobleem meer tussen 100-300 Hz. Maar het is maar wat je modder noemt waarschijnlijk. :)

Speeddemon
24 juli 2006, 15:32
De frequenties die Speeddemon noemt daar sluit ik me bij aan, alleen zie ik het modderprobleem meer tussen 100-300 Hz. Maar het is maar wat je modder noemt waarschijnlijk. :)
100-200Hz valt bij mij nog onder 'body', welke je best kan gebruiken voor leads.
250-300Hz is de meest problematische 'range', ook trouwens bij kickdrums en basgitaren (live-mixen dan), maar 300-400Hz is idd minder modder, maar meer 'nasale blubber'. ;-)

Pas wel op met 400Hz er te ver uittrekken, want dan heb je nogal snel een scooped-V metal geluid.

dml
25 juli 2006, 05:09
Ik zou (ook) voor 200 tot 250 Hz gaan, max. 6 db. Evt. gecombineerd met een volumeboost van max. 3 db. Het laag van de solo-EQ op de CAE 3+ zit ook rond die 200 Hz, als ik het goed heb.

armageddon
25 juli 2006, 08:44
....'nasale blubber'. ;-)....


En bedankt...mental pictures en die chocopops kunnen ook meteen de gootsteen in :)

dacrow
25 juli 2006, 23:08
100-200Hz valt bij mij nog onder 'body', welke je best kan gebruiken voor leads.
250-300Hz is de meest problematische 'range', ook trouwens bij kickdrums en basgitaren (live-mixen dan), maar 300-400Hz is idd minder modder, maar meer 'nasale blubber'. ;-)

Pas wel op met 400Hz er te ver uittrekken, want dan heb je nogal snel een scooped-V metal geluid.


Geef toe, Speeddemon rules !? :)

Speeddemon
26 juli 2006, 17:29
Geef toe, Speeddemon rules !? :)
:satisfie: :gitarist:

als 40.000 man dat nou eens zou zeggen in Ahoy ofzo... :cooler:

BeeJee
26 juli 2006, 17:43
Ehhhh Remco, volgens mij kunnen er niet zoveel mensen in Ahoy :seriousf:
Ik weet het, 't s warm ;)

peter_heijnen
28 juli 2006, 11:03
Waar boost je? In de loop (na de preamp)? En is de loop serieel of paralell?
Een soloboost is het meest effectief voor de preampingang.

Boost je voor de preamp, dan duw je de gebooste gebieden harder de preamp in, en beinvloed je dus gericht de preampgain.
Boost je na de preamp, dan duw je de gebooste gebieden harder de eindtrap in en boost je gericht het volume.

Speeddemon
28 juli 2006, 22:41
Een soloboost is het meest effectief voor de preampingang.
.
niet als je meer volume wil.