PDA

View Full Version : The Range of andere trebleboosters en hun geluid?



treblemaster
24 juli 2006, 12:00
Ik ben al een tijdje van plan een treblebooster te kopen en nu kwam ik via een topic hier op de newtone site en zit er sterk aan te denken zo’n bouwpakket aan te schaffen (The Range). Zo leer ik ook nog eens wat en het lijkt me ook leuk om te doen.
Nu heb ik een vraag aan mensen die dit effect ook hebben of vergelijkbare trebleboosters. De soundclips die ik op het internet heb gevonden en het geluid van de mensen die ‘m vroeger gebruikten (Eric Clalton e.d.) spreken me niet heel erg aan. Ik ben meer op zoek naar een rauw, agressief geluid met veel treble. Niet zo’n ‘romig’, afgerond zingend geluid. Zou dat mogelijk zijn met mijn set-up? Ik heb een oude Laney buizen versterker (LBO head….vergelijkbaar met de supergroup. Schijnt erg op het geluid van een Marshall plexi te lijken) en een Fender Telecaster. Nu is die versterker vrij ‘donker’ qua geluid, vandaar het idee van een treblebooster. Ik weet dat Tommy Iommi (Black Sabbath) ook deze versterker gebruikte met een (aangepaste?) rangemaster en een SG als ik me niet vergis.
Ik gebruik nu meestal een overdrive pedaal als ‘boost’ (veel volume, weinig overdrive en veel treble/mid), maar wil toch wat meer de natuurlijke klank van de versterker eruit halen…..

Speeddemon
24 juli 2006, 15:40
Met een Rangemaster(afgeleide) gaat je dat niet lukken, aangezien deze ook al van zichzelf vervormt, vanwege de germanium transistor.

Een clean-boost met aparte EQ-knoppen, zoals de AC Booster (of was de RC nou de cleane?) zou beter werken.

treblemaster
24 juli 2006, 16:29
Ok, maar is de vervorming zowieso heel rond, romig (ik weet niet goed hoe ik het onder woorden moet brengen)? Ik zoek meer de overdrive van een Marshall plexi op 10 zeg maar (grofweg) ;). Als ik m'n versterker helemaal opendraai klinkt ie goed, maar dan staat ie wel erg hard. Vandaar dat ik op zoek ben naar een boost (THD hotplate oid kan natuurlijk ook, maar daar heb ik het geld nu niet voor over...).
Op zich kan ik natuurlijk zowieso een Range bouwen....kost niet veel en lijkt me leuk om te doen. Ik vroeg me alleen af of de vervorming ook rauw en agressief kan klinken.

Negative K3 fan
24 juli 2006, 16:32
germanium transistoren hebben over het algemeen de reputatie dat ze vintage klinken, erg rauw maar ook rond (hendrix fuzz geluid)... ik weet niet of dat is wat je zoekt, maar zon rangemaster kit kost heel weinig en is leuk om te doen, eigenlijk heb je dus heel weinig te verliezen.

Speeddemon
24 juli 2006, 16:58
Ik vroeg me alleen af of de vervorming ook rauw en agressief kan klinken.
dat wel, maar ik dacht dat je het karakter van je amp wilde behouden, dus vandaar mijn eerdere reply.

Anyway, gewoon proberen, koop zeker een paar verschillende germanium transistoren, want de standaard AC122 of 128 vind ik zelf nogal ruk.
OC44's daarentegen... mjum! :rockon:

Pas wel op met je Telecaster, want die is een stuk helderder van klank, dan wat Blackmore, Clapton en Iommi gebruikten destijds.
En ik zou ipv de newtone waardes van de 3 'range' condensatoren eerder gaan voor 4,7nF in 't midden (=treble modus), 4,7nF aan bovenkant (4,7+4,7=9,4nF=mid-modus) en 22nF aan onderkant (26,7nF totaal=fullboost modus).
De Newtone waardes vond ik zelf nogal scherp/dun. Iets meer body in met name Mid en Full modi vond ik meer wenselijk.

treblemaster
24 juli 2006, 17:08
Waarschijnlijk verwoorde ik het niet helemaal goed ;). Ik heb het idee dat m'n overdrive het geluid van de amp veel meer 'kleurt' ik zou het signaal gewoon wat meer willen boosten en iets meer treble/mid erin willen hebben. Tuurlijk kleur je het geluid dan ook, maar het karakter van de versterker blijft dan meer behouden hoop ik (lastig uitleggen ;)).
iig bedankt voor je tips Speeddemon! En ehh - K3 fan, idd weinig te verliezen! Ik ga het zowieso gewoon proberen en nog eens nadenken over die condensator waarden. Op zich hou ik wel van scherp (niet voor niets mijn nick ;)) en m'n Laney klinkt op zich al vrij 'donker' en laag (ondanks mijn telecaster). Het is ook een LBO top (Lead Bass Organ).

fullorder
24 juli 2006, 18:42
dat wel, maar ik dacht dat je het karakter van je amp wilde behouden, dus vandaar mijn eerdere reply.

Anyway, gewoon proberen, koop zeker een paar verschillende germanium transistoren, want de standaard AC122 of 128 vind ik zelf nogal ruk.
OC44's daarentegen... mjum! :rockon:

En heb je ervaringen met een EFT83C?

Mitch
24 juli 2006, 18:45
Als je zowel cleanboost als germanium boost (en die twee dan neutraal én treble) wil proberen kan je ook voor de TriBoost gaan van BuildYourOwnClone. Da's wel iets duurder, maar dan heb je met wat geknutsel alle mogelijkheden in één behuizing.

Punt
24 juli 2006, 23:36
Rory Gallagher gebruikte er ook een en die klonk niet echt suf.
En ja je blijft de toon van je amp horen.

fullorder
28 juli 2006, 13:41
Pas wel op met je Telecaster, want die is een stuk helderder van klank, dan wat Blackmore, Clapton en Iommi gebruikten destijds.
En ik zou ipv de newtone waardes van de 3 'range' condensatoren eerder gaan voor 4,7nF in 't midden (=treble modus), 4,7nF aan bovenkant (4,7+4,7=9,4nF=mid-modus) en 22nF aan onderkant (26,7nF totaal=fullboost modus).
De Newtone waardes vond ik zelf nogal scherp/dun. Iets meer body in met name Mid en Full modi vond ik meer wenselijk.

Ik heb zojuist hetzelfde ervaren.
http://serverbeest.mine.nu/images/WTR.jpg
Heb net m'n range-kitje van newtone in elkaar gesoldeerd (foto is helaas gemaakt met een ranzige telefoon-camera) en dat ding klinkt venijnig en fel! Wel cool overigens, ik heb nu instant de sound van The Rapture te pakken. Het nadeel is echter dat het verschil met m'n 'normale' sound zo groot is.
Ik heb nu de condensators met newtone waardes erin zitten en als transistor een EFT83C. Toch maar eens die andere condensatoren proberen en misschien ook nog op zoek gaan naar een echte Mullard OC44, of een CV7003.

artnaz
16 september 2006, 17:16
Ik ben zelf momenteel ook op zoek naar een treble booster. Is zo'n zelfbouwpakket kwalitatief een beetje goed dan? En waar kan ik die kopen/bestellen?

zjanke
17 september 2006, 08:40
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=452

En bestel meteen de condensators die speeddemon noemt erbij (en een 100 Ohm weerstandje om de brom van je voeding te verhelpen), dan ben je voor 1 euro extra helemaal klaar.

Fuhgawz
17 september 2006, 11:56
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=452

En bestel meteen de condensators die speeddemon noemt erbij (en een 100 Ohm weerstandje om de brom van je voeding te verhelpen), dan ben je voor 1 euro extra helemaal klaar.

Waar moet die 100 Ohm weerstand dan precies komen? Tussen de print en de adapter-ingang of ergens anders? Mijn pakketje is deze week binnengekomen en ik wilde eigenlijk vandaag eraan beginnen...
Nog een vraag, wat voor transistors klinken volgens jullie lekker in dit circuit en kan ik het gewoon bij de electronicaboer kopen? Want die OC-44 dingen zijn zeldzaam had ik ergens gelezen.
Overigens wil ik wel zeggen dat het pakketje fijn verpakt was en alle onderdelen in losse hersluitbare plastic 'wietzakjes' zaten met erop geschreven wat het precies was. Dus qua presentatie zit het met Newtone wel dik in orde!

artnaz
21 september 2006, 16:27
Ohoh...

Wil ik die Treble Booster bestellen, staat hij niet meer op de site...:(
Is er een alternatief?

fullorder
21 september 2006, 16:42
Ohoh...

Wil ik die Treble Booster bestellen, staat hij niet meer op de site...:(
Is er een alternatief?


Je kunt nog wel het printje bestellen hoor. En als je dan even in de bouwinstructies kijkt kun je zien welke onderdelen erbij moet bestellen. Dat is sowieso handiger dan het complete bouwpakket. Daar krijg je een relatief groot formaat behuizing bij (1590BB), terwijl de Range makkelijk in een kleinere past (1590B, denk MXR).

zjanke
21 september 2006, 16:51
http://www.musikding.de/index.php?cPath=52&osCsid=7b745ac854b853798b4929bcc65a9623

daar kun je hem bestellen met een kleine of grote behuizing....

Mike McCready
23 september 2006, 16:17
Iemand ervaringen hiermee?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220027939085
Is een of andere Duitser op eBay die pedalen maakt.
Lijkt me precies wat ik nodig heb namelijk.

http://img174.imageshack.us/img174/6343/5a1nw0.jpg

Speeddemon
23 september 2006, 16:23
(ghetto-stem)"That color-scheme stealin' muddafocka!" :angry:

Je maakt een half jaar geen Rangeboosts en dan krijg je dit... :stop:
I don't play that shit, nigga.


:satisfie:

BeeJee
23 september 2006, 18:01
Ze zijn populair, die trebleboosters ineens ;)

Dirk_Hendrik
23 september 2006, 18:08
Niet alléén trebleboosters. Boosters in het algemeen. Over een paar jaar hebben we wss weer een ander effectje dat helemaal populair is.

artnaz
6 oktober 2006, 15:42
Ik wil hem net bestellen, maar hoe kom ik aan een OC44 of CV7003? Ik kan wel aan een AF239 komen, is die een beetje goed?

Speeddemon
6 oktober 2006, 17:58
OC44's bij www.smallbearelec.com of www.banzaieffects.com

je AF-type ken ik niet.

fullorder
6 oktober 2006, 18:00
En CV7003's op ebay.

artnaz
7 oktober 2006, 15:44
Bedankt Speeddemon & Fullorder! Ik zal dan toch voor de "echte" transistoren gaan...:)

Hier 5 stuks voor ca. 10 euro (bij Small Bear kun je voor dat geld niet eens ééntje kopen, volgens mij):

http://cgi.ebay.nl/5pcs-CV7003-OC44-TEXAS-INSTRUMENTS_W0QQitemZ320034118026QQihZ011QQcategor yZ39997QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Of zijn deze niet geschikt?

fullorder
7 oktober 2006, 16:01
Bedankt Speeddemon & Fullorder! Ik zal dan toch voor de "echte" transistoren gaan...:)

Hier 5 stuks voor ca. 10 euro (bij Small Bear kun je voor dat geld niet eens ééntje kopen, volgens mij):

http://cgi.ebay.nl/5pcs-CV7003-OC44-TEXAS-INSTRUMENTS_W0QQitemZ320034118026QQihZ011QQcategor yZ39997QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Of zijn deze niet geschikt?

deze heb ik ook laatst besteld. er zat eentje bij die heel veel ruis gaf, maar de rest van de torren was prima bruikbaar. wat je echter eigenlijk ook moet doen is een aantal weerstandwaardes tunen voor elke specifieke tor. ik heb dat zelf ook nog niet gedaan en gewoon de waardes van newtone gebruikt en ben best tevreden met geluid, maar het kan dus nog beter misschien. speeddemon kan je hier misschien meer over vertellen. succes!

artnaz
7 oktober 2006, 18:03
Ik begrijp het, bedankt! Dan bestel ik die er ook bij, kan ik eindelijk beginnen:D:D:D

artnaz
8 oktober 2006, 16:09
Een vriend, een electro-technicus (niet dat hij ooit een gitaareffect heeft gebouwd), zegt dat ik eerst moet weten wat de collector, basis
en emittor zijn. Niet dat ik weet wat dat is...:p

Zal ik die 5 CV7003's op eBay gewoon bestellen, en zien wat er van komt?

fullorder
8 oktober 2006, 16:16
Een vriend, een electro-technicus (niet dat hij ooit een gitaareffect heeft gebouwd), zegt dat ik eerst moet weten wat de collector, basis
en emittor zijn. Niet dat ik weet wat dat is...:p

Zal ik die 5 CV7003's op eBay gewoon bestellen, en zien wat er van komt?

gewoon bestellen, op die CV7003's staat de collector zelfs aangegeven op de tor dmv een rood stipje en dan weet je ook welke pinnetjes de basis en emitter zijn.

artnaz
16 februari 2007, 22:44
Mijn Treble Booster is inmiddels al een tijdje af. Eerste keer dat ik een soldeerbout in handen kreeg, maar het is toch best goed verlopen. Ik heb dus de CV7003's op eBay besteld (2 ervan zijn tijdens het testen overleden...:()

Ik heb hem afgesteld volgens: http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Treble_Booster.htm

Het klinkt echt super, alleen wat een herrie dat hij maakt!!! Vanaf 12 uur is hij eigenlijk al niet te gebruiken door de ruis... Beetje ruis zal wel normaal zijn, maar volgens mij is dit echt veel te veel. Heeft iemand tips?

artnaz
21 februari 2007, 15:26
Oh ja, vergeten: jullie noemden een 100 Ohm weerstand om de brom (ja, was toch geen ruis) van de voeding te verhelpen... Waar moet die geplaatst worden dan?