PDA

View Full Version : Gitaar upgraden



-Steven-
23 juli 2006, 11:55
Hallo allemaal,
Ik zit erover te denken om mijn gitaar te upgraden. Ik bezit momenteel een Fender Strat en een Epiphone Les Paul, en aan beide heb ik niks veranderd. (Standaard elementen, pick-ups) etc. Ik heb een budget van ongeveer 200 euro. Wat kan ik het beste veranderen, en aan welke gitaar? Ik dacht persoonlijk om de LP te upgraden, voor de stevigere metal (denk bijv aan doom metal) en de Strat te houden als allround gitaar.

Daarom vraag ik jullie, als meer ervaren gitaristen dan ik, wat jullie de beste keuze lijkt en waar ik de 200 euro het beste aan kan besteden.

drap
23 juli 2006, 12:02
Hallo allemaal,
Ik zit erover te denken om mijn gitaar te upgraden. Ik bezit momenteel een Fender Strat en een Epiphone Les Paul, en aan beide heb ik niks veranderd. (Standaard elementen, pick-ups) etc. Ik heb een budget van ongeveer 200 euro. Wat kan ik het beste veranderen, en aan welke gitaar? Ik dacht persoonlijk om de LP te upgraden, voor de stevigere metal (denk bijv aan doom metal) en de Strat te houden als allround gitaar.

Daarom vraag ik jullie, als meer ervaren gitaristen dan ik, wat jullie de beste keuze lijkt en waar ik de 200 euro het beste aan kan besteden.

Ik denk dat de beste keus doorsparen is. Met 200 eurie kom je niet echt ver

-Steven-
23 juli 2006, 12:12
Waarvoor doorsparen dan? Elementen, pick-ups... ? Zou je iets specifieker kunnen zijn aub. Momenteel orienteer ik me alleen een beetje, tegen de tijd dat ik iets ga kopen is het budget alweer iets groter. :)

Veekeren
23 juli 2006, 12:12
Als ik nog steeds de Epiphone zou hebben die ik heb gehad, zou ik de elementen upgraden.

Hector_Tsolodimos
23 juli 2006, 12:13
Ik denk dat de beste keus doorsparen is. Met 200 eurie kom je niet echt ver
klopt, en het woord: 'Fender Strat' is best gevaarlijk, daar zijn er namelijk zo veel van! Is het een Mex? welk jaar?
En wat voor Epi LP is het? Standard?

tabmaniac
23 juli 2006, 12:14
elementen, andere knoppen, slagplaat eraf (als je die hebt) of een nieuwe slagplaat met je eigen graphic..

(Krijg ik ook:D)

iwamoto
23 juli 2006, 12:17
de upgrade van mijn crapcaster gaat nu nog 230 ofzo kosten, en dat was omdat ik al een tonezone had, maar dan is uiteindelijk aleen de body van de gitaar nog orgineel :seriousf:

-Steven-
23 juli 2006, 12:19
klopt, en het woord: 'Fender Strat' is best gevaarlijk, daar zijn er namelijk zo veel van! Is het een Mex? welk jaar?
En wat voor Epi LP is het? Standard?
Sorry dat ik zo onduidelijk was. Het betreft inderdaad een Epi LP Standard, in 2006 gekocht (nieuw, nog niks aan veranderd). Wat betreft de Fender Strat is het verhaal een beetje anders. Ik heb hem jaren geleden tweedehands overgekocht (700 gulden geloof ik) zonder er veel van af te weten. Hij is gemaakt in Korea, waar nu volgens mij geen Fenders meer gemaakt worden. Wellicht een soort voorloper van Squier, maar hij speelt wel lekker. Over het jaartal weet ik ook niks, heb wel een keer geprobeerd om het aan de hand van het serienummer uit tevinden, maar dat is niet gelukt (ligt waarschijnlijk aan mij hoor :sssh: ). Misschien kunnen jullie er meer mee; serienummer: E1042207

Duidelijker? :)

Bins
23 juli 2006, 12:21
Ik zou in ieder geval (2ehands) emg's in die epiphone knallen, en het liefst dan nog een nieuwe topkam, brug en tuners, in die volgorde. Als je epi al goed stemvast is, dan alleen een nieuwe brug.

drap
23 juli 2006, 12:25
Waarvoor doorsparen dan? Elementen, pick-ups... ? Zou je iets specifieker kunnen zijn aub. Momenteel orienteer ik me alleen een beetje, tegen de tijd dat ik iets ga kopen is het budget alweer iets groter. :)

Nou, een beetje upgrade qua elementen kom je al gauw boven de 200 euro met inbouwen inbegrepen. Pickup betekent trouwens gewoon element hoor :) Wat je nog zou kunnen doen is de stemmechanieken upgraden, maar of dat nou zo'n enorme meerwaarde is vraag ik me af. Hooguit bij die Epi, want dat zijn geen superieure stemmechanieken die daar opzitten

ijzerbroot1
23 juli 2006, 12:27
Anders kun je eens kijken wat een setje texas specials van GFS doet. Stuk goedkoper dan Kinmans of wat dan ook. Ik denk dat er hier op het forum wel lui zijn die je kunnen vertellen of die GFS pups wat zijn.

-Steven-
23 juli 2006, 12:30
Nou, een beetje upgrade qua elementen kom je al gauw boven de 200 euro met inbouwen inbegrepen. Pickup betekent trouwens gewoon element hoor :) Wat je nog zou kunnen doen is de stemmechanieken upgraden, maar of dat nou zo'n enorme meerwaarde is vraag ik me af. Hooguit bij die Epi, want dat zijn geen superieure stemmechanieken die daar opzitten
Oeps, mijn fout. Stemmechanieken hoeven niet vervangen te worden momenteel, zijn aardig stemvast. Setje 2ehands emg's moet toch wel voor rond 200 euro te krijgen zijn denk ik?

ACSlater
23 juli 2006, 12:30
Ik heb destijds in mijn Epi LP Seymour Duncan Alnico Pro II's gezet. In zowel de hals als brugpositie. Die elementen kosten zonder kapjes zo'n 90,- per stuk. Hou je net nog genoeg geld over voor een nieuwe pickupswitch want die van Epi zijn crap.

-Steven-
23 juli 2006, 12:34
Dat vroeg ik me inderdaad ook af: alleen de pick-ups in de hals/brugpositie vervangen of slechts 1 van beide? En binnen EMG zul je ook nog wel verschillen hebben neem ik aan? En stel ik neem EMG, moet ik dan 2 dezelfde EMG's erin zetten, of kan 2 verschillende "types" ook?

DarknessAwaits
23 juli 2006, 12:40
Maakt niet uit welke EMGs je neemt, je kan ze allemaal combineren. Je kan sowieso bijna alle elementen met elkaar combineren als je dat wilt, alleen actieve (EMG) en passieve (Dimarzio, Seymour Duncan, GFS, enz.) elementen gaan lastig samen.

Tony27
23 juli 2006, 13:07
Nou, een beetje upgrade qua elementen kom je al gauw boven de 200 euro met inbouwen inbegrepen. Pickup betekent trouwens gewoon element hoor :) Wat je nog zou kunnen doen is de stemmechanieken upgraden, maar of dat nou zo'n enorme meerwaarde is vraag ik me af. Hooguit bij die Epi, want dat zijn geen superieure stemmechanieken die daar opzitten



Stemmechanieken zijn van Grover op een epi van 2006!!

Waarom dan vervangen?

drap
23 juli 2006, 13:15
Stemmechanieken zijn van Grover op een epi van 2006!!

Waarom dan vervangen?

Nepgrovers bedoel je. De stemmechanieken op een nieuwe Epi zijn hooguit van het type Grover. Ik heb overigens niks tegen Epi's hoor, ik heb er zelf ook één. De Epi waar het in dit topic over gaat is trouwens ook niet van 2006

Fumi SG
23 juli 2006, 13:24
Maakt niet uit welke EMGs je neemt, je kan ze allemaal combineren. Je kan sowieso bijna alle elementen met elkaar combineren als je dat wilt, alleen actieve (EMG) en passieve (Dimarzio, Seymour Duncan, GFS, enz.) elementen gaan lastig samen.

Nee hoor, passieve en actieve elementen gaan heel goed samen. Het is alleen iets ingewikkelder met aansluiten.


Setje 2ehands emg's moet toch wel voor rond 200 euro te krijgen zijn denk ik?

Nieuw kosten EMG's rond de 200 euro, je kunt ze los kopen voor 100 euro per stuk (inclusief elektronica). Je kunt een Zakk Wylde setje kopen (EMG 81, 85 inclusief elektronica). Dus tweedehands mag het je zeker geen 200 euro kosten. Ik zou EMG's alleen nieuw kopen aangezien je dan zeker weet dat er goede elektronica bij zit, daar ben je tweedehands nooit zo zeker van.

Lucluc
23 juli 2006, 13:25
Als je humbuckers van Seymour Duncan wilt, dan kan je heel goedkope setjes krijgen bij Tomann.de.

GFS is ook het proberen waard. Ik heb afgelopen zondag twee Dream 90's besteld en had ze vrijdag al in huis. Ze zitten nu pas 1 dag in m'n es335 copie, dus ik wacht nog even met een oordeel.

Bij tonefactory is ook veel keus, o.a. Duesenberg pickups en meer vrij goede prijzen. Volgens mij kan je met 200 euro veel leuke dingen doen!

-Steven-
23 juli 2006, 13:41
Nepgrovers bedoel je. De stemmechanieken op een nieuwe Epi zijn hooguit van het type Grover. Ik heb overigens niks tegen Epi's hoor, ik heb er zelf ook één. De Epi waar het in dit topic over gaat is trouwens ook niet van 2006
Ja wel, het gaat wel om een Epi uit 2006, in februari gekocht, en hij heeft inderdaad Grover stemmechanieken. Alvast bedankt voor jullie reacties. Voeg gerust nog iets aan dit topic toe. :)

tabmaniac
23 juli 2006, 13:55
Oeps, mijn fout. Stemmechanieken hoeven niet vervangen te worden momenteel, zijn aardig stemvast. Setje 2ehands emg's moet toch wel voor rond 200 euro te krijgen zijn denk ik?

een set nieuwe emg heb je voor 219 dus zijn ze vast el goedkoprer te vinden 2e hands;)

-Steven-
23 juli 2006, 13:59
een set nieuwe emg heb je voor 219 dus zijn ze vast el goedkoprer te vinden 2e hands;)
Dacht ik al. ;) Maar tweedehands kopen werd me hier afgeraden, zijn jullie het daar mee eens? Beter nieuw kopen? En waar denken jullie aan, EMG 81, 85, ...?

tabmaniac
23 juli 2006, 14:03
81 en 85 klinken echt goed.. en ik weet niet wat voor een stijl je wilt spelen maar heel heel veel metal bands gebruiken tegen woordig de 81 en 85:D

drap
23 juli 2006, 14:34
Ja wel, het gaat wel om een Epi uit 2006, in februari gekocht, en hij heeft inderdaad Grover stemmechanieken. Alvast bedankt voor jullie reacties. Voeg gerust nog iets aan dit topic toe. :)

Oh okee, sorry. Maar ik blijf erbij dat het geen echte Grovers zijn :)

-Steven-
23 juli 2006, 15:12
Oh okee, sorry. Maar ik blijf erbij dat het geen echte Grovers zijn :)
Ik heb geen idee (en geen verstand ervan) of het echte zijn, maar ik denk niet dat Epiphone het riskeert om na-maak dingen erop te zetten, toch?

woody
23 juli 2006, 17:17
Ik heb geen idee (en geen verstand ervan) of het echte zijn, maar ik denk niet dat Epiphone het riskeert om na-maak dingen erop te zetten, toch?

Denk ik ook, op mijn Epi staat toch echt wel GROVER op de tuners, volledig toonvast zelfs. Misschien is het zoals soms bij floyds "designed by" ofzoiets, maar dan stond het er wel bij, dacht ik zo.

Lucluc
23 juli 2006, 20:15
Ik heb laatst ook Grover tuners op een budget gitaar gezien, een Richwood of Ibanez hollowbody oid.

Bins
23 juli 2006, 22:22
Mijn Ltd heeft ook grovers, das ook een koreaan. Dus het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze ook op epi's zitten. Goed stemvast bij mij icm met earvana nut.

Ik vind qua emg's de combi 81/60 of 81/81 (brug/hals) er lekker, vooral voor het wat zwaardere werk, maar dat is een kwestie van luisteren wat je zelf mooi vind. Zoek gewoon wat gitaren die emg hebben, en probeer ze bij de feedback oid.