PDA

View Full Version : Bias Fender Bassman 100



Unicron
24 juli 2006, 12:38
Dag allemaal,

Ik heb vrijdag een fijne Bassman 100 top weten te kopen. De buizen die er in zitten zijn 4 stuks GE Electronics 6L6 GC en nog drie RCA's. Ik vermoed dat dit zelfs de originele buizen nog zijn.

Ik meet op de 6L6's 19mA, is dit niet wat aan de lage kant? Omdat dit een oude amp is, wil ik eerst wat info inwinnen voordat ik aan die biaspot begin te draaien en hem tot bijvoorbeeld 35 mA opdraai. Wat ik eigenlijk ook wil weten is of het mogelijk is er met een bias adapter achter te komen in welke staat de buizen zijn. Ik heb geen helaas testapparaat.

Elke hulp is welkom, alvast bedankt.

patricia
24 juli 2006, 12:50
ik zou het niet weten.
met dit soort vragen zou ik contact opnemen met dr.tube.

http://www.drtube.nl/index.htm


succes!

Kim Wilson
24 juli 2006, 12:56
Het ligt aan je anodespanning (meten: pen 3 en 8 van je buisvoet). Daarva is je rustspanning afhankelijk. Kijk anders op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl), als je die een mailtje stuurt, kan ie je zo een ding toesturen met hoe te biassen.

De staat van de buizen is denk ik niet te meten met een biasadapter. Maar als dat idd de originele buizen zijn, zou ik ze zeker vervangen.

Unicron
24 juli 2006, 12:58
ja, dat meten op pin 3 en 8 moet ik ook doen, maar omdat dit een oude amp en oude buizen zijn, wilde ik niet klakkeloos van het tabelletje van tonefactory uitgaan, maar eerst hier info inwinnen van mensen die de amp kennen.

en die buizen wil ik niet direct afschrijven, de amp klinkt prima, maar uiteraard wil ik eerst de boel even goed afstellen voordat ie langere tijd voluit gaat.

Chris Winsemius
24 juli 2006, 16:42
Dag allemaal,

Ik heb vrijdag een fijne Bassman 100 top weten te kopen. De buizen die er in zitten zijn 4 stuks GE Electronics 6L6 GC en nog drie RCA's. Ik vermoed dat dit zelfs de originele buizen nog zijn.

Ik meet op de 6L6's 19mA, is dit niet wat aan de lage kant? Omdat dit een oude amp is, wil ik eerst wat info inwinnen voordat ik aan die biaspot begin te draaien en hem tot bijvoorbeeld 35 mA opdraai. Wat ik eigenlijk ook wil weten is of het mogelijk is er met een bias adapter achter te komen in welke staat de buizen zijn. Ik heb geen helaas testapparaat.

Elke hulp is welkom, alvast bedankt.

Meet, zoals anderen ook posten, de anodespanning. Biasen gaat om het vermogen in rust en vermogen is spanning maal stroom. Beide moet je dus meten.
De std. trim-pot is 'n zgn. balans-type, bekijk wat blackface-schema's om daar 'n reguliere bias-pot van te maken.
Voedingstrafo en spoel zijn te vergelijken of hetzelfde met/als 'n TwinReverb/DualShowmanReverb, uitgangstrafo is wat forser.

B+ moet ip rond de 450 Volt uitkomen maar meten is weten :)

Heb er net 1 binnengekregen maar d'r staat nog 'n stapel andere amps die eerst "bewerkt" moeten worden.

Met die bias-adapter kun je de stroom van elke buis even checken om te kijken of dat in ieder geval 'n beetje matched.

Succes!

Unicron
24 juli 2006, 17:00
De std. trim-pot is 'n zgn. balans-type, bekijk wat blackface-schema's om daar 'n reguliere bias-pot van te maken.
Voedingstrafo en spoel zijn te vergelijken of hetzelfde met/als 'n TwinReverb/DualShowmanReverb, uitgangstrafo is wat forser.


Hey Chris,

erg bedankt, bedoel je hiermee te zeggen dat de biaspot, zoals deze voorkomt in een 100w dualshowman-schema, geïnstalleerd moet worden op de plek van de balans pot?

ik ga meten en een showman schema opduikelen, tot zover alvast bedankt.

Chris Winsemius
24 juli 2006, 17:19
Hey Chris,

erg bedankt, bedoel je hiermee te zeggen dat de biaspot, zoals deze voorkomt in een 100w dualshowman-schema, geïnstalleerd moet worden op de plek van de balans pot?

ik ga meten en een showman schema opduikelen, tot zover alvast bedankt.

ff snel, mot na 'n dagje amps ook nog boodschappen doen :)

Bekijk de AB763 schema's v/d TwinReverb en (Dual)Showman); het kan zijn dat je de waarde v/d weerstand tussen de trim-pot-aansluiting en massa wat moet aanpassen en je moet even kijken hoe de biassplitters zijn gesoldeerd.

Wees voorzichtig met de spanningen in 'n buizen-bak!

Later,

Unicron
25 juli 2006, 13:41
hey Chris,

ik ben bang dat het me net boven de pet gaat, als ik de beide bassman en twin reverb schema's vergelijk link naar plaatje beide biaspots (http://i64.photobucket.com/albums/h193/Jerommbah/bias.jpg) snap ik niet exact wat te doen. Ik zal eens kijken of ik hem binnenkort naar bijv. Doedens in Eelde breng. Een biaspot in m'n OR120 zetten was niet zo moeilijk maar dit lijkt complexer...

Met de huidige balans pot kan ik slechts de biasbalans tussen beide paartjes regelen en niet de hoogte van de stroom?

Goed, erg bedankt voor je hulp in elk geval.

Oja, tussen pin 3-8 is 515V.

Chris Winsemius
25 juli 2006, 13:52
hey Chris,

ik ben bang dat het me net boven de pet gaat, als ik de beide bassman en twin reverb schema's vergelijk link naar plaatje beide biaspots (http://i64.photobucket.com/albums/h193/Jerommbah/bias.jpg) snap ik niet exact wat te doen. Ik zal eens kijken of ik hem binnenkort naar bijv. Doedens in Eelde breng. Een biaspot in m'n OR120 zetten was niet zo moeilijk maar dit lijkt complexer...

Met de huidige balans pot kan ik slechts de biasbalans tussen beide paartjes regelen en niet de hoogte van de stroom?

Goed, erg bedankt voor je hulp in elk geval.

Oja, tussen pin 3-8 is 515V.

Anne is zeker 'n goeie! Ben blij dat je dit post: moet 'm nog 'n switchje opsturen... doe 'm in ieder geval de groeten van mij.

Om het nog ingewikkelder te maken :) ; 't is bijvoorbeeld ook mogelijk om er nog 'n trimpotje bij te zetten voor de biasing en dat je nog steeds de balans mogelijkheid hebt.
515 V is wat aan de hoge kant, kan komen door "verkeerde stand spannings-selector" en de koudere biasing.

Mocht er hulp nodig zijn (lijkt me sterk hoor) dan kunnen jij of Anne me gewoon contacten.

mVg!

Unicron
25 juli 2006, 14:02
Ja erg bedankt, jij woont/werkt iets te ver weg vanaf groningen en ik begreep van meerdere mensen dat Anne wel thuis is in de oude Fender bakken.

't is bijvoorbeeld ook mogelijk om er nog 'n trimpotje bij te zetten voor de biasing en dat je nog steeds de balans mogelijkheid hebt.

Is dat dan niet makkelijker uit te voeren? Een extra pot erbij in zetten? Dat moet me wel lukken, een weerstand vervangen door een pot. Niet dat ik Anne zijn geld niet gun, maar als ik zelf kan.....

Misschien volstaat het vervangen van die 15K (die naar de balans pot gaat) door een 5K + 20K pot? schema Bassman 100 (http://www.ampwares.com/ffg/schem/bassman_100_schem.gif)

Chris Winsemius
25 juli 2006, 14:53
Ja erg bedankt, jij woont/werkt iets te ver weg vanaf groningen en ik begreep van meerdere mensen dat Anne wel thuis is in de oude Fender bakken.

Is dat dan niet makkelijker uit te voeren? Een extra pot erbij in zetten? Dat moet me wel lukken, een weerstand vervangen door een pot. Niet dat ik Anne zijn geld niet gun, maar als ik zelf kan.....

Misschien volstaat het vervangen van die 15K (die naar de balans pot gaat) door een 5K + 20K pot? schema Bassman 100 (http://www.ampwares.com/ffg/schem/bassman_100_schem.gif)

Dat moet 'n goeie optie zijn. Op welke spanningsstand heb je de selector nu?
Wees in ieder geval zeer voorzichtig!!!

No hard feelings trouwens hoor qua werk!

Unicron
25 juli 2006, 15:19
ik zal wat experimenteren met die spanningsregelaar, er komt bij mij thuis 230V uit de muur, zal kijken waar hij op de amp ongeveer 450V aangeeft.

als het klaar is laat ik wel even weten hoe het gelukt is...

ben altijd wel voorzichtig, mijn Orange heeft me ooit eens een opdonder gegeven, sindsdien......

wanna1
25 juli 2006, 18:11
ik heb PB

dat is zo

10 tekens

Unicron
26 juli 2006, 10:26
Okee, ik kreeg dus van PeeVee een PM over de balans/level mod, die ik wel ga uitvoeren, maar heb ook reeds de biaspot geinstalleerd, deze werkt gewoon, maar blijkbaar kleven daar risico's aan.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/Jerommbah/IMG_0011.jpg

Ik laat de bassman voorlopig even uit zijn case (wat een teringwerk om die fenders er snel uit te krijgen...).

Overigens, die spanningselector kon wel eens op zijn, hij geeft geen duidelijk 'klik' als ik een andere positie kies en er komt altijd 515V op pin3-8 onafhankelijk van de volt selector stand (220/230/240).

wanna1
26 juli 2006, 11:14
dat is zo

10 tekens


en weer

10 tekens

Unicron
1 augustus 2006, 16:24
Nog even een vraagje over de spanning op de Bassman 100.

Als ik rechtstreeks meet op de zeven pooltjes van de spanning selector, geeft de 200V aansluiting reeds 220V af, op de 240V pin meet ik bijna 270V, is het raadzaam de amp te 'hardwire-en' op die pin die bij 230V uit de muur ook werkelijk 230V van de voedingstrafo laat afkomen? Of is er ergens wellicht een onderdeeltje defect?

Alvast bedankt.

Unicron
18 februari 2007, 15:41
een andere bias vraag:

Ik heb twee nieuwe sets JJ 6L6GC in de bassman gestopt. Ze zijn helaas niet helemaal identiek. De ene set (A) van twee staat van zichzelf heter dan de andere (B). Beide sets zijn per twee wel gematched. Wat kan ik het beste doen?

1. V1 (buis 1/set A) V2 (buis 1/set B) V3 (buis 2/set A) V4 (buis 2/set B) zodat het totaal per versterker 'helft' wel in balans is ondanks de individuele verschillen... (zo staat de amp er nu bij, 40 34 40 34 mA)

of:

2. V1 - (buis 1/set A) V2 (buis 2/set A) V3 (buis 1/set B) V4 (buis 2/set B) en dan met de balans regelaar de ruststroom van alle buizen gelijk zetten...