PDA

View Full Version : Super gevoelige snaren - hoort dit zo?



Henk_De_Wombat
22 juli 2006, 14:43
Hallo,

Beginner hier. Volgens mij zijn mijn snaren veels te gevoelig. Ik hoef ze maar een beetje aan te raken en er komt al een behoorlijk luid geluid uit. Dit hoort niet zo neem ik aan.

Ik weet niet zeker waar het aan ligt. De snaren, pickups, versterker misschien? Ik vindt dit behoorlijk irritant. Ook heb ik behoorlijk veel last van feedback. Had ik gister nog niet (toen de amp is binnengekomen met de post).

Mijn gear:
Epiphone Les Paul Standard
Vox AD30VT (gloedjenieuw :) )

paulusdeBKB
22 juli 2006, 14:47
Staat 'ie misschien te hard? Gebruik je een sound met te veel gain? (niet lullig bedoeld)

guitarchris
22 juli 2006, 17:08
dat moet idd iets met gain zijn die feedback krijg je sowiezo als je veel gain gebruikt en de versterker hard...en als je de versterker hard hebt dan hoef je de snaren ook niet hard in te drukken om geluid te krijgen..

door t indrukken van 1 noot op je snaar met hoog volume en veel gain krijg je al veel feedback..is btw wel leuk om mee te experimenteren...zitten verschillende feedback geluiden per toon is wel lache maar dat is btj van je vraag afgeweken;)

Jeroen_K
22 juli 2006, 17:24
je hebt 3 mogelijkheden:

-je versterker staat zo hard dat je elke trilling hoort. (dit lijkt me niet want dan zou je m wel zachter zetten =P )

-je hebt geen goeie pickups waardoor het rommelig word als je veel gain hebt.

-je hebt een BOSS MT-2 pedaal en je hebt hem niet goed afgesteld.

meer kan ik niet verzinnen =P
succes ermee =)

Henk_De_Wombat
22 juli 2006, 17:44
Ik heb mijn versterker even gereset naar de fabrieksinstellingen, dat werkte. Misschien moet ik nog een beetje leren wat het beestje wel en niet kan. ;)

Op clean klinkt het nu wel goed. Volume van de gitaar en amp een beetje terug, gain een beetje lager, etc. Maar als distortion wil, moet ik de gain flink omhoog gooien. En dan worden ze weer gevoeliger. Sowiezo ga ik ooit nog wel eens nieuwe pickups erin zetten. Ik heb gelezen dat de standaar Epiphone pickups niet altijd even goed zijn.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval!

tabmaniac
22 juli 2006, 22:57
vaak gaat als je de gain losdraait het volume ook een slag omhoog.. dus gewoon je volume wat omlaag draaien als je de gain volop zet;)

paulusdeBKB
24 juli 2006, 09:29
Veel gitaristen hebben de neiging om TE veel gain te gebruiken, waardoor alles dichtloopt en je toon naar de klote gaat. Zelfs in metal hoeft niet meteen alles op 10! Experimenteer eens met wat minder gain, dat is moeilijker spelen omdat je nu iets meer moet werken voor je sustain maar het klinkt veel muzikaler!

Henk_De_Wombat
30 juli 2006, 18:29
Okay, het probleem met de "gevoelige snaren" heb ik dus wel redelijk opgelost. Het blijft een beetje experimenteren, dat wel. Het is lastig om een luide distortion toon te krijgen zonder tegen het probleem aan te lopen die ik in mijn eerste post heb beschreven.

Nog wel een ander probleempje: als ik een akkoord aansla, en als ik deze mute (d.m.v vingers van de fret halen of met de picking hand), trillen de ander snaren lichtjes mee, vooral de snaren die het meest dichtbij zijn. Dit resulteerd in een merkbare toon. Komt dit bekend voor bij jullie?

Sorry voor de domme vragen. :)

Henk_De_Wombat
3 augustus 2006, 15:12
Godverdomme, die bijgeluiden beginnen nu toch wel te frustreren. Zelfs met de gain en volume half omhoog versterkt hij geluiden die hij helemaal niet hoort te versterken: snaar indrukken, vinger van een snaar afhalen... hij versterkt zelfs snaren die ik helemaal niet eens aansla (een beetje, maar toch irritant)! :mad:

Ik zal het dan nog ff via het stopcontact in de douche of keuken proberen, maar dit is belachelijk. :confused:

Nickname
3 augustus 2006, 16:06
Het probleem van muten heeft waarschijnlijk te maken met ervaring, na veel oefenen wordt het meestal beter. Met distortion met je frethand muten vind ik persoonlijk sowieso kut klinken. Ook kan het zijn dat je elementen/versterker van een dergelijk lage kwaliteit zijn dat het ook sowieso ruk klinkt als je gaat muten. Zo klinkt mijn oude gsa-60 alsof je een mus tegen een kartonnen doos doodgooit als je mute, maar mn RG1570 geweldig :D

Trocar
3 augustus 2006, 16:22
Godverdomme, die bijgeluiden beginnen nu toch wel te frustreren. Zelfs met de gain en volume half omhoog versterkt hij geluiden die hij helemaal niet hoort te versterken: snaar indrukken, vinger van een snaar afhalen... hij versterkt zelfs snaren die ik helemaal niet eens aansla (een beetje, maar toch irritant)! :mad:

Ik zal het dan nog ff via het stopcontact in de douche of keuken proberen, maar dit is belachelijk. :confused:

Uhm, het is in principe normaal dat wanneer je met wat gain gaat spelen het lastiger wordt je gitaar stil/geruisloos te houden. Het is logisch dat je het indrukken en loslaten van een snaar hoort wanneer je niet dempt met je slaghand, omdat je een snaar in trilling brengt. Vooral met wat gain vallen die geluiden des te meer op. Ook wanneer je geen snaren letterlijk aan slaat, maar tegen de gitaar aan stoot of met je hand op de body of hals klopt zul je geluiden horen.
Nu zeg ik niet dat er niets met je gitaar mis kan zijn, maar kan dit niet gebrek aan ervaring zijn hoe je je gitaar stil moet houden wanneer je met aardig wat gain speelt?

Pun
3 augustus 2006, 18:00
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar sta je niet naar je versterker toe (dus dat je ernaar kijkt)?

Als je dat wel doet: Niet doen, je versterker in je rug houden.

sembo
3 augustus 2006, 19:12
misschien wil hij de buren pesten dat ze verster zo hard staat dat alles trilt en kraakt bij hem thuis :D

---------------------
te koop:
korg toneworks AX100G

Nickname
4 augustus 2006, 07:58
Godverdomme, die bijgeluiden beginnen nu toch wel te frustreren. Zelfs met de gain en volume half omhoog versterkt hij geluiden die hij helemaal niet hoort te versterken: snaar indrukken, vinger van een snaar afhalen... hij versterkt zelfs snaren die ik helemaal niet eens aansla (een beetje, maar toch irritant)! :mad:

Ik zal het dan nog ff via het stopcontact in de douche of keuken proberen, maar dit is belachelijk. :confused:

Een ander stopcontact zal in jouw geval geen effect hebben, dat werkt alleen maar als je last hebt van 50 Hz ruis (brom).

Eko
4 augustus 2006, 09:55
Het zou wel een oplossing zijn als hij via een nietgeaard stopcontact speelt. Altijd aarden dus. Anders willen de meeste amps wel ruisen.
Verder is het inderdaad een kwestie van veel,heel veel oefenen. Het op de juiste manier zetten van je vingers duurt gewoon een tijd om onder de knie te krijgen.
Alles wat je aan gain gebruikt fokt alle bijgeluiden op. Dus een beetje ruis wordt........inderdaad een hoop ruis.
Puristen , zoals ondergetekende, vinden daarom de oversturing van een amp door volume mooier klinken dan door een tubescreamer of gainregeling. Het laatste heeft mijn amp niet eens.

glacius
4 augustus 2006, 14:50
Zo klinkt mijn oude gsa-60 alsof je een mus tegen een kartonnen doos doodgooit als je mute, maar mn RG1570 geweldig :D


geweldige uitspraak !!!

Nickname
4 augustus 2006, 15:08
geweldige uitspraak !!!

Danku, maar het is wel de waarheid, ik moet nog even een leuke humbucker vinden voor die gitaar en dan is ie weer goed hoop ik :)

Henk_De_Wombat
5 augustus 2006, 12:58
Ik merk dat de UK 70's op mijn Vox wel een mooie distortion geeft, en bij die setting heb ik die problemen niet. Hogere settings dan dat en ik krijg bijgeluiden. Geeft niets, ik hou juist van classic rock! :gitarist: :D

N00By
24 augustus 2006, 14:03
Ik lees hier dat je de vox kan resetten naar fabrieks instelling, weet iemand hoe dat moet, heb er geen handleiding bij gekregen

al vast bedankt

Gearjunkie
28 augustus 2006, 17:39
Ik lees hier dat je de vox kan resetten naar fabrieks instelling, weet iemand hoe dat moet, heb er geen handleiding bij gekregen

al vast bedankt


Wat voor Vox??

N00By
23 september 2006, 14:27
AD30VT :P

haha ff 10 woorden vol maken :P

Burning_Flames
23 september 2006, 18:25
Ik lees hier dat je de vox kan resetten naar fabrieks instelling, weet iemand hoe dat moet, heb er geen handleiding bij gekregen

al vast bedankt

Versterker uitzetten,channel en write ingedrukt houden en weer aanzetten,op write drukken . :hippie: