PDA

View Full Version : les paul onstemt en snaren raken de fretten



diomedes
24 november 2002, 13:12
ik heb laatst een nieuw les paul standard van epiphone gekocht. nu heb ik er al wat op gespeeld en nieuwe snaren op gelegt met het aanbevolen setje .009 . Ik heb wat in anderen stemmingen gespeeld en is me opgevallen dat hij de hele tijd vals gaat klinken en niet meer goed te stemmen valt. Ook is me opgevallen dat wanneer ik iets te hard aan sla de 2 dikste snaren de fretten raken door een raar gezoom... Ik vraag me af hoe dit op te lossen is, want zolang heb ik de gitaar nog niet. Ik zou het fijn vinden als ik mijn les paul gewoon in verschillende stemmingen kan bespelen zonder dat deze niet meer goed te stemmen valt. Mischien moet ik iets aan de brug veranderen ofzo? anderen snaren mischien?... Kan iemand mij mischien iets bijbrengen om dit probleem te verhelpen?

thanxs

sebass
24 november 2002, 13:19
Als je in alternatieve stemmingen speelt dan zijn dunne snaren niet echt geweldig (ik neem aan dat je een aantal snaren naar beneden stemt dadgad drop d etc) dan komt de lage e heel erg los te liggen en trilt dus sneller tegen het fretbord aan. Dit kan wel verholpen worden door de hals iets holler te zetten maar dikkere snaren is een makkelijkere en betere oplossing voor jouw probleem. Want dikkere snaren klinken voller en zijn ook beter voor alternatieve stemmingen. Hoe lang zitten die snaren er al op? In het begin ontstemmen snaren ook erg. Ze moeten dan nog wat uitrekken. Maar ik zal overgaan op wat dikkere snaren als ik jou was. Zowel voor de klank als de problemen die je nu hebt. Het speelt wel iets zwaarder maar goed daar wen je heel snel aan.
Nog even een vraagje hoevaak heb je de snaren om het mechaniek gewikkeld. Bij de drie laagste snare e a d moet je de snaar maar MAXIMAAL 2 keer om het mechaniek wikkelen en de dunnere snaren mogen wel iets vaker, want meer wikkelingen betekend niet dat hij minder snel ontstemt, het tegendeel is zelfs waar.

diomedes
24 november 2002, 14:17
die snaren liggen er al 3 weken op ofzo? en zijn overal zoeen anderhalf keer rond behalven op de dunne snaren die zijn allemaal meer dan 3> tussen <6 gedraaid.
Maareh oke, moet ik dan niet iets aan de brug verstellen ofzo? of kunnen die dikkere snaren er gewoon op zonder dit gevolgen heeft?? En als je die brug gaat afstellen wat voor gevolgen heeft dit voor de gitaar en zijn geluid? je kunt namelijk laager en hoger van de kast verstellen en ook nog eens elke snaar legger ofzo ik weet niet hoe het heet verstellen. wat voor gevolgen heeft dit allemaal ?

BLOK182
24 november 2002, 14:40
Ik heb gewoon 0.10 snaren op mun Epi, en kan gewoon naar alle stemmingen op en neer zonder problemen.

freddynl
24 november 2002, 21:49
Op een Les Paul zit standaard 0,10 dus ik ga er maar vanuit dat dit ook het geval is voor EPI les Paul, gezien je problemen.

Zonder de hals opnieuw af te stellen kun hier dus geen 0,09 opzetten!

Stefan16384
25 november 2002, 09:48
Op 2002-11-24 21:49, schreef freddynl:
Op een Les Paul zit standaard 0,10 dus ik ga er maar vanuit dat dit ook het geval is voor EPI les Paul, gezien je problemen.

Zonder de hals opnieuw af te stellen kun hier dus geen 0,09 opzetten!




Ik heb welliswaar geen LP, maar ik denk toch echt dat een Gibson en een Epi te vergelijken zijn. Als een echte LP 0.10 snaren heeft is dat absoluut geen reden om te zeggen dat het zelfde model van een ander merk dezelfde snaren zal hebben. Dus wat voor een snaren zaten er origineel op? Ik begrijp dat de gitaar vrij nieuw is. Bij dit soort problemen zou ik toch zeggen, gewoon ff langs de gitaarboer en laat hun het probleem oplossen.

michielv
25 november 2002, 11:04
Sebass schreef:
> maar MAXIMAAL 2 keer om het mechaniek
> wikkelen en de dunnere snaren mogen wel iets

Sorry Sebass, maar dit is onzin! Zelf wikkel ik mijn snaren vele malen (= meer dan 2 keer) om een mechaniek en ik heb vrijwel geen last van onstemde gitaren. Dit zijn geen superdure instrumenten btw. dus daar ligt het niet aan :smile:

Wel is belangrijk HOE je de snaar eromheen wikkelt (van boven naar beneden, dit bepaalt ook de hoek van de snaar t.o.v. je topkam).

In ieder geval is een .009 setje wel erg dun om omlaag te stemmen enzo. Ik zou zeker .011 nemen, dan heb je ook een voller geluid.