PDA

View Full Version : Steinberg Studiocase II



Fumi SG
22 juli 2006, 19:07
Hoi,

Ik heb nu al een tijdje een Toneport en neem alles op met de bijgeleverde Ableton. Nu ik wat verder ben met opnemen begint de Line 6 versie van Ableton toch wel érg beperkt te worden, dus ben ik een beetje aan het rondkijken naar alternatieven. Het belangrijkste voor mij is een goed, niet té ingewikkeld, opnameprogramma en een goede drumcomputer. Nu kwam ik via Cubase bij Steinberg terecht en ik zag een pakket dat ze leveren, Studiocase II. Dit leek mij wel wat...

Studiocase II bestaat uit Cubase SE3 en de SE versies van HALion, The Grand, Virtual Guitarist, Groove Agent, D'cota en Virtual Bassist. Nou weet ik niet precies wat de 'SE-versie' inhoudt. Is dat weer hetzelfde als wat ik nu met Ableton heb, dus een erg beperkte versie van een orgineel programma of heb ik met bijvoorbeeld Cubase SE een volledig werkend programma waar ik verder mee kan??

Bij Studiocase II zit ook de SE-versie van Groove Agent. Is dit een goed klinkende drumcomputer waar ik veel verschillende, eigen drumpartijen uit kan halen?? Dus zeg maar verschillende stijlen en helemaal mijn eigen partijen??

En als laatste natuurlijk... Zou dit een goede aankoop zijn voor €279,-?? Ik wil dus in feite van mijn zeer beperkte Ableton-versie af én ik wil een fatsoenlijke drumcomputer waar ik uitgebreide, goed klinkende drumpartijen mee kan maken.

Ruben.

-=JEROEN=-
23 juli 2006, 08:03
nee, ja

ja

ja

:hippie:

Fumi SG
23 juli 2006, 12:50
Ja grapjas!:satisfie: Zou je er ook iets meer over kunnen vertellen? Anderen misschien?

-=JEROEN=-
23 juli 2006, 18:55
tja de rest blijft een kwestie van smaak, de één houdt van cubase, de ander heeft liever iets anders

ik heb zelf jarenlang cooledit gebruikt, ben pas overgestapt op cubase, dus kan je niet veel meer vertellen

Les Paul
23 juli 2006, 19:06
Ik heb de vorige versie (Studio case I) en merk dat ik de VST's niet echt vaak gebruik. Groove Agent is aardig, maar beperkt. Niets klinkt zo goed als een echte drummer en daarom koop ik drumloops (betamonkeymusic.com).
De piano en synthesizer zijn best OK, maar zelf gebruik ik ze minder dan ik verwacht had.
Cubase is prima, maar je moet er wel de nodige tijd in steken.

Maxxas
23 juli 2006, 20:46
Ik zou voor Cubase SX2 gaan in jouw geval. Is 2e hands vaak voor een goede prijs te krijgen en werkt perfect. Ik denk nl. dat je van veel software die bij dat Studio pakket zit geen gebruik zult maken. Je hebt zelf de toneport dus Virtual Guitarist zul je niet gebruiken lijkt me. Daarnaast is Groove agent geen drumcomputer o.i.d. De naam zegt het al; er zitten grooves in die naar stijl en snelheid etc. kunt bewerken. Zelf drumpartijen maken doe je daarmee niet.
The Grand is een leuke piano maar niet meer dan dat.

Fumi SG
23 juli 2006, 22:09
Beetje raar misschien, maar sinds vandaag heb ik dan Cubase, zonder Studiocase. Het is echt een vooruitgang vergeleken met m'n beperkte versie van Ableton. Het werkt wel iets anders, vooral wennen denk ik. Nou heb ik alleen iets raars. Ik speel mijn partijen via de Toneport in, dat signaal zie ik dan ook in Cubase alleen lijkt alsof dat signaal vertraagt is (soort latency??). Als ik aansla of stop met spelen duurt het iets van een halve seconde voor de 'meter' reageert, hoe kan dit?? Als ik iets opneem reageert het wel direct...:???:

Aangezien hier nogal veel mensen Cubase gebruiken... hebben jullie handige tips met betrekking tot het programma?? Handige tips om snel op weg te zijn (er zijn zoveel mogelijkheden!) of andere tips, maakt niet uit.:)

Het enige wat ik op dit moment wel mis en waardoor ik gek genoeg nog weleens terugval op Ableton, zijn de simpele drums. Bij Ableton kan ik makkelijk hele simpele drums maken, ideaal om te jammen. Dat kan voor zover ik weet met alleen Cubase niet, of wel??

EDIT: Even de topictitel aangepast.

harrie-beton
23 juli 2006, 22:36
Ik leef met je mee, zelf heb ik zeer veel ervaring met computerprogramma's en heb een demo versie van cubase SX gehad.
De mogelijkheden met dat programma zijn erg groot omdat het een professioneel pakket is dat voortdurend wordt bijgewerkt, voor en door muzikanten.

Ik meen te herinneren dat je de latency ergens in kunt stellen (op dit forum vaker aan de orde gekomen) maar omdanks het warme weer is mijn beste advies: leer het programma kennen door te oefenen en erover te lezen.

Ik gebruik eigenlijk nooit midi en alleen audio. Ik gebruik daarom Adobe Audition.

Maxxas
23 juli 2006, 23:17
Beetje raar misschien, maar sinds vandaag heb ik dan Cubase, zonder Studiocase. Het is echt een vooruitgang vergeleken met m'n beperkte versie van Ableton. Het werkt wel iets anders, vooral wennen denk ik. Nou heb ik alleen iets raars. Ik speel mijn partijen via de Toneport in, dat signaal zie ik dan ook in Cubase alleen lijkt alsof dat signaal vertraagt is (soort latency??). Als ik aansla of stop met spelen duurt het iets van een halve seconde voor de 'meter' reageert, hoe kan dit?? Als ik iets opneem reageert het wel direct...:???:

Aangezien hier nogal veel mensen Cubase gebruiken... hebben jullie handige tips met betrekking tot het programma?? Handige tips om snel op weg te zijn (er zijn zoveel mogelijkheden!) of andere tips, maakt niet uit.:)

Het enige wat ik op dit moment wel mis en waardoor ik gek genoeg nog weleens terugval op Ableton, zijn de simpele drums. Bij Ableton kan ik makkelijk hele simpele drums maken, ideaal om te jammen. Dat kan voor zover ik weet met alleen Cubase niet, of wel??

EDIT: Even de topictitel aangepast.

vwb latency: juiste drivers voor de toneport geïnstalleerd?
drums: zit er in Cubase niet standaard een LM4 of LM7?

Das Schaap
24 juli 2006, 01:03
Beetje raar misschien, maar sinds vandaag heb ik dan Cubase, zonder Studiocase. Het is echt een vooruitgang vergeleken met m'n beperkte versie van Ableton. Het werkt wel iets anders, vooral wennen denk ik. Nou heb ik alleen iets raars. Ik speel mijn partijen via de Toneport in, dat signaal zie ik dan ook in Cubase alleen lijkt alsof dat signaal vertraagt is (soort latency??). Als ik aansla of stop met spelen duurt het iets van een halve seconde voor de 'meter' reageert, hoe kan dit?? Als ik iets opneem reageert het wel direct...:???:

Aangezien hier nogal veel mensen Cubase gebruiken... hebben jullie handige tips met betrekking tot het programma?? Handige tips om snel op weg te zijn (er zijn zoveel mogelijkheden!) of andere tips, maakt niet uit.:)

Het enige wat ik op dit moment wel mis en waardoor ik gek genoeg nog weleens terugval op Ableton, zijn de simpele drums. Bij Ableton kan ik makkelijk hele simpele drums maken, ideaal om te jammen. Dat kan voor zover ik weet met alleen Cubase niet, of wel??

EDIT: Even de topictitel aangepast.
Dat van de meters is wel beetje weird, maar als het geluid wel meteen goed reageert en ook zo blijft zou ik me er niet heel druk om maken. Wellicht dat er ergens wat over te lezen valt.
Handige tips hmm....

Ctrl-t voor tempo dinges, waar je bpm en maat kan veranderen en ook tempo en maatwisselingen kan maken. Je moet dan wel track aan hebben staan bij metronome, bij fixed stel je gewoon 1 vaste maat en bpm in.

Nou ja drums maken is makkelijk
F11 dan bij vst instruments de LM-7 of de LM-9 aanzetten

Midi track maken (rechtermuisknop add midi track), erop klikken bij input je midi controller zetten en bij output dus de LM-7 of 9. Klik op record en speel je drumtrack in, of speel gewoon 1 noot, laat em ff doorlopen en ga dan
onder midi dacht ik naar drum editor. Daar kan je alles gemakkelijk aanpassen en staat het ook gemakkelijk aangegeven allemaal.

Als je er audio van wilt maken, de 2 markers bovenaan gebruiken om de track te markeren dus, de track op solo zetten en bij export naar audio file, real time. :hippie:

Fumi SG
24 juli 2006, 01:43
Hmz... ik begin toch stérk het vermoeden te krijgen dat ik iets nodig heb dat ik niet heb. Het enige dat ik heb is een pc, toetsenbord, muis, Cubase en een Toneport hèh, ik heb verder helemaal niks. Heb ik nou nog meer nodig om drums te maken of moet het hiermee ook fatsoenlijk kunnen??

Verder, ook bij de drums heb ik een vertraging. Als ik in het 'Lm-7venster' klik op bijvoorbeeld de tom, dan hoor ik pas een halve seconde later ook daadwerkelijk iets. Hebben jullie dit ook??:???:

Das Schaap
24 juli 2006, 02:09
Het kan daar ook wel mee hoor, je kan je toetsenbord ook gebruiken als midi controller met plugins, en je kan ook gewoon klikken in het scherm wat je krijgt, alleen je kan geen lege midi balken opnemen want dan verwijdert ie het meteen want er is toch niks. :mad: Dus opnemen 1x klikken en daarna in drum editor alles invullen met de muis.

En je hebt toch een latency probleem denk ik, kijk bij settings even naar je geselecteerde asio driver, daaronder staat ook altijd de bijbehorende latency, vermoedelijk staat de verkeerde geselecteerd. Had ik eerst ook, ging van 88ms naar 6 ofzo. :soul:

Fumi SG
24 juli 2006, 12:08
Ik snap er de ballen nog van. Ik zal de komende dagen eens prutsen met de hele zooi, handleiding ernaast en we zullen zien. Het is vooralsnog erg frustrerend!:nervous:

Ach, volgende week een baantje. Wat centen verdienen en een leuke amp kopen, ook leuk!:satisfie:

Ic3gl0vE
24 juli 2006, 12:59
start cubase, klik bovenin op devices, ga naar device setup, kies VST multitrack en stel de goede driver in. Waarschijnlijk staat 'ie nu op directX en dat zorgt voor een latency van 0,5 tot 1 seconde meestal. De driver die je nodig hebt heet waarschijnlijk ASIO toneport ofzo. voor de podXT staat er in ieder geval "ASIO podXT". In het control panel (staat eronder) kun je vervolgens de latency instellen. Let wel op: wanneer je de latency te laag zet krijg je gekraak en tikjes en dergelijke. Begin bij een laag getal en zet 'm steeds hoger tot het goed werkt.