PDA

View Full Version : Ik ben in de war



dimitri
21 juli 2006, 19:35
Hoi,

In het begin van de week heb ik een vraagje gepost over toonladders en hoe deze tot stand kwamen. Nu heb ik dit kunnen uitzoeken aan de hand van jullie antwoorden en met hulp van het boek van Ralph Denyer. Nu weet ik hoe een toonladder in elkaar zit, met het intervalschema ed. Maar toch heb ik nog een vraag. Ooit heb ik als eerste de pentatonische ladder geleerd, en deze heeft 5 verschillende balken (of hoe zeggen jullie dit) in iedere toonsoort. Dus als ik pentatonisch in A wil spelen en wil beginnen met de grondtoon dan strat ik op de E-snaar bij de vijfde fret. maar je kan ook op de zevende fret beginnen en dan is het interval weer anders...
Maar nu als ik nu c-majeur speel hoe zit dat hier dan? Zijn er hier ook verschillende mogelijkheden (balken)?of komt er na de majeur balk de dorische balk enz...??? Kan iemand me hier mee helpen? Dan kan ikzelf beginnen met improviseren buiten de pentatonische ladder...

Cheers!!!

-=JEROEN=-
22 juli 2006, 14:15
je vraag is me niet helemaal duidelijk

met balken bedoel je toonladders?

pentatonies is een 5 toons ladder (penta=5), je neemt 5 van de 8 tonen uit de toonladder en je hebt een pentatoniese ladder... er zijn dus meerdere mogelijkheden... maar de standaard is toch wel:

majeur penta: 1 2 3 5 6
mineur penta: 1 b3 4 5 b7

bijv:
C maj.pent. = c d e g a
A min.pent. = a c d e g

oh en dorisch is een modus, maar dat is weer een heel ander verhaal

dimitri
22 juli 2006, 14:42
hoi,

Toen ik de pentatonische toonladders heb geleerd aan de hand van een boek stond deze toonladder uitgeschreven over het gehele fretbord, bv in A... maar hoe vind ik dit bij alle andere toonladders?

CowGuitar
22 juli 2006, 16:25
als je bijvoorbeeld de A majeur ladder kan, kan je in principe alle majeur ladders door gewoon bij een andere grondtoon te beginnen en de rest van de noten gewoon even ver opschuiven als je met de grondtoon heb gedaan.

For Example:

A majeur = a b c# d e f# g a

als je dan B majeur speelt begin je logischerwijs op de B meestal.
je schuift dus dan 2 posities omhoog (van 5 naar 7).
daardoor schuift de rest van de toonladder ook 2 omhoog.

B majeur = b c# d# e f# g# a b

-=JEROEN=-
22 juli 2006, 16:55
check deze sites eens:

http://www.microtools.de/guitarcodex/guitarcodex_v2a.htm

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php