PDA

View Full Version : POD xt live in combinatie met een buizen (power) amp



Kaïn
21 juli 2006, 20:43
Heey guys.

Pas geleden heb ik een POD xt Live gekocht. Ben er erg blij mee, kan je heeel veel leuke dingetjes mee doen.
Nu heb ik thuis een kleine 12 watt buizenamp staan waar ik op oefen en het viel me op dat als ik de POD gebruik als een soort pre-amp in en de amp als poweramp (kan met zown kleintje natuurlijk niet echt maar ik stel em zo in dat de amp de sound vrijwel niet beinvloed) dat ik dan de sound erg leuk vind.
In de oefenruimte speel ik op een Line 6 spider II HD, zoals vele van jullie weten is dit een solid state. Nu zat ik al te denken om een dikke buizenamp te kopen.
Mijn idee was nu om een poweramp (mesa 50/50 ofzo, ik speel nogal in de metal hoek) samen met de POD als pre-amp te gaan gebruiken.
Lijkt dit iemand een goed idee, of heeft iemand ervaringen?

Thanks in advance!

BLOK182
21 juli 2006, 20:59
Tis iig niet iets aparts, wordt vaker gedaan, POD icm buizenpoweramp, en geeft goed resultaat. Meende dat Meshuggah (schrijf ik het goed?) zo speelde!

SimonS
21 juli 2006, 22:48
ik kom net bij Ibanez Rulez vandaan, mn podxt in zijn Mesa 20/20 naar 1x12" kastje.. pfff dikke baggersound. Terwijl de gear prima is (gitaar Ibanez RG3120). Het heeft blijkbaar reteveel "tweaking" nodig om goed te kunnen klinken. Ik heb ook wel eens gewoon een dikke "hit" bij wat willekeurig ronddraaien tussen settings, maar moraal van het verhaal is: modeler in buizenamp <> instant tone-bliss...

armageddon
21 juli 2006, 23:39
Ik deed dit ook met mijn Pod2.0. Klonk best goed, mits ik de speakersim uitzette :)

paulusdeBKB
22 juli 2006, 03:20
Modeler in buizenamp kan best goede resultaten geven, maar bereid je voor op een hoop getweak. (Ik zou het niet doen, en gaan voor een goede powered monitor).

Kaïn
22 juli 2006, 12:03
(Ik zou het niet doen, en gaan voor een goede powered monitor).

Doel je hierop op een PA systeem??

sinneD
22 juli 2006, 12:44
onze gitarist ging met ze pod rechtstreeks in een Marshall poweramp (volledig buizen en iets met 9100 of 9200 in de naam), dit verder over een marshall 4x 12" cab en een Fender USA Strat er voor, dat klinkt toch echt rete strak hoor :D

BLOK182
22 juli 2006, 12:46
Je moet inderdaad de speakermoddeling uitzetten, als die aan staat klinkt het vaak gigantisch bagger heb ik gehoord. Denk dat je met wat getweak en een redelijk neutrale eindtrap best een eind komt. Of je er van houdt t.o.v. een pure buizenamp, tja...echt goedkoop is deze oplossing niet, als het een beetje klinkt wèl veelzijdig!

Brord
22 juli 2006, 12:50
tien tekens

paulusdeBKB
22 juli 2006, 12:58
Nou, een compleet PA systeem is niet nodig. Een (of twee) powered monitors is meer dan genoeg. Een powered monitor is dus een monitor met een ingebouwde versterker. Het is belangrijk dat je een monitor helemaal voor jezelf hebt (dus niet deelt met zanger, toetsenist oid). Elke muzikant heeft namelijk de neiging om zichzelf harder te willen horen dan zijn bandleden, en als je samen uit dezelfde speaker komt dan is dat per definitie onmogelijk. Als je met een bandje repeteert waar een toetsenist in meespeelt dan kan je dit verschijnsel aan den lijve ondervinden.

Een ander argument voor een eigen monitor is dat je op het podium niet afhankelijk bent van de geluidsman. Als er geen aparte monitorman is, dan is het voor een geluidstechnicus heel moeilijk om in te schatten hoe hard je moet staan op het podium om jezelf optimaal te kunnen horen.

De (in mijn ogen) beste setup voor op het podium is als volgt:


gitaar --> modeler ----> klein mixertje --> monitor
aux van de mengtafel --> -->
--> naar PA


Op deze manier heb je volledige controle over je eigen sound en volume (master toonregeling bij de hand, erg handig!!!). Via de aux-lijn krijg je een monitormix die aangeboden die door de geluidsman wordt gemaakt op zijn tafel, en die kun je naar eigen wens bijmengen. De geluidsman krijgt van jou een (stereo) signaal vanaf je mixer. Da's mooi, want meteen gebalanceerd. Kan dus zo het stageblok in.

Keuze voor een monitor
Hoewel powered monitors bedoeld zijn als FRFR-component (Full Range, Flat Response), is de werkelijkheid wel anders! De frequentie van veel monitors is verre van 'recht'; vaak zitten er flinke pieken in de respons of vallen er grote gaten in het frequentiespectrum. Dat resulteert in een 'eigen sound' van monitors en dat is eigenlijk onwenselijk. De realiteit is dat monitors die wel vrij neutraal klinken, zeer duur zijn. Ik gebruik zelf een X-Act van Sound Projects, die een zeer realistisch en ongekleurd geluidsbeeld heeft, maar die dingen kosten 1380 ex. BTW (Er zijn ook monitors die het dubbele kosten, zonder ingebouwde versterker).

Er even van uitgaand dat je dat soort bedragen niet wilt of kunt uitgeven aan een powered monitor, zal je dus een monitor moeten kopen met een frequentiekarakteristiek waar je wat mee kunt. Maak je presets met je eigen monitor en gebruik die zo veel mogelijk met optredens. (Als je dat eenmaal hebt gedaan, sluit je modeler dan voor de gein es aan op een andere powered monitor en ervaar zelf hoe anders hij klinkt). Kijk uit voor een overdreven laagweergave, want die maakt je sound modderig, waardoor je je monitor harder gaat zetten dan nodig is. Het geluidsverhuurbedrijf waarmee wij werken maakt gebruik van monitors van DB audio en van KS Audio. DB blijkt een hele zwakke midbass/laagmidweergave te hebben, waardoor je veel punch mist. De KS Audio klinkt wel goed, maar kost 2500 euro per paar (zonder versterker) en is zwaar.

Modeler is geen tube amp
Ik ben overtuigd van de voordelen van modeling:
- praktisch
- klinkt goed
- reproduceerbaar (klinkt altijd hetzelfde)
- minder gezeik met aansluiten
- geen gedoe met plaatsen gitaarversterker (is toch een soort geluidskanon, niet fijn voor de voorste rij)
- fijn voor de geluidsman want minder microfoons op het podium dus minder overspraak
- (iets) lichter, iets kleiner

Maar een modeler is niet hetzelfde als een tube amp. Wel goed, maar anders. Als ik een tijdje op mijn modeler heb gespeeld en ik sluit mijn gitaar aan op een amp, dan geeft dat toch een gevoel van thuiskomen. Een amp heeft wat meer 'leven' en inspireert toch meer dan een een modeler. Maar in optreedsituaties lukt het me vaak niet om het maximale uit mijn amp te halen, meestal omdat 'ie niet hard genoeg mag of omdat het podium te klein is om ver genoeg van mijn amp af te kunnen staan. Met een modeler en een monitor heb ik die problemen niet. Iets minder punch en ballen neem ik dan ook voor lief.

Kaïn
22 juli 2006, 17:09
Wow, bedankt voor deze ZEER zinvolle informatie! Ik ga eens rondkijken en kijken of ik je tip in praktijk kan brengen.

SimonS
22 juli 2006, 17:58
een detail: een modeler+buizenpoweramp+cab = erg duur
een ander detail: een modeler+goede powered monitor = erg duur

stel:

podxtlive = 490
buizenpoweramp = 400 (peavey 5050) - 800 (marshall 2020)
cab = 200 (cheap merkje) - heel veel

podxtlive = 490
powered monitor = 350 (cheap) - 1500 (duurder)

zijn toch stevige prijzen...

BLOK182
22 juli 2006, 18:40
Wat je ook kan doen...overstappen op een gewone PodXT + floorboard, en dan zo'n buizencombo speciaal voor dit soort modellers kopen, zo'n atomic combo...of als je echt gek bent op effecten en de veelzijdigheid van modelling, gewoon kijken voor een goede modellingamp a la vetta.

SimonS
22 juli 2006, 20:49
podxt (de "red bean") = 345
fbv shortboard = 300
atomic = 470

vind ik toch een flink dure setup :)

BLOK182
22 juli 2006, 22:43
Dan zou ik het pedaal tweedehands proberen te zoeken. Maar goed, met zo'n 1100 euro voor alles nieuw zit je net tussen de Flextoneserie en de Vetta in, en heb je ook echt kwaliteit wat betreft modelling. Of een H&K Zentera tweedehands, heb je meteen de top te pakken.

meul
22 juli 2006, 22:44
Ik heb een tijdje live met mijn pod 2.0 over mijn oude london city (R.I.P.)gespeeld. die dingen zijn super clean en daarom zeer geschikt om er een mod voor te jassen. ik heb het ook over een marshall valvstate en jcm 900 geprobeerd maar die kleurden de pod te veel, of andersom zoals je wilt. op de LC werkte zowel de slag als solosound echt te gek. eigenlijk precies de pod 2.0 zoals hij klinkt over je hifi setje maar dan eindelijk eens de warmte, feedback en echte power van die je voelt wanneer je keihard over een buizen bak speelt.

gr,
jan

Michael AE
22 juli 2006, 23:48
podxt (de "red bean") = 345
fbv shortboard = 300
atomic = 470

vind ik toch een flink dure setup :)

Euhm, okay. Alles leuk en aardig, maar wat vind je dan wel een goede, goedkope oplossing?

Kaïn
23 juli 2006, 00:58
een detail: een modeler+buizenpoweramp+cab = erg duur
een ander detail: een modeler+goede powered monitor = erg duur

stel:

podxtlive = 490
buizenpoweramp = 400 (peavey 5050) - 800 (marshall 2020)
cab = 200 (cheap merkje) - heel veel

podxtlive = 490
powered monitor = 350 (cheap) - 1500 (duurder)

zijn toch stevige prijzen...

Hmmhmm zeker, ben ik het zeker mee eens. Gelukkig heb ik de POD al en de cab (speciale H & K cab, super ding) dus hoef ik alleen nog geld uit te geven aan een poweramp, en momenteel zit een Mesa 50/50 of een ENGL wel in het budget. Gelukkig :p Een Poweramp lijkt toch goedkoper denk ik dan een goede powered monitor. Maar ik ga zeker testen, watn ik ben wel benieuwd naar hoe dat klinkt met monitor. Monitor gezeik heb je namelijk altijd tijdens gig's. Zelf over je monitor volume gaan lijkt me erg aantrekkelijk. Maar misschien laat een buizen poweramp het geheel wat meer levendig klinken. Dat zijn de twee dingen waar ik nu tussen moet kiezen.

paulusdeBKB
23 juli 2006, 10:58
@SimonS: inderdaad, een goede modeling set-up is duur, net zoals een goede buizensetup. Welke optie je kiest hangt af van je strategische keuze voor buizen of voor modeling, maar goede versterkers, luidsprekers, kasten kosten nou eenmaal geld. Het is moeilijk om daar op te bezuinigen zonder aan kwaliteit in te boeten.

Als je je sound vindt met bijvoorbeeld een Fender HotRod 1x12" en twee pedaaltjes, dan ben je een gelukkig mens imo en moet je niet gaan modellen tenzij er een dwingende praktische of logistieke reden voor is.

Maar als je veel sounds wilt hebben, ook nog wel eens wilt opnemen, je sounds wilt kunnen meenemen naar repetitieruimtes etc, dan biedt modeling veel toegevoegde waarde, ten koste van een beetje kick van het spelen over buizen.

armageddon
23 juli 2006, 11:59
En die Tech21 PowerEngines dan? 60 Watt en ze zijn te daisy-chainen. Goede respons die speciaal gemaakt is voor modellers.

BLOK182
23 juli 2006, 12:09
Inderdaad hele goede optie. Ook niet zo duur, euro of 350-400. Tech21 maakt trouwens erg degelijk en kwalitatief goed spul!

marter544
23 juli 2006, 13:51
En de Crate Powerblock dan?? Kost €150 bij musik produktiv, en is 150 watt! Is ook speciaal bedoelt om met effecten of modeler te gebruiken! 2*12 cab erbij en klaar.

paulusdeBKB
23 juli 2006, 13:53
De powerblock heb ik nooit geprobeerd, maar is zeker een interessant concept. Idem dito voor de Tech21 cabs. Voordeel van een powered monitor tov bovengenoemde is dat je meteen een oplossing hebt voor het versterken van je stem.

marter544
23 juli 2006, 14:14
Ik heb de powerblock al wel geprobeert, maar dan zonder effecten, of modeler. Rechtstreeks ingeplugt, en een 2*12 laney cab. Ik vond het mooi klinken hoor, je kreeg er een mooi crunch uit voor grunnge, blues lukte ook wel.

BLOK182
23 juli 2006, 14:55
Powerblock is ook een oplossing, maar niet echt handig om dat spul allemaal te stapelen / te sjouwen. Zo'n Tech21 heb je alles in een kast, Pod XTlive ervoor hangen en klaar:p Crate Powerblock lijkt me wel ideaal om ergens in een gitaarkoffer naast het podium te hebben mocht je mainamp het begeven.

wille525
17 november 2006, 10:49
Ik heb gisteren een powerblock gekoch (139 euro bij Feedback) en direct in de oefentuimte geprobeerd op m'n Marshall cabinet (in combinatie met mijn POD XTL. Waarzinnige sound. In ieder geval een directe concurrent voor mijn JCM800 2204 top.

LCH
17 november 2006, 16:31
Hoe zit dat eigenlijk met de impendantie van de PowerBlock?

Een Marshall 2x12 cab zoals de 1922 en de 1936 zijn 8 ohm mono en 16 ohm stereo. Matcht dit met een PowerBlock of moet je dan opzoek naar een cab met een specifiek ohmage?

wille525
21 november 2006, 11:49
Geen probleem, de powerblock kun je mono op 8 Ohm aansluiten, of stereo op 4 x 4 ohm. Ik zelf sluit de powerblock (standje 8 Ohm) aan op een 16 Ohm 4 x 12" Marshall box...ook dit is geen probleem.

Das Schaap
21 november 2006, 12:01
Ik heb gisteren een powerblock gekoch (139 euro bij Feedback) en direct in de oefentuimte geprobeerd op m'n Marshall cabinet (in combinatie met mijn POD XTL. Waarzinnige sound. In ieder geval een directe concurrent voor mijn JCM800 2204 top.

Wij willen niet lezen, maar horen ! :p

Moet zelf ook nog iets bij m´n POD XT Pro gooien, en ik neig tot nu toe richting een peavey 50/50 maar misschien is dit ook wel iets. :cheerup:

Ronster
10 maart 2007, 13:23
Hi there!

Momenteel heb ik een topeport voor homerecording, wat op zich perfect werkt. Maar nu ben ik me aan het bedenken om een PODxt Live aan te schaffen omdat ik live ook allerlei gitaareffecten gaan gebruiken.

Ik heb Gibson LP met EMG81, een Mesa Dual Rectifier op twee 4x12 Marshall cabs en gebruik n tubescreamer (ibanez TS808 ) en n noisegate (Boss NS2). Hiermee krijg prima geluid, dus dit wil ik het liefste handhaven en enkel en alleen efecten van de POD gebruiken.
Wat ik als redelijke techNOOB me afvraag is of ik de XT kan doorlussen naar de Mesa zodat ik met 1 schop op n pedaal van Mesa distortion kanaal naar t cleane kanaal kan overschakelen en meteen effecten van de XT erop heb. Of wordt t dan tapdansen?
De Mesa is niet midi, dus het gaat niet zomaar volgens mij... :nervous:

En als ik het goed begrijp uit dit topic beinvloed de POD je geluid van de amp niet als je de speakersim uitzet?

Iceman
21 maart 2007, 17:17
Hi there!

Momenteel heb ik een topeport voor homerecording, wat op zich perfect werkt. Maar nu ben ik me aan het bedenken om een PODxt Live aan te schaffen omdat ik live ook allerlei gitaareffecten gaan gebruiken.

Ik heb Gibson LP met EMG81, een Mesa Dual Rectifier op twee 4x12 Marshall cabs en gebruik n tubescreamer (ibanez TS808 ) en n noisegate (Boss NS2). Hiermee krijg prima geluid, dus dit wil ik het liefste handhaven en enkel en alleen efecten van de POD gebruiken.
Wat ik als redelijke techNOOB me afvraag is of ik de XT kan doorlussen naar de Mesa zodat ik met 1 schop op n pedaal van Mesa distortion kanaal naar t cleane kanaal kan overschakelen en meteen effecten van de XT erop heb. Of wordt t dan tapdansen?
De Mesa is niet midi, dus het gaat niet zomaar volgens mij... :nervous:

En als ik het goed begrijp uit dit topic beinvloed de POD je geluid van de amp niet als je de speakersim uitzet?


Dat gaat niet lukken. Of je moet een peperdure midiswitcher van Mesa kopen die je Dual weer aanstuurt. Maar duur duur.