PDA

View Full Version : Speakercab renoveren



cesco
21 juli 2006, 22:48
Een paar maanden geleden tikte ik een HH speakercab op de kop, met een lekker setje Rola Celestions GH-12 30 Watters (8Ohm) uit '76. Ik was meteen dik tevreden over het geluid.

De looks waren wat minder. Er hing een slap speakerdoek voor, en de kast was heel lelijk bekleed met stof. Dat dit niet origineel was merkte ik meteen. Er hingen stukken los, en op sommige plekken was dit mad lelijk afgewerkt met nietjes. Daarbij kwam dat de kast op deze manier natuurlijk niet bijster road proof was. Na twee weken tour onlangs hingen de lappen er inderdaad af. Het is nu zomervakantie, dus ik dacht: renoveren die hap.

Het plan: stof eraf, het hout glad zien te krijgen, en hertolexen in het wit. Checkered style speakerdoek erop, én nieuwe hoeken/handvatten (wat er nu opzat was van kunstof en de handvatten waren lekker scherp.

De uitvoering: Vandaag begonnen met het stripwerk. Dat is het makkelijkste he. Ondertussen vroeg ik me af hoe ik die lijm-, stof- en oude tolexresten dadelijk weg zou kunnen halen. Toen ik later de achterplaat had verwijderd brak ik me hoofd van welke kant ik de baffle zou moeten verwijderen. Aan de achterkant zaten de schroeven, maar ik zou dan 2 rijen latten moeten ontwijken (1 waar de baffle tegenaan zit, en 1 waar de achterplaat tegenaan zit. Ik besloot het van voren te proberen.

Eerst lelijke voorzetlatjes verwijderd, waaronder ik nog oude piping vond. Dit zat er blijkbaar om de nietjes, waarmee het doek aan de VOORKANT was vastgezet, te verstoppen. Goede zet, voorganger. Toen viel mijn oog op iets: één der speakers was licht van kleur. Dus ik ruk het doek eraf, trek in mijn onbehouwenheid het HH logo -"wat ik er later wel vanaf zou schroeven"- in tweeën, en schrik me te pletter.

De hele cone zat helemaal los van de linkerbovenspeaker! Ik heb enorm de pest in natuurlijk. Ik had het hoe dan ook niet begroot. Ik hoop hier later een happy retolex report-topic van te kunnen maken, maar ik heb een aantal vragen. Ik had hier niet op gerekend, dus weet ook even in mijn schrik niet waarnaar ik moet zoeken.

- Hoe kan het in godesnaam dat mij dat nooit is opgevallen? Heb ik echt str**t in mijn gehoorkanalen? Ik vond hem juist altijd zo lekker klinken. Het kan natuurlijk dat het op één van de laatste shows van de afgelopen tour is gebeurd. Nu ik erover nadenk hing aan deze inderdaad niet de microfoon, maar toch.

- Hoe had ik het moeten en kunnen horen, en hoe hoor ik het straks voor het geval ik het zo laat?

- Heeft het consequenties (gehad) voor de lading/weerstand?

- Kan ik er één vervangen, of moet ik het zien als eindbuizen die gematcht moeten zijn?

- Kan ik het laten repareren?

Ik zit nu met deze opties:
- laten zitten, als het geen consequenties met zich meebrengt, en zorgen dat deze kapotte niet gemicd wordt.
- Eén vervangen, met hetzelfde type. Wordt hard zoeken denk ik.
- 2 vervangen, door bijv V30 op Greenbacks.
- laten reparenen.

Sorry voor de enorme lengte van deze post. Het is eigenlijk ook veel te warm om me druk te maken.

AART
21 juli 2006, 22:57
Ondertussen vroeg ik me af hoe ik die lijm-, stof- en oude tolexresten dadelijk weg zou kunnen halen.

Schuurmachine, die lijm krijg je niet weg met andere dingen(misschien oplosmiddel, maar daar ben ik geen fan van).
Tolex trek je er zo af.



- Heeft het consequenties (gehad) voor de lading/weerstand?


Nee. Zolang de magneet heeft gewerkt heeft dit geen problemen veroorzaakt.



- Kan ik er één vervangen, of moet ik het zien als eindbuizen die gematcht moeten zijn?


Je kan er zo een vervangen door een nieuwe.



- Kan ik het laten repareren?

Ja.
Er zijn bedrijven die speakers repareren.



- Eén vervangen, met hetzelfde type. Wordt hard zoeken denk ik.


Er zijn gewoon G12H-30's te koop hoor.
Check www.haarguitars.nl , www.verelec.com of www.thomann.de maar eens.



Sorry voor de enorme lengte van deze post. Het is eigenlijk ook veel te warm om me druk te maken.

Daar is het forum voor. :)

cesco
21 juli 2006, 23:32
bedankt voor de links. Als ik hem vervang hoop ik niet dat het verschil tussen oud en nieuw overduidelijk is. Ken je toevallig links van speakerreparateurs, of weet je in welke prijsklasse ik het moet zoeken?

Ik heb hem even zachtjes uitgeprobeerd. Hard kan op dit tijdstip niet meer. Het kraakt op dit volume niet, alleen het geluid is een stuk ieler bij de kapotte. Ik heb tot nog toe het idee dat het totaal geluid niet teveel verkleurd wordt zo. Even luisteren hoe dat op hoog volume gaat zijn, maar ik denk dat ik me vooralsnog ga richten op de tolexklus.

Altijd leuk hoe zulke "vrijetijds" projectjes uitpakken. Ik doe het ook maar voor m'n rust! :)

AART
21 juli 2006, 23:46
misschien doet nico van dit forum dat( Nicoverduin).

Misschien moet je hem even pm-en.
Als hij het niet doet heeft ie vast adresjes voor je.

Verder ken ik n iet direct mensen die dat kunnen doen.

cesco
10 augustus 2006, 18:14
update!

Ik heb geen pm's meer gestuurd, omdat ik in dezelfde speaker nog wat andere scheurtjes ontdekte. Ik focus me eerst op de kast en dan zien we later wel verder.

Hier overigens nog een foto van (toevallig) het bewuste exemplaar, een prachtige G12H. Ik kan mij overigens niet herinneren dat hij reeds kapot was toen ik deze foto nam, enige maanden terug. Ik vermoed toch dat het op de laatste tour is gebeurd. Grotere festivals met voornamelijk monitor geluid en ruw terrein, dus het is niet ondenkbaar dat het me niet is opgevallen.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/celestionG12H.jpg

Ik heb besloten om dit topic te bumpen, omdat ik zelf ook het één en ander heb opgestoken op gitaarnet. Ik heb nog nooit zoiets gedaan, en in de toekomst kan een andere beginneling er wie weet wat van leren, er vanuit gaande dat het lukt. En als het niet lukt leert men een wijze les over waar het fout kan gaan ;). Anderzijds zal ik dit als centrale plek gebruiken voor vragen die ik heb.

Eerst nog wat foto's om duidelijk te maken waarom ik hem wil opknappen!

Die bekleding zat direct op het hout, behalve aan de achterkant, waardoor het daar makkelijk los liet:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/achterkant.jpg

Hier zie je hoe los en onregelmatig het speakerdoek erop zat, hoe lelijk het was afgewerkt met latjes:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/speakercloth.jpg

Volgens mij kan je hier maar een aantal pics per post doen, dus over een momentje een nieuwe post met meer pics en vragen, stay tuned... (edit, ik had al teveel haha)

cesco
10 augustus 2006, 18:40
Hier een foto van hoe slordig de bekleding erop zat, en hoe veelbelovend de onderlaag eruit zag:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/rottehoek.jpg

Enfin, heel het zaakje gestript. Sommige stukken ging met moeite, ook de tolex die nog op de achterkant zat. De rest van de kast was hout met veel lijm en hier en daar nog een oud lapje tolex. Geen porem:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/zijkantongeschuurd.jpg

Dat beloofde een stugge klus te worden. Bij de Gamma een pakje schuurpapier (voor de machine, don't worry) gehaald met een aantal met een korrel van 60. Het ging inderdaad moeizaam, maar ik had al snel een truukje bedacht aan de hand van wat men weleens met oude trappen doet. Goed bevochtigen met, jawel, terpentine, en even iets erop leggen zodat het niet meteen vervliegd. Hier wordt de lijm al wat zachter van, en als je de schuurmachine langzaam beweegt, verhit je de lijm iets, waardoor het een stuk makkelijker gaat. Ik kan dit doen omdat ik toch buiten werk, het lijkt me niet prettig om binnen met terpentine te werken. Hier een geschuurde zijkant:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/zijkantgeschuurd.jpg

Ik kon vandaag wegens buien niet verder, maar ik moet nog één zijkant doen, de randen en hoeken, dan de overbodige gaten dichtstoppen en de handvat-gaten verzagen, en het hele boeltje weer schuren met een fijne korrel. Ik wil zeer binnenkort het één en ander bestellen, waarover ik nog wat vragen heb.

- Ik ga voor wit tolex en een big checker cloth (oude Marshall stijl). Dat tolex wordt zo'n 3,5 meter lang, omdat ik absoluut niet meerdere naden wil hebben. Uit wat er over is uit de breedte kan ik als het goed is nog genoeg halen voor de achterkant. Maar omdat de accessoires niet of nauwelijks vindbaar zijn in het wit, ga ik voor zwarte hoeken en handvatten, ik ben zelfs aan het dubbe over zwarte piping. Echter, omdat ik een mierenneuker ben, wil ik alles vastzetten met zwarte of witte schroeven. Hoe kan ik hieraan komen? Bij de bouwmarkt waren er wel zwarte schroeven, maar die waren voor gipsplaten. Of is het een beter idee om er na het bevestigen even een likje (metaal)verf op te doen?

- Sowieso nog een schroeven-vraag, na even rondgekeken te hebben. Het lijkt erop dat alle houtschroeven per defintie geen kruiskop hebben. What's up met dat. Welke schroeven raden jullie in het algemeen aan? (qua dikte bv.)

- Een laatste vraag over hoeken. Ik heb nu van die plastic langwerpige hoeken: lelijk. Marshall hoeken hebben een te grote radius helaas. Van Fender heb ik geen verstand, misschien past dat wel. Even een fotootje tussendoor:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/hoekradius.jpg
Het lijkt de dikte van het hout (18mm) ongeveer aan te houden. Weten jullie of dit een standaard maat is en of de 'merkloze' hoeken van bijvoorbeeld tubetown hier op passen? Ik heb niet het gereedschap en de zin om de radius aan te passen, maar bij product info staat deze niet gegeven. Ik zal altijd kunnen mailen natuurlijk, dat dan weer wel.

- Hoe bevestig je die ronde Marshall pins voor de hoeken eigenlijk? gewoon voorboren en met de hamer ofzo?

Ok, dit was het even voor nu, later meer en ondertussen zie ik de reacties wel tegemoet!

Thijssie
10 augustus 2006, 18:58
bedankt voor de links. Als ik hem vervang hoop ik niet dat het verschil tussen oud en nieuw overduidelijk is. Ken je toevallig links van speakerreparateurs, of weet je in welke prijsklasse ik het moet zoeken?

Ik heb hem even zachtjes uitgeprobeerd. Hard kan op dit tijdstip niet meer. Het kraakt op dit volume niet, alleen het geluid is een stuk ieler bij de kapotte. Ik heb tot nog toe het idee dat het totaal geluid niet teveel verkleurd wordt zo. Even luisteren hoe dat op hoog volume gaat zijn, maar ik denk dat ik me vooralsnog ga richten op de tolexklus.

Kun je eens een foto van de conus online zetten?

Een "recone" of nieuwe speaker heeft vaak niet hetzelfde resultaat als een originele goed ingespeelde speaker. Zeker een setje van die "oude klassiekers" kan tone heaven zijn, wat een nieuwe je NIET geeft.

Misschien valt er nog iets van die oude speaker te maken, weggooien en een nieuwe kopen kan altijd nog....

chocorookie
10 augustus 2006, 21:13
cesco,

PM Franc eens ff voor de Tolex job en vraag eens of hij tijd heeft. Zijn tolexwerk ziet er prima uit.

cesco
10 augustus 2006, 22:00
@ Thijssie: ik zal dat binnenkort eens doen, alhoewel ik later nog aangaf dat er wat andere scheurtjes inzaten. Bedankt voor je inzicht mbt oude en nieuwe speakers in ieder geval, zoiets dacht ik al ja. Ook heb ik later gemerkt dat de achterkant nogal los staat. Iemand een idee wat daarmee is?

@ Chocorookie: niets ten nadele van Franc, maar dit is iets wat ik zelf WIL doen, al is het alleen maar om er eens op een andere manier mee bezig te zijn, en er later mee te pronken natuurlijk! Als later blijkt dat ik mijn kapitalen heb verspild en het niets is geworden, kan dat altijd nog natuurlijk ;)...

bert k
11 augustus 2006, 00:41
Gaat lekker, ben benieuwd naar het resultaat.


Over die schroeven: ??? hoezo houtschroeven geen kruiskop? Is echt geen probleem. Of bedoel je bolkopschroeven? Ik zou zeggen, neem verzonken schroeven.

cesco
14 augustus 2006, 17:37
Gister nog het één en ander geschuurd, zonet wat gaten gedicht met kneedbaar hout. Ik sta op het punt om mijn order te plaatsen bij Tubetown, maar weet iemdand toevallig waar je black piping kan verkrijgen? Anders hou ik het gewoon bij wit.

Bert, zowel de Gamma als de Praxis hanteert onderverdelingen in spaanplaat- en houtschroeven. Alle spaanplaat schroeven hebben wel een kruiskop, maar alle zgn. houtschroeven hebben een steekkop, of hoe dat dan ook heet, zeg maar één zo'n streepje. Dit vind ik lelijker en onhandiger. Er zullen echter vast meer verschillen zijn tussen de twee soorten, maar dat bedoelde ik dus..

cesco
22 augustus 2006, 13:06
Daarstraks heb ik de bestelling van Tubetown binnengekregen. Het tolex en speakerdoek zien er sjiek uit. (ik ben trouwens voor witte piping gegaan, omdat ik zwart niet kon vinden). Tubetown heeft snel geleverd, de bon klopt, en de communicatie verliep goed, dus dat is wel voor herhaling waard.

Eerst even een bakkie, en straks maar even kijken of ik de moed bij elkaar kan rapen om alvast de backplate te beplakken. ;)

cesco
27 augustus 2006, 22:40
Goed, drie eigen replies in een rij, deze keer om te melden dat hij AF IS! Ben even te gaar, maar morgen foto's en een wat uitgebreider verslag.

vester86
27 augustus 2006, 23:20
heb het topic nog niet eerder gezien, maar volg het met interesse!
ben benieuwd naar de foto's, wit tolex is natuurlijk wel heel classy :)

cesco
28 augustus 2006, 13:26
Ik was begonnen met de achterplaat, om te oefenen. Bison Tix is een soort van honing, dus dat was erg makkelijk smeren. Vooral het beginnetje bleek lastig te zijn om recht te krijgen. Verder is het net als met grote stickers, je moet zorgen dat je het begin goed hebt, en dan vanuit die hoek aanwrijven/drukken. Dit ging allemaal redelijk goed verder. Hij lijkt op de foto minder strak dan hij is.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/Backplate1.jpg

De dag erna de kast zelf gedaan. Ik wilde dus in één keer rond, dus was in een hoek begonnen. Ik had de baan (met ruime marge in de breedte) uitgeknipt. Toen had ik op de lijmkant twee lijnen getekend, waartussen het bovenvlak zat, zodat ik makkelijk wist wat ik in moest smeren. Aan de nette kant van het tolex had ik met tape een rechte lijn gemaakt, die dan langs de zijkant van de cab moest gaan. Het ging allemaal goed.

Toen de grote vlakken op zijn plek zaten, zat ik alvast te knutselen aan de naad en aan een zijkant. Toen ik de kast draaide, zag ik dat de kant waar hij de hele tijd op had gestaan, helemaal was gaan bobbelen! Het erge is dat dit de bovenkant was. Gelukkig kon ik dit nog recht wrijven.

Hierna de randen omgeslagen. Vooral het snijden van de hoekjes was lastig. Ik wilde het heel netjes doen, omdat mijn hoeken er niet helemaal overheen zouden vallen. Soms was er een rand niet helemaal strak, maar na een nachtje laten staan is er heel veel rechtgetrokken.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/halfwaythere.jpg

De dag erna het speakerdoek en de piping om het frame gelegd. Dit was lastiger dan verwacht. Ik had voor een tientje een elektrische tacker op de kop getikt op de markt. Ook hier is je gulden niets meer waard, want toen ik de helft van de piping nog moest, kwam er een nietje tussen het apparaat waardoor hij er mee ophield. Ik heb hem nog proberen te maken, maar toen ik hem openschroefde sprong hij uit elkaar. Na enigszins puzzelen had ik nog twee onderdeeltjes over, en na een tijdje gaf ik de strijd maar op. Gelukkig zijn in een metropool als Rotterdam de winkels op zondag geopend. Ik pakte dus de fiest om bij de Hollandsche Eenheids Maatschappij een handmatige tacker te halen, waarmee ik het klusje afgemaakt had.

Terug naar het speakerdoek: op de foto's zie je dat de hokjes niet helemaal rechtdoor gaan. Verder zit hij wel strak genoeg. Ik denk dat dit bij een egaal doek niet eens was opgevallen. Ook zitten er hele lichte kronkels in de piping. Aan beide stoor ik me trouwens helemaal niet. Ik zie het omdat ik er de hele tijd met mijn neus bovenop zat, maar echt opvallen doet het niet.

Hierna had ik de hoeken (met draadnagels) en handvatten (met 4x16 schroeven) bevestigd, en was het tijd voor de speakers. Eerst, op verzoek, nog een foto van de kapotte conus. Mag je dit nog wel "kapot noemen"? hehe.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/kaput.jpg

Wat me nu opviel was een lijmstreep. Misschien heel stom, maar ik heb de conus weer met een flinke klodder contactlijm bevestigd haha.

In een andere speaker zat ook een klein scheurtje. Hier een foto, maar dichtbij + in het donker levert niet de helderste kiekjes op.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/scheurtje.jpg

Volgende post meer, ivm max aantal foto's.

cesco
28 augustus 2006, 13:40
Allereerst nog een foto met de kast met de speakers erin.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/speakers.jpg

Vervolgens alles weer geassembleerd. Wát een schroeven zitten er in zo'n kassie zeg. Gelukkig hebben we tegenwoordig elektriciteit. Vanochtend wat fotootjes gemaakt. Met betrekking tot de volgende foto heb ik twee slappe excuusjes te melden: ik had het tegenlicht niet in de gaten, én mijn vriendin heeft één of ander semi professionele digicam waar ik de ballen van snap. De details gaan zo een beetje verloren, maar aan de andere kant is het net alsof hij uit de hemel is komen neerdalen haha.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/cabaf2.jpg

Hij heeft ook nog een achterkant. Ik heb nu trouwens die plaat zo gedraaid dat de input bovenin zit, ipv onderin. Vind ik cosmetisch wat correcter op één of ander manier, en je kan je amp wat makkelijker inpluggen.
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/backaf.jpg

En zo is hij toch het mooist:
http://i3.photobucket.com/albums/y53/cescoyouth/speakercab/Setje.jpg

Wat ik nu nog mis is een set wielen. Iemand nog suggesties? Die standaard 50mm zwenkwielen vind ik iets te klein en ze komen nogal fragie over. 75 mm vind ik alweer te groot. Iets van 60mm van rubber zou ideaal zijn, eventueel nog met een rem erop.

Al met al had het natuurlijk beter gekund, da's met elke eerste keer. Maar het had ook zeker slechter gekund en persoonlijk vind ik dat ik het er netjes vanaf heb gebracht!

Kim Wilson
28 augustus 2006, 13:44
Dat is een net kistje geworden hoor! Complimenten!

Nu je top nog, en je bent klaar! :)

cesco
28 augustus 2006, 13:50
Net even op gespeeld en met tolex en stalen handvatten klinkt hij veel beter dan met stof en plastic! OK, gekkigheid natuurlijk. Waar ik wel van baal is dat er een lelijke kraak in de kapotte speaker zit, die meedoet met het spel. Dat moet echt een vervanging worden.

Die met dat scheurtje klinkt ook niet helemaal lekker, maar dat heb ik nog niet helemaal goed beluisterd. Thuis kan de master de 2 nog niet eens raken, dus binnenkort in een oefenhok maar wat harder proberen. Iemand nog twee oude G12H's in de aanbieding? ;)

Ik heb trouwens nog ongeveer 75x250 cm tolex over. Ik zat er zelfs even aan te denken om mijn top te hertolexen. Daar is hij me echter te heilig voor haha. Vooralsnog blijft het in de kast. Wie weet een 2x12je in de verre toekomst?

Voor de liefhebber heb ik nu trouwens kunststof handvatten en hoeken in de aanbieding.

SimonS
28 augustus 2006, 13:55
strak hoor!

hidde630
28 augustus 2006, 15:28
puik werk cesco!

johantipker
28 augustus 2006, 20:54
Ik vind 'm prachtig geworden!!!

Bij Ikea kun je goedkoop zware zwenkwielen kopen. de gamma verkoopt nog wel eens van die meubelplaatjes met zwenkwielen eronder, dan gaat de onderkant van je kast wat minder snel naar de gallemiezen...

kun je trouwens bij zo'n job ipv tolex ook zeil gebruiken (vloerbedekking) in een dunne moderne variant (dus zonder asbest :D )?
dat kun je namelijk in de meest space kleuren kopen. Of anders van dat sky spul, wat je bij grote stoffenhandels kunt kopen?

Kim Wilson
28 augustus 2006, 21:14
Tuurlijk! Als het een beetje flexibel is, kun je alles op zo'n kist plakken! Gewoon lekker doen!


Een maat van me heeft zijn ouwe Peavey bekleed met stof met een strakke tijgerprint.

bert k
28 augustus 2006, 23:09
Zeil is wel grappig. Maar dat krijg je nooit de bocht om bij de hoeken.

imlikeajungle
4 oktober 2006, 08:52
Hé Cesco, waarom lijm je die scheur in de conus niet?
En hoe heb je dat speakerdoek bevestigd?
Erg mooi geworden hoor!