PDA

View Full Version : versterker klinkt zachter na een uur spelen



jerome
23 juli 2006, 14:52
Hallo versterkerfreaks,

Ik heb een probleempje met mijn Marshall 100 watt top, een JMP met mastervolume uit 1978 of 1979.
Als ik begin met spelen staat de mastervolume meestal op 3 1/2 (en de preampvolume op 5)
Maar na een uurtje spelen gaat ie een stuk zachter klinken en ik eindig meestal met de mastervolume op 4 (en de preampvolume nog steeds op 5)

Als ik de volgende dag weer ga spelen klinkt ie in het begin veel te hard met de mastervolume op 4 en zet ik hem weer op 3 1/2.
Maar na een uurtje eindig ik toch weer op 4.

Vorig jaar zijn mijn eindbuizen vervangen dus dat zou het toch niet kunnen zijn?

De "versterkerman" zei wel dat mijn condensatoren wel vernieuwd moeten worden maar zou het daar aan kunnen liggen?

Of zou het aan de voorbuizen of de voeding kunnen liggen?

Heeft iemand van jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt,
Jeroen

Mitch
23 juli 2006, 15:07
Als gebruiker ( en dus geen tech) kan ik zegen dat ik een dergelijk probleem ook eens had, al was het toen meer een zwevend volume dan lineair afnemend. Ondanks oude buizen lag ook dat aan de elco's (condensatoren). Er was al het nodige aan het lekken zelfs....geen slecht idee om even terug naar de tech te gaan !

Mr Joe
23 juli 2006, 20:32
Misschien ben je de hardheid na een uurtje spelen gewoon en wil je gewoon harder?

Dit is misschien een domme bijdrage maar kan wel eens logisch zijn?

MAzzelll

Mr.Bluesbreaker
23 juli 2006, 23:25
Mijn voedingselco's van mijn 2203 moeten er ook nodig aan geloven en worden vervangen. (en die is een jaar of 2 jonger dan jou JMP) al duurt het lang voordat ze dat type kunnen leveren waardoor ik de opnames niet haal. #$^!#$^ Heb je de originele er nog inzitten (blauwe daly ofzoiets?)
dan zijn de vaak erg moe zeker als je veel speelt, zo niet al overleden.

Als ze van de bovenkant al een beetje bol staan is het niet verstandig om er nog lang mee door te spelen. Ik had af en toe ook van die rare volumedrops.

Edit: nu ik het er toch over heb: is er misschien iemand hier op het forum die nog 6 van die krengen heeft liggen, voedingselco's voor een 2203?
Degene die mijn amp onder handen heeft, lukt het waarschijnlijk niet om eerder van de importeur geleverd te krijgen, ene Voerman/Fuhrmann?
Mocht iemand die dingen toevallig hebben liggen en kwijt willen PM me alsjeblieft.
Normaal gesproken pak ik dan wel een andere amp voor een gig, maar nu ga ik een week de studio in en moet het allemaal gebeuren....daar wil ik mijn main amp eigenlijk niet bij missen. Het hangt echt af van die kl"te onderdeeltjes.

Chris Winsemius
24 juli 2006, 00:47
Mijn voedingselco's van mijn 2203 moeten er ook nodig aan geloven en worden vervangen. (en die is een jaar of 2 jonger dan jou JMP) al duurt het lang voordat ze dat type kunnen leveren waardoor ik de opnames niet haal. #$^!#$^ Heb je de originele er nog inzitten (blauwe daly ofzoiets?)
dan zijn de vaak erg moe zeker als je veel speelt, zo niet al overleden.

Als ze van de bovenkant al een beetje bol staan is het niet verstandig om er nog lang mee door te spelen. Ik had af en toe ook van die rare volumedrops.

Edit: nu ik het er toch over heb: is er misschien iemand hier op het forum die nog 6 van die krengen heeft liggen, voedingselco's voor een 2203?
Degene die mijn amp onder handen heeft, lukt het waarschijnlijk niet om eerder van de importeur geleverd te krijgen, ene Voerman/Fuhrmann?
Mocht iemand die dingen toevallig hebben liggen en kwijt willen PM me alsjeblieft.
Normaal gesproken pak ik dan wel een andere amp voor een gig, maar nu ga ik een week de studio in en moet het allemaal gebeuren....daar wil ik mijn main amp eigenlijk niet bij missen. Het hangt echt af van die kl"te onderdeeltjes.

email/pm mij even, heb er 6 voor je klaar liggen.

Rw
26 juli 2006, 01:31
wat kost zo'n elco psies? mn '74 peavey classic kan er misschien ook aan gaan geloven binnenkort.

heavy-metal-thunder
31 juli 2006, 08:30
ik dacht het een 45 euro was voor 3. Maar er moeten nog werkuren bijkomen, moet één of andere handeling mee gebeuren, een soort "opladen".

Dat de echte amptech nu opstaat en ons wat wijzer maakt :-)

Chris Winsemius
31 juli 2006, 11:28
ik dacht het een 45 euro was voor 3. Maar er moeten nog werkuren bijkomen, moet één of andere handeling mee gebeuren, een soort "opladen".

Dat de echte amptech nu opstaat en ons wat wijzer maakt :-)

Ik kan/wil hier geen prijzen noemen maar de prijs is afhankelijk v/h merk/type/waarde v/d elko en binnen hoeveel tijd het vervangen kan worden.
PMmen mag :)

PeeVee
31 juli 2006, 11:54
Bij AE Europe zie ik JJ 2 x 50 uF @ 500V voor €8,25 per stuk. Als ik me niet vergis moet het zoiets zijn. Zou je wel even moeten kijken of je qua maat uitkomt.
JJ filtercaps bij Automatic Electric Europe (http://www.ae-europe.nl/condensatoren.htm)

TubeTown kosten heeft ze ook, kosten €8,80 per stuk, verzending binnen 3 dagen dus ik neem aan op voorraad.
JJ 50+50 uF 500V bij TubeTown (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p406_JJ-50-50--F--500-V.html)

Tube amp doctor heeft ook zoiets (is meestal F&T, goede prijs/kwaliteit verhouding), €8,40 per stuk.
TAD Gold Cap 50 + 50 @ 500V (http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=35_77&products_id=500)

Het "vormen" van filtercaps (door langzaam op spanning te brengen) is iets uit het verleden, bij moderne elco's is dat niet nodig. Vervangen zal bij elkaar een uurtje werk zijn ofzo, tel er nog wat bij voor in- en uitbouw van chassis en evt. een preventieve check-up / controle. Als je zelf geen soldeerervaring hebt dan is het verstandig om het even door een tech te laten uitvoeren. Of Mr. Bluesbreaker bij www.misterbassman.nl over de vloer wil komen is even de vraag hoewel een Bluesbreaker feitenlijk een tweed Bassman is qua circuit dus dat zal elkaar vast niet bijten en natuurlijk lekker in de buurt (ook Groningen). Of de Fryske Rw de provinciedrempel wil oversteken is natuurlijk ook de vraag (rommelt beetje tussen tussen Friezen en Groningers heb ik me laten vertellen) maar ook dat is denk ik redelijk in de buurt. Zeg je gewoon tegen Anne, Hee mei ik jo wat freegje? ;)

Frits van Mourik
1 augustus 2006, 00:14
ik dacht het een 45 euro was voor 3. Maar er moeten nog werkuren bijkomen, moet één of andere handeling mee gebeuren, een soort "opladen".

Dat de echte amptech nu opstaat en ons wat wijzer maakt :-)

Nou, vooruit dan, ik ben dan wel geen heusche amptech,
maar ik meen in de loop der jaren wel iets geleerd te hebben:

Een elko - elektrolytische condensator - bestaat uit twee rolletjes aluminiumfolie.
Aluminium vormt van zichzelf al een bescheiden isolatielaagje
van aluminiumoxide, vandaar dat het niet roest en het haast niet te solderen is.
Door de twee rolletjes nu in een elektrolytische vloeistof te dompelen, groeit dat isolatielaagje aan. Door een gelijkspanning op de rolletjes te zetten, word het ene laagje wat dikker dan het andere.
De laagjes zijn extreem dun; daardoor is de capaciteit tussen de twee rolletjes navenant groot.
Zo kom je op de voordelen van de elko: een grote capaciteit bij relatief kleine afmetingen.
Maar: "ieder foordeel hep sun nadeel":
Elko's hebben een wat grote lekstroom, mede omdat die isolatielaag (diëlectrum) zo dun is. De twee rolletjes gedragen zich ook nog als een serie-zelfinductie (spoel), waardoor ze niet geschikt zijn voor hoogfrequente toepassingen.
Elko's zijn gepolariseerd; bij verkeerd aansluiten slaan de isolatielaagjes door.

Elko's, die lange tijd niet gebruikt zijn, "vergeten" hun capaciteit.
De dikte van de isolatielaagjes neemt af.
Ze moeten dan "geformeerd" worden: beetje spanning erop, lekstroom meten,
beetje meer spanning erop, meten, enzovoorts, totdat de elko zich behoorlijk gedraagt.

Salve errare & omissione,

Frits

Dosmanos
2 augustus 2006, 00:13
Tsja, euhh.... ik ben allesbehalve een technicus, maar wel een ervaren gebruiker, dus daarom het volgende. Mijn ervaring is dat naarmate de gig langer duurt een amp (de mijne althans) toch wat inzakt. Dit merk ik doordat de amp wat punch verliest en eigenlijk misschien ook wel een beetje volume.

De remedie voor mij is om de amp gedurende de pauzes gewoon helemaal uit te zetten, dus niet op standby, maar helemaal uit. Daarmee is voor mij dat probleem uit de wereld.

Voor de goede orde: ik speel op vintage Fenders. Super Reverb, Deluxe Reverb en Brownface Princeton. Allemaal in zeer goede gezondheid. Misschien hoort dit fenomeen dus wel gewoon bij buizenversterkers.

Antoon
2 augustus 2006, 01:18
Trafo's die langzaam heet worden maakt ook uit. Verder kan het ook gedeeltelijk oorvermoeidheid zijn..

Mr.Jay
2 augustus 2006, 09:37
Tsja, euhh.... ik ben allesbehalve een technicus, maar wel een ervaren gebruiker, dus daarom het volgende. Mijn ervaring is dat naarmate de gig langer duurt een amp (de mijne althans) toch wat inzakt. Dit merk ik doordat de amp wat punch verliest en eigenlijk misschien ook wel een beetje volume.
De remedie voor mij is om de amp gedurende de pauzes gewoon helemaal uit te zetten, dus niet op standby, maar helemaal uit. Daarmee is voor mij dat probleem uit de wereld.
Voor de goede orde: ik speel op vintage Fenders. Super Reverb, Deluxe Reverb en Brownface Princeton. Allemaal in zeer goede gezondheid. Misschien hoort dit fenomeen dus wel gewoon bij buizenversterkers.

Ik heb het nou al zó vaak geroepen hier > VENTILATOR !!!!!!!!!!!!!
ik heb constant een fan ( 220V, 10*10cm) achterop op het onderste plankie van een fender staan en dan heb je géén overhittingsproblemen mere van de PT. Hele avond hetzelfde geluid egaal hoe hard en lang je speelt.
Gebruik ik em niet, kakt ie in na 1 set.
Probeer dat nou es een keer uit.

JaY

heavy-metal-thunder
2 augustus 2006, 11:36
op kantoor hebben we hier nogal wat oude pc's staan. Had er al aan gedacht om er een ventilatortje uit te halen. Kan ik dan van de versterker zelf stroom aftappen?

Agent_Smith
2 augustus 2006, 11:45
op kantoor hebben we hier nogal wat oude pc's staan. Had er al aan gedacht om er een ventilatortje uit te halen. Kan ik dan van de versterker zelf stroom aftappen?

Dat zijn 12v DC fans. Beter natuurlijk ivm met eventuele 50Hz brom, maar 12v zal niet voor handen zijn binnen je amp.