PDA

View Full Version : wanneer beginnen met stainen?



G.G.
21 juli 2006, 11:47
Ik heb een vraagje, waar ik al een tijdje mee zit:

Wanneer begin je met stainen. Mijn body is nu helemaal geschuurd, maar er zitten nog een paar hele kleine oneffenheden in, die haast niet te zien zijn bij het schuren. Nu dacht ik dat het misschien al handig was dat ding in te smeren met zwarte ecoline, aangezien het dan gemakkelijker schuren wordt. Dan zie ik sneller, aan de plekken die zwart blijven wat er nog weg moet.

En (ik heb geen ervaring met stainen, maar mijn logisch verstand zegt) hoe vaker stainen, hoe zwarter de nerven worden. Toch?

Het mahonie heeft een hele zwakke tekening en de "vogeloogjes" zijn ook niet extreem zichtbaar, dus ik denk: hoe meer inkt, hoe duidelijker zichtbaar. Toch?

Na het zwart zal ik de boel bijkleuren met licht roodbruin / licht roestbruin.

Kan ik nu al beginnen met stainen (dat het weggooien van inkt is interesseerd me niet zo.

fred dons
21 juli 2006, 11:59
nee niet doen, als je met zwart gaan stainen en er zitten nog oneffenheden in het hout dan worden die krassen en plekjes zwart en dat blijf je net zolang zien tot dat je het hout weer helemaal blank geschuurd heb en al je werk dus voor niets is geweest

liever met 400 grit helemaal glad maken voordat je begint

fred dons
21 juli 2006, 12:01
kleine toevoeging, ecoline trekt best diep in het hout dus als verduidelijking voor het schuren is het niet zo geschikt, daar kun je beter filler of acryl verf voor gebruiken

G.G.
21 juli 2006, 12:18
OKe, vanafblijven dus met die inkt. Dat komt dan volgende week wel ergens. Ik wil hem eerst stainen en lakken en daarna pas de elementruimtes ruimte voor de tremelo etc fresen. Daar breng ik dan die afschermingslak in aan nadatik de rest netjes afgetaped heb.

Javaca
21 juli 2006, 12:41
Hoe schuur je het?

ik doe het altijd: 180-240-320-400 dan het hout bevochtigen 240, bevochtigen, 320, bevochtigen, 400,

fred dons
21 juli 2006, 13:31
is afhankelijk of het een carved top is (waar ik met 100 begin om het carven eigenlijk af te maken) of een flatop
een flatop begin ik ook met 180 maar ga best wel snel naar 320 toe, als ik ga double stainen ga ik vervolgens naar 400 grit en eindig ik op 600 (laatste is een beetje overbodig maar ik weet dan zeker dat er geen krasjes meer inzitten

FKNTHNDR
21 juli 2006, 15:01
Hoe schuur je het?

ik doe het altijd: 180-240-320-400 dan het hout bevochtigen 240, bevochtigen, 320, bevochtigen, 400,

bevochtigen = stainen?

Ik ben van plan een dezer dagen mijn gitaar eindelijk ook te stainen dus komt deze topic nogal handig uit...

Moet er na stainen trouwens nog een laag op of mag dat zo blijven? (misschien niet echt correct van mij om dit hier te posten, maar fred dons lijkt er redelijk wat van af te weten?)

G.G.
21 juli 2006, 17:23
(misschien niet echt correct van mij om dit hier te posten, maar fred dons lijkt er redelijk wat van af te weten?)

Maakt mij niet uit hoor, beter veel info in 1 onderwerp, dan verspreid.

Heb ik ook nog een vraagje aan Fred: Moet je eigenlijk blanke lak gebruiken of kan je na de ecoline ook gewoon olieën/waxen. Ik hou wel van een geoliede gitaar. (zou ook iets van de scherpte van de klank (veel esdoorn, ebben en singlecoils) weg kunnen nemen.

fred dons
21 juli 2006, 17:42
het bevochtigen doe je om de vezels die anders bij het stainen naar boven zouden komen al uit te laten zetten, die kun je dan eerst weg schuren voor dat je gaat stainen

als je met ecoline staint kun je olieen en/of waxen omdat dat kleur vast is, werk je met waterbeits dan beter van niet omdat de kleur permanent blijft afgeven als je alleen olied of waxed

verder als ik met water beits heb gewerkt wacht ik meestal een uurtje voordat ik verder ga met aflakken om het water te laten verdampen maar als ik haast heb pak ik ook wel eens de fohn (kleur wordt dan wel opeens flets maar na het lakken zie je daar niets meer van)

G.G.
21 juli 2006, 18:18
als je met ecoline staint kun je olieen en/of waxen omdat dat kleur vast is,

Ah.. dat wilde ik horen :rockon: Hij is nu met 240 geschuurd. Morgen naar de camping en maandag of dinsdag 320 en 400 en dan lekker stainen.

FKNTHNDR
21 juli 2006, 22:01
En nu een allerlaatste vraagje om zeker te weten dat ik wel goed bezig ben: ecoline, das toch die soort waterverf, niet? Die zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar? Kwestie dat'k het juiste voor heb & niet mijn hele body begin te verprutsen.

fred dons
22 juli 2006, 10:11
waterverf is niet helemaal de juiste benaming, tis meer een inktsoort maar het is inderdaad waterdun (en op het potje staat ecoline)

vester86
22 juli 2006, 17:10
ik ben ook begonnen met stainen van mijn RG, k zal eens een proefplaatje laten zien :)

dit is gewoon ecoline met een sponsje aangebracht op een plaatje esdoornfineer

http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7725.JPG

en dit is de achterkant van mijn lindehouten Ibanez RG
ben benieuwd hoe die lichte tekening uit gaat komen
http://hoodlum.gmta.nl/pics/DSCN7717.JPG