PDA

View Full Version : Zal ik een nieuwe topkam nemen



Jesse v.d
21 juli 2006, 03:34
Ik heb hier een oude ibanez les paul met een bolt on neck. waar zojuist de topkam vanaf viel toen ff alle snaren eraf haalde om de plasticjes rondom de elementen te vervangen (waren gescheurd en trilden vrolijk met de tonen mee). Alleen nu viel mijn topkam eraf. Is het de moeite waard om een nieuwe te nemen? (ik knap de gitaar op om aan een vriend te lenen om te leren gitaarspelen, aangezien ik binnenkort een andere gitaar ga maken (ipv wegbakken op een of ander warm land ga ik in schotland een week een gitaarbouwen, leek me een leuke ervaring).

Maar hoeduur / hoegroot is het verschil in stemvastheid met een andere topkam dan dit plastic gebeuren (waar de lage e een stukje is weggesleten in de topkam lijkt wel waardoor hij een stukkie lager zit dan de andere snaren).

Dus nu de andere topkam er toch af zit, heb ik het dillemma of ik er nu gelijk een topkam van graphite of been op zal zetten of dat ik gewoon het plastic onding weer teruglijm. =\

Tupelo
21 juli 2006, 04:13
Wacht ff tot je terug bent van je cursus.
Dan kun je het vast zelf. :)
En dan is het vast de moeite waard.
Doe je daarna wat je zelf het gemakkelijkste lijkt.

G.G.
21 juli 2006, 07:48
aangezien ik binnenkort een andere gitaar ga maken (ipv wegbakken op een of ander warm land ga ik in schotland een week een gitaarbouwen, leek me een leuke ervaring).


Ik zou die topkam straks gewoon zelf vervangen. Die dingen kosten geen drol en hoe het moet leer je in schotland wel.

Zou je tijdens de bouw wat leuke plaatjes kunnen schieten en die ookposten in het zelfbouwgedeelte met daarbij wat van je ervaringen?

Kim Wilson
21 juli 2006, 09:28
Voor een paar euro (letterlijk) koop je al een hele goeie topkam. Als je er toch al mee aan het werk moet, ga dan niet zitten kloten met dat standaard goedkopie ding, maar zet er gelijk een goeie op.

frekie
21 juli 2006, 10:21
Een benen topkam kost 4 euri dat is het probleem niet. Je ouwe topkam viel er zo af dus da's ook het probleem niet. Nieuwe topkam op zijn plaats lijmen is ook het probleem niet. Wel het invijlen van de slots voor de snaren, da's een secuur karweitje. Te hoog dan krijg je een te hoge axie. Te laag dan gaat ie rammelen in de open positie, dan kan je opnieuw beginnen :mad:
Telkens de snaar op de 3e positie indrukken en dan checken of je nog wat ruimte (papiertje) hebt tussen de snaar en de 1e fret. Idealiter met echte topkam vijltjes doen, is dat te duur dan met een klein 3 hoekig vijltje voor de 3 dikke snaren en een ijzerzaagje voor de rest.
Been klinkt beter dan plastic en blijft ook beter op stemming. Suc6.