PDA

View Full Version : tuning mechaniek afmetingen



djangfripp
24 juli 2006, 00:57
Hi,

Kan iemand me vertellen hoe het juist zit met de afmetingen van tuners ?

Ik bedoel, je vind bijna nooit afmetingen van die dingen zodat ik niet goed kan uitvissen welke ik op mijn gitaar kan plaatsen. Wanneer er al een maat bij staat is het 10mm, is dit een standaard ofzo ?

Op mijn gitaar zijn de gaten 7mm, ik zou ze kunnen uitboren tot 10mm maar dan zit ik gevaarlijk dicht bij de rand en omdat ik dus geen verdere afmetingen weet, van de mechaniek zelf, gaan ze misschien over de rand uitsteken.

diegene die er opzaten waren van het type 3r+3l, per 3 op een plaatje, open mechaniek. Maar ik zou liever gesloten mechaniek in oliebad plaatsen. Bestaan die ook voor, zeg maar , 6-8mm gaten of is dit allemaal 10mm ?

G.G.
24 juli 2006, 01:14
Op mijn gitaar zijn de gaten 7mm, ik zou ze kunnen uitboren tot 10mm maar dan zit ik gevaarlijk dicht bij de rand en omdat ik dus geen verdere afmetingen weet, van de mechaniek zelf, gaan ze misschien over de rand uitsteken.


Gaten vullen en dan boren op 2/7e van het houtje. Dan blijf je dezelde afstand tot de rand van de headstock houden.

(of simpel gezegd: gaatjes vullen met stukjes rondhout van 7 mm en je boortje van 10mm zo plaatsen dat de rand van het gat op dezelfde plek komt. Daar zul je dus achteraf ook niets van zien want het helestukje rondhout verdwijnt. Kan ook zonder rondhoutje, maar is wel link.

nickbongers
24 juli 2006, 01:47
waarom is dat link:S je boort toch nog altijd het beste/mooist door klein te beginnen en dat op te werken. gaten zijn nu 7mm, 10mm boortje erdoor en klaar?

G.G.
24 juli 2006, 01:54
waarom is dat link:S je boort toch nog altijd het beste/mooist door klein te beginnen en dat op te werken. gaten zijn nu 7mm, 10mm boortje erdoor en klaar?

Omdat hij de afstand tot de rand gelijk wil houden. :sssh:

Je zou met een klomboor die boor uit het centrum van het oude gat het nieuwe gat kunnen boren, maar het boortje wil altijd het oude gat opzoeken omdat ie daar het lekkerst draait. UIt de losse hand zou ik al helemaal niet doen.

djangfripp
24 juli 2006, 11:53
Omdat hij de afstand tot de rand gelijk wil houden.

ja en ik denk ook wanneer ik er een gesloten mechaniek wil opzetten, dat het wel eens zou kunnen dat de behuizing ervan over de rand van de headstock gaat uitkomen. Daarom dat ik het zo raar vind dat er nergens afmetingen opstaan, enkel op stuw-mac, maar daar ga ik niet bestellen.

Ik zou alles bij mainmusic willen bestellen, maar daar hebben ze die vintage gesloten mechanieken nu net niet :( wel verschillende apparte gesloten mechanieken, maar daarvan weet ik dus de maten niet.

maar weet iemand nu of er gesloten olie mechanieken bestaan die in 7mm gaten passsen ?
Of weet er iemand of er nu enige logica zit in al die afmetingen, of heeft elk merk gewoon zijn eigen ? ;)

fred dons
24 juli 2006, 13:09
ik denk dat je deze modig hebt
http://www.tonefactory.nl/shop/images/M33JP.jpg

dit zijn vervangings voor de open mechanieken op een les paul junior
kosten eur 24 nogwat bij de tonefactory
het zijn weliswaar geen oliebad maar wel beter gesmeerd dan open mechanieken

fred dons
24 juli 2006, 13:11
of deze

http://www.tonefactory.nl/shop/images/M90NM.jpg

djangfripp
29 juli 2006, 23:34
mm, thanx

spijtig dat ze die bij mainmusic (waar ik alles wilde bestellen) niet hebben

Mattia
30 juli 2006, 10:34
Rockinger heeft een countersink juist om kleine gaten accuraat uit te boren tot 10mm (wat standard is voor europeese/aziatische tuners die niet 'vintage correct' proberen te zijn). Een 7mm gat uitboren tot 10mm met een gewone boor, daar begin ik niet aan. Centreert niet goed. Ik boor meestal voor met 3mm, dat is net goed om de punt van een 10mm boor de geleiden, maar groter...nee. Te riskant.

djangfripp
18 augustus 2006, 10:41
Wel, de enige mogelijkheid voor deze headstock was een 'spaanse' gitaarmechaniek, met open tuners dus. De pegholes kunnen gewoon 6.5mm blijven.

Nu, zaten er bij deze tuners geen bushings bij. Weet iemand waar ik die kan vinden ? Dus geen bushings om een 10mm gat te verkleinen naar x mm. Maar gewoon 6.5mm bushings ... enkel voor de afwerking.

djangfripp
21 augustus 2006, 20:40
iemand een idee ?