PDA

View Full Version : Buffer-o-bill



Dweezman
24 juli 2006, 10:21
Al lezend kom ik er achter dat het slim is om een buffer vooraan in je fx-keten te hebben, maar ook dat sommige pedalen bufferen uitzichzelf.

Heb ik toevallig een pedaal met buffer?

RMC-1
Zvex FF
Zvex SHO
EHX Memory Man dlx
EHM Microsynth
Sherlock Tremit
Menatone Red Snapper
Emma ReezaFRATzitz
Korg DT-10
Boss OC-2 (reservebank)

Zoniet: bestaan er buffers met een tuner-out en/of looper mogelijkheden?

thnx!

paulusdeBKB
24 juli 2006, 10:26
Volgens mij werkt de Boss LS-2 als buffer. Je kunt daarmee ook 2 loops schakelen (een voor een, in serie, parallel, alleen de ene, alleen de andere)

birt
24 juli 2006, 10:42
Korg DT-10 en Boss OC-2 hebben een buffer

Zino Z
24 juli 2006, 11:31
Ik adviseer Buffer The Vampire Slayer. Heb ik tenminste goede dingen over gehoort

Dweezman
24 juli 2006, 11:59
Ik adviseer Buffer The Vampire Slayer. Heb ik tenminste goede dingen over gehoort

;-)
23456789

Mitch
24 juli 2006, 12:58
Je SHO kun je ook als buffer gebruiken door 'm lekker vooraan in de keten te zetten en op laag volume aan te zetten.
Met de DT10 heb ik verschillende tests gedaan om te kijken hoe goed -ie als buffer werkt, maar da's echt niet verkeerd. Bij een wat langere keten met TB pedalen kun je 'm best vooraan zetten.

fullorder
24 juli 2006, 14:51
Je SHO kun je ook als buffer gebruiken door 'm lekker vooraan in de keten te zetten en op laag volume aan te zetten.
Met de DT10 heb ik verschillende tests gedaan om te kijken hoe goed -ie als buffer werkt, maar da's echt niet verkeerd. Bij een wat langere keten met TB pedalen kun je 'm best vooraan zetten.

Klopt als een bus!
Wel een dure buffer alleen :(

Lucluc
24 juli 2006, 14:59
Klopt als een bus!
Wel een dure buffer alleen :(

Die 20 euro aan onderdelen? :seriousf:

Ik zou de tuner vooraanzetten, maar dan kleurt ie waarschijnlijk je fuzzgeluid. Is jouw memoryman true bypass? Dus werkt de levelknop ook als het effect in bypass staat?

Volgens mij hoeft een buffer niet per se vooraan. Achteraan in de keten heeft toch ook een gunstig effect op de hoge tonen?

Persoonlijk kies ik er toch liever voor geen buffer te gebruiken, terwijl ik een stuk of 7 effecten gebruik die allemaal true bypass zijn. Ik vind dat er anders teveel geweld aan de dynamiek van m'n droge signaal wordt gedaan.

fullorder
24 juli 2006, 18:29
Die 20 euro aan onderdelen? :seriousf:

Je vergeet die 180 euro paintjob ;)

jero
24 juli 2006, 22:13
Dweezman,

jouw Trem-it is voorzien van een (hele goede) buffer :)

Dweezman
24 juli 2006, 22:49
bedankt voor alle replies. Ik zal eens proberen de Tremit of de Korg vooraan te plaatsen. Heeft het nut om de gebufferde pedalen over de keten te verdelen?

Goose
24 juli 2006, 23:52
Hoe wil je die SHO als buffer gebruiken???? Hij is volgens mij alleen een boost, en dat is wat anders dan een buffer. Buffer zet het signaal om zodat het minder gevoelig is voor lange kabels. Een boost lijkt dit ook te doen maar het is toch niet helemaal het zelfde.

Michael AE
25 juli 2006, 00:43
In mijn Axess GRX4 looper zit een buffer die op de BS2 van Axess moet lijken. Als dat zo is, kan ik je de BS2 aanraden, want de buffer in mijn GRX4 klinkt uitstekend. Bovendien heeft de BS2 nog een aantal handige andere functies. (Iclusief een tuner-out waar je om vroeg.)

birt
25 juli 2006, 10:42
Hoe wil je die SHO als buffer gebruiken???? Hij is volgens mij alleen een boost, en dat is wat anders dan een buffer. Buffer zet het signaal om zodat het minder gevoelig is voor lange kabels. Een boost lijkt dit ook te doen maar het is toch niet helemaal het zelfde.

een buffer is een versterker met een gain van 1. unity gain dus.
dit wil zeggen dat als je een booster op unity gain zet je een buffer hebt.

Goose
25 juli 2006, 19:32
MMMM buffer is als gain op1? (begrijp ik dat goed?)
Ik dacht dat een buffer je signaal van een lage impedantie omzette in een hoge impedantie (zoals met een mic signaal). Vandaar dat fuzzen het niet graag hebben dat je een buffer voor je fuzz zet omdat deze daardoor gecompressed gaat klinken. In mijn Lakland bass heb ik actieve electronica, passive pickups-actieve toon regeling-geen buffer uitgang. Heb mij laten vertellen dat je met toon boost (bass/mid/treble) absoluut niet het zelfde effect krijgt als met een buffer.
Wie kan mij het fijne vertellen over wat dan wel waar is en wat niet?
Buffer het zelfde als boost? Of buffer is een omzetting van impedantie van je signaal waardoor het minder onderhevig is aan lange kabels?

Mitch
25 juli 2006, 19:59
Je haalt nu drie dingen door elkaar.
Aktieve toonregeling is niet gelijk aan een boost. Met een boost wordt een pedaal bedoeld dat het volume (en eventueel wat extra frequenties) worden opgepept.
Een buffer doet precies omgekeerd van wat je zegt: zet een hoogohmig signaal om in een laagohmig signaal. Daardoor vindt er nog maar weinig signaalverlies op over langere afstanden.
Het verlies van dynamiek en tophoog is het meest duidelijk van toonverlies door lange kabels/veel pedalen. Een boost als de Z Vex SHO, MXR Micro Amp, Catalinbread SCP/SPP, Keeley Katan etc. geven ook bij minimale instelling een beetje meer dynamiek en tophoog. Werken ze dan als buffer ? Nou ja, niet precies. Sommigen hebben wel een hoge ingangsimpedantie, waardoor er ook weinig 'load' op de pickups staat: signaal vloeit lekker binnen. Als -ie dan ook nog eens door het circuitje wat extra levendigheid en tophoog krijgt zul je een stuk minder het toonverlies ervaren.

Samengevat: een goeie buffer heeft in het ideale geval zelf een hoge ingangsimpedantie en zet daarna dat hoogohmige signaal om in een laagohmig signaal, zodat het zonder toonverlies door een lange keten heen kan.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.

birt
25 juli 2006, 20:32
mooie uitleg. en net daarom noemde ik de sho als buffer. die heeft namelijk een hoge ingangsimpedantie.

maestro_nl
26 juli 2006, 11:09
Tijdens de GtrGear demodag werd er gedemo-d met een Masotti buffer en ging het signaal continue door 5 pedalen.
Geloof niet dat iemand dit gehoord heeft, of verlies van punch o.i.d.
M.a.w. werkt zeer goed, anders demo ik er echt niet mee ;-)

FAQ:
http://gtrgear.com/Masotti/BlackBox-NL.htm

Grooveyard21
13 september 2006, 14:02
Het is absoluut aan te raden om een buffer te gebruiken als de rest van je pedalen true bypass zijn. Met een pedalboard zit je al snel aan de 10 meter gitaar kabel en dan ben je al snel veel top hoog kwijt, ook bij de beste kabels (george L, monster). De sho heeft een heel goed buffer mits ie aan staat.

Ik zelf gebruik de amz super buffer als eerste in mn signaal keten. 2,2 meg impedantie en geen kleuring aan je gitaar signaal. (Ter vergelijk een gemiddels boss pedaaltje heeft een buffer met impedantie van 300K, kortom niet geweldig)

Nellyrocks
14 september 2006, 11:20
Ik lees dit allemaal en moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gehoord van een buffer. Ik gebruik wel een aantal pedalen en die zijn echt niet true bypass.
- Komt het je geluid echt zo ten goede?
- wat is een redelijk betaalbare goede buffer?
- Waar kan ik die dan het beste plaatsen?

Mijn pedalen zijn:
- Dunlop Crybaby
- Danelectro DTE1 Real Echo
- Boss TU2
- Boss GE7 (effectloop)
- Boss PH r1 (effectloop)
- MXR Phase 90 (effectloop)
- Aria AFL1
- Marshall VT1 Vibratrem
- Line6 Roto Machine
- Coron Jet Flanger/Filter Matrix

Mijn scheur haal ik alleen uit mijn versterker

ponq
14 september 2006, 13:09
TU2, Line6 en wss Aria hebben buffer.

maar lees ff hierboven zeg, al je vragen staan daar al.