PDA

View Full Version : vraagje over di-box



johanb
22 juli 2006, 18:58
als je van de gitaar via di-box naar twee versterkers gaat is het dan normaal dat de ene versterker veel harder moet.

johanb
22 juli 2006, 19:00
ps via een di-box om een aardlusbrom te voorkomen.

Daniël_san
22 juli 2006, 19:00
een AB-box zul je bedoelen denk ik.
En dat is als het goed is niet nodig.

johanb
22 juli 2006, 19:12
Ik bedoel wel een di-box, even uitleggen
vanuit gitaar naar gt-3 ,links naar een versterker,en rechts naar een versterker. heel leuk maar een harde aardebrom. probleem aan het forum voorgelegd conclusie: di-box tussen links of rechts uit de gt-3.en inderdaad
geen brom.maar wel veel zachter. De andere optie om een versterker niet te aarden werd afgeraden
i.v.m. hoge stroom van de buisjes als er iets fout gaat.

bluegate
22 juli 2006, 19:21
Misschien een makkelijkere oplossing...
Pak een gitaarkabel, schroef de plug open en knip de aardedraad los.
Markeer deze plug en stop deze voortaan in de 2e versterker.
Ik denk dat je probleem dan is opgelost.

johanb
22 juli 2006, 19:27
Dat was het eerste wat ik probeerde,gaat de versterker ook raar doen

vasnd
22 juli 2006, 23:22
2 keer zo'n box kopen miss een oplossing dan ? ik weet zo niet hoe duur die zijn maar als ze signaalverlies geven kan je dat beter verdelen over 2 versterkers.

of gewoon eentje harder laten staan en die ook altijd als 1e of 2de gebruiken

bluegate
23 juli 2006, 09:06
Dan heb je een iets nodig met een 1:1 trafo erin.

Het signaal is dan vrijwel hetzelfde als het origineel maar wel
galvanisch gescheiden.

skanky
23 juli 2006, 22:39
Ik weet niet hoe je'm nu hebt aangesloten maar ik zou het via de 'link' uitgang doen, die is er voor gemaakt qua impedantie om het signaal naar een amp door te lussen.

Vaak zit er op DI's ook een -10dB pad, staat die uit? je moet alleen de groundlift aanzetten.

johanb
24 juli 2006, 22:52
Er zit een 0db, -20db en een -40db stand op .
ik zet hem op 0db
En ik stop de jack niet in de " hoofdingang " maar de tweede ingang.

yhcmarc
25 juli 2006, 14:54
Of gewoon een AB/Y switch kopen met een ground lift erin.

vester86
25 juli 2006, 17:32
dat laatste kan niet, hij stuurt een stereo signaal uit met zijn gt3

yhcmarc
25 juli 2006, 18:56
Dan kan hij altijd nog een van de 2 signalen door die ab/y box sturen met de groundlift ..

vester86
25 juli 2006, 21:30
das dus hetzelfde als van 1 van de 2 kabels de aarde-ader doorknippen, en dat veroorzaakte brom....

johanb
26 juli 2006, 19:25
Even terug naar de oorspronkelijke vraag ,geeft een di-box signaalverlies, of ligt het aan welke di-box je koopt ( ik zal wel weer de enige hebben uitgezocht met signaal verlies)

bluegate
26 juli 2006, 20:01
Wat voor DI heb je?
Merk & type?
Dan kunnen we misschien de zaak beter bekijken.

johanb
26 juli 2006, 22:06
IMG Stage line dib-100 direct box

bluegate
27 juli 2006, 08:21
Dan klopt het, deze heeft een verhouding van 1:10.

Je moet een DI hebben met een 1:1 verhouding.

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 10:06
als je van de gitaar via di-box naar twee versterkers gaat is het dan normaal dat de ene versterker veel harder moet.

Ik heb ook een Stage Line MIB-100. Ik denk dat dat normaal is: de ene gaat via de link direct door naar de eerste versterker, gitaarsignaal-sterkte.

De tweede uitgang op een mono DI box geeft een microfoonsignaal, wat minder sterk is dan een gitaar signaal, dus moet je tweede gitaarverterker harder. Gooi er even een klein mixertje tussen.

Ben het met Bluegate eens.

@ Bluegate: zijn die 1:1 DI boxen er dan? Of heet het dan geen DI box meer? Een DI box is toch speciaal voor aansluiting op een mixer/microfooningang?

bluegate
27 juli 2006, 11:32
Een DI is in principe om de impedantie van een signaal te wijzigen.
Van Hoge naar Lage impedantie zodat over een XLR snoer lange afstanden
kunnen worden afgelegd zonder verlies.

Er bestaan 1:1 DI's.

johanb
27 juli 2006, 21:04
Bedankt voor de antwoorden.Eigenlijk heb ik dus de verkeerde di-box,maar ik red mij er wel mee.

De Beer
29 juli 2006, 17:56
Ik heb ook een Stage Line MIB-100. Ik denk dat dat normaal is: de ene gaat via de link direct door naar de eerste versterker, gitaarsignaal-sterkte.

De tweede uitgang op een mono DI box geeft een microfoonsignaal, wat minder sterk is dan een gitaar signaal, dus moet je tweede gitaarverterker harder. Gooi er even een klein mixertje tussen.

Ben het met Bluegate eens.

@ Bluegate: zijn die 1:1 DI boxen er dan? Of heet het dan geen DI box meer? Een DI box is toch speciaal voor aansluiting op een mixer/microfooningang?Je verhaal klopt, behalve dat Johanb hem niet zo gebruikt.

hij heeft:
gitaar--> FX(stereo)

FX links-->Amp1
FX rechts -->DI-->Amp2
met dus 1:10 verhouding signaal verlies door de DI op rechts.(of vice versa)

johanb
30 juli 2006, 13:36
klopt precies wat je schrijft.
Maar ben ik de enige die dit "probleem" heeft, elders op het forum word behoorlijk gewaarschuwd om niet de versterker zonder randaarde van stroom te voorzien. dus zal ieder "verstandig " gitarist hetzelfde probleem met aardlus tegenkomen. Om vervolgens op het forum te vragen " hoe los ik het aardlus probleem op" en weer het antwoord te krijgen , "di-box ertussen."

Dick Wolkendeck
30 juli 2006, 14:24
Het moge intussen echter ook duidelijk zijn dat als je 1 van de 2 amps zonder randaarde gebruikt, er geen gevaar meer is omdat - blijkens de aardlus!! - alles al geaard is via de 1e amp.

Als ik met 2 heads optreed:

gitaar --> preamp 5150

fx send --> FX(stereo)

FX links--> FX return 5150 (5150 geaard)
FX rechts --> LondonCity head (zonder randaarde).

No problemo, geen DI box nodig.

johanb
30 juli 2006, 21:16
Elders in het forum word gezegd dat het signaalsnoer van de fx naar de versterker niet geschikt is om de aarde af te voeren .Ik ga gewoon op zeker en zal de versterkers toch altijd aarden.En ik zal eens op zoek gaan naar een di-box met een 1:1 trafo.

Dick Wolkendeck
31 juli 2006, 09:39
Elders in het forum word gezegd dat het signaalsnoer van de fx naar de versterker niet geschikt is om de aarde af te voeren .Ik ga gewoon op zeker en zal de versterkers toch altijd aarden.En ik zal eens op zoek gaan naar een di-box met een 1:1 trafo.

OK, dat ga ik ook eens nader bekijken. Wat mensen raadplegen die er hun vak van gemaakt hebben.

johanb
1 augustus 2006, 21:55
Ik zie dat je uit Zwolle komt, na mij uitvoerig op het forum geinformeerd te hebben ben ik naar Big One gegaan om een Di-box te halen. De verkoper zei tegen mij dat een heleboel muzikanten gewoon de randaarde van een versterker haalden en geen di-box gebruikten. Ik vond dit geen goed advies zeker met buizen in een versterker.

Dick Wolkendeck
2 augustus 2006, 13:37
Ik zie dat je uit Zwolle komt, na mij uitvoerig op het forum geinformeerd te hebben ben ik naar Big One gegaan om een Di-box te halen. De verkoper zei tegen mij dat een heleboel muzikanten gewoon de randaarde van een versterker haalden en geen di-box gebruikten. Ik vond dit geen goed advies zeker met buizen in een versterker.

Yep, uit Zwolle. Zaterdag draai ik bardienst in het Zwols Popfront, van 14 tot 18 uur.

OT, ik weet niet of buizenversterkers extra gevaarlijk zijn. Meer spanning betekent immers minder stroom (ampères). Toch? :confused: Van die ampères ga je kapot, van de spanning krijg je de "tik", dacht ik. Maar goed, ik let er altijd op, bij een optreden, of er geen spanning staat tussen mijn gitaarsnaren en de aanwezige microfoons en podiumverlichting. Even voelen met de achterkant van je hand, zodat je niet "grijpt" bij een eventueel probleem. Let ook op brom en excessieve ruis. Bij twijfel meten met een multimeter.

Verder moet je ervoor zorgen dat het podium droog is. Geen bierplassen, zorg ervoor dat de drankjes voor de muzikanten veilig staan en bij omvallen niet een acuut probleem kunnen veroorzaken (geen drank op je versterker).

Maar, zoals gezegd, ik ga eens buurten bij Guido (buizengoeroe in Zwolle) hoe dat nu zit met het al of niet afdoende zijn van het gebruik van één geaarde versterker (van de twee).

Groet, Christiaan.

Epic
2 augustus 2006, 13:51
kan je niet gewoon een gebufferd pedaaltje gebruiken oid ? bv een boss pedaaltje dat uitstaat (met batterijtje). Of lost dit het probleem niet op.

aad
2 augustus 2006, 14:45
OT, ik weet niet of buizenversterkers extra gevaarlijk zijn. Meer spanning betekent immers minder stroom (ampères). Toch? :confused: Van die ampères ga je kapot, van de spanning krijg je de "tik", dacht ik.
Groet, Christiaan.

Hoe hoger de spanning hoe groter het gevaar. Hogere spanning betekent meer stroom door je lichaam. Immers: je lichaam heeft een weerstand die varieert met de vochtigheid van de lucht en andere inwendige zaken (bijvoorbeeld mineraalgehalte van je cellen, bloed etc.(drink dus geen mineraalwater tijdens optredens :D) ).
Volg de wet van Ohm I=U/R (stroom is spanning gedeeld door de weerstand) en je zult inzien dat er meer stroom gaat lopen (door je lichaam) als de spanning hoger wordt. Dat houdt dus ook in dat er meer vermogen wordt opgewekt: P=IxU (vermogen is stroom maal de spanning).
Als P groot genoeg is verbrand je dus (geheel of gedeeltelijk).

Dick Wolkendeck
2 augustus 2006, 15:26
Hoe hoger de spanning hoe groter het gevaar. Hogere spanning betekent meer stroom door je lichaam. Immers: je lichaam heeft een weerstand die varieert met de vochtigheid van de lucht en andere inwendige zaken (bijvoorbeeld mineraalgehalte van je cellen, bloed etc.(drink dus geen mineraalwater tijdens optredens :D) ).
Volg de wet van Ohm I=U/R (stroom is spanning gedeeld door de weerstand) en je zult inzien dat er meer stroom gaat lopen (door je lichaam) als de spanning hoger wordt. Dat houdt dus ook in dat er meer vermogen wordt opgewekt: P=IxU (vermogen is stroom maal de spanning).
Als P groot genoeg is verbrand je dus (geheel of gedeeltelijk).

Hum ja, is zo. Me are baboon :sssh:. Ik zou trouwens ook maar geen bouillon drinken.

de vraag was of een buizenbak extra gevaarlijk kan zijn. Het maakt dus niet uit of je een solid state versterker hebt of een buizenbakje?