PDA

View Full Version : speeltechniek e.d.



gabriel
21 juli 2006, 18:14
Hallo,
ik ben gabriel. Ik speel al wel lang gitaar maar heb maar weinig kennis van muziektheorie. Ik kan alle akkoorden wel (nou ja de meeste) en kan wel redelijk soleren maar weet niet in wat voor toonladder (ik ken alleen de e mineur en de c toonladder) ik speel of zou moeten spelen. Ik doe dat meestal op gevoel of als ik weet wat voor akkoord er gespeeld word. Zal vaak dan wel pentatonisch zijn. Verder kan ik ook geen ritme houden.

Ik denk dat ik ook maar een leraar moet zoeken, al ben ik wel bang dat ik mary's little lamb moet gaan spelen en dat mijn autodidactische kennis niet mee in achting wordt genomen.

Iig, ik probeer dingen als alternate picking en sweep picking nu uit, en daar had ik een paar vragen over (en over spelen met plectrum in general):

1. glijd jullie plectrum nooit uit jullie vingers? is er een goede manier om een plectrum vast te houden ?
2. wat is het verschil tussen 'locked wrist' en met je elleboog spelen. Wat is nu eigenlijk beter. En moet je met 'locked wrist' ook vingers neerzetten voor een basis (doe ik altijd wel).
3. mijn sweep picking klinkt naar niks. het is op een of andere manier niet snel genoeg. Zoals bij die Michael angelo, dat gaat zo snel dat je alleen het picken eigenlijk nog maar hoort (persoonlijk vind ik shawn lane mooier en beter).
4. Ik doe up-down-up, maar als je dan weer 3 noten op de volgende snaar speelt kom je uit op down. Klopt dit ?
5. Mogen hammerons of is dat cheaten. Want dan kan ik ook wel redelijk snel spelen. Wat die snelle spelers doen is toch echt sweep picken (dus geen hammerons?)
6. (laatste hoor!). Zijn jullie nooit nerveus? Ik ken sommige (en ben daar zelf ook 1 van, die ontzettend de 'shakes' krijgt, noemt het stagefright mischien, als hij voor anderen moet spelen. Dan kun je echt niet meer spelen. Ik denk zelf een kwestie van zelfvertrouwen.

Dat was het. Ik ben nog nieuw, dus zal me wel even voorstellen nog. Brand me aub niet af, want ik ben maar een gitaarhobbyist die wel eens wat verder wil leren.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gorgasm
22 juli 2006, 03:40
1. glijd jullie plectrum nooit uit jullie vingers? is er een goede manier om een plectrum vast te houden ?
-als k mn plec verlies schiet ik m op 1 of andere manier en vliegt ie 1/2m verder. maar gebeurt zelden
2. wat is het verschil tussen 'locked wrist' en met je elleboog spelen. Wat is nu eigenlijk beter. En moet je met 'locked wrist' ook vingers neerzetten voor een basis (doe ik altijd wel).
-doe wat je goed voelt? ik haal steun en coordinatie uit mn pink die aan mn onderste snaar hangt.
3. mijn sweep picking klinkt naar niks. het is op een of andere manier niet snel genoeg. Zoals bij die Michael angelo, dat gaat zo snel dat je alleen het picken eigenlijk nog maar hoort (persoonlijk vind ik shawn lane mooier en beter).
-kdenk da die al langer dan jij spelen ook :)
4. Ik doe up-down-up, maar als je dan weer 3 noten op de volgende snaar speelt kom je uit op down. Klopt dit ?
-niet persé, maak es dat je up uitkomt, en down. Kan je dit vlot gooi de D er dan maar bij... enz.
5. Mogen hammerons of is dat cheaten. Want dan kan ik ook wel redelijk snel spelen. Wat die snelle spelers doen is toch echt sweep picken (dus geen hammerons?)
-tuurlijk mogen hamerons(/legato's) daarom zijn die uitgevonden.
6. (laatste hoor!). Zijn jullie nooit nerveus? Ik ken sommige (en ben daar zelf ook 1 van, die ontzettend de 'shakes' krijgt, noemt het stagefright mischien, als hij voor anderen moet spelen. Dan kun je echt niet meer spelen. Ik denk zelf een kwestie van zelfvertrouwen.
-ik altijd nerveus, maar shake nooit

Gitaro
22 juli 2006, 05:34
1. glijd jullie plectrum nooit uit jullie vingers? is er een goede manier om een plectrum vast te houden ?

Nooit tenzij ik erg bezweet ben :D. ik hou hem vast met m'n duim en de zijkant van het bovenste kootje van m'n wijsvinger. De rest van de vingers rechtuit

2. wat is het verschil tussen 'locked wrist' en met je elleboog spelen. Wat is nu eigenlijk beter. En moet je met 'locked wrist' ook vingers neerzetten voor een basis (doe ik altijd wel).

Wat is beter: vanuit je pols spelen en niet vanuit je elleboog. Daar is niet over te twisten, het is zowel ergonomisch als technisch gezien veel beter en efficiënter. Tenzij je alleen maar akkoorden speelt

3. mijn sweep picking klinkt naar niks. het is op een of andere manier niet snel genoeg. Zoals bij die Michael angelo, dat gaat zo snel dat je alleen het picken eigenlijk nog maar hoort (persoonlijk vind ik shawn lane mooier en beter).

Tja, oefenen met een metronoom. Hebben zij ook gedaan :D. Nekpickup gebruiken?

4. Ik doe up-down-up, maar als je dan weer 3 noten op de volgende snaar speelt kom je uit op down. Klopt dit ?

Klopt, en als je dat goed oefent word je steeds beter en veelzijdiger in stringskippen. Als je het nu oefent ben je er over een half jaar blij mee!

5. Mogen hammerons of is dat cheaten. Want dan kan ik ook wel redelijk snel spelen. Wat die snelle spelers doen is toch echt sweep picken (dus geen hammerons?)

Alles mag, maar als je discipline hebt en beter wil worden is het beter om alles wat gepickt is ook gewoon te leren picken. Arpeggio's (sweeps) zijn sowieso niet echt haalbaar met hammerons, tenzij je je rechterhand gebruikt (dat noemen ze dan tappen).

6. (laatste hoor!). Zijn jullie nooit nerveus? Ik ken sommige (en ben daar zelf ook 1 van, die ontzettend de 'shakes' krijgt, noemt het stagefright mischien, als hij voor anderen moet spelen. Dan kun je echt niet meer spelen. Ik denk zelf een kwestie van zelfvertrouwen.

Ik heb dat vooral de eerste 2 minuten, en daarna valt het mee. Dan voelt het alsof je "met" het publiek speelt in plaats van "voor" ze. Oplossing: bier. Maar niet te veel, anders kan je niet meer spelen :seriousf:

In ieder geval welkom en je stelt goede duidelijke vragen, daar kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen :)

Bassbitch
22 juli 2006, 10:01
Topic opgeschoond.

-=JEROEN=-
22 juli 2006, 13:59
probeer eens wat minder onzeker te zijn, doe gewoon lekker wat goed voor jou voelt, je hoeft aan niemand iets te bewijzen ofzo, dat je zowiezo gitaar speelt bewonderen vele mensen op zich al

verdiep je eens wat meer in de theorie, kijk hier op dit gedeelte van dit forum eens wat rond, valt zat van te leren... een beetje kennis over wat je speelt kan geen kwaad, sterker nog, het kan je spel tamelijk bevorderen (spreek uit eigen ervaring)... als je de basis van "hoe toonladders opgebouwd zijn en hoe je daar weer akkoorden van kan maken" onder de knie hebt, zal je zien dat je heel wat meer kan met je gitaar dan Em en C pentatonies ;)