PDA

View Full Version : Vox AC30 CC2X



Coco
20 juli 2006, 16:10
Hoi,

Ik ben aan het rondkijken om een goede versterker te kopen, ik speel nu op een Custom 15w, maar wil toch wat meer kwaliteit.

Nu viel mijn oog op de VOX AC30 CC2X. Ik heb laatst bij Witte in Utrecht een nieuwe Fender Strat gekocht en heb toen op een VOX (volgens mij deze) proef gespeeld. Er zit echt schitterend geluid in.

Bij De Plug kan ik hem voor € 1.500,= kopen (ca. € 95,= goedkoper dan bij Witte, waar ik hele goede ervaring mee heb).

Twee vraagjes:

- is De Plug net zo betrouwbaar, hebben jullie ervaringen?
- volgens mijn leraar zit er een groot nadeel aan VOX versterkers, nl. dat de buizen moeilijk verkrijgbaar zijn en als je ze moet vervangen, moet bijna de hele amp uit elkaar geschroefd worden. Hij raadt aan om een Fender te kopen. Wat is jullie mening ?

Mitch
20 juli 2006, 16:23
Neem een andere gitaarleraar.

nielsnielsniels
20 juli 2006, 16:24
droog :cooler:






13579
246810

Coco
20 juli 2006, 16:24
Hoezo? Heb je ervaring met Vox?

Fumi SG
20 juli 2006, 16:29
Hoezo? Heb je ervaring met Vox?

Mitch heeft zelf een AC15 en je leraar lult uit z'n nek.:satisfie:

Coco
20 juli 2006, 16:33
Ok, en vraag 1, iemand ervaringen met De Plug?

the feable
20 juli 2006, 17:17
Is die Vox niet NOG goedkoper te krijgen??

Globetrotter
20 juli 2006, 17:19
Is die Vox niet NOG goedkoper te krijgen??

Dat wel, maar de AC30CCX is de versie met Alnico Blue Speakers, de replicas van de originele Vox speakers. Heb in een review wel eens gelezen dat hoewel de Vox AC 30 Reissue al af is, deze speakers hem nog unieker maken en je der dan pas qua sound het onderste uit de kan mee kan halen. Anyway... als ik genoeg bij elkaar heb, neem ik al wel wat vrede met de gewone versie, maar als ik de topicstarter een tip mag geven... probeer ook eens een AC15... Dat ding heeft een sound om U tegen te zeggen en kost zelf nog heel wat minder. Ik twijfel voorlopig ook nog altijd tussen beiden...
Cheers,

Bart

cosmos
20 juli 2006, 17:26
Ok, en vraag 1, iemand ervaringen met De Plug?

Ik toevallig, en dat was geen goede. Verkochten me een effect wat zogenaamd nieuw was, en toen hij stuk bleek te zijn was het ineens 2de hands en een hoop gedoe (uiteindelijk via het hoofdkantoor) om een nieuwe te krijgen.
Maar goed, zo heeft iedereen wel wat met winkels, de een zegt dit, de ander dat.. Zolang je zeker weet dat hij nieuw is en gewoon een bonnetje hebt zit je al gauw goed!

Coco
20 juli 2006, 17:37
Ik toevallig, en dat was geen goede. Verkochten me een effect wat zogenaamd nieuw was, en toen hij stuk bleek te zijn was het ineens 2de hands en een hoop gedoe (uiteindelijk via het hoofdkantoor) om een nieuwe te krijgen.
Maar goed, zo heeft iedereen wel wat met winkels, de een zegt dit, de ander dat.. Zolang je zeker weet dat hij nieuw is en gewoon een bonnetje hebt zit je al gauw goed!


Zoiets had ik inderdaad ook al eens opgevangen, vandaar mijn vraag.

@Globetrotter: ik twijfel over hetzelfde. De 15 watt is de helft goedkoper, maar hier zit 1 speaker in. Gezien het prijsverschil ga ik zeker de twe vergelijken.

Als ik dit filmpje zie, ga ik waarschijnlijk toch voor de 30:

http://www.voxamps.co.uk/products/ac30/AC30CCtour.ram

fullorder
20 juli 2006, 17:48
Zoiets had ik inderdaad ook al eens opgevangen, vandaar mijn vraag.

@Globetrotter: ik twijfel over hetzelfde. De 15 watt is de helft goedkoper, maar hier zit 1 speaker in. Gezien het prijsverschil ga ik zeker de twe vergelijken.

Als ik dit filmpje zie, ga ik waarschijnlijk toch voor de 30:

http://www.voxamps.co.uk/products/ac30/AC30CCtour.ram

klinkt lekker inderdaad, maar wat een lang lulverhaal van tevoren. voor iedereen die het filmpje nog wil kijken: je kunt meteen doorspelen naar plusminus 3:30 ;)

ponq
20 juli 2006, 18:10
Ik heb de Vox AC30 CC1. Deze heeft 1x12 en klinkt gewoon geweldig. Op de kop getikt voor 700 euries. Maaruh...30 watt is echt veel hoor. Ik ben er zekers tevreden over, maar vergeet niet de 15 watt te checken. En test ook de 'goedkope' speakers tegen de blue alnico's... ga op je oren af, niet direct op wat men zegt. Tis n hoop geld extra voor de blue's.

Coco
20 juli 2006, 18:25
Ik heb de Vox AC30 CC1. Deze heeft 1x12 en klinkt gewoon geweldig. Op de kop getikt voor 700 euries. Maaruh...30 watt is echt veel hoor. Ik ben er zekers tevreden over, maar vergeet niet de 15 watt te checken. En test ook de 'goedkope' speakers tegen de blue alnico's... ga op je oren af, niet direct op wat men zegt. Tis n hoop geld extra voor de blue's.

Ben ik zeker van plan, vooral omdat ik alleen thuis speel en niet in een band.
De blauwe speakers schijnen wel fantastisch te zijn. Maar zoals je al zei, eerst luisteren. Ik vraag me alleen af of ze in Utrecht beiden op voorraad hebben. Binnenkort maar een mailtje aan wagen.

Mitch
20 juli 2006, 18:30
Ja sorry, was misschien een beetje flauw, maar de dingen die je verteld zijn kloppen maar voor een erg beperkt deel. EL84's zijn absoluut niet moeilijk verkrijgbaar en ja, je moet het paneel verwijderen vóór je bij de eindbuizen kan, maar de tegenprestatie is dan weer dat er niets gebiast hoeft te worden, dus je kan de eindbuizen er inprikken en gáán.

Ik heb overigens geen AC15, maar heb wél zowel de AC30CC1, de CC2 als de CC2x bespeeld en hoewel de 2x natuurlijk het meest chimey van klank is, vond ik de CC1 weer het lekkerst crunchen. Puristen hangen me op voor die uitspraak, maar het is puur een kwestie van smaak.

Verder géén ervaring met beide winkels !

Kim Wilson
21 juli 2006, 09:01
...maar de tegenprestatie is dan weer dat er niets gebiast hoeft te worden, dus je kan de eindbuizen er inprikken en gáán.
Maar dan moet je wel speciale Vox-buizen, d.w.z. buizen die voldoen aan bepaalde Vox-specs, gebruiken. Elke buis heeft andere waarden, dus je kunt niet zonder meer elke EL84 erin jassen zonder te biassen...

Mitch
21 juli 2006, 10:32
Is dat nieuw ? Een Vox is kathode gebiast, hoef je in principe geen speciale buizen in te zetten.

hubert
21 juli 2006, 10:33
goede morgen,
Ik speel al jaren en jaren op een vox ac 30 (Korg RI) en wat de buizen betreft gewoon een gematched setje kopen. 4 EL84 buizen die op elkaar afgesteld zijn. Zijn gewoon te koop. Lukt mij altijd zonder moeite. En biassen hoeft niet bij een vox. Dus dat van die speciale voxbuizen is gehelemaal nie waar.
Mitch heeft dus gelijk.

en wat het vervangen betreft. Inderdaad bij voxen moet je de hele boel eruit halen, maar das nie erg aangezien alles op 1 blok vast zit.

en verder wat de speaker betreft. De alnico Blue is natuurlijk prachtig mooi, maar voor thuis hopeloos overbodig. Die dingen hebben toch echt wel een volume nodig willen ze op hun best klinken. En da is thuis vaak nie echt haalbaar. De 'goedkopere' speakers zijn goed en op lager volume misschien nog handzamer dan de Alnico's

En probeer in Utrecht ook eens Dirk Witte. Volgens mij staan in de kelder een paar voxen. Maar dat weet ik niet heel zeker.

Kim Wilson
21 juli 2006, 10:37
Oei, dat weet ik dan niet precies. Voor zover ik weet heeft elke EL84 zijn eigen specifieke waardes, en zul je dus (tenzij je buizen met dezelfde waardes erin stopt) moeten biassen. Maar misschien heeft Vox daar wel iets op bedacht, dat weet ik niet. Marc_Odijk weet dat misschien wel, en anders één van de andere goeroe's hier.

Maar goed, daar ging het niet om. van mijn Fender moet ook het achterpaneel eraf. Buizen vervangen is niet moeilijk, ook niet bij een Vox, zelfs al moet de bias bijgeregeld worden, en buizen zijn er nog massa's te koop.

hubert
21 juli 2006, 11:41
het klopt inderdaad dat elke el84 zijn eigen waarde heeft. Daarom dat de bedrijven al setjes bij elkaar zoeken met waarden die bij elkaar passen. Doet dus niet Vox, maar de bedrijven. Want het geldt namelijk voor alle/meeste el84 versterkers.

Sovtek had daar een systeem bij. Kon je kiezen tussen A t/m D of zoiets.. De A setjes hielden een langer clean geluid (waren dus kouder afgestelde waarden) en D setjes hadden sneller een randje (waren dus heter afgestelde setjes).
dush... :hippie:

Kim Wilson
21 juli 2006, 11:43
Dus hoef je idd niet te biassen, maar moet je wel de juiste set buizen bij je amp zoeken. Toch?

hubert
21 juli 2006, 11:48
precies. Ga naar een winkel en vraag een setje met El84. Als het goed is krijg je dan 4 buisjes (of 2 buisjes) die voor jouw al bij elkaar zijn gematched. Inprikken en gaan... :rockon:

Kim Wilson
21 juli 2006, 11:53
Ja ho, wacht even. Matchen is iets anders dan de juiste bias voor jouw amp. Gematchte buizen hebben allebei (ongeveer) dezelfde waarde, maar je moet nog wel weten welke waarde jij nodig bent voor jouw Vox.

hubert
21 juli 2006, 12:09
en dat hoeft dus niet bij een vox.... :sssh:

Kim Wilson
21 juli 2006, 12:18
Jawel, je geeft zelf al aan dat je type A t/m D hebt. Maar dat zijn buizen die speciaal door Vox zijn geselecteerd en gesorteerd op waardes. Dus kun je niet elk paar gematchte buizen er in ploffen, maar moeten ze kloppen met de waardes die in de Vox horen.

Mesa heeft ook zo'n systeem, volgens mij met kleuren. Als je elke keer dezelfde kleur koopt, hoef je niet te biassen. Maar als je eens buizen koopt van een ander merk (gewone Sovtek's o.i.d.), zul je óf moeten zoeken naar de juiste waarde, óf de bias bij moeten regelen...

hubert
21 juli 2006, 12:26
echt waar een vox hoef je niet te biassen. Maakt ook niet uit welke waarden de buizen hebben. zolang ze ten opzichte van elkaar maar kloppen.
Je kan er alles ingooien. Allen zal je vox bij de ene set sneller een randje krijgen dan bij de andere set (en das wak bedoel met A t/m D).

En ik gebruik nu al 12 jaar een vox en het altijd zo gedaan zonder problemen.
dush... :hippie:

Mitch
21 juli 2006, 15:46
Oh, op die manier. Nee, sorry, je ziet het inderdaad niet goed. Ook de vergelijking met Mesa met fixed bias/kleurencodes gaat niet op, want de AC30 is koathode bias. Dan is het wel zo dat het ene setje meer of minder stroom trekt dan het andere setje (en de één wat meer/minder zal oversturen en korter/langer meegaat) maar fixed bias is héél iets andes dan kathode bias.

Afijn, weer een hele pagina vol met misverstanden rechttrekken: misschien hebben er nog mensen info over de winkels waar topicstarter om vroeg ?

Coco
21 juli 2006, 18:25
Bedankt voor alle info.
Vooral de wetenschap dat de blauwe speakers thuis niet tot hun recht komen is zeer nuttig, dat spaart een hoop centjes uit. Over De Plug twijfelde ik toch al, dus zodra het wat minder warm wordt wandel ik eens bij Dirk Witte in Utrecht binnen. Wat ik nu nog moet beslissen is 15 of 30 watt. dat zal toch op het gehoor moeten.

Nogmaals bedankt.

Corine

Fumi SG
21 juli 2006, 19:52
Ik heb overigens geen AC15, maar heb wél zowel de AC30CC1, de CC2 als de CC2x bespeeld en hoewel de 2x natuurlijk het meest chimey van klank is, vond ik de CC1 weer het lekkerst crunchen. Puristen hangen me op voor die uitspraak, maar het is puur een kwestie van smaak.

Mijn excuses, ik was in de war met Marc.