PDA

View Full Version : Mesa Boogie Studio 22+



Herman
23 juli 2006, 00:25
Hey,

Omdat ik niet echt mee kan komen met repeteren/samenspelen met andere jongens met mijn oude versterker, was ik opzoek naar een nieuwe. Toen raakte ik bij het zoeken nieuwschierig bij een Mesa Studio 22+.

MAAR...Ik heb een vraag over het volume van deze amp... Als ik het goed begrijp is dit een 22Watt buizen versterker, dus ik ga er vanuit dat ik hiermee goed kan repeteren. Maar kan ik hiermee ook eventueel optreden (zegmaar als beginnend bandje, geen idee wat voor podium(pje)s) Want ik heb geen zin om als het echt zo ver is weer een nieuwe versterker aan te moeten schaffen. Ik dacht dat de gemiddelde 2e hands prijs ongeveer rond de 450/500€ lag.

Als ik trouwens dan toch bezig ben: Ik wil erg graag metname rock opspelen (in de wat beredere zin, ook misschien wat metal misschien, maar niet noodzakelijk), heeft deze amp een bruikbare distortion in ieder geval voor een stevig potje rock?

En als laaste, als jullie denken andere(/betere) versterkers voor mij te weten, laat het me dan ook weten (mag 2e hands, budget is rond 650/700€, kan als het ECHT moet een klein beetje uitlopen)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Cheers!

Hector_Tsolodimos
23 juli 2006, 09:03
daar kun je makkelijk mee optreden, en je zal nog super goed klinkken ook, want die MESA is gewoon super goed, een van de beste die er zijn, hij is welliswaar klein, maar vergis je niet in wat hij allemaal in huis heeft (mijn stiefvader heeft er een, en hij klinkt echt super),
ben maar niet bang dat je er niet meer op kunt treden, je zult het waarschijnlijk nooit harder dan de helft hoeven te zetten..

arjanb01
23 juli 2006, 09:05
Hey,

Omdat ik niet echt mee kan komen met repeteren/samenspelen met andere jongens met mijn oude versterker, was ik opzoek naar een nieuwe. Toen raakte ik bij het zoeken nieuwschierig bij een Mesa Studio 22+.

MAAR...Ik heb een vraag over het volume van deze amp... Als ik het goed begrijp is dit een 22Watt buizen versterker, dus ik ga er vanuit dat ik hiermee goed kan repeteren. Maar kan ik hiermee ook eventueel optreden (zegmaar als beginnend bandje, geen idee wat voor podium(pje)s) Want ik heb geen zin om als het echt zo ver is weer een nieuwe versterker aan te moeten schaffen. Ik dacht dat de gemiddelde 2e hands prijs ongeveer rond de 450/500€ lag.

Als ik trouwens dan toch bezig ben: Ik wil erg graag metname rock opspelen (in de wat beredere zin, ook misschien wat metal misschien, maar niet noodzakelijk), heeft deze amp een bruikbare distortion in ieder geval voor een stevig potje rock?

En als laaste, als jullie denken andere(/betere) versterkers voor mij te weten, laat het me dan ook weten (mag 2e hands, budget is rond 650/700€, kan als het ECHT moet een klein beetje uitlopen)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Cheers!

Koch Studiotone, 20 watt buizen en een erg lekker overdrive kanaal ! Zat ook voor optredens !
Tweedehands voor 650-750 euro te krijgen.

phx
23 juli 2006, 11:07
Ik heb de studio 22+ in bezit, we spelen aardig hard tijdens de repetities maar daar heeft de studio geen problemen mee. Is inderdaad bijna net zo luid als een 50 watt versterker. Als je eens in de buurt van Wolvega bent, mag je altijd even luisteren hoe hard hij kan (zal de buurman leuk vinden :) )

BLOK182
23 juli 2006, 12:14
Heb ook vaker op de Studio's gespeeld, en tis echt hard zat! Zit eraan te denken nog een leuke op de kop te tikken voor mijn studentenband, lekker clean, portable, goede kwaliteit en lekkere sound. Voor ècht heel stevig scheurwerk zou ik echter doorzoeken naar een dual caliber van mesa, de studio heeft een gedeelde equaliser voor scheur/clean, en niet echt bakken met gain. Verder pompt een relatief klein combootje niet zo in het laag als een grotere amp. Maarre, voor rock komt je er al een heel eind mee hoor!

Herman
23 juli 2006, 14:15
Oke, allereerst..bedankt voor de reacties allemaal :) Ik ben denk ik al een stukje dichter bij een nieuwe versterker ;)

Laat ik de vraag over de gain anders vragen: Zal het ongeveer net zo veel zijn als dat ik nu in mn Marshalltje heb? (Mg15)
En direct nog een (enigzins idiote?) vraag: Ik neem aan dat ik als ik de footswitch aangesloten heb, dat ik mn Korg er ook aan kan zetten??

Enne, als ik zo die mesa bekijk, hoe zet ik in godsnaam de distortion aan :P
En VALT het gewoon op slaapkamer te gebruiken (vrijtaande boerderij) qua volume?

AART
23 juli 2006, 14:24
Naar gain channel: alleen met footswitch

Gain genoeg?

Ja.

Als je echt een vette sound wil zou ik wel zorgen dat je de versie met Grafic EQ neemt, met een v'tje erin klinkt het gewoon stukken vetter(een v ja!).

BLOK182
23 juli 2006, 14:46
Je Korg is geen probleem, die zit in de signaalketen, heeft niks met de footswitch te maken:p EN qua volume is het geen probleem, er zit een volumeknop op, gaat zo hard als je zelf wilt. En op een vrijstaande boerderij kan je best wat geluid maken:p

Herman
23 juli 2006, 15:11
De vraag over de volume was metname gericht op de opmerking "Buizneamps klinken zoveel beter als ze op standje snoeihard staan". Als ik op mn kamer zit te oefenen, hoeft het natuurlijk niet dat het allemaal snoeihard gaat, maar de vraag of het dan nog wel enigzins normaal klinkt. En tsjah, de gain, dat vraag ik me nog steeds af, ik zie namenlijk geen switsch ofzo :p

AART
23 juli 2006, 15:34
er zit geen switch op de amp zelf.

Je kan alleen naar gain channel schakelen met de footswitch.

Gain = volume op deze amp.

volume = master.

Herman
23 juli 2006, 15:44
Oke, ik had je verkeerd begrepen, maar nu snap ik het ;) Dus als ik het begrijp wel een big up voor deze versterker?? Voor mijn keuze zegmaar?? Het volume hoef ik me geen zorgen om te maken begrijp ik :P Goeie keuze voor fijne rock amp, maar toch ook mooi clean.

En buizen..dit is vast duurder in onderhoud als een transistor, maar hoeveel ben ik dan kwijt ongeveer?? en per hoe zo'n periode is dat?? En ik neem aan dat je dat het beste kunt LATEN doen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb straks liever iets dat in een keer goed is, als iets waar ik veel geld voor heb uitgegven als 16-jarig menneke, lang voor gespaard heb, en dat het 't toch eigenlijk niet is.

*Ik wil hem ook nog proberen te testen, maar ligt beetje lasitg, enige muziek winkel in de buurt is 15km verderop, en dus bij verder weg moet ik al vervoer regelen, en moet dus al iemand mee willen, en ik ga nog naar Musik-Produktiv, maar als ik op de site kijk, hebben ze hem daar niet.

BLOK182
23 juli 2006, 15:54
Tis een gigantische verbetering t.o.v. dat Marshallkastje, das echt beginnersprut:p De studio is nieuw niet meer te krijgen, je zult dus een tweedehands moeten zien te vinden. Buizen vergen wel onderhoudt, maar dat is normaal gesproken eens in de 2-3 jaar als je niet al te bizar veel speelt (op hogere volumes) en tourt. De studio heeft niet echt veel buizen (2x EL84 en stuk of 3-4 in de preamp ofzo?), voor een complete servicebeurt/retube zit je dan op 100-150 euro ofzo. Maar geloof me, het is het waard, je haalt er zoooveel meer toon uit!

Herman
23 juli 2006, 17:01
Direct nog maar even een vraagje dan, ik las zojuist ergens weer dat het wel moeilijk is de goeie tone uit deze versterker te halen, wat ik al vaker had gelezen. Wil dat zeggen dat als je pech hebt, dat je er een vrij brak ***geluid uit haalt? Ik neem toch haast aan dat je er wel een goed geluid uit moet kunnen halen, al is dit misschien wat moeilijker??

provisus
23 juli 2006, 17:35
In de mesa studio zitten 7 buizen in 2 x el84 en 5 x 12ax7, ze worden trouwens niet meer nieuw verkocht al een tijdje geleden gestopt met het maken van deze dingen. Zijn geweldige amps.

BLOK182
23 juli 2006, 21:09
Direct nog maar even een vraagje dan, ik las zojuist ergens weer dat het wel moeilijk is de goeie tone uit deze versterker te halen, wat ik al vaker had gelezen. Wil dat zeggen dat als je pech hebt, dat je er een vrij brak ***geluid uit haalt? Ik neem toch haast aan dat je er wel een goed geluid uit moet kunnen halen, al is dit misschien wat moeilijker??
Nja, bij Mesa is het altijd ff de kunst jouw "sweet spot" te vinden. Kleine draai aan een knopje kan meteen groot effect op je sound hebben. Het zijn echter wel erg goeie en lekker klinkende amps, tis niet zo dat ie maar op 1 manier klinkt en anders kut is: Mijn ervaring is dat ik na een jaar nog tweakte met mijn Mesaboogie Nomad, terwijl mijn Rivera en Engl een stuk sneller klaar waren met instellen:p

Herman
24 juli 2006, 15:22
Oke, bedankt voor de informatie so far ;) Zolang er maar een goed geluid uit te halen valt ben ik al tevreden :D Direct NOG maar een vraag op jullie afvuren, VALT deze amp uit te breiden? (in de zin van nog een kast eronder ofzo? hier ben ik gewoon benieuwd na, want ik weet inmiddels dat hij hard gaat ;))Er zullen vast en zeker nog wel wat vraagjes van mijn kant komen, maar ik begin toch wel een beetje een voorkeur op deze versterker te krijgen vergeleken met andere amps. IK hou jullie zeker op de hoogte. Tips oid. ook nog steeds welkom, en mocht je denken nog een andere goede amp te weten, laat het me vooral weten :)

Cheers!

BLOK182
24 juli 2006, 15:55
Jazeker, de amp heeft (meerdere) speakerouts dus je kan er vanalles onder zetten, 1x12", 2x12", 4x12", no problem. Vooral met een 2x12" heb je een mooie combi denk ik!

Herman
24 juli 2006, 17:09
Daar ben ik weer met een vraag ;) Nu over de 2 verschillende Studio's (als ik het zo goed zeg). De een heeft namenlijk ook nog een (grafische?) equaliser (zoals AART al zegt). Hij vind die echt beter als ik hem goed begrijp, wat zijn hier jullie meningen over, en wat voegt dit nu toe aan het geluid? En wat is dan het prijsverschil ongeveer?

BLOK182
24 juli 2006, 17:15
Prijsverschil weet ik niet zo. Het waren de studio .22 en de .22+, laatste had als extra die equalizer. Zelf heb ik de gewone .22 getest, en vond het een heerlijke amp, testexemplaar had zo'n hardhouten behuizing, très santana:p De versie met eq geeft je wat meer mogelijkheden wat betreft sound. Ik zou gewoon ff actief zoeken op internet, en als je wat gevonden hebt, het ff posten zodat mensen met kijk erop de prijs enzo kunnen inschatten.

Herman
24 juli 2006, 17:41
Met het researchen ben ik al druk bezig, deze volgende amp had ik dus een oogje op, en het enige wat ook qua afstand zowieso geen probleem is, is deze: Klik (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/42859773.html?return=eJwlzFEKgzAQBNC7CPHTmGhsiEjRm 4QqGIy6uCu1Lb17N%2FRneQMz651yn%2BDKFp0y1mU4%2BeMxt zMROCmXHaatWP2xEETvCYstyn%2BlgBnuV%2BxUPmJHu6h6Jao h8ulv2ibqxNokEvMdIPFi6qYxtk7pxcmYurRcHpYnp3VCL7TRJ dI5Bv477BjSJodOZe33BxS%2BNIc%3D&df=1&fta=)

Maar deze amp heeft ook een grapische eq en gaat niet voor MINDER dan 450€ weg, dus ik denk niet dat dit veel zal schelen in geld, ook omdat hier de grapische eq op zit. Maar het probleem is dat ik in Groningen woon, en even een ritje naar Utrecht niet echt een optie is vrees ik. Verder heb ik deze versterker nog gezien op internet uit nog een keer utrecht, en uit limburg (Sittard?), dus dat is nog verder weg.

Klik (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/41123395.html?return=eJwlzFEKgzAQBNC7CPHTmGhsiEjRm 4QqGIy6uCu1Lb17N%2FRneQMz651yn%2BDKFp0y1mU4%2BeMxt zMROCmXHaatWP2xEETvCYstyn%2BlgBnuV%2BxUPmJHu6h6Jao h8ulv2ibqxNokEvMdIPFi6qYxtk7pxcmYurRcHpYnp3VCL7TRJ dI5Bv477BjSJodOZe33BxS%2BNIc%3D&df=1&fta=)

*Edit: Wat is btw een Beam BLocker? Deze zit in de Mesa met grapische eq
(http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/41123395.html?return=eJwlzFEKgzAQBNC7CPHTmGhsiEjRm 4QqGIy6uCu1Lb17N%2FRneQMz651yn%2BDKFp0y1mU4%2BeMxt zMROCmXHaatWP2xEETvCYstyn%2BlgBnuV%2BxUPmJHu6h6Jao h8ulv2ibqxNokEvMdIPFi6qYxtk7pxcmYurRcHpYnp3VCL7TRJ dI5Bv477BjSJodOZe33BxS%2BNIc%3D&df=1&fta=)

BLOK182
24 juli 2006, 17:47
Beam Blocker moet je ff op searchen in de zoekfunctie van het forum. Niks van Mesa zelf hoor, of iets duurs ofzo...

Herman
24 juli 2006, 17:48
Oke thnx :)

BLOK182
24 juli 2006, 18:01
Zowiezo is er via de zoekfunctie vanalles te lezen over de .22! Je kan ook eens checken op www.harmony-central.com bij de user reviews. Neem die cijferratings niet te serieus, maar er staan vaak uitgebreide (en wel vrij subjectieve) gebruikerservaringen bij. Wel met een korreltje zout nemen soms!

Herman
24 juli 2006, 19:00
Ik ben al een beetje opzoek geweest met de search, ook heb ik harmony central al eens een bezoekje bezocht..

Herman
8 augustus 2006, 16:48
Koch Studiotone, 20 watt buizen en een erg lekker overdrive kanaal ! Zat ook voor optredens !
Tweedehands voor 650-750 euro te krijgen.

Aangezien dit topic ook wel over een nieuwe versterker gaat (alleen ging het ff in het specifiek over de studio22+) Heb ik voor jullie een nieuwe vraag, en ik gebruik gewoon eventjes dit topic hiervoor.

Ik ben ook erg nieuwschierig geraakt naar de Koch Twintone, en ook direct even een vraagje over de Studiotone:

TT: Tot hoeverre gaat deze Overdrive?? Voor mij iss het belangrijk er toch zeker wel stevige rock mee te kunnen spelen (hoeft geen beukende metal te zijn dus, maar moet echt wel de nodige gain "on-board" hebben.

En zijn er is een oude en nieuwe versie (wel gewoon de TT I) maar zit hier ook verschil tussen het aantal watts? (op de koch site staat alleen de TT II, en die is toch weer anders)


ST: Tot hoever houden deze 22watt het vol met optredens?? (dus neit dat het clean bv. een randje krijgt na het wat flink opendraaien voor een gig).
En hoe is de Overdrive hiervan (zelfde vraag dus als de TT)


Kunnen jullie me helpen :)

*Edit: EN voor beide, hoe zit het met het verhaal, dat als je switcht, er bij sommige Koch's een soort van "klunk" is?

phx
8 augustus 2006, 18:52
Hallo Herman,

ik heb een mesa 22 plus in bezit gehad en de twintone nog in bezit. Mijn conclusie:

Twintone: lekkere overdrive, met de gain over stan 5/10 heen krijg je distortion (clipped) waarmee je makkelijk rock kunt spelen (higain).

De mesa: is hard genoeg voor oefenen, maar voor optredens...mmmm... zal ik niet doen, mits je en uitversterkt wordt en een monitor erbij hebt. Het supercleane is er al snel af bij volumestand 4 a 5. Dan krijg je al een randje. Je praat dan over oefenruimtevolume.

Succes !

Punt
8 augustus 2006, 19:08
ST is prima voor gigs.
Je kan er echt mee rocken.
Met of zonder boost ook prima leadsound , gain genoeg, desnoods een pedaaltje ervoor, gaat ook prima.
Of clean een randje krijgt weet ik eigenlijk niet.

Zeker een testen.

Herman
8 augustus 2006, 21:21
Ik weet al genoeg (ik kwam eindelijk uit de voeten met H-c) ;)
Bedankt voor jullie reacties jongens :)