PDA

View Full Version : custom made



Rye
23 juli 2006, 16:23
ik zag bij de tips voor 500- 1000 € gitaren iets staan over custo made guitars. In dat geval bij Shamray ofzo. Mja die shamray site doet het bij mij niet, zijn er alternatieven? Ik denk aan een website waar je alles zelf kan selecteren, van de body tot de elemanten zelf.
iemand tips, of advies?

bedankt

robert-gitarist
23 juli 2006, 16:25
Als je je gitaar bij shamray laat bouwen moet je wel toppunt van geduld hebben :D
maar goed het schijnt veder wel goeie gitaren te zijn enzo.Zien er ook goed uit.Je kunt ook eens informeren bij Huub Boel hier in Nederland(Zutphen) die is ook erg goed en ik dacht dat hij ook niet zo heel duur is.
Wat je ook kan doen is als je beetje handig bent kijken na een goeie body+hals,goeie hardware uitzoeken en zelf die gitaar in mekaar zetten en op bouwen.Body en hals heb je dan al en rest is niet zo super moeilijk alleen het spuiten ervan is een vak opzig maar dat kun je natuurlijk ook laten doen ;)
Succes

Mitch
23 juli 2006, 16:52
Een gitaar laten bouwen voor minder dan 1000E kan wel, maar dan moet je in Korea wonen. Je kan in NL wel een eind komen met 1000E, maar dan inderdaad eerder als je 'm zelf in elkaar zet. Met het arbeidsloon ben je anders gauw door je budget heen.
Bij zelfbouw ben je het kwijt aan materiaal. Je kan natuurlijk ook goedkope onderdelen eropschroeven om ruim onder de 1000E te blijven, maar dan kun je net zo goed een London City kopen voor een kwart van de prijs. En die zit nog strakker in de lak ook dan je 'm zelf krijgt ;)

vulvasonic
23 juli 2006, 17:31
Je kunt losse onderdelen bestellen bij Rockinger.de.
Misschien dat ze ook een aantal custom dingetjes voor je kunnen maken. In dat geval ben je redelijk goedkoop uit, mits je uitgaat van een eenvoudig model.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar Warmoth (www.warmoth.com). Daar kun je heel precies uitrekenen wat iets je gaat kosten en daar kun je ze sowieso de opdracht geven om dingen op maat te maken (lak, binding, houtsoort, fresingen, etc.). Het is een goed clubje daar, maar ze zijn ook een stuk duurder. Hoewel je voor 1000 euro echt wel een heeeeeeeeeele mooie telecaster volgens eigen specificaties kunt laten maken. Deels dan, want volgens mij moet je nog steeds zelf het een en ander doen......

Succes.

bert k
23 juli 2006, 17:38
Over Shamray: lees dit topic maar eens door, dan weet je alles. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59302

jerome
23 juli 2006, 17:43
Een kennis van mij heeft een gitaar laten maken bij Vox Humana.
Klinkt goed en ziet er fantastisch uit!

Maar ikzelf heb slechte ervaringen met verschillende gitaarbouwers.
Ik heb ooit een Explorer laten maken met volgens de gitaarbouwer goede kwaliteit materialen.
Dat ding heeft echt nooit geklonken en hangt alleen voor de sier aan de muur.
Bij een andere gitaarbouwer een Floyd Rose tremelo in laten bouwen;
Gaten scheef geboord, onstemmen, etc.

Het grote nadeel van een gitaar laten bouwen is het feit dat je pas weet hoe die klinkt als je het geld al uitgegeven hebt!

Tupelo
23 juli 2006, 19:05
Luthiers in Den Bosch kan dat voor je fixen voor minder dan 1000 euro, wellicht zelfs voor 500 ofzo, maar dan gaan de specs natuurlijk omlaag.
Onlangs een linkshandige Luthiers strat in handen gehad van een gitaarleerling van de gitarist van mijn vorige band.. zuch juist..
Was een prima afgewerkt ding, alles!!
Kostte 900 euro geloof ik.
3 Seymour Duncans, Sperzel Tuners, Ash body etc.

http://www.luthiers-gitaren.nl/lowden1.htm

Sicky61
23 juli 2006, 20:11
ik zag bij de tips voor 500- 1000 € gitaren iets staan over custo made guitars. In dat geval bij Shamray ofzo. Mja die shamray site doet het bij mij niet, zijn er alternatieven? Ik denk aan een website waar je alles zelf kan selecteren, van de body tot de elemanten zelf.
iemand tips, of advies?

bedankt
http://www.roostermusic.nl/shamray/index.php

Robbert
23 juli 2006, 20:15
Ik denk dat onderschat wordt wat onderdelen daadwerkelijk kosten. Via Shamray zijn de prijzen toch altijd tegen de 1K. Warmoth ziet er erg goed uit, maar de prijzen zijn daar ook naar.

Ben nu zelf bezig met het in elkaar zetten van een strat. Voor 150 Euro een Highway1 body gekocht en een Mighty might nek via Ebay. De rest Allparts steel block trem en USA electronica. Ook custom elementen, en al met al ben ik nu al een geschatte 500 Euro kwijt. Daar moeten nog tuners bij, mogelijk een nieuwe nut (omdat die niet altijd goed schijnen te zijn bij MM).

BLOK182
23 juli 2006, 21:20
Mocht je een strat willen, en nog wat meer dan 1000 hebben, kan je altijd ff checken bij haarguitars....heb je wel echt topspul!

iwamoto
23 juli 2006, 21:31
Ben nu zelf bezig met het in elkaar zetten van een strat. Voor 150 Euro een Highway1 body gekocht en een Mighty might nek via Ebay. De rest Allparts steel block trem en USA electronica. Ook custom elementen, en al met al ben ik nu al een geschatte 500 Euro kwijt. Daar moeten nog tuners bij, mogelijk een nieuwe nut (omdat die niet altijd goed schijnen te zijn bij MM).
ik heb een musicallin body, en dan een dimarzio tonezone al in de brug, nu komt er een nieuwe ibanez EX nek in (mn tech had er nog 2 liggen, nog nooit gebruikt :)), een wilkinson brug, 2 LC SC's en de slagplaat is al vervangen, tuners zitten als op de nek, en al gelijjk coiltap schakelaartje erop, mischien ook nog nieuwe tonepots, maar wellicht niet nodig, ik kijk wel :)

de orginele gitaar was 100 euro, nu gaat er voor 240 ofzo extra in :p

G.G.
24 juli 2006, 00:42
ik zag bij de tips voor 500- 1000 € gitaren iets staan over custo made guitars. In dat geval bij Shamray ofzo. Mja die shamray site doet het bij mij niet, zijn er alternatieven? Ik denk aan een website waar je alles zelf kan selecteren, van de body tot de elemanten zelf.
iemand tips, of advies?

bedankt

Wat voor specs had je in gedachten? Als het namelijk een variant van een strat of tele moet zijn, ben je met marktplaats (en een maand of 3 wachten op de juiste advertenties) heel voordelig klaar. Zelf schuren en iemand anders laten spuiten.

nickbongers
24 juli 2006, 01:55
Een gitaar laten bouwen voor minder dan 1000E kan wel, maar dan moet je in Korea wonen. Je kan in NL wel een eind komen met 1000E, maar dan inderdaad eerder als je 'm zelf in elkaar zet. Met het arbeidsloon ben je anders gauw door je budget heen.
Bij zelfbouw ben je het kwijt aan materiaal. Je kan natuurlijk ook goedkope onderdelen eropschroeven om ruim onder de 1000E te blijven, maar dan kun je net zo goed een London City kopen voor een kwart van de prijs. En die zit nog strakker in de lak ook dan je 'm zelf krijgt ;)

brug/trem/whatever 100-150
setje pu's 150-200
hout 150
stemmechanieken 50
electronica 50
rest aan onderdelen (lak, lijm, schroefjes, whatever) 100


700 euro, en dan ben ik nog heeeeeel erg ruim. ik weet zeker dat je voor 500 euro (en genoeg handigheid, geduld en van die andere zaken die handig zijn bij knutselen) een prima gitaar kan bouwen.

Pun
24 juli 2006, 03:18
Luthiers in Den Bosch kan dat voor je fixen voor minder dan 1000 euro, wellicht zelfs voor 500 ofzo, maar dan gaan de specs natuurlijk omlaag.
Onlangs een linkshandige Luthiers strat in handen gehad van een gitaarleerling van de gitarist van mijn vorige band.. zuch juist..
Was een prima afgewerkt ding, alles!!
Kostte 900 euro geloof ik.
3 Seymour Duncans, Sperzel Tuners, Ash body etc.

http://www.luthiers-gitaren.nl/lowden1.htm

Hey Robert :)

Ja, was mijn stratje. Hij was 1050, ik had hem graag voor 900 euro gehad, omdat ik toch een tijdje langer heb moeten wachten dan verwacht. Maar daar waren ze het bij Luthiers niet mee eens.

Hij was ongeveer 10 weken later dan verwacht, omdat de importeur van de body en hals ging verhuizen en de pallet waar mijn body en hals op lagen nog niet hadden opgeruimd :S

Maar goed, ik heb hem nu, en ben er heel erg gelukkig mee, goede sound, speelt lekker, helemaal goed.
Hij was wel wat duurder, omdat hij toch linkshandig is, maar ja, ik ben hoe dan ook blij er mee :)

Robbert
24 juli 2006, 12:04
brug/trem/whatever 100-150
setje pu's 150-200
hout 150
stemmechanieken 50
electronica 50
rest aan onderdelen (lak, lijm, schroefjes, whatever) 100


700 euro, en dan ben ik nog heeeeeel erg ruim. ik weet zeker dat je voor 500 euro (en genoeg handigheid, geduld en van die andere zaken die handig zijn bij knutselen) een prima gitaar kan bouwen.

Waneer je zélf het hout gaat bewerken wel ja. Als je dat niet kunt, mag je meer geld uit trekken.

G.G.
24 juli 2006, 12:37
Waneer je zélf het hout gaat bewerken wel ja. Als je dat niet kunt, mag je meer geld uit trekken.

Da's ook wel weer waar. Een gezaagd rosewood toetsje (en met radius) kost al zo'n €50 en voor ebben €70. Dan heb je de rest van het halshout en het bodyhout nog nodig en dan nog door een meubelmakertje ofzo laten vlakken etc, zagen enz....

Wordt wel meer dan €150 voor hout.

nickbongers
24 juli 2006, 13:12
Da's ook wel weer waar. Een gezaagd rosewood toetsje (en met radius) kost al zo'n €50 en voor ebben €70. Dan heb je de rest van het halshout en het bodyhout nog nodig en dan nog door een meubelmakertje ofzo laten vlakken etc, zagen enz....

Wordt wel meer dan €150 voor hout.

30 voor rosewood en 50 voor ebben, en dan kijk ik nog bij rockinger, en kan het als je dus ff goed zoekt nog wel n stukje goedkoper. nekbalkje 30 euro, body 60.. zit je samen op 150, en heb je prima hout. en ik weet niet hoe duur vlakken en zagen daar is, maar hier vraagt de praxismeneer echt niet meer dan 2 euro (vaak helemaal niets) als hij eventjes een stukje hout door moet zagen of vlakken. zelfs als hij je er de normale prijs voor rekent komt zoiets niet boven de 10 euro hoor.

edit: en natuurlijk ga je t zelf bewerken :S.. als je een neck en body los en voorgebouwd koopt ben je natuurlijk veel meer kwijt. daarom moet je t dus ook zelf doen :P kan je met t hout ook nog wel onder de 100 euro blijven

Negative K3 fan
24 juli 2006, 16:04
als je veel geduld hebt kun je naar shamray kijken, het voordeel van shamray is dat ze (vergeleken met nederlandse bouwers) redelijk goedkoop zijn, maar onder de 1000 euro is niet haalbaar... Het grootste voordeel bij shamray is dat zij ook werkelijk alles maken wat je maar wilt, bij veel 'custom' shops wordt je op een of andere manier beperkt (haar maakt alleen klassieke modellen, bij warmoth heb je alleen bolt on constructies etc.). Bij shamray is haast niets te gek en ze doen ook moeite om exotische onderdelen, houtsoorten of vakmanschap te kunnen leveren. Wachttijd is ongeveer een jaar al zullen ze je dat anders proberen te vertellen :)


hmm dit klinkt zowaar als een verkoop praatje.... maargoed.

Put
24 juli 2006, 21:24
www.ranguitars.com

rond de 1000 euro

MarkS
25 juli 2006, 00:04
www.ranguitars.com


rond de 1000 euro
Ik heb niet veel met V's, maar deze is Vet!

http://www.ranguitars.com/imi/katalog/d06.jpg

vulvasonic
25 juli 2006, 00:25
Ik heb niet veel met V's, maar deze is Vet!



Gewoon even afdoen met een sopje. Druppeltje citroen erbij en weg met die viezigheid.