PDA

View Full Version : Wah probleem



robert-gitarist
21 juli 2006, 21:17
Hallo heren :)
Ik heb een probleem.Het zit zo,ik was zo straks gitaar aan het spelen en gebruikte me wah.Niks aan het handje.Nog steeds het mooie wah geluid.Maar goed tijdje zonder wah gespeeld(half uurtje) en wou hem weer gebruiken,trap er op(niet hard,gewoon als normaal) en enigste wah ik heb is een vies dof k*t geluid.Het klinkt net zo als dat je normaal een wah intrapt en de sweep na achter houd.Kortom weg hoog..dus hij doet niet meer wah maar meer woooow zeg maar.Ik baal er echt van(zeker dat de wah net nog geen jaar oud is+een pedaal is van dik 200 euro)Wat kan het zijn?iemand enig idee?heb het zaakje al los gehaald maar kan zo niks ontdekken.Zelf denk ik de potmeter of spoeltje.maar goed dat zie je dus ook niet aan de buitenkant er van.
Het gaat overgens over een Dunlop Dime Crybaby.
Bedankt vast voor de antwoorden! ;)

Zino Z
21 juli 2006, 21:21
Batterij?....... ik heb er geen verstand van dat merk je waarschijnlijk wel....

robert-gitarist
21 juli 2006, 21:23
Neej battarij zit er niet in..Al die tijd gespeeld ook zonder battarij.

the feable
21 juli 2006, 21:47
Zit er nog verschill tussen als je pedaal heen weer doet, of is het maar een geluid?

robert-gitarist
21 juli 2006, 21:48
Als ik met het dek(dus het gedeelte wat je met je voet beweegt ;) ) heen enweer ga hoor ik het zelfde geluid.Normaal als je heen en weer gaat hoor je dat mooie wah-wah geluid.Bij mij hoor je nu wooow(echt dof geluid)

the feable
21 juli 2006, 21:52
Is het pootje dat van het dek naar de potmeter gaat afgebroken (oid)? Is er een contact in de potmeter losgeraakt? Stof? Iets anders afgebroken? Heb je het pedaal al opengemaakt?

robert-gitarist
21 juli 2006, 21:55
yepz pedaal al open gemaakt ;) pootje is niet afgebroken.Al na gekeken namelijk..Stof zit er niet in en contacten kon ik niks aan ontdeken..zal zo nog eens proberen.
Volgens mij heeft dat ding ook last van de warmte ofzo :D

ponq
21 juli 2006, 21:57
Ai, das balen. Klinkt inderdaad als de potmeter. Je zegt dat je m open hebt gehaald, maar niks ziet. Test m eens terwijl je m open hebt, op de kop. Verandert het geluid wel als t pedaal op n neer laat gaan? Draait de potmeter rond?

Als ie niet rond gaat, check dan af t 'balkje met de kartels' goed tegen t tandwiel aanzit. Vaak zit er een wit stukje plastic tegen dat balkje aan, mss is dat los of veschoven. Zet het dan weer vast.

Waar heb je m trouwens gekocht? Je mag van n wah verwachten dat ie langer mee gaat dan 1 jaar bij normaal gebruik, lijkt me.

aad
21 juli 2006, 22:05
Bij een Cry-Baby is meestal de vertandde bediening voor de potmeter geborgd d.m.v. een nylon geleider. Een soort kabelklem(zadeltje) eigenlijk.
Die bediening van de potmeter is eigenlijk een soort rail die het tandwiel van de potmeter rodndraait als je de bovenkant van je wah beweegt.

Nou kan het zijn dat de stand van de potmeter niet goed meer is doordat bijvoorbeeld die geleiding van zijn plaats komt (schroefje los) of het kan zijn dat dat tandwiel om je potmeteras los zit. In dat geval draait de potmeter niet, of niet goed mee met de beweging.

Als je die geleider loshaalt kun je aan de potmeter gaan draaien (met geluid natuurlijk) zodat je kunt checken of die nog werkt. Als dit het geval is dan moet je controleren of alles wat ik hierboven heb verteld ook daadwerkelijk werkt.

Dus als je de potmeter verdraait moet je geluid veranderen. Dan kun je de juiste stand van die potmeter bepalen met de hand. Hou die stand vast!!!

Vervolgens de rail ertegenaan op de logische manier graag. Dus je geluid zo dof mogelijk -> monteren op het uiterste van de rail. Of je geluid zo scherp mogelijk/wenselijk -> monteren aan het begin van de rail, dus waar die aan je pedaal vast zit. Dan is je pedaal dus diep ingetrapt.

Succes

:p iemand was me voor :)

robert-gitarist
21 juli 2006, 22:16
ponq en aad,heel erg bedankt!
Daar kan ik zekers wat mee.Wat Aad zegt klopt,het is inderdaad z'n witachtig ding dat die rail op z'n plek houd.Ik zal de boel eens open draaien weer,op de kop uittesten eens kijken na die potmeter.Zal heel goed mogelijk zijn dat die rail niet goed op z'n plaats zit want gebruik het ding echt ontzettend veel en vaak heel snel ook(voor tappen en beetje phase effect te krijgen).Ik heb het ding bij Feedback in Apeldoorn gekocht.Helaas ben ik het bonnetje kwijt er van.Shit happens ;) Maar goed heeeeel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe en kijk morgen denk ik er wel naar.Ga dadelijk op een oor liggen want ben nog al moe :hippie:

robert-gitarist
21 juli 2006, 23:15
Nou,zo net de boel wéér uitmekaar gehaald en de wah op de kop gelegt en geprobeerd.Nu heb ik wel weer iets meer wah geluid maar dat hoor je alleen maar als het pedaal op de kop ligt zeg maar..Maar nog steeds niet zoals het wezen moet..Damn word gek.Net een jaar oud..sick.Vind het niet eh kunnen.Ding is alleen thuis gebruikt!Never nooit een podium gezien zelfs laat staat erop geweest.. :stop: :angry:

ponq
22 juli 2006, 09:57
Is t mogelijk voor je om wat foto's te maken van de binnenkant? 1 foto met pedaal helemaal in, 1 foto met pedaal uit (toe up and down).

En zie je het tandwiel van de potmeter draaien als je t pedaal beweegt?

Ik wil niet teveel op de zaak vooruit lopen, maar volgens mij geldt gewoon het EU recht dat je 2 jaar garantie van feedback moet krijgen. Heb je al contact met hen gehad?