PDA

View Full Version : Zingen bij gitaar???



joanna
23 juli 2006, 16:59
Hoi!
Ik vraag me af wie er eiglijk zingt bij zn gitaar, ik bedoel gewoon, niet in een groepje of zo. Omdat sommige mensen zeggen dat je dan het gitaarspelen sneller onder de knie krijgt, alleen weet ik niet of dat waar is. Want ik ben een catastrofe als ik zing en gitaarspeel tegelijkertijd. Ik doe dan drie verschillende dingen, zingen, mijn akkoorden wisselen en de snaren aanslaan. Er is dus totaaaaaaal GEEN coordinatie.

...rock...
23 juli 2006, 17:30
Dat komt wel...
Dat van akkoorden wisselen en snaren aanslaan da moet snel automatisch worden daarna begin je erbij wat te zingen, begin met iets te spelen en er zelf tekst bij te verzinnen , dat is gemakkelijker dan tekst en partituur van een ander zingen en spelen ...

Linda
23 juli 2006, 18:07
Ik vind het heerlijk om te doen.
Maar niet als ik een bepaald slagpatroon aan moet slaan, dat lukt me niet.

JER00N
23 juli 2006, 18:29
Dat slagpatroon moet je gewoon een beetje zelf uitzoeken, gewoon relaxt wat het beste gaat. Misschien niet precies zoals op de CD maar dat maakt toch niet zo veel uit.

Flipkoos
23 juli 2006, 18:35
geen probleem als je blijft oefenen. op een gegeven moment komt dat vanzelf. drummen en gitaarspelen is erger denk ik...

M.COM
23 juli 2006, 19:00
Ik vind het een leuke afwisseling om eens te kunnen zingen bij m'n gitaarspel. Vb. Fade To Black van Metallica vond (en vind) ik echt een geweldig nummer en het was leuk om eindelijk de zangpartijen ook te kunnen meezingen. Ik zou het iedereen aanraden het te doen, maar ja wie ben ik :p...

nielsduursma
23 juli 2006, 19:27
als je gewoon zorgt dat je een van de 2 kan zonder erbij na te denken. (gitaar lijkt mij dan het makkelijkst) kan je je focussen op het andere.

mawashi
23 juli 2006, 19:35
Heerlijk om te doen, maar dan wel thuis op mijn kamer zonder dat er iemand thuis is. Kan namelijk echt geen noot zingen :p

Linda
23 juli 2006, 20:47
Michel van Anouk blijft mijn favoriet. Die is lekker te zingen, en eenvoudig te spelen.

Merc Wiersma
23 juli 2006, 21:09
zingen?
geen idee hoe dat moet. Met gitaar, zonder gitaar, maakt niet uit.

CowGuitar
23 juli 2006, 21:26
Ik vind het leuk om bij akoustische nummers mee te zingen. Nirvana Unplugged bijvoorbeeld of SRV - Pride And Joy. :hippie:

De beste oefening is om gewoon te praten tijdens het spelen. Gewoon een gesprek met voeren met iemand en door proberen te spelen, gaat steeds makkelijker en om daarna te zingen is dan helemaal makkelijk als je ook kan praten en spelen tegelijk.

Pun
24 juli 2006, 03:38
Ik vind het leuk om bij akoustische nummers mee te zingen. Nirvana Unplugged bijvoorbeeld of SRV - Pride And Joy. :hippie:

De beste oefening is om gewoon te praten tijdens het spelen. Gewoon een gesprek met voeren met iemand en door proberen te spelen, gaat steeds makkelijker en om daarna te zingen is dan helemaal makkelijk als je ook kan praten en spelen tegelijk.

Dat moet ik echt eens oefenen :)

Ik kan zo-ie-zo als niet zingen, maar als ik probeer te zingen tijdens het spelen dan ga ik gitaarspelen op de zang melodie, of anders om.

Praten tijdens het spelen lukt ook niet echt :) Moet dat toch meer gaan doen, altijd handig om te kunnen praten tijdens het spelen. Zodat mensen je niet boos aan gaan kijken wanneer ze iets tegen je zeggen en je niets terug zegt omdat je aan het spelen bent :).

imm
24 juli 2006, 08:18
ik zing er ook altijd bij... maar ik ga dan vaak te snel spelen waardoor ik in de war raak:P moet dus altijd goed oefene en er op letten dat ik niet te snel ga: vind het altijd wel leuker klinke als ik er bij zing:)

paulusdeBKB
24 juli 2006, 10:53
Door te zingen tijdens het spelen dwing je jezelf om 'echt' muziek te maken. Uiteindelijk is dat waarvoor je oefent, dus je kunt er maar beter zo snel mogelijk mee beginnen. Bovendien is het vreselijk leuk en handig om een klein repertoire te hebben. Dan kun je altijd mensen vermaken, bij barbeques, op kerstavond, onder haar balkon...

imm
24 juli 2006, 17:10
haha jah noujah de meeste mense zegge dat ik wel goed kan zinge als ik een mp3tje stuur maar als ik me gitaar pak bij het kampvuur loopt me zusje bijna gillend weg haha

hendrix2
24 juli 2006, 17:33
ik vind het leuk om te kunnen zingen bij je eigen spel.
het is natuurlijk heel veel oefenen om een goed ritme te spelen, en daar dan juist over te zingen, maar na een tijdje hoef je daar helemaal niet meer bij na te denken, nu kan ik bijna bij alles wat ik speel meezingen, en da's indd leuk als je bij vrienden ofzo zit om dan eens iets te zingen/spelen...
da's dan weer iets anders, zingen voor je eigen vrienden, daar hebben veel mensen ook blijkbaar last van, maar dat gaat ook wel over :)

joanna
24 juli 2006, 17:48
Owkej!!! Ik kan het natuurlijk altijd proberen. Heb het natuurlijk al eens gedaan maar dat is echt altijd lachen geblazen :seriousf:. Nuja, het is altijd makkelijker zingen als niemand luisterd, alhoewel, je hoort mij toch niet boven het lawaai van de gitaar. Misschien moet ik proberen om eens wat stiller te spelen.

Of ik kan zingen? Ik weet het eigelijk niet. Zelf vind ik dat het niet om aan te horen is. Zonder gitaar gaat het best nog maar eens de gitaarmuziek erbij komt...

Ik kan nog maar een ding doen en dat is natuurlijk: oefenen oefenen oefenen :)

Linda
24 juli 2006, 19:12
Eerst sloeg ik de akkoorden altijd aan met mijn duim, omdat ik mezelf anders niet hoorde zingen en dan wist ik niet of ik wijs hield.
Nu speel ik ze gewoon met m'n nagels, klinkt mooier.

FruscianteFan
24 juli 2006, 19:28
zingen?
geen idee hoe dat moet. Met gitaar, zonder gitaar, maakt niet uit.Met gitaar, het liefst. Dan hoor ik namelijk een bassige stem en dat is wel lekker. Als i er niet bij speel, dan hoor ik mezelf te goed dus dan hoor ik ook hoe vals het is :p

Dracool
25 juli 2006, 00:54
Jep, ik zing vrijwel altijd bij mijn gitaarspel. Al merk ik dat ik minder hard zing als ik bij vrienden ben :cooler: Maar het is een kwestie van oefenen. Eerst proberen te zingen onder 8ste tijd ritmes (zoals bekende Down/Down/Up/Up/Down ritme) en dan later 16de tijd ritmes.

Merc Wiersma
25 juli 2006, 08:25
Down/Down/Up/Up/Down in 8sten? Kun je uitleggen hoe je dat precies verdeeld in een maat?

Merc Wiersma
25 juli 2006, 08:30
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd waarom de ene mens kan zingen en de andere niet. Ik ben altijd een brommer geweest. Het lijkt me geweldig om je te kunnen uiten doormiddel van zang. Ik speel begeleidend gitaar bij een koor, ideaal voor mij zo kan ik samen met anderen een compleet stukje muziek brengen. Mijn zoon heeft een absoluut gehoor en speelt op gitaar de meeste gitaar solo;s zo mee maar kan ook niet zingen, daaruit mag ik afleiden dat het niet een kwestie is van het ontbreken van muzikaliteit als je niet kunt zingen. Ik heb er wel eens over nagedacht om zanglessen te nemen, maar ik vrees dat dit geen zin heeft en wil het de zangleraar ook niet aandoen.

Wie kan uitleggen waar het door komt dat de één wel kan zingen en de andere niet. En is er wat aan te doen als je niet kunt zingen?

Dick Wolkendeck
25 juli 2006, 09:56
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd waarom de ene mens kan zingen en de andere niet. Ik ben altijd een brommer geweest. Het lijkt me geweldig om je te kunnen uiten doormiddel van zang. Ik speel begeleidend gitaar bij een koor, ideaal voor mij zo kan ik samen met anderen een compleet stukje muziek brengen. Mijn zoon heeft een absoluut gehoor en speelt op gitaar de meeste gitaar solo;s zo mee maar kan ook niet zingen, daaruit mag ik afleiden dat het niet een kwestie is van het ontbreken van muzikaliteit als je niet kunt zingen. Ik heb er wel eens over nagedacht om zanglessen te nemen, maar ik vrees dat dit geen zin heeft en wil het de zangleraar ook niet aandoen.

Wie kan uitleggen waar het door komt dat de één wel kan zingen en de andere niet. En is er wat aan te doen als je niet kunt zingen?

Volgens mij kan iedereen zingen. Ik ben een beroerde zanger, maar dat komt omdat ik nooit oefen. Somige mensen hoeven niet zoveel te oefenen, dat zijn de talenten. Toch kunnen ook zij nog veel bijleren met bijvoorbeeld klassieke of jazz zangles.

Als je denkt dat je niet kan zingen: neem eens les en probeer met je docent uit te zoeken wat je stem doet, waar dat bij past. Rock 'n' Roll? Coutry? Klassiek? Folk? Brute Deathmetal? Op ieder potje past een dekseltje. En dan maar hopen dat jouw stem (en dus muziekstijl) je aanspreekt. En als je dat weet, ga je gewoon aan de gang, beginnen.

Er zijn zoveel beroemde non-zangers! Herman Brood (totaal geen volume), Mark Knopfler (geen zanger, toch mooi), Neil Young (Vals!! Mooi!!), En een van mijn favorieten: Dave Mustaine van Megadeth (klinkt echt niet mooi of zo, maar hij meent het), Ozzy Osbourne, die Italiaanse Nepjazzer met zijn piano: "Chips, chips, toedelidoe" - Paolo Conte. Need I say more?

Volgens mij is het belangrijk om een weg te vinden om je gevoel te kanaliseren in muziek, zij het met zang of gitaar. Stel je voor hoe iets moet klinken, zoek uit hoe dat voort te brengen en doe het. Voor je zang geldt dan vooral hoe je basisklank is. Die bepaalt je geluid en hoe (bijv in welke stijl) je stem te gebruiken.

kornelius
25 juli 2006, 10:46
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd waarom de ene mens kan zingen en de andere niet. Ik ben altijd een brommer geweest. Het lijkt me geweldig om je te kunnen uiten doormiddel van zang. Ik speel begeleidend gitaar bij een koor, ideaal voor mij zo kan ik samen met anderen een compleet stukje muziek brengen. Mijn zoon heeft een absoluut gehoor en speelt op gitaar de meeste gitaar solo;s zo mee maar kan ook niet zingen, daaruit mag ik afleiden dat het niet een kwestie is van het ontbreken van muzikaliteit als je niet kunt zingen. Ik heb er wel eens over nagedacht om zanglessen te nemen, maar ik vrees dat dit geen zin heeft en wil het de zangleraar ook niet aandoen.

Wie kan uitleggen waar het door komt dat de één wel kan zingen en de andere niet. En is er wat aan te doen als je niet kunt zingen?

Nou, een beetje toon kunnen houden is fijn en lastig aan te leren als je nu voortdurend vals zingt.

Maar als dat niet het probleem is, en je zingt brommerig oid, dan is er veel te leren.

Het heeft natuurlijk altijd wel ook te maken met durf, omdat je zingend echt kwetsbaarder bent dan verstopt achter een gitaar. In een koor valt dat weer mee omdat niet iedereen naar jou kijkt.

Maar zeker heeft het alles te maken met techniek. Ik heb een jaar zangles gehad en vreeselijk veel geleerd en sprongen vooruit gegaan. Veel mensen zetten hun eigen stem op slot, als ze praten en ook als ze zingen. beetje ingehouden, etc. Daarbij goed leren ademhalen, articuleren, en gedoseerd leren en inzetten van technieken zoals kopstem en vibrato.

Een goede zangleraar laat je wat proefzingen en kan dan al redelijk inschatten of "het zin heeft". Maar of het "zin' heeft, heeft dan het meest te maken met het feit of de betreffende leraar een wachtlijst heeft en de luxe heeft om de high-potentials te kiezen en de rest weg te sturen.

En als je weet dat je techniek wel goed zit, en je weet een beetje wat je kan, sta je ook makkelijker voor publiek te zingen.

joanna
27 juli 2006, 16:46
Eerst sloeg ik de akkoorden altijd aan met mijn duim, omdat ik mezelf anders niet hoorde zingen en dan wist ik niet of ik wijs hield.
Nu speel ik ze gewoon met m'n nagels, klinkt mooier.

Nu dat moet je mij echt eens uitlegge!!!
Ik snap helemaal niet hoe je met je duim of nagels kan spele??
Met je duim alleen snap ik niet hoe je kan opslaan(jeweetwel,vanbenede naar bove), en dat klinkt altyd zo -hoe moet ik dat nu noeme??-mat, dof,...

en met je nagels, jah, welke nagel??? Die van je duim, of van je wijsvinger en middervinger en ringvinger en pink of hoe gaat dat nou eiglijk?

Jah, het is mss stom dat ik dat niet weet maar overal waar je wat over gitaren leest zeggen ze dat wel maar hoe dat juist in zijn werk gaat???

Linda
27 juli 2006, 19:45
Tsja, ik heb jarenlang akkoorden met m'n duim aangeslagen, ik kan ook gewoon 'op' met m'n duim.

Als ik met m'n nagels speel, wat ik nu altijd doe, zijn dat de nagels van m'n wijsvinger, middelvinger en ringvinger.

Linda
27 juli 2006, 19:47
Mijn pink speelt ook soms mee trouwens, met akkoorden. Ligt eraan of hij er zin in heeft.

geertjan_83
27 juli 2006, 20:50
veel oefenen denk ik. Eerst met gitaar spelen, zodat je niet hoeft na te denken van "hoe moet ik ook alweer dat akkoord pakken?"

joanna
29 juli 2006, 18:05
Tsja, ik heb jarenlang akkoorden met m'n duim aangeslagen, ik kan ook gewoon 'op' met m'n duim.

En klinkt het dan ook zo anders dan met je nagels? Want ik hoor dan bijna niets. Ik mis dan eig wel die mooie klank.

Henk_De_Wombat
29 juli 2006, 19:13
Wie kan uitleggen waar het door komt dat de één wel kan zingen en de andere niet. En is er wat aan te doen als je niet kunt zingen?

Gewoon vaak zingen. Gewoon lekker meezingen met je favoriete muziek, etc. Zingen als je aan het fietsen bent. Zingen als je door het huis loopt. Als je over straat loopt. Hoeft niet perse luid te zijn (behalve als je thuis bent ;) ), maar gewoon lekker zingen. En je moet het leuk vinden natuurlijk.

Het belangrijkste bij goed leren zingen is de juiste "toonhoogte" vinden. In het begin zul je waarschijnlijk, als je meezingt met bestaande muziek, een beetje de stem van de artiest gaan nadoen. Op een gegeven moment zul je meezingen met een artiest die dicht bij jou "stembereik" komt, zeg maar.

Om een voorbeeld te noemen, een paar jaar geleden zong ik vaak mee met muziek van blink-182 en Green Day. Relatief hoge stemmen, vooral blink natuurlijk.

Later ontdekte ik Pearl Jam (Eddie Vedder) en Johnny Cash en ontdekte ik dat ik met die muziek heel relaxt kan meezingen. Het moet namelijk niet pijn doen, zingen moet comfortabel voelen. Daarom moet je niet hoger of lager zingen dan je eigenlijk kan. Veel van die emo zangers zingen bijvoorbeeld veel hoger dan hun normale stem eigenlijk is, en het resulteerd in shit (ergste voorbeeld: Hawthorne Heights (http://youtube.com/watch?v=XxBNG8ibORo&search=Hawthorne%20Heights)).

Zelf heb ik dus een zangstem die meer naar bariton neigt. En sinds ik dat heb ontdekt, zing ik dagelijks en klinkt het volgens mij helemaal niet zo slecht. Ik vind het iig leuk om te doen.

Dus, om een lang verhaal kort te maken: zing vaak, heb er lol in, en vind de toonhoogte die bij je past! :rockon:

stefke_m
29 juli 2006, 20:33
Ik vind het ook enorm leuk om tijdens het gitaarspelen te zingen, maar ik vind het soms wel zeer lastig. Ik ben pas akoestisch begonnen, omdat ik me verder wil verdiepen in muziek dan op mn strat harde powerchords te spelen. Allebei vind ik ze wel leuk, maar al die akkoorden zijn echt tof!

Hector_Tsolodimos
29 juli 2006, 21:34
dat spelen en zingen tegelijk komt wel
makkelijskte nummer om te spelen en te zingen tegelijk: wonderwall - oasis
probeer het ;)

Kasper
30 juli 2006, 02:18
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd waarom de ene mens kan zingen en de andere niet. Ik ben altijd een brommer geweest. Het lijkt me geweldig om je te kunnen uiten doormiddel van zang. Ik speel begeleidend gitaar bij een koor, ideaal voor mij zo kan ik samen met anderen een compleet stukje muziek brengen. Mijn zoon heeft een absoluut gehoor en speelt op gitaar de meeste gitaar solo;s zo mee maar kan ook niet zingen, daaruit mag ik afleiden dat het niet een kwestie is van het ontbreken van muzikaliteit als je niet kunt zingen. Ik heb er wel eens over nagedacht om zanglessen te nemen, maar ik vrees dat dit geen zin heeft en wil het de zangleraar ook niet aandoen.

Wie kan uitleggen waar het door komt dat de één wel kan zingen en de andere niet. En is er wat aan te doen als je niet kunt zingen?

Ik heb hier thuis ergens een leuk boekje liggen "Jongens en Wetenschap" waar er verschillende leuke weetjes uit de doeken worden gedaan. Eén daarvan is waarom sommige mensen altijd vals zingen. Ik heb het boek nu niet in mijn bezit maar voor zover ik kan herrinneren zijn er verschillende redenen mogelijk:

Een absoluut gehoor kan erg handig zijn, maar is dus inderdaad geen garantie dat je ook kunt zingen. Een absoluut gehoor wordt ook erg vroeg ontwikkeld en kan daarna niet meer aangeleerd worden. Maar éénmaal je een toon kunt herkennen, moet je die ook nog kunnen nabootsen. Daarvoor hoef je nog geen absoluut gehoor te hebben.

1. Het tegenovergestelde van een absoluut gehoor is toondoof zijn. Mensen die daaraan lijden kunnen zelfs niet bepalen of de ene toon hoger klinkt dan de ander.

2. Je hersenen sturen signalen naar je stembanden. Je moet met andere woorden je stembanden kunnen controleren. Bij veel mensen kan het daar mislopen. Ze hebben nooit geleerd hoe ze hun stembanden precies moeten gebruiken.

3. Als ik het mij goed herrinner is het bij sommigen zo dat de stembanden fysiek niet in staat zijn om bepaalde kleine nuances te leggen in tonen die nodig zijn om te kunnen zingen.


Ik denk wel dat het voor het merendeel te maken heeft met het leren controleren van je stembanden om een juiste toon te zetten. Zanglessen kunnen daar waarschijnlijk wel bij helpen.


(hou er rekening mee dat ik geen zangleraar ben of zo hè, ik zeg maar wat ik gehoord/gelezen heb)

max2
30 juli 2006, 11:24
Het zingen bij de gitaar blijf ik ergf moelijk vinden hebben jullie hier alleemaal last van???
gr max

fransvs
31 juli 2006, 20:05
Met zingen en gitaarspelen (akkoorden of fingerstyle) tegelijk heb ik geen moeite.
Wat ik altijd doe voor een nieuw liedje is eerst zorgen dat ik het liedje zelf kan zingen/neuriën (zonder instrument) zodat ik in ieder geval die melodie in mijn hoofd heb. Vervolgens is het zaak om het liedje kwa akkoorden/noten blindelings te kunnen spelen. Daarna probeer ik dan de zang-melodie mee te neuriën en zodanig op de akkoorden/noten te zetten dat het past met de overgangen. De echte woorden komen dan later vanzelf. Als je de dezelfde akkoordgrepen/vingerzetting wil blijven gebruiken, kun je met een capo de toonhoogte aanpassen aan je stembereik.

Moet lukken, toch?

MonkeyFace
31 juli 2006, 20:33
Zingen en gitaarspelen gaat prima, maar gitaar spelen en een gesprek voeren vind ik toch een stuk moeilijker... zingen en gitaarspelen gaat bij mij beide op de automatische piloot, maar een gesprek voeren toch wat minder ;)

imm
1 augustus 2006, 09:40
bij mij gaat het ook wel redelijk automatisch maar als er iets of iemand in de buurt is dat me afleid ben ik wel snel de weg kwijt

kornelius
2 augustus 2006, 10:29
Alleen als het gitaarwerk ingewikkeld is of de zang en de begeleiding een hele verschillende ritmiek hebben, bijvoorbeeld de zang is erg layedback terwijl de gitaar juist strak is, is het lastig en moet ik er even wat meer op oefenen.

Verder is het sowieso een kwestie van oefenen om dit onder de knie te krijgen. begin bij liedjes die je door en door kent, dat is wel zo makkelijk.