PDA

View Full Version : ongewenst gepiep



dddirk
21 juli 2006, 09:57
Ik heb een Epi les paul, en een mesa buizenversterker. Sinds ik die laatste heb, heb ik nogal wat last van feedback als ik de gain wat hoger draai. niet zo erg opzich, maar het gebeurt erg snel. nu ben ik er wel zo'n beetje zeker van dat het wel aan de elementen van de gitaar moet liggen omdat het gepiep ook verandert als ik me omdraai ofzo en bij de versterker vandaan loop.

zou ik daar ook wat aan kunnen doen of moet ik er maar mee leren leven?

Kim Wilson
21 juli 2006, 10:11
Daar is zeker wel wat aan te doen. Probeer de zoekfunctie eens, en er gaat een wereld voor je open. Epiphone elementen staan idd niet bekend als super-pickups.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is een setje PU's (manieren voor het benoemen van elementen: PU's, pickups, pup's) van Seymour Duncan erin stoppen. Een veel gebruikte, en over het algemeen vrij risicoloze keuze is de combinatie van een Jeff Beck element in de brugpositie en een Jazz model in de hals. Een PAF '59 zou daar ook kunnen (heb ik ook gehad), maar die klinkt vrij losjes, zeg maar. En als je dan toch bezig gaat, koop dan ook direct een nieuwe USA pickup switch. Dat is namelijk ook een zwak puntje van de Epi.

Check de zoekfunctie maar eens. Er zijn al heel veel topics gemaakt over dit probleem.

Welkom trouwens. :) Je kunt je ook nog even voorstellen in het betreffende subforum, en vertellen wie je bent, wat je doet en waar je van houdt. Altijd leuk om te weten tegen wie we praten. :)


Suc6!!

Groet, Hans

dddirk
24 juli 2006, 13:30
mja ik vraag me af of het niet een beetje parels voor de zwijnen is om er nieuwe pickups in te laten zetten... het is tenslotte een epiphone en zo kostbaar was dat ding nou ook weer niet.. er zijn inderdaad meer minpuntjes, die switch zoals jij al zei en ook de frets die al aardig vlak worden zo langzamerhand (is daar ook iets aan te doen?)
maar bedankt voor je reactie!

dirk

Kim Wilson
24 juli 2006, 13:36
Nee hoor, een Epiphone is een prima gitaar (soms niet) die met een paar goeie elementen tot veel in staat is. Het zal geen Gibson worden, maar hij kost ook geen Gibson. Je hebt wel een gitaar waarmee je ook op het podium prima mee uit de voeten kunt.

Een refret is niet zo heel duur, een setje PU's kost je ca. €130 en een PU-switch kost 4 Eu. En dan heb je hem weer helemaal goed. Als je dan ook de brug (€20) en de topkam (€5) vervangt, kan je niks meer overkomen. Nou ja, bijna niks...

NielDxe
25 juli 2006, 16:00
Vergeet niet dat het ook aan je aarde kan liggen. Alhoewel je aarde niet zomaar kapot gaat kan het natuurlijk gewoon toeval zijn dat het is gebeurt met de aankoop van je nieuwe amp.

Voor wat het waard is: Laat je gitaar goed doormeten voordat je er nieuwe elementen in zet, kan je een hoop geld besparen.

Kim Wilson
25 juli 2006, 16:03
Ga er bij een Epiphone Les Paul maar vanuit dat het aan de elementen ligt. ;)

dddirk
26 juli 2006, 09:44
@ NielDxe, bedoel je de aarde in de gitaar?



Kan ik ook ergens vinden wat voor pickups er zoal zijn en geschikt zijn, prijs en dat soort dingen? ik kan het nergens vinden en ik heb er eigenlijk geen verstand van...

Kim Wilson
26 juli 2006, 09:57
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=201374

Hier staan wel een paar topics tussen waar je je hart kunt ophalen. Het is vrij gebruikelijk dat Epi elementen worden vervangen. Maar dat kun je hier allemaal lezen.

Suc6! 8-)