PDA

View Full Version : thinline in originele staat terugbrengen?



Marty
23 juli 2006, 09:07
Ik heb sinds 1976 een tele thinline uit 1972. Helaas is deze zwart (door de vorige eigenaar) overgespoten. Ik wil hem wel weer in originele staat terug (laten) brengen. Dat is tie zeker waard! Daarna wil ik hem denk ik wel verkopen
Weet iemand in de buurt van Venlo/ Eindhoven een goede hersteller? En wat kost zoiets ongeveer. Navraag leert me dat de prijs tussen de 200 en 600 euro ligt. Dat vind ik nogal een verschil.
Wie heeft er een goed advies?

mm80
23 juli 2006, 09:25
Hallo,

Wat moet er allemaal hersteld worden? weet je wat de oorspronkelijke kleur moet zijn?

Agent_Smith
23 juli 2006, 10:15
Hallo,

Wat moet er allemaal hersteld worden? weet je wat de oorspronkelijke kleur moet zijn?

Naturel volgens mij meestal bij de thinlines, toch?

ijzerbroot1
23 juli 2006, 10:37
foto? + 10 tekens

Eko
23 juli 2006, 11:14
Zou je dat wel doen om hem te verkopen? Ik denk dat de gitaar met een nieuwe laklaag toch niet de prijs opbrengt van een geheel originele gitaar. In de jaren `60 en `70 was het overspuiten vaker aan de orde. Het is zelfs zo bekend dat je nu Customshop modellen kunt bestellen met bv zwart over sunburst e.d.
Ik zou hem zo laten. Als de gitaar goed klinkt zou dat al voldoende moeten zijn.

Antoon
23 juli 2006, 11:17
Als je hem daarna verkoopt zou ik het niet doen. Er bestaat eigenlijk niet iets zoals 'in de originele' staat terug brengen. Iets IS in originele staat of niet. Voor de waarde maakt het bijna niets uit als jij 'm nu weer naturel laat spuiten. Overgespoten is overgespoten. Vaak gaat de gitaar er door het schuren zelfs verder op achteruit als je 'm opnieuw laat spuiten.

GunMetalBlue
23 juli 2006, 11:51
Als je hem daarna verkoopt zou ik het niet doen. Er bestaat eigenlijk niet iets zoals 'in de originele' staat terug brengen. Iets IS in originele staat of niet. Voor de waarde maakt het bijna niets uit als jij 'm nu weer naturel laat spuiten. Overgespoten is overgespoten. Vaak gaat de gitaar er door het schuren zelfs verder op achteruit als je 'm opnieuw laat spuiten.

Hoe wil jij naturel gaan spuiten??

DarknessAwaits
23 juli 2006, 11:53
Met blanke lak.

Raytheman
23 juli 2006, 12:10
Het is een simpel rekensommetje; denk je dat de gitaar na het herstellen 200 tot 600 meer gaat opbrengen? Zo niet dan niet doen dus

drap
23 juli 2006, 12:14
Als je hem daarna verkoopt zou ik het niet doen. Er bestaat eigenlijk niet iets zoals 'in de originele' staat terug brengen. Iets IS in originele staat of niet. Voor de waarde maakt het bijna niets uit als jij 'm nu weer naturel laat spuiten. Overgespoten is overgespoten. Vaak gaat de gitaar er door het schuren zelfs verder op achteruit als je 'm opnieuw laat spuiten.

Een beetje vakman krijgt 'm weer als nieuw hoor. No problem en zonder achteruitgang. Een beetje vakman zou er zelfs wel bijv. een laagje nitro cellulose op kunnen spuiten, wat alleen maar vooruitgang is. Gaat wel een aardig centje kosten denk ik

taylor
23 juli 2006, 12:22
maar een kenner zal toch zien dat het een refinish is,ik weet niet of de neckpocket ook zwart is maar als je die opschuurt dan haal je ook stempels weg ook in de body staan(soms) stempels die je dan niet meer ziet.een oudere gitaar is er ook een verschil in kleur onder de slagplaat dat heb je dan ook niet,geen enkel krasje enz..

je kunt het doen maar of je geld terug zal verdienen denk het niet,teminste als je hem als refinish(in originele kleur) aanbied.

hansoonk
23 juli 2006, 13:22
Antoon heeft gewoon gelijk. Refinish is refinish, maakt niet zoveel uit wat voor kleur. Je kunt dan natuurlijk wel hopen dat een eventuele koper het niet merkt. Maar je moet natuurlijk de volgende ochtend jezelf natuurlijk wel weer in de spiegel aan kunnen kijken. Het zal trouwens lastig zijn een overtuigende 'relic' refinish te maken. Als iemand de slagplaat eraf schroeft en geen kleurverschil ziet, weet hij vaak al genoeg.

drap
23 juli 2006, 13:26
Antoon heeft gewoon gelijk. Refinish is refinish, maakt niet zoveel uit wat voor kleur. Je kunt dan natuurlijk wel hopen dat een eventuele koper het niet merkt. Maar je moet natuurlijk de volgende ochtend jezelf natuurlijk wel weer in de spiegel aan kunnen kijken. Het zal trouwens lastig zijn een overtuigende 'relic' refinish te maken. Als iemand de slagplaat eraf schroeft en geen kleurverschil ziet, weet hij vaak al genoeg.

Ja maar die beste man heeft het toch ook niet over relic gehad? Hij wil 'm gewoon weer in nieuwstaat hebben en dat lukt een vakman prima en met de originele kleur. Ik zie je probleem niet helemaal. Je haalt er van alles bij waar de topicstarter het helemaal niet over heeft gehad met alle respect

Marty
23 juli 2006, 14:23
Ik wil hem in originele kleur hebben. Volgens mij was hij naturel. Voor de rest hoeft er niets aan te gebeuren het is gewoon een in prima staat verkerende thinline uit 1972. Zwart bestond ook maar dat was hij niet.
Foto invoegen? ik weet niet hoe dat moet.
Ik begriojp totnutoe dat origineel beter is dan overgespoten. Daarnaast vin ik natuelel gewoon mooier.

Antoon
23 juli 2006, 14:24
Drap: de topic starter wil hem verkopen en denkt dat een refinish de waarde zal verhogen omdat de gitaar dan weer 'origineel' zou zijn. Dat is een misverstand, zo werkt dat niet bij gitaren die 'collectable' zijn. Ik zeg niet dat de gitaar er niet veel mooier van kan worden en daarom misschien een BEETJE meer opbrengt en wat makkelijker verkoopt. Maar: Een originele '72 thinline kan richting 3000 euro opbrengen (mogelijk meer in afwijkende kleuren). Een ge-refinishte nooit meer dan tussen de 1000 en 2000 afhankelijk van de staat (ook niet als hij er EXACT hetzelfde uitziet als een originele, tenzij de verkoper de koper oplicht door te zeggen dat hij origineel (niet overgespoten) is). Alleen als de originele lak er nog onder zit kan het verwijderen van alleen de overgespoten lak de waarde WEL flink verhogen.

drap
23 juli 2006, 14:33
Het antwoord staat al boven je Antoon :)

Marty
23 juli 2006, 14:35
Een beetje vakman krijgt 'm weer als nieuw hoor. No problem en zonder achteruitgang. Een beetje vakman zou er zelfs wel bijv. een laagje nitro cellulose op kunnen spuiten, wat alleen maar vooruitgang is. Gaat wel een aardig centje kosten denk ik

Hoeveel is dat dan, zo ongeveer.....

vulvasonic
23 juli 2006, 14:38
Naturel is lastig terug te brengen. Ten eerste moet de persoon die 'm gaat behandelen vaststellen met wat voor type lak de gitaar zwart is gespoten (wat sommige laksoorten gaan nou eenmaal niet samen), en ten tweede gaat lak vaak diep in de porieën van het hout zitten. Je verwijdert dus niet zomaar even een oude laklaag, want de kans is groot dat je het blijft zien, zeker als de oude laag zwart was.

Antoon
23 juli 2006, 14:45
Origineel zit er polyesterlak op (nitrocellulose alleen op de kop van de hals). De body overspuiten in polyester hooft niet zo veel te kosten. Je moet alleen het hout goed voorbehandelen en kunnen polijsten. Voor zo'n 100 a 200 euro moet dat makkelijk gaan lijkt me (alleen body).

tmcm
23 juli 2006, 14:47
Citaat:
Origineel gepost door drap
Een beetje vakman krijgt 'm weer als nieuw hoor. No problem en zonder achteruitgang. Een beetje vakman zou er zelfs wel bijv. een laagje nitro cellulose op kunnen spuiten, wat alleen maar vooruitgang is. Gaat wel een aardig centje kosten denk ik

Hoeveel is dat dan, zo ongeveer.....

Geen nitro, gitaren uit de seventies waren poly.

Je kan zelf de oude lak er af halen. Dat scheelt een hoop en kan je zelf ook wel.
Je moet even kijken wat voor lakken er zijn die het origineel benaderen. Een paar lagen transparante lak is een euro of 100. Polijsten kan je ook makkelijk zelf.
Overigens ben ik het ook eens met Antoon, het enige wat je bereikt is een recent overgespoten Fender en die zal moneywise nog minder interessant zijn dan een lang geleden overgespoten Fender. Maar als je het zelf mooier vindt, wat houd je tegen?

edit: ik zie boven me dat Antoon mij al is voorgeweest

vulvasonic
23 juli 2006, 14:48
Origineel zit er polyesterlak op (nitrocellulose alleen op de kop van de hals). De body overspuiten in polyester hooft niet zo veel te kosten. Je moet alleen het hout goed voorbehandelen en kunnen polijsten. Voor zo'n 100 a 200 euro moet dat makkelijk gaan lijkt me (alleen body).

Denk je?
Volgens mij is dat de prijs voor het lakken van een gitaar, niet van het verwijderen van de oude laklaag. Daardoor zou je duurder (een stuk duurder) uit kunnen komen. Vooral omdat het transparant moet worden.

Marty
23 juli 2006, 14:48
Origineel zit er polyesterlak op (nitrocellulose alleen op de kop van de hals). De body overspuiten in polyester hooft niet zo veel te kosten. Je moet alleen het hout goed voorbehandelen en kunnen polijsten. Voor zo'n 100 a 200 euro moet dat makkelijk gaan lijkt me (alleen body).
Ik ben echt niet van plan iemnd te rippen ofzo, want: niet origineel=niet origineel. (punt)
ik denk wel dat een naturel thin line zich beter verkoopt.
Bedankt voor je adviezen!

drap
23 juli 2006, 15:07
Geen nitro, gitaren uit de seventies waren poly.

Weet ik, maar ik bedoelde eigenlijk dat je de gitaar wellicht zelfs wel es beter zou kunnen krijgen door bijv. nitro cellulose. Er beweerde namelijk iemand dat ie er alleen minder van zou worden bij een nieuwe laklaag.

@topicstarter: Ik heb eigenlijk geen idee hoe duur dat dat klusje zou moeten zijn, maar ik denk wel prijzig. De meeste vaklui durfen best een bedragje te vragen

Johnny V
23 juli 2006, 15:40
Ik vind een zwarte telecaster thinline eigelijk best wel mooi, mooier als een naturel uitvoering imo.

http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1972%20fender%20telecaster%20thinline%20s.jpg

Marty
23 juli 2006, 15:51
Ik vind een zwarte telecaster thinline eigelijk best wel mooi, mooier als een naturel uitvoering imo.

http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1972%20fender%20telecaster%20thinline%20s.jpg

Bij mij is de slagplaat zelfs zwart,

FruscianteFan
23 juli 2006, 16:17
Ik vind een zwarte telecaster thinline eigelijk best wel mooi, mooier als een naturel uitvoering imo.

http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1972%20fender%20telecaster%20thinline%20s.jpg
mee eens..

tmcm
23 juli 2006, 21:13
zwart -altijd goed- is cool, dit -mahonie- vind ik de mooiste uitvoering, blank essen zou ook niet mijn keus zijn eerlijk gezegd
zo zie je maar weer, vanille of pistache
http://cmeebay.com/img2/fender/guitar/tele/72'thinline/img03.JPG


niet mijn gitaar, ik heb een japanse '68 in dezelfde kleur

Mr Joe
23 juli 2006, 22:10
Hoe halen ze die verf er dan af eigenlijk?

tmcm
23 juli 2006, 22:23
schuren, scrapen, branden, afbijt
dat zijn zo'n beetje de mogelijkheden kwa verflaag

ik zou in geval van een gitaar beginnen met afbijt, wat je overhoud schuur je droog weg tot je het hout gaat zien, daarna ga je nat schuren met steeds fijner papier.

Antoon
23 juli 2006, 22:52
@Marty
Waarom zou je hem eigenlijk verkopen? Als je zelf gitaar speelt is dit een heel leuke gitaar om te hebben. Hij is geen godsvermogen waard maar het is toch een coole ouwe Fender. 1972 geldt daarnaast als een goed jaar. Hoe weet je trouwens dat hij 1972 is? Aan de halsstempel of het serienummer?
Je kunt (met name bij de slagplaat) ook proberen of je de ouwe zwarte verf met een oplosmiddel kunt weghalen (bv aceton). Ik denk dat het plastic daar wel tegen kan (proberen op achterkant). Zorg er in ieder geval voor dat als je de body gaat schuren dat je de randen van de body NIET af gaat ronden, ook niet een klein beetje. Is hij verder nog origineel?

shamehair
24 juli 2006, 09:51
@ Marty: waarom zou je die gitaar verkopen? Het zijn gewoon super goeie tele's en bovendien hebben ze ook nog bakken uitstraling. Moest ik die hebben dan ging die nooit meer weg.

Marty
24 juli 2006, 11:24
@Marty
Waarom zou je hem eigenlijk verkopen? Als je zelf gitaar speelt is dit een heel leuke gitaar om te hebben. Hij is geen godsvermogen waard maar het is toch een coole ouwe Fender. 1972 geldt daarnaast als een goed jaar. Hoe weet je trouwens dat hij 1972 is? Aan de halsstempel of het serienummer?
Je kunt (met name bij de slagplaat) ook proberen of je de ouwe zwarte verf met een oplosmiddel kunt weghalen (bv aceton). Ik denk dat het plastic daar wel tegen kan (proberen op achterkant). Zorg er in ieder geval voor dat als je de body gaat schuren dat je de randen van de body NIET af gaat ronden, ook niet een klein beetje. Is hij verder nog origineel?
@ antoon
Aan het serienummer.
ik weet genoeg bedankt voor jullie bijdragen.
Ik vind overigens nog steeds dat, hoewel ik weet dat in "originele staat terugbrengen" niet kan, naturel het moooiste is. Het blijft toch een beetje een gitaar met een country-uitstraling. Het instrument verdient trouwens een betere player dan ikzelf ben.

Raytheman
24 juli 2006, 17:40
Weet je wat ik zou doen? er een naturel squier bijkopen en de body overzetten.
Als je het weer zat bent zet je de boel weer terug. no damage done :-)

BLOK182
24 juli 2006, 18:03
Omgeving Venlo: Guitarworks Custom Shop (venlo), Charlee Guitars (panningen). Denk dat een complete refinish je zo'n 200-250 kost daar. Normaal overspuiten in kleur is minder werk omdat je de oude lak opschuurt maar niet compleet verwijderd.