PDA

View Full Version : Probleem met overzetten opgenomen MD's naar PC



Pun
21 juli 2006, 01:04
Ik speel samen met een vriend van mij regelmatig in de oefenruimte van zijn band.
Daar nemen wij dan ook geregeld wat dingetjes op, op een MD-recordertje. Dit werkt allemaal fantastisch, geen problemen mee. Echter nu wil ik die MD's overzetten naar mijn PC.
Hierbij loop ik echter tegen een vreemd probleem aan, wanneer namelijk heb volume in een keer een stuk harder of een stuk zachter gaat de opname op de PC faden, ipv. gewoon echt over te nemen wat er ingespeeld is.
De opname of de MD is dus gewoon helemaal goed, echter op de PC, krijg je een fade-out naar een zachter stuk toe, en een fade-in naar een harder stuk toe.

Ik zet de MD's over door de koptelefoon uitgang van de MD recorder (is de enige line-out) met een 3,5 mm jack te verbinden met de line-in van de geluidskaart van mijn PC. De geluidskaart die ik erin heb zitten is een AC97 (on board).
Eerst had ik dat probleem alleen wanneer ik opnam met Cool Edit Pro 2.0, daardoor ben ik overgestapt op CDwave Editor. Hierbij leek eerst het probleem verholpen te zijn, maar het is nu weer terug.

Wanneer ik met mijn versterker direct inplug op de line-in van de PC fade hij af-en-toe ook, alleen niet zo erg als bij het overzetten van de MD's.

Enige hulp zal ik zeer waarderen, aangezien dit gewoon de muziek helemaal verpest omdat je niet eens meer duidelijk kunt horen wat er gespeeld wordt. Ook is de dynamiek op die manier helemaal verdwenen.

Bij voorbaat dank!

paulusdeBKB
21 juli 2006, 02:54
Eerst het goede nieuws: het ligt niet aan je MD-speler of aan de opnames. Dan het slechte nieuws: het kan vanalles zijn in het softwaredomein van je computer. Waarschijnlijk zit er in de software die je gebruikt een instelling voor 'normalise'. Dat is handig als je verzamelCD's maakt van allemaal verschillende MP3tjes, die worden dan ongeveer even hard, maar dat grijpt wel in op je dynamiek.

Ik weet niet of de AC97 drivers ook een dergelijke optie hebben, dat zou ook nog kunnen. Kijk maar eens in de instellingen van de software en zet alle 'geluidsverbeterende' opties uit. Waarschijnlijk gaat het dan wel goed.

Pun
21 juli 2006, 03:31
Daar zat ik inderdaad ook wel een beetje aan te denken, echter kan ik nergens een dergelijke optie vinden. En de enige geluidsverbeterende optie die ik heb kunnen vinden is de hardware acceleration, maar die is alleen voor playback. :S

harrie-beton
21 juli 2006, 08:26
Qua software ken ik het verschijnsel niet, ik zou eerst de "bron" namelijk de MD uitzoeken.
Een hooftelefoonuitgang kan misschien de line in oversturen en dat daarom steeds de levels "inzakken" als beveiliging. Misschien lekt er een aarde ofzo.

Ben je ook in het bezit van een eenvoudig mengtafeltje met een niveau indicator?
Met deze ertussen moet het effect te controleren zijn.

Pun
21 juli 2006, 17:53
Hmm, nee, ik heb jammer genoeg geen mengtafeltje.

Ik stel op de PC het volume van de line-in iedere keer apart in, waarbij ik gebruik maak van de level indicator van CDwave Editor. Om er zo voor te zorgen dat hij niet gaat oversturen.


Oh ja, het geluid dat uit de speakers van de PC komt tijdens het overzetten (wat dus in princiepe direct van de line-in van de geluidskaart naar de line-out van de geluidskaart gaat) is wel goed, hier komen de fades niet in voor.

harrie-beton
21 juli 2006, 23:57
je hebt vast wel een cd spelertje met een hoofdtelefoon uitgang.
als je die aansluit op de line in, heb je dan nog die gekke volume dips?

ps er zijn machines die je in pc kunt zetten en die een md lezen digitaal..

Pun
24 juli 2006, 05:04
Ik heb het met m'n discman geprobeert, en ik hoor daarbij niet echt duidelijke fades. Maar ja, dat heb ik ook bij het overzetten van MD's waarbij het geluid niet in een keer 'weg valt'.
Ik geloof ook niet dat ik ergens een CD heb liggen of zo waar een redelijk extreme volume variaties inzitten. Alle CD's zijn full-band, en dat is er meestal wel sprake van een meer solide geluid, ook vanwege de mastering en zo natuurlijk, tegen over de MD's waar alleen maar 2 gitaren opstaan, volledige ruw, zonder mastering).

Ik heb hier een klein MP3 clipje op internet gezet om te laten horen wat ik bedoel:
http://members.home.nl/rovingguns/01.mp3

paulusdeBKB
24 juli 2006, 12:10
Mmmm, die fades klinken wel heel heftig. Echt onbruikbaar! Geen idee wat dit kan zijn. Als je de MD afspeelt via je stereo dan heb je er geen last van, neem ik aan?

Zo niet, dan moet je het toch echt in de software zoeken. Heb je niet een of ander multimediaprogje in je systray staan die stiekum het geluid bewerkt?

-=JEROEN=-
24 juli 2006, 14:38
ik weet wel bijna zeker dat het een software probleem is

met cooledit doet hij die fades niet, tenzij je dit zelf zo instelt

je had 't over een limiter ofzoiets, om oversturen tegen te gaan, daar ligt waarschijnlijk de oorzaak

ik heb zelf ook een MD recorder, cooleditpro, en gebruikte vroeger ook mn AC'97 ingang om audio over te zetten, maar de kwaliteit was echt slecht (veel ruis)... met een betere geluidskaart was dit stukken beter... het probleem zit em voornamelijk in dat je van digitale audio (MD) naar analoog (mini-jack) gaat en dan weer digitaal (PC)... nieuwe MD recorders hebben tegenwoordig een USB aansluiting

harrie-beton
24 juli 2006, 15:20
ben met J eens, probeer eens een andere programma. Op mijn site is een simpel ding te downloaden.

Pun
24 juli 2006, 15:33
Wanneer ik hem op mijn stereo aansluit heb ik er inderdaad geen last van.

Ik heb er zelf niet bewust een limiter opgezet, of zo. En volgens mij zit die functie niet eens in CDwave Editor. Dus waarschijnlijk toch een of ander leach programma-tje dan, die op de achtergrond draait.

Wat betreft de manier van overzetten, had ik dit inderdaad ook liever anders gedaan, direct digitaal, maar de MD recorder die ik gebruik om over te zetten heeft ook een USB aansluiting, maar alleen maar om van de PC naar de MD te gaan :S
Zo heb ik de eerste MD die ik over wilde zetten mooi naar de klote geholpen, dacht even met USB proberen, en toen was bijna alles van de MD afgewist en door elkaar gegooid, door de meegeleverde software :(

Harrie, ik zal eens op jouw site kijken voor dat programma-tje, en het daar eens mee proberen. Ik laat wel weten hoe het is gegaan.


Hoe dan ook, iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren, heel erg bedankt!

Pun
24 juli 2006, 16:12
Ik heb het zojuist geprobeert met dat programma-tje van jouw site, harrie, en die fades zijn er met dat programma ook nog steeds.

Hier even een screenshotje van alle running apps, die op de achtergrond meedraaien.

http://members.home.nl/rovingguns/running apps.gif

paulusdeBKB
24 juli 2006, 17:15
Sorry, ik weet te weinig van Windows om je hiermee verder te helpen. Wat je nog wel zou kunnen proberen is om Windows op te starten in veilige modus (F8 indrukken tijdens opstarten geloof ik) en dan te proberen je muziekfiles over te zetten. Anders weet ik het ook niet meer.

Pun
25 juli 2006, 05:41
Ik heb die veilige modus geprobeert, maar daarin vindt hij de geluidskaart niet, en kan ik dus niets opnemen.

harrie-beton
25 juli 2006, 10:15
Het volgende wat we nu moeten proberen is even je MD aansluiten op een andere computer. Van een vriend of van je ouders ofzo.
Zelfde manier aansluiten natuurlijk - wat gebeurd er dan met de fades?

-=JEROEN=-
25 juli 2006, 12:54
ik gok dat ie 't daar ook doet http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/smiles/4Drolleyes.gif

harrie-beton
25 juli 2006, 18:15
ik zet 1 biertje in van niet...

-andere pc
-audicity als opname programma

-zelfde md

Pun
26 juli 2006, 19:38
Het volgende wat we nu moeten proberen is even je MD aansluiten op een andere computer. Van een vriend of van je ouders ofzo.
Zelfde manier aansluiten natuurlijk - wat gebeurd er dan met de fades?

Ok, ik heb dat geprobeerd en dan zijn er geen fades.

harrie-beton
27 juli 2006, 09:41
aha, dan moet het aan je pc liggen, en waarschijnlijk aan de opname instellingen.

Welke type geluidskaart is het ?

Als hij vast zit op moederbord, welk type moederbord?

bert k
27 juli 2006, 11:18
Ik heb al het hele topic het idee dat er ergens een vaag stukje software een soort automatische noise gate functie aan heeft staan. Software van geluidskaart/mobo?

harrie-beton
27 juli 2006, 14:09
zoiets denk ik ook maar ik heb een hele vracht hardware en software al gehad en ik ken het verschijnsel niet.

Als hij het type geluidskaart en het type moederbord geeft dan kunnen via mijn beste vriend gaan zoeken.

Pun
29 juli 2006, 04:38
zoiets denk ik ook maar ik heb een hele vracht hardware en software al gehad en ik ken het verschijnsel niet.

Als hij het type geluidskaart en het type moederbord geeft dan kunnen via mijn beste vriend gaan zoeken.

Mijn excuses voor de trage reply, was gisteren (vrijdag) heel de dag weg, en vandaag eigenlijk zo'n beetje heel de dag geslapen en vanavond wezen spelen.

Maar mijn geluidskaart is een:
C-media AC97.
Hij zit vast aan het moederbord.

Het moederbord is een:
ASRock K7S8XE

Ik heb ook even een rapportje gedraaid met DxDiag, misschien dat je er iets aan hebt? http://members.home.nl/rovingguns/DxDiag.txt

harrie-beton
30 juli 2006, 12:37
Pun, een test die we kunnen proberen is een die je moet durven.
Het duurt een uur ofzo.

Installeer Xp opnieuw

-Backup je data (of verplaats deze op een andere schijf dan de c )
-WIS de SCHIJF C helemaal, tijdens de xp installatie kun je "partitie verwijderen doen".
-Installeer XP opnieuw op c vanaf een CD rom, niet de standaard restore van je pc, we moeten namelijk uitsluiten dat speciale audioprogramma's de ingang verstoren.
-Niet updaten en geen codec downloaden, dat kan later wel.
-Installeer de gewone audioprogramma's zoals audicity of cool edit.
-Neem dan je MD op,

ZIJN DE FADES ER NOG?

Pun
30 juli 2006, 17:58
Ai, daar vraag je wat :)

Ik kan het wel (heb het wel vaker gedaan), maar doe het eigenlijk liever niet, aangezien ik een aardig aantal programma's op mijn PC heb staan, die ik waarschijnlijk niet meer zo makkelijk terug ga vinden, danwel de instellingen weer goed van ga krijgen.

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 19:24
zou ik ook niet doen, ja misschien als allerlaatste noodgreep

zoals al eerder gezegd, is 't waarschijnlijk een programma dat iets automaties doet zonder dat jij dat weet... geef eens een lijst van alle audio (of gerelateerde) software die je geinstalleerd hebt

en wat gebruik je voor drivers voor je geluidschip?

Pun
30 juli 2006, 20:09
De drivers die er op staan zijn:
Driver Name: cmuda.sys
Driver Version: 5.12.0001.0038 (English)
Driver Attributes: Final Debug
WHQL Logo'd: Yes
Date and Size: 10/17/2003 11:52:06, 754560 bytes
Other Files:
Driver Provider: C-Media Inc.


Wat betreft audio (gerelateerde) programma's die ik op mijn PC heb staan (zit waarschijnlijk een hoop troep tussen ook, van het zoeken naar een goed programmatje om bepaalde dingen mee te doen, en die ik dan later ben vergeten te verwijderen), heb ik even de lijst van add/remove programs door gelopen:
- AC3Filter
- Adobve MPEG Encoder (niet zeker op dit video of audio is, waarschijnlijk video)
- Advanced Encode Decode Tools v.1.062e (geen idee wat het is)
- AOpen Multimedia utilities
- AOpen WDM Capture Drivers
- CD Wave Editor version 1.94 beta 5 (voor de mensen die het niet kennen, heel goed programma om geluid mee te knippen op de sector boundries van de CD, om SBE's te voorkomen)
- CDRWIN 6.1
- C-Media 3D Audio
- Cool Edit Pro 2.0
- DAEMON Tools (weet niet zeker op dit video of audio is)
- DDS Utilities (geen idee wat het is, maar klinkt een beetje als iets met geluid)
- DHCP-conversie programma (zelfde verhaal als DDS Utilities)
- FLAC Installer 1.1.2a
- GoldWave v5.10
- MicroStaff WINASPI (ook geen idee wat het is)
- MIDI Maestro MM4
- MP3 Wav Editor 2.4
- Music Visualiezer Library 1.4.00
- Musicmatch jukebox (geloof ik een keer met een of andere DVD meegekomen)
- Quicktime
- Realplayer
- SiS Audio Driver
- Sound Blaster 32 (waarschijnlijk is dat dat programmatje van harrie)
- Sunplus Spca536 (geen idee wat het is)
- Winamp
- Windows Media Format Runtime
- WinPcap 3.1 beta 3 (geen idee wat het is)
- WM recorder + RM Recorder 10.1



Wow ik moet echt m'n PC eens op gaan ruimen. Maar ja, dat is het probleem met de grote harde schijven van tegenwoordig hè, je merkt het niet echt meer als je computer begint te vervuilen :).

harrie-beton
30 juli 2006, 21:27
als je twee harde schijven hebt dan weet ik een methode om je huidige windows te kopieren en dan kun je de c wissen.
Bij problemen kun je dan de oude situtatie terug zetten.

ps het is niet erg slim om software te gebruiken waar je de installatie cd's niet van hebt. Pc's kunnen nu eenmaal stuk enzo.

Pun
30 juli 2006, 21:37
Ik heb wel 2 schijven (3 zelfs).

De meeste programmatjes die ik gebruik download ik (freeware), dus die zijn af en toe wel lastig om nog terug te vinden en zo.

-=JEROEN=-
31 juli 2006, 00:19
tja ik zou beginnen met alles weg te gooien wat je toch niet gebruikt, zoals:

Musicmatch jukebox (geloof ik een keer met een of andere DVD meegekomen)

dit zijn nou juist de soort programma's die dit kunnen veroorzaken, en je gebruikt 't niet eens :roll:

gebruik google voor de programma's waarvan je niet weet wat 't is:

http://www.google.nl/search?&q=WinPcap

Pun
31 juli 2006, 02:11
Ja, ik zal morgen eens gaan uitmesten, en dan laat ik hier wel weer even weten of ik het heb kunnen verhelpen.

Wederom mijn dank voor alle adviesen.

bert k
31 juli 2006, 11:31
Je postte de lijst uit add/remove programs. Dat betekent dus niet dat al die programma's ook werkelijk aan staan. Beter kan je kijken in de Windows Task manager. Doe Ctrl-Alt-Delete, en dan het meest linkse tabblad. Daar zie je al de programma's die tegelijk lopen.

Pun
1 augustus 2006, 00:48
Je postte de lijst uit add/remove programs. Dat betekent dus niet dat al die programma's ook werkelijk aan staan. Beter kan je kijken in de Windows Task manager. Doe Ctrl-Alt-Delete, en dan het meest linkse tabblad. Daar zie je al de programma's die tegelijk lopen.

Ik heb een aantal posts terug een screenshotje van dat scherm gepost. (#12)

harrie-beton
1 augustus 2006, 10:33
je kunt best even Windows installeren toch? Dat gaat best wel snel.
En Windows gaat er behoorlijk sneller van.

Die lijst met programma's heb ik gezien, en ik zie geen software die andere mensen niet hebben. Op het grote boze internet is ook veel te downloaden.

Voordat je gaat installeren even kijken of je alle cd's hebt, 1 windows xp en cd 1 behorende bij je moederbord en 1 cd behoren bij je videokaart.

bert k
1 augustus 2006, 11:23
Ik heb een aantal posts terug een screenshotje van dat scherm gepost. (#12)
Stom, had ik niet gezien.
Ik zie dus best wel veel in die lijst staan. Ik kan niet alles thuisbrengen, maar ik zie bijvoorbeeld iets van Real ertussen, en daar krijg ik meteen de rillingen van. En je taskmanager, die kan er zo uit, die gebruikt niemand. Misschien nog meer, ik wantrouw iedere applicatie waat JOHN achter staat.

harrie-beton
1 augustus 2006, 12:10
Ik ben het ook met bert eens. Echter, het opfrissen van windows en zoeken naar vreemde installatie's duurt soms een paar uur.
Ik bespaar me meestal de moeite door gewoon XP opnieuw te installeren.
Niet intelligent maar wel sneller dus toch intelligenter.

Epic
1 augustus 2006, 13:03
Het ligt niet aan je MD-speler, niet aan de hardware van je geluidskaart en ook niet aan de opname software die je gebruikt.

Misschien is je driver niet goed, kijk hier om de laatste te downloaden:
http://www.cmedia.com.tw/

Heb je in je control-panel ook een icoontje staan van die C-Media adapter ? Misschien staan daar nog opties die je aan of uit moet zetten (noise reduction, limiter oid).

Pun
1 augustus 2006, 16:53
Stom, had ik niet gezien.
Ik zie dus best wel veel in die lijst staan. Ik kan niet alles thuisbrengen, maar ik zie bijvoorbeeld iets van Real ertussen, en daar krijg ik meteen de rillingen van. En je taskmanager, die kan er zo uit, die gebruikt niemand. Misschien nog meer, ik wantrouw iedere applicatie waat JOHN achter staat.


Dat JOHN is de profielnaam (en mijn voornaam), waaronder ik ingelogd ben op deze PC.




Het ligt niet aan je MD-speler, niet aan de hardware van je geluidskaart en ook niet aan de opname software die je gebruikt.

Misschien is je driver niet goed, kijk hier om de laatste te downloaden:
http://www.cmedia.com.tw/

Heb je in je control-panel ook een icoontje staan van die C-Media adapter ? Misschien staan daar nog opties die je aan of uit moet zetten (noise reduction, limiter oid).


In control-panel heb ik AC3 Filter, CMI Audio Config en de normale Sounds and Audio Devices van Windows staan.

Ik had nog niet eerder in de opties van die AC3 Filter gekeken (helemaal over het hoofd gezien), en daar stonden wel waat vinkjes bij Normalize en nog wat andere dingen. Ik weet niet op dat alleen voor afspelen is of ook voor opnamen, dus ik ga daar ook eens mee spelen.

bert k
1 augustus 2006, 17:40
Dat JOHN is de profielnaam (en mijn voornaam), waaronder ik ingelogd ben op deze PC.

.
Ja, dat snap ik. Maar als jouw naam erbij staat dan zijn het applicaties die jij ooit hebt geinstalleerd. Als er SYSTEM bij staat, zal het waarschijnlijk wel kloppen, daar moet je afblijven, maar de rest kan je verwijderen zonder dat er een ramp gebeurt, en dus meteen verdacht.