PDA

View Full Version : Marshall JTM60 => 6L6



Jeanken
22 juli 2006, 12:14
Ik kan mogelijks een mooie ruil doen voor een Marshall JTM60, nu vind ik in feite de JTM30 nog iets leuker qua sound, maar op de bias na zou ik toch straffeloos de EL34's voor 6L6 moeten kunnen vervangen?
En dat zou meteen al een plus zijn voor het hitteprobleem, 6L6 trekt minder stroom en is dus wat leuker voor de transfo?
Mocht hij hierna toch nog wat teveel warmte produceren, zijn er nog oplossingen?
Bv een fan plaatsen of nog eenvoudiger/beter?
Alvast bedankt, en voor degenen die hem niet kennen, een echte aanrader voor het geld!
(En ze zien er nog lekker uit ook ;) )

tillens
22 juli 2006, 12:36
Meteen doen, staat op marktplaats toch? 212? Maar gewoon doen, en dan verder kijken! Ik weet niet wat er bij mij in zit, maar hij klinkt geweldig... Binnenkort even een tune-up doen qua wegvallen vermogen, geef je er een knal op doet ie het weer maar gewoon doen dus!

tillens
22 juli 2006, 12:36
Overigens ik heb de jtm30 2x10 ook, en die klinkt inderdaad errrrrrrug leuk.

Heerlijk amp setje bij elkaar...

Chris Winsemius
22 juli 2006, 12:38
Ik kan mogelijks een mooie ruil doen voor een Marshall JTM60, nu vind ik in feite de JTM30 nog iets leuker qua sound, maar op de bias na zou ik toch straffeloos de EL34's voor 6L6 moeten kunnen vervangen?
En dat zou meteen al een plus zijn voor het hitteprobleem, 6L6 trekt minder stroom en is dus wat leuker voor de transfo?
Mocht hij hierna toch nog wat teveel warmte produceren, zijn er nog oplossingen?
Bv een fan plaatsen of nog eenvoudiger/beter?
Alvast bedankt, en voor degenen die hem niet kennen, een echte aanrader voor het geld!
(En ze zien er nog lekker uit ook ;) )

6L6-en trekken minder gloeistroom, met juiste biasing trekken ze ietsje meer plaatstroom.
Laat 'm wel even qua biasing geschikt maken voor 6L6jes anders fikken die buizen d'r vrij snel uit....

Fan kan zeker maar levert wel 1 nadeel op: meer stof.

Jeanken
22 juli 2006, 14:45
Jaja, bias wordt zeker aangepast, sowieso zelfs bij hetzelfde type buizen ook al.
De fan is misschien niet nodig, sommige JTM's hebben last van de warmte, andere niet, we zien wel zeker?
De conversie naar 6L6 maakt het in feite dan een JTM30 met meer mogelijkheden, niet?
Het is eerder al een beetje de opties overzien, het is ook niet de bedoeling om veel geld te gaan steken in problemen die er imo niet eens zouden mogen zijn bij een amp die op punt staat afgesteld, vandaar dus de vraag wat er eventueel aan te doen valt.
In ieder geval alvast bedankt, misschien ga ik morgen al een kijkje nemen, ik hou jullie op de hoogte.

Oja, tegen het stof, kan je geen filtertje plaatsen? Kzeg maar iets, zoals bv in een stofzuiger ofzo?

Agent_Smith
22 juli 2006, 17:54
De combo's schijnen last van de hitte te hebben. Ik heb heel lang een head gehad (jcm600 = jtm60) en nooit problemen gehad, Helemaal niets. Zonde dat ik die weg heb gedaan. Die klonk zo goed!
Maar er zijn op internet 'how to's te vinden over het installeren van een fan in de jcm600/jtm60.

PeeVee
23 juli 2006, 20:00
Laat 'm wel even qua biasing geschikt maken voor 6L6jes anders fikken die buizen d'r vrij snel uit....
Precies andersom. Het negatief van EL34's staat in rust lager (verder onder nul) dan bij 6L6'en dus het zou hoogstens kunnen dat (uitgaande van EL34) 6L6 juist veel te koud staat.

Omgedraaide klopt wel, wanneer je EL34's in een 6L6 amp wilt gebruiken moet je bias circuit aanpassen zodat ie zo laag (negatief) mogelijk kan en wanneer dat evt. nog resulteert in te hoge rustroom buis nog wat temperen b.v. met wat grotere waarde voor schermroosterweerstanden. Ook zorgen dat voetje 1 (geen functie bij 6L6) niet gebruikt wordt als "montagesteun" voor gridstopper (gangbaar in Fender amps, van 1 naar 5 zit een 1K5 weerstand).

Maat van me heeft JTM60 2 x 12" combo, draait al jaren op 6L6'en; omprikken, afregelen, klaar!

Chris Winsemius
23 juli 2006, 20:12
Precies andersom. Het negatief van EL34's staat in rust lager (verder onder nul) dan bij 6L6'en dus het zou hoogstens kunnen dat (uitgaande van EL34) 6L6 juist veel te koud staat.


??????????
Negatieve roosterspanning bij dezelfde B+ is lager (negatiever) bij 6L6-en dan bij EL34s........ In rust dus met 6L6jes te heet bij iets wat voor EL34s is ontworpen, 6V6jes kunnen meestal wel gelijk op gaan met de bias-spanning van EL34s.
Waar haal jij jouw ervaring vandaan als ik vragen mag?

Bij 'n conversie van EL34 naar 6L6/5881 kan alles gewoon op de buisvoet blijven zitten, de meeste Marshalls hebben 'n schermrooster-stopper van 1k (wat hoger en zeker veiliger dan de 470 ohm in fenders) en de rooster-stopper is meestal 1k5 of 5k6 en die zit dan op pin 5. Bij Fender gaat er 'n draadje naar 'n niet gebruikt pin en dan via (meestal) 'n 1k5 weerstand naar pinnetje 5.

't Is toch eigenlijk makkelijk :D

PeeVee
23 juli 2006, 20:41
Bij 'n conversie van EL34 naar 6L6/5881 kan alles gewoon op de buisvoet blijven zitten
Klopt, dat zei ik dus ook. Bij 6L6 conversie naar EL34 moet je bias circuit aanpassen en pin 1 even "vrijmaken" wanneer die als montage steun is gebruikt.

PeeVee
23 juli 2006, 20:47
In rust dus met 6L6jes te heet bij iets wat voor EL34s is ontworpenWanneer je die grotere waarde schermroosterweerstand aanhoudt wel ja, maar je hebt gelijk, ik was ff in de war met 6550's of KT88's (en zelfs dat weet ik ff niet niet meer), EL34's en 6L6en dat scheelt elkaar niet zoveel.


Waar haal jij jouw ervaring vandaan als ik vragen mag?Gewoon veel doen he ;)

Chris Winsemius
23 juli 2006, 20:47
Klopt, dat zei ik dus ook.

Nee, je zei:

"Origineel gepost door PeeVee
Precies andersom. Het negatief van EL34's staat in rust lager (verder onder nul) dan bij 6L6'en dus het zou hoogstens kunnen dat (uitgaande van EL34) 6L6 juist veel te koud staat."

Bovenstaand is onjuist, zelfs in de vintage-wereld :)
Negatieve roosterspanning is meestal 'n Volt of 10 lager (lees: negatiever) bij 6L6-en dan bij EL34s.


Bij 6L6 conversie naar EL34 moet je bias circuit aanpassen en pin 1 even "vrijmaken" wanneer die als montage steun is gebruikt.

Dat klopt weer wel, maar voor het omgekeerde is, afgezien v/d biasspanning meestal weinig nodig.

PeeVee
23 juli 2006, 20:53
Nee, je zei etc. etc.Het ging over het al dan niet hoeven te veranderen van wat er op de buisvoeten zat bij conversie van EL34 naar 6L6. Je gaf aan dat je daar niets voor hoeft te veranderen (wat correct is), ik gaf aan dat je voor conversie van 6L6 naar EL34 wel even pootje 1 "vrij" moet maken wat je hierboven bevestigd.


P.S.

ik was ff in de war met 6550's of KT88's (en zelfs dat weet ik ff niet niet meer), EL34's en 6L6en dat scheelt elkaar niet zoveel.(bij gelijkblijvende schermroosterweerstand)

Chris Winsemius
23 juli 2006, 20:58
Het ging over het al dan niet hoeven te veranderen van wat er op de buisvoeten zat bij conversie van EL34 naar 6L6. Je gaf aan dat je daar niets voor hoeft te veranderen (wat correct is), ik gaf aan dat je voor conversie van 6L6 naar EL34 wel even pootje 1 "vrij" moet maken wat je hierboven bevestigd.

Goed lezen, ik reageerde hier op (Ik quote jou voor de x-e keer):
"Precies andersom. Het negatief van EL34's staat in rust lager (verder onder nul) dan bij 6L6'en dus het zou hoogstens kunnen dat (uitgaande van EL34) 6L6 juist veel te koud staat."

.................................................. ............................
Voor allemaal: biasspanning voor 6L6-en is meestal zo'n 10 Volt lager/negatiever dan voor EL34s als de rest hetzelfde blijft.

PeeVee
23 juli 2006, 21:07
Zucht.... :stop:

drap
23 juli 2006, 23:10
Van EL34's naar KT88's, kan dat ook dan zonder enorme aanpassingen? In mijn amp moet het qua ruimte namelijk wel passen. Toch nog één voordeel van een onhandige constructie van die JTM's. Maar eh... kan dat?

PeeVee
23 juli 2006, 23:45
Daarvoor geldt wat meer wat ik eerder schreef als ik me niet vergis. Ze trekken volgens mij zo uit het blote hoofd wat meer gloeistroom en/maar ook meer power dus is de vraag of je powertrafo het trekt, afgezien daarvan hebben de twee KT88's een wat andere uitgangsimpedantie. Allemaal even uit het blote hoofd, 4 x EL34 of 6L6 naar 2 x KT88 of 6550 is dan beter. Ik laat het verder aan de fulltime techs over, geen puf in nog zo'n sessie met dit weer :stop:

tillens
26 juli 2006, 00:31
On topic; Jeanken>>>> Hebbie em?

Heb vandaag over mijn jtm 60 212 gespeeld, met clean flink open en master ook flink open.. ts9 ervoor... beetje drive, en gitaarvolume bijna dicht.. tussenstand op tele, wat een geluid... echt waar hoop dat het lukt voor je!

Jeanken
23 augustus 2006, 18:33
On topic; Jeanken>>>> Hebbie em?

Heb vandaag over mijn jtm 60 212 gespeeld, met clean flink open en master ook flink open.. ts9 ervoor... beetje drive, en gitaarvolume bijna dicht.. tussenstand op tele, wat een geluid... echt waar hoop dat het lukt voor je!
Zie je berichtje nu pas, deal is afgeknapt, maar kheb alweer eentje op het oog, een 1 keer 15 incher deze keer.

Hoeveel gloei trekken KT66's trouwens?
Kweet dat ze meer trekken dan 6L6, maar als het minder is dan EL34's wil ik die eens checken, koop ik een setje en probeer ik ze eens in een paar amps wat het geeft..

Chris Winsemius
23 augustus 2006, 18:41
Zie je berichtje nu pas, deal is afgeknapt, maar kheb alweer eentje op het oog, een 1 keer 15 incher deze keer.

Hoeveel gloei trekken KT66's trouwens?
Kweet dat ze meer trekken dan 6L6, maar als het minder is dan EL34's wil ik die eens checken, koop ik een setje en probeer ik ze eens in een paar amps wat het geeft..

Offic. 1.27A uit m'n hoofd

Jeanken
23 augustus 2006, 18:47
Offic. 1.27A uit m'n hoofd
Thanks, op Drtube de datasheet gevonden, toch al een stukje minder dan EL34's, als ik met deze meer geluk heb ga ik ze eens proberen.

up-guitarman
24 augustus 2006, 00:21
Mm, hier snap ik geen jota van ...

In mijn JCM600 zit nu 2 x EL34:
1. Kan ik hier 2 x 6L6 of KT66 van maken zonder iets aan te passen of moet ik mijn bias anders regelen? (+ hoe doe ik dit)
2. Wat doet dit met mijn geluid t.o.v. de EL34's ???

Dat van die buizen veranderen had ik reeds eerder gehoord, maar ik snap het wat en hoe nog niet juist ...

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 00:26
Mm, hier snap ik geen jota van ...

In mijn JCM600 zit nu 2 x EL34:
1. Kan ik hier 2 x 6L6 of KT66 van maken zonder iets aan te passen of moet ik mijn bias anders regelen? (+ hoe doe ik dit)
2. Wat doet dit met mijn geluid t.o.v. de EL34's ???

Dat van die buizen veranderen had ik reeds eerder gehoord, maar ik snap het wat en hoe nog niet juist ...

Qua specs: ja MAAR de bias moet echt aangepast worden.
KT66s zijn ietsje cleaner en de nadruk ligt wat meer op het mid.

Voorversterkerbuisjes zijn gewoon/zonder gedoe te switchen maar eindbuizen moeten altijd gebiased worden door 'n tech.

drap
24 augustus 2006, 00:38
De combo's schijnen last van de hitte te hebben. Ik heb heel lang een head gehad (jcm600 = jtm60) en nooit problemen gehad, Helemaal niets. Zonde dat ik die weg heb gedaan. Die klonk zo goed!
Maar er zijn op internet 'how to's te vinden over het installeren van een fan in de jcm600/jtm60.

Dat probleem heb ik ook nog nooit gehad en dat terwijl de buizen redelijk heet gebiast zijn in m'n JTM 60 combo. Het wordt wel redelijk warm achterin, maar dat is toch bij alle buizenversterkers wel zo in mindere mate?

Ik wil trouwens nog steeds een keer kt88 buizen erin. Ik weet inmiddels dat het wat meer vergt dan alleen biassen, maar ooit zal het er van gaan komen.

up-guitarman
24 augustus 2006, 09:09
Qua specs: ja MAAR de bias moet echt aangepast worden.
KT66s zijn ietsje cleaner en de nadruk ligt wat meer op het mid.

Voorversterkerbuisjes zijn gewoon/zonder gedoe te switchen maar eindbuizen moeten altijd gebiased worden door 'n tech.

Bedankt, nog enkele vragen:
- Wat doet 6L6 met het geluid? KT66 is al uitgesloten, want mids heb ik met mijn marshall genoeg en cleaner hoeft het niet...
- Kan ik nieuwe EL34's steken zonder bias? Of geld dit sowiso bij nieuwe eindbuizen, ook van hetzelfde type?
- Bedoel je dat ik mijn preamp buisejes kan vernieuwen in hetzelfde type zonder probleem of kan ik ze ook zonder aanpassingen vervangen door een ander type?

Sorry als dit overkomt als hijacken van een topic, maar ik vond het voor deze vragen te onnozel om een nieuw topic aan te maken ...