PDA

View Full Version : Gitaar "restaureren"?



Rather Ripped
24 juli 2006, 13:31
Hoi,

Ik heb ongeveer 2 1/2 jaar geleden een oude kut squier(showmaster) gekregen waar ik verder niks mee doe. En nu zit ik dus met het idee om het oude ding te 'restaureren'. Ik wil er nieuwe elementen indoen, de brug vervangen, evt de neck ook en hem opnieuw verven. Alleen zit ik dan met een probleem want ik heb al een beetje rond zitten kijken op de site van vox humana en daar kan ik niet de benodigde onderdelen vinden. Ik zal even wat foto's laten zien:

http://i21.photobucket.com/albums/b265/stevenv27/neckplate.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b265/stevenv27/brug.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b265/stevenv27/git.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b265/stevenv27/brugding.jpg
(let niet op het afgeragde uiterlijk)

Ik kon niet zo'n brug vinden en bij geen een van de halzen stonden plaatjes volgens mij, maar als ik hem vergelijk met m'n andere gitaren zitten de schroeven die in de hals gaan normaal gesproken in vierkant ipv dit.

Dus weten jullie misschien of het mogelijk is om aan de goede spullen te komen of is dit ding het geeneens waard meer?

Chroxy
24 juli 2006, 13:55
Ik heb zelf ongeveer dezelfde squier showmaster: alleen dan in het blauw, met floyd rose en 24 frets..

Ik heb er een Seymour Duncan JB ingezet: en ik vind hem nog steeds super klinken/spelen.. dus ja, is hij het waard? Ik zou zeggen van wel..

fred dons
24 juli 2006, 13:57
je kunt aan de trem cavity zien dat de body van multiplex gemaakt is dus als je al iets zou vervangen zou het de body moeten zijn, en anders zou ik er gewoon van afblijven omdat het te kostbaar wordt tov van zijn huidige waarde

Rather Ripped
24 juli 2006, 14:17
ok bedankt voor jullie antwoorden maar als ik een nieuwe body zou kopen hoeveel 'hardware' kan ik dan uit deze gitaar gebruiken?

fred dons
24 juli 2006, 14:28
vrij weinig eerlijk gezegd maar om te beginnen kun je de electronica even nog even houden maar zou je in ieder geval de potmeter en de 5 standen schakelaar moeten vervangen (die zijn om het netjes te zeggen bagger op dat model) en ik zou in ieder geval de tremelo vervangen (de diego deluxe is heel erg goed en te koop bij de tonefactory)

kijk eens rond op www.tonefactory.nl die zijn goed betaalbaar met hun onderdelen
dan kun je later alsnog de pickups in etappes vervangen

Rather Ripped
24 juli 2006, 17:05
Ik heb even rondgekeken op de website maar zou die Diego Deluxe wel passen kwa schroeven? en hoeveel van die potmeters zou ik moeten bestellen? ik heb even dat dekseltje van de achterkant eraf gehaald en zag dit:

http://i21.photobucket.com/albums/b265/stevenv27/binnenkant.jpg

Die ronde dingen zijn de potmeters toch?
De volgende dingen zou ik dan iig moeten bestellen:Tremolo, potmeters, input jack(stekker valt er steeds uit) en een 5 standen schakelaar?

FruscianteFan
24 juli 2006, 17:34
offtopic: Sonic Youth!

fred dons
24 juli 2006, 17:49
je moet zowieso nieuwe gaten boren voor de tremelo omdat de brug die er nu opzit brug posts heeft die niet gelijk zijn aan andere tremelo's
dus als je wilt vervangen zul je moeten boren (niet zo moeilijk hoor met een vintage style trem) en de originele brug posts zul je moeten verwijderen en de gaten opvullen.
je zou kunnen kijken of de afstand gelijk is aan die van een wilkinson tremelo maar die is ongeveer net zo duur als waarde van de hele gitaar (afstand tussen de posts moet dan 56,8 mm zijn)
als je voor 60 euri een body besteld bij TF is dat probleem ook uit de wereld en daar zou je al enorm mee voor uit gaan

inderdaad de ronde dingen zijn potmeters en daar moet je er 2 van hebben
van 250k (500 k mag ook maar ik vind 250 k mooier klinken) verder heb je 1 condensator nodig voor de toneregeling (dat rode dingetje) (maar die kun je ook los solderen van de huidige toonregeling
en verder een schakelaar, mijn voorkeur gaat uit naar de schaller megaswitch (duidelijke gebruiksaanwijzing makkelijk te solderen)

no 1 hops
24 juli 2006, 18:00
trouwens die studs van wilkinson zijn ook los te koop.
dus misschien kun je daarmee de brug toch nog gebruiken.
andere optie, gat opvullen met hout en een vaste brug, wat heet zet er een telebrug op is dat gat ook mooi afgedekt

Braindead
24 juli 2006, 18:40
Als je erg gehecht bent aan deze gitaar zou ik hem opknappen, maar anders kun je veel beter een 2de hands andere elektrische kopen.

Dirk W
24 juli 2006, 18:40
Ehh wacht even.
Het huidige plan is dus:
Een squier renoveren waarbij het volgende wordt vervangen:
Body,
elementen,
electronica
brug,
eventueel de neck.

Wat ben je nu nog van plan te houden? de stemmechanieken zijn nou ook weer niet zo geweldig hoor :P

Het lijkt er nu op dat je beter een frankenstrat kunt maken of een nieuwe gitaar kopen.

Rather Ripped
26 juli 2006, 00:59
Nee een nieuwe body ga ik toch maar niet kopen... Als ik dan de schakelaar, potmeters etc. verwissel ben ik volgens mij ongeveer 65-70 euro kwijt dus dat valt nog wel mee vind ik. Het gaat me er trouwens niet om dat ik er een echt goede gitaar bij krijg maar eigenlijk gewoon om het werken aan de gitaar zelf :)

Ok ik heb nu die brug "posts" er af gehaald en nu moet ik die gaten vullen met hout? Is daar een speciale soort hout voor ofzo? Op de body zelf is ook een stuk hout eraf, zou ik die ook kunnen opvullen of moet ik dat glad schuren ofzo?

@FruscianteFan: Sonic Youth ownt! Ken je veel van hun muziek?

fred dons
26 juli 2006, 09:08
die gaten vul je op met van die ronde stokjes die je in de bouwmarkt kan kopen, vaak moet je de originele gaten iets groter boren zodat je de stokjes precies passen kan maken (bijvoorbeeld met een 6 mm stokje en een 6 mm houtboortje
stokje in het gaatje steken, aftekenen waar hij boven de body komt, afzagen, insmeren met houtlijm en weer in het gat steken

fred dons
26 juli 2006, 09:09
oh ja en opvullen van gaten op een multiplex body kun je het beste doen met 2 componenten plamuur