PDA

View Full Version : Weet iemand waar vervangings nekken te vinden zijn voor martin d-28 imitaties?



Jesse v.d
23 juli 2006, 16:09
Mijn vader heeft een alfa/vega gitaar een Martin D-28 copie. Alfa gitaren zijn nederlandse gitaren uit de egmond fabriek, in de laatste jaren voordat de fabriek compleet stopde werden gitaren onder licentie van martin gemaakt.

Mijn vader speelt eigenlijk alleen op die gitaar en heeft nooit echt gas alleen het probleem is dat de lijm van de nek begon los te laten (wanneer weet ik niet zal wel aardig wat jaartjes terug zijn). IIg als ik nu langs de nek kijk (die nogsteeds mooi recht is) dan krijg je het idee dat je dat je de brug moet veilen tot je onder de top van de gitaar zit dit is uiteraard niet mogelijk.

En ik vroeg mij dus af of ergens complete D-28 nekken te vinden zijn van aardige kwaliteit. Of dat er in iedergeval een manier is om de oude nek weer goed te krijgen. Hoe kan ik bijvoorbeeld het makkelijkste de oude nek en de lijm die er nog wel zit verwijderen? Om hem desnoods later er weer op te zetten op de manier zoals het hoort.

Alvast bedankt :)

Edit: Bouwtekeningen etc om zelf aan de slag te gaan zijn natuurlijk ook erg gewenst :P

Keesz
23 juli 2006, 16:36
nek kan je er uit stomen, gewoon de volle laag geven met een strijkijzer, en zachtjes loswrikken, ff lichtjes op schuren en weer vast plakken

GibsonDC
23 juli 2006, 22:03
misschien is dit wat http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Acoustic_guitar:_Necks/Dovetailed_Acoustic_Necks.html

Javaca
23 juli 2006, 22:12
Laat dit doen door een goede gitaarbouwer.
Niet zelf aan gaan prutsen.

Als ik je verhaal zo lees is het niet nodig om er een nieuwe nek op te zetten, hij moet alleen opnieuw gelijmd worden.

Een nieuwe nek is veel werk. Het is geen Fender die je even uit elkaar schroeft.

Mattia
28 juli 2006, 22:44
Wat Javaca zei. Je hebt een neck reset nodig, geen nieuwe neck. Is verder best normaal. Als je er toch over wil lezen, zie Frets.com, snuffel gewoon wat rond. Als de hals zelf maar redelijk recht is, tenminste. Anders zou er best eens meer aan te pas moeten komen, maar een 'drop-in' vervanging voor een akoestische gitaar, dat bestaat niet als aftermarket iets. Zelfs niet met een bolt-on. Het is geen Strat of Tele...