PDA

View Full Version : zwaardere versie koch studio tone gezocht



rupke
23 juli 2006, 08:13
Hoi allemaal,

ik heb sinds enkele weken een koch studiotone en ben er erg tevreden over. tijdens de repetities doet ie het perfect maar tijdens enkele optredens ha dik het gevoel da tik wat vermogen tekort kwam. met name op het cleane kanaal dat naar mijn gevoel een randje kreeg toen ik het verder opendraaide. Wat ik nu dus zoek is een waardige opvolger voor de studiotone met meer vermogen. Weet iemand wleke type van koch in de 50 watt uitvoering het dichtste qua sound komt bij de studiotone.

Ik hoor graag van jullie

Groetjes Rupke

arjanb01
23 juli 2006, 09:02
Hoi allemaal,

ik heb sinds enkele weken een koch studiotone en ben er erg tevreden over. tijdens de repetities doet ie het perfect maar tijdens enkele optredens ha dik het gevoel da tik wat vermogen tekort kwam. met name op het cleane kanaal dat naar mijn gevoel een randje kreeg toen ik het verder opendraaide. Wat ik nu dus zoek is een waardige opvolger voor de studiotone met meer vermogen. Weet iemand wleke type van koch in de 50 watt uitvoering het dichtste qua sound komt bij de studiotone.

Ik hoor graag van jullie

Groetjes Rupke

Tip: Koop een tweede studiotone en je bent van dat probleem af ! 2x20 wat maakt 40 watt dan EN stereo geluid, dus ideal voor mooie cleane chorus/delay soundjes ! Krijg je een erg breed geluid van en zoveel meer ruimte op het podium is het niet. Vraag Dolf Koch naar de mogelijkheden ! Ook qua schakelopties, volgens mij moet je dan wel een Midi board hebben voor de schakelingen tussen de twee versterkers.
Met deze oplossing houd je het specifieke studiotone geluid. Want koch heeft verder geen serie buizenversterkers met EL84 buizen, de Twintone heeft de EL 34's erin, en dat geldt ook voor de Multitone, wezenlijk andere versterkers qua sound dus.
Ik gebruik er zelf 1 op het podium, en ik heb zat vermogen, heb em hooguit tot1/3 op beide kanalen opengedraaid, meer dan zat. Zelfs voor in mn stevige rockband.

rupke
23 juli 2006, 10:59
Hoi,

bedankt voor je reactie. nu ik er over nadenk speel ik over studiotone met twee gitaren. een gibson gary moore met lage outputelementen en een london city strat met een dubeele single coil van hoge output. volgen smij overstuurd het cleane kanaal eerder met het hoge output element dan met het lage. Ik zal dat donderdag nog een sgoed testen in de rep.ruimte.

Mischien komt koch nog met een soortgelijke studiotone maar dan van 50 watt.

Groetjes Rupke

paulusdeBKB
23 juli 2006, 11:02
Hmmm, ik denk niet dat een tweede studio-tone de oplossing is, omdat twee studio-tones niet twee keer zo hard gaan als 1, zeker niet als je stereo gaat spelen.

Als je je cleane kanaal echt helemaal clean wilt houden, ook op hogere volumes, dan moet je toch op zoek naar een hoog wattage versterker met een goede clean sound ala Fender Twin oid. Maar dan heb je die EL84 buizen weer niet. Tough dilemma...

Chris Winsemius
23 juli 2006, 11:03
Hoi Rupke

De meest betaalbare manier om het volume te verhogen zonder dezelfde sound te verliezen is het gebruik van nog 'n speaker d'r bij, dan natuurlijk hetzelfde type in 'n kast die qua grootte/type te vergelijken is met het speaker-gedeelte in je combo.

Voor cleane sounds met je LP zou je kunnen proberen de volume-knop op je gitaar wat terug te draaien.

De TwinTone/etc. klinken anders dan je StudioTone.

Succes!

phx
23 juli 2006, 11:08
Weet iemand wleke type van koch in de 50 watt uitvoering het dichtste qua sound komt bij de studiotone.


Twintone



punt :):):)

AART
23 juli 2006, 11:11
peavey 50/50 eindtrap(el 84, 2 x 50 W) + een 2x12 ofzo.

That should do the trick.

rupke
23 juli 2006, 11:13
Hoi Chris,

Ik heb de studiotone Top en daaraan een 2x 12"cabinet aanhangen. Als ik je goed begrijp kan ik een sproberen om er nog een 2 x 12"cabinet aan te hangen dus door te lussen. de cabinetjes van ieder 8 ohm kan ik dan aan de 4 ohm uitgang hagen en de cabinetjes doorlussen een skijkne wat dat voor verschil maakt.

Bedankt voor de tip

oh ha PHX, ik heb zelf de twintone I gehad en die klonk naar mijn mening heel anders dan de studiotone. misschien dat de twintone II dichter in de buur tkomt bij de studiotone?

Greetz Rupke

Negative K3 fan
23 juli 2006, 11:22
als je tevreden bent over het geluid maar alleen meer power nodig hebt zou ik kijken naar andere speakers of andere aanpassingen waardoor je jezelf beter kunt horen (speakers schuin zetten, op een verhoging zetten, beam blockers gebruiken etc.)

Punt
23 juli 2006, 11:28
Mischien komt koch nog met een soortgelijke studiotone maar dan van 50 watt.

Is dat wishfull thinking of heb je concrete aanwijzingen in die richting?

Mitch
23 juli 2006, 12:41
Rupke, als je ze doorlust kunnen ze ook in serie staan en wordt het dus impedanties optellen: 8+8 = 16. Zou ik dus niet zo maar de 4 ohm input gebruiken van je amp. :chicken:
Maar goed, om je vraag even wat duidelijker te krijgen:
-kom je volume te kort ?
-kom je clean headroom tekort ?
-kom je slecht door de mix heen ?

Wat je zei over high output elementen, dat die eerder voor oversturing zorgen: da's wiedes op zo'n amp. Maar als je voor je idee volume over hebt maar te snel overstuurt kun je ook nog heel simpel je V1 vervangen door een 12AT7 bijvoorbeeld. Maar goed, beschrijf eerst eens wat je nou precies wil.

rupke
23 juli 2006, 15:11
Hoi Allemaal,

ik heb in mijn speaker cabinet al een beamblocker zitten, at al een behoorlijk verschil maakt. kijk in de repetitie ruimte dan klint het allemaal erg goed, maar toen ik laatst op een podium stond in een tent voor 3000 man toen had ik het idee dat ik de studiotone zo ver moest opendraaien om me zelf op het pdium te horen dat ie op het cleane kanaal een crunch randje kreeg.

ik wil dus meer headroom op mijn cleane kanaal. Ik heb geen probleem om door de mix heen te komen.

hoe kom ik er achter dat al sik de cabinetten van 2 x 8 ohm doorlus ik dan de 4 ohm of de 16 ohm output vna de studiotone moet hebben?

Greetz Rupke

Punt
23 juli 2006, 15:35
Waarom moet het zo hard op het podium?
Zet je er geen mic voor?
Of sta je zo ver uit elkaar dat je allemaal harder moet op het podium?

rupke
23 juli 2006, 15:50
hoi Punt,

het podium waarop ik stond was behoorlijk groot ik stond een meter 3 voor mijn versterker en de podiummix was echt ruk. ik kreeg feedback van de monitor van mijn gitaar en dat is me nog nooit overkomen. op dat moment stond ik goed afgesteld met de studiotone. Na verschillende keren tegen die knoppenprutser te hebben gezegd dat ik konstaand aan het piepen was en er niets verbeterde heb ik hem gezegd mijn monitor maar een eind dicht te draaien zodat ik mijn versterker wat harde rkon zetten om mezelf te horen (normaal laat ik mijn eigen gitaargeluid ook over de monitor komen. en toen kreeg ik dus dat randje. een optredne later stonden we gewoon in de buitenlucht en toen leek het wel of mijn geluid gewoon verdween.

ik heb altijd een microfoon voor mijn versterker omdat ik dat het lekkerste vind klinken

Greetz Rupke

Mitch
23 juli 2006, 17:01
Ja, da's een gevalletje: onder normale/goede omstandigheden is het allemaal prima, maar als het niet gaat zoals het hoort (slechte uitversterking) dan wil je meer hebben. Spelen in de buitenlucht en een geluid dat 'wegvalt' kan ook wel met de pseakerkast te maken, maar de windrichting is hier vaak meer bepalend :D
Anyway, als je voor de zekerheid een wat ruimere marge wil hebben qua clean zul je misschien toch naar meer vermogen moeten kijken inderdaad. Zoals je zelf al aangaf: de Twintone is qua karakter anders. Als je dan wel wat moderner wil blijven met twee kanalen of meer, dan zou ik afhankelijk van het budget eens richting Engl of Mesa gaan kijken van > 50W. De nieuwe AC30's zijn natuurlijk ook hardstikke leuk, maar ook die blijven niet 'dead clean' op de volumes die je noemt.

Punt
23 juli 2006, 19:09
Ik ben ook zeer tevreden met de het geluid van de Stdudiotone, die is niet zo makkelijk weer te vinden in een andere amp lijkt me.

Mijn Bogner Shiva head met 2 x 12 Bogner cab met Greenbacks kunnen me de Studiotone wel tijdelijk doen vergeten en die sjouw ik dan ook mee naar wat grotere optredens.

Hangt wel een prijskaartje aan, maar dan heb je ook watt :)

Toaster
24 juli 2006, 11:59
Ik ken de problemen hoor.

Maar heb je wel eens met je oor dicht naast je vol opengedraaide amp gehangen???

Houd je nog geen 3 seconden vol.

Als je op een podium staat heb je vaak de neiging om de ruimte te benutten die je krijgt. Je loopt dan wel weg van je speaker.

Gebruik altijd een monitor (maar dat deed je al) en ook altijd een raiser zodat het geluid je oor kan bereiken. en niet je broekspijpen of de wapperende haren van de toetsenist of drummer.

En loop dan niet uit die straal muziek.


Het is precies hetzelfde als je naar een optreden kijkt. Sta je recht voor het podium hoor je eigenlijk de podium mix.

Sta je een meter van de mega hoge torens van geluid af wordt het al luider. Ga je voor de speakerinstallatie staan. ben je doof.
Je ziet daarom ook alleen maar heel erg stonede mensen hangen in de speaker ;)


Moraal van het verhaal. Leren mikken en dan niet weglopen.

wil je wel lopen, in ear














Als dat niet werkt: een marshall superlead zonder mastervolume

;)

Mitch
24 juli 2006, 12:50
Mooi verhaal :D

Ja, het is gewoon zo dat het op ieder podium weer anders werkt. De ruimte, de akoestiek van de zaal, de akoestiek van het podium zelf, podiummix etc. etc. Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat ik met exact dezelfde instellingen op mijn amp totaal niet uit de voeten kon op een ander podium. Super irritant ! Er zijn al veel nuttige dingen gezegd hier, maar wat ik nog mis: wees ook kritisch op de plaats van de drummer. Op veel podia kan het handiger zijn qua akoestiek om de drummer een beetje uit het midden te zetten. Soms kunnen toms/snare/bekkens voor zoveel herrie zorgen door reflectie van de achterwand bijvoorbeeld dat je door de overvloed aan geluid je eigen gitaargeluid niet meer goed kan onderscheiden.

paulusdeBKB
24 juli 2006, 12:58
Ja, en ook belangrijk: check de stroomvoorziening. Uit het voorbeeld van het buitenoptreden maak ik op (al dan niet terecht) dat de stroomvoorziening daar niet helemaal voldeed, waardoor je versterker 'inzakt'. Of er staat een vlagerig windje, dan kan je je geluid ook gedag zeggen.