PDA

View Full Version : Quick question: kabels



Kasper
20 juli 2006, 14:12
Om een combo met een extra cabinet te verbinden, moet er daarvoor een 'speciale' kabel gebruikt worden, of mag een gewone gitaarkabel gebruikt worden daarvoor?

Ik had ergens eens gelezen dat je daar beter speciale kabels van hogere kwaliteit voor gebruikt, maar weet niet wat ik daarvan moet geloven. Kan het schade teweegbrengen als je een gewone (goedkopere) kabel gebruikt?

SimonS
20 juli 2006, 14:13
geen gewone gitaarkabel gebruiken. Dat is een binnenste kabel met een afscherming. Dus ook 2polig. Voor speakerkabel heb je óók 2 polig nodig, maar daar moeten ze naast elkaar lopen.

paulusdeBKB
20 juli 2006, 14:14
voor het verbinden van speakers moet je luidsprekerkabel gebruiken. Doorgaans te herkennen als een kabel met een zwarte en een rode ader, niet afgeschermd. Dikker is beter.

SimonS
20 juli 2006, 14:16
ow en als je een buizen versterker hebt, en je speakersnoer is verrot, dan kan dat ook voor schade zorgen... Dikker is idd beter.

Kasper
20 juli 2006, 16:04
Okay dan ga ik proberen zaterdag nog een nieuw kabeltje te bemachtigen.

Daarnet belde ik naar de guitar work$hop hier in Brugge om dezelfde vraag te stellen en hij zei dat het er niet toe doet, maar dat kon ik dan ook niet echt geloven.

AART
20 juli 2006, 23:07
Okay dan ga ik proberen zaterdag nog een nieuw kabeltje te bemachtigen.

Daarnet belde ik naar de guitar work$hop hier in Brugge om dezelfde vraag te stellen en hij zei dat het er niet toe doet, maar dat kon ik dan ook niet echt geloven.

hebben ze mij bij live ook ooit verteld.

2 verkopers heel stellig: ja, gitaarsnoer is ook goed hoor!
maakt geen verschil!

kom ik bij de kassa, vraag ik het aan die kassagast:
Nee, niet doen!
Deze moet je hebben(toen kreeg ik de goede).

gelukkig weet ik nu zelf wel wat ik precies moet hebben en hoef ik het gelukkig niet meer te vragen, maar ik vind het wel vreemd.

Kim Wilson
21 juli 2006, 08:57
Mijn voorkeur heeft een eigengemaakt kabeltje. Met een stukje tweelingsnoer van 1 a 1,5 meter van de Gamma (2 x 2,5 qmm) en twee Neutrik mono jackpluggen. Ideaal. :)

paulusdeBKB
21 juli 2006, 11:38
same here. Ik heb er trouwens expres van die plastic monopluggen op gedaan want die kunnen tenminste nog kapot! Het idee erachter is dat als je top of speakerkast onverhoopt achterover mocht kukelen, dat de kans dat de onverwoestbare stalen plug je top vernachelt iets minder groot is.

SimonS
21 juli 2006, 11:42
ik heb ook wel eens van de Gamma oid 220V snoer gebruikt als speakerkabel :)

PeteRS
21 juli 2006, 12:32
same here. Ik heb er trouwens expres van die plastic monopluggen op gedaan want die kunnen tenminste nog kapot! Het idee erachter is dat als je top of speakerkast onverhoopt achterover mocht kukelen, dat de kans dat de onverwoestbare stalen plug je top vernachelt iets minder groot is.

De kans dat je je top vernachelt bestaat dan natuurlijk nog steeds.:-)
Je kunt natuurlijk ook een haakse plug pakken..

Wormaap
21 juli 2006, 13:20
ik heb ook wel eens van de Gamma oid 220V snoer gebruikt als speakerkabel :)
Dat snoer is gewoon het zelfde als speakerkabel :)

caliban
21 juli 2006, 22:31
hebben ze mij bij live ook ooit verteld.

2 verkopers heel stellig: ja, gitaarsnoer is ook goed hoor!
maakt geen verschil!

kom ik bij de kassa, vraag ik het aan die kassagast:
Nee, niet doen!
Deze moet je hebben(toen kreeg ik de goede).

gelukkig weet ik nu zelf wel wat ik precies moet hebben en hoef ik het gelukkig niet meer te vragen, maar ik vind het wel vreemd.
Gitaarwinkels kennen dan ook meer als de helft van de tijd geen aars van wat ze allemaal verkopen

tabmaniac
21 juli 2006, 22:38
ja idd.. ze zullen er vast wel wat vanaf weten maar ze proberen je zo snel iets aan te praten.. als je echt goeie gitaarwinkels hebt dan raden ze je ook gewoon dingen af..

tijs12
22 juli 2006, 15:59
en als ik nu een gewoon verlengsnoer neem ,, en ik maak daar twee jacks aan werkt dit toch ook? hier zitten ook twee aparte aders in he? of raden jullie het af wegens sound ofzo?

Kim Wilson
22 juli 2006, 16:12
Dat zou ik niet doen. Ten eerste is het vaak maximaal 2 of 3 x 1,5 qmm, en ten tweede zou je er misschien een Euro mee besparen. En ten derde weet je wat je hebt als je het zelf nieuw koopt.

SimonS
22 juli 2006, 16:30
en als ik nu een gewoon verlengsnoer neem ,, en ik maak daar twee jacks aan werkt dit toch ook? hier zitten ook twee aparte aders in he? of raden jullie het af wegens sound ofzo?
heb ik wel eens gehad, maar zoals KimWilson zegt: neem dan iig een dik snoer! Gewone goede speakerkabels verdienen toch wel aanbeveling...

tijs12
22 juli 2006, 17:30
de soepele "boxdraad" :d ok dan gebruik ik die wel ...

waarom kan je dan beter geen gitaarkabel gebruiken? is dit omdat er grotere stromen dan bij een gitaarsignaal worden geproduceerd? dit is toch wat ik er van zou denken.....

Kim Wilson
22 juli 2006, 17:45
Dat klopt. Gitaarkabel hoeft niet dik te zijn, omdat er bijna geen stroom door loopt. Maar omdat er zo weinig stroom door loopt, is het gevoeliger voor storingen van buitenaf. Daarom is gitaarkabel afgeschermd.

Bij speakerkabel is dat anders. Daar heb je te maken met hoge signalen. Storingen hebben weinig invloed, dus hoeft het niet afgeschermd te zijn. Maar wel dikker, omdat het signaal hoger is. Een gitaarkabel heeft veel te dunne aders. Het zijn echt twee verschillende kabels voor twee verschillende doeleinden.

tijs12
22 juli 2006, 17:46
mar waarom kan je dan niet bv een 2polig verlengsnoer gebruiken met 2x 1.5 ? met soepele aders ,... dat is volges mij het goedkoopste? niet?

Kim Wilson
22 juli 2006, 18:05
Ja, dat is idd het goedkoopste. En als je niet al te hard gaat spelen, zal het ook wel prima gaan. Zolang je geen 100 W buizenamp voluit trapt, zul je niet teveel last hebben. Maar ik snap niet zo goed waarom je je die 1 euro wil besparen. Alles mag geld kosten, niks wordt aan het toeval overgelaten, maar voor de verbinding tussen amp en cab (één van de belangrijkste verbindingen) moet een hele euro bezuinigd worden. Dat snap ik niet zo goed, en ik vind het een verkeerde bezuiniging.

Wormaap
22 juli 2006, 20:43
Ja, dat is idd het goedkoopste. En als je niet al te hard gaat spelen, zal het ook wel prima gaan. Zolang je geen 100 W buizenamp voluit trapt, zul je niet teveel last hebben. Maar ik snap niet zo goed waarom je je die 1 euro wil besparen. Alles mag geld kosten, niks wordt aan het toeval overgelaten, maar voor de verbinding tussen amp en cab (één van de belangrijkste verbindingen) moet een hele euro bezuinigd worden. Dat snap ik niet zo goed, en ik vind het een verkeerde bezuiniging.
Die kabels zijn gemaakt om 3200W te houden (maximale belasting van'n stopcontact) en zullen dus ook geen enkele moeite hebben met de 100W van'n buizenamp. 2.5mm^2 is leuk, maar 1.5 voldoet zeer zeker ook, aangezien de vermogens van versterkers gewoonweg laag zijn.

Of't verder goed klinkt is een eindeloze discussie voor mogelijk, maar daar is uiteindelijk maar 1 oplossing voor: Probeer het en luistere.

paulusdeBKB
23 juli 2006, 11:06
Ehm, die dunne stroomverlengkabels worden NIET aangeraden voor 3200 Watt vermogen! Daar heb je weer dikkere kabels voor. Kijk maar eens wat er op het kartonnetje van een verdeeldoos bij de Hema staat: maximaal 1500 Watt, maximaal 2000 Watt.

Is dus alsnog ruim voldoende voor een 100 Watt buizentop maar ik wilde het toch even melden. :satisfie: