PDA

View Full Version : wanneer beginnen met stainen?



G.G.
21 juli 2006, 11:47
Ik heb een vraagje, waar ik al een tijdje mee zit:

Wanneer begin je met stainen. Mijn body is nu helemaal geschuurd, maar er zitten nog een paar hele kleine oneffenheden in, die haast niet te zien zijn bij het schuren. Nu dacht ik dat het misschien al handig was dat ding in te smeren met zwarte ecoline, aangezien het dan gemakkelijker schuren wordt. Dan zie ik sneller, aan de plekken die zwart blijven wat er nog weg moet.

En (ik heb geen ervaring met stainen, maar mijn logisch verstand zegt) hoe vaker stainen, hoe zwarter de nerven worden. Toch?

Het mahonie heeft een hele zwakke tekening en de "vogeloogjes" zijn ook niet extreem zichtbaar, dus ik denk: hoe meer inkt, hoe duidelijker zichtbaar. Toch?

Na het zwart zal ik de boel bijkleuren met licht roodbruin / licht roestbruin.

Kan ik nu al beginnen met stainen (dat het weggooien van inkt is interesseerd me niet zo.

fred dons
21 juli 2006, 11:59
nee niet doen, als je met zwart gaan stainen en er zitten nog oneffenheden in het hout dan worden die krassen en plekjes zwart en dat blijf je net zolang zien tot dat je het hout weer helemaal blank geschuurd heb en al je werk dus voor niets is geweest

liever met 400 grit helemaal glad maken voordat je begint

fred dons
21 juli 2006, 12:01
kleine toevoeging, ecoline trekt best diep in het hout dus als verduidelijking voor het schuren is het niet zo geschikt, daar kun je beter filler of acryl verf voor gebruiken

G.G.
21 juli 2006, 12:18
OKe, vanafblijven dus met die inkt. Dat komt dan volgende week wel ergens. Ik wil hem eerst stainen en lakken en daarna pas de elementruimtes ruimte voor de tremelo etc fresen. Daar breng ik dan die afschermingslak in aan nadatik de rest netjes afgetaped heb.

Javaca
21 juli 2006, 12:41
Hoe schuur je het?

ik doe het altijd: 180-240-320-400 dan het hout bevochtigen 240, bevochtigen, 320, bevochtigen, 400,

fred dons
21 juli 2006, 13:31