PDA

View Full Version : Tiger eye stainen



Gerrit
20 juli 2006, 13:05
Hallo,

Ik ben bezig met een gitaar die ik de tiger eye wil stainen, zoals op deze foto.
http://www.mykaguitars.com/instruments/025/025-12.jpg

Mijn top is niet van die kwaliteit, dus ik begrijp dat ik dat resultaat niet zal kunnen evenaren, maar wel een eind in de buurt moet kunnen komen.

Hier een picje van mijn body, met de top een klein beetje nat gemaakt.

http://home.planet.nl/~burge251/dennis.jpg

Het proefstukje.
http://home.planet.nl/~burge251/dennis2.jpg


Nou heb dus dat proef stukje gemaakt waar ik best wel tevreden over ben, alleen de kleur valt helemaal verkeerd uit.
Hiervoor heb ik de schuurmethode gebruikt.
Eerst helemaal zwart maken, uitschuren en daarna met mahonie bruin(lijkt rood dus) er overheen.
Ik zelf gebruik de schuurmethode omdat ik opzoek ben naar een tekening met veel contrast, het woord een beetje een schilderij(2D) op die manier maar dat is juist wat ik wil.


Nu mijn vraag welke kleuren combinatie moet ik gebruiken om niet dat rood te krijgen maar dat goud bruine kleurtje zoals de 1e foto.

Groeten Gerrit

Minda
20 juli 2006, 13:21
Hmm, ik vind dat je het effect al aardig hebt, maar probeer het eens met donker geel in plaats van bruin.

fred dons
20 juli 2006, 13:21
voor tiger eye gebruik je Burned Umber van Schminke die je over je body smeert en daarna met thinner weer grotendeels verwijdert
daarna stain je weer met clou waterbeits geel en dan krijg je de authentieke tijger oog kleur (het juweel)
een aantal fabrikanten hebben een meer bruine tiger eye variant en daar werkt Earth Brown van Magic Colour het beste alleen is die haast niet meer te krijgen, je moet daar in ieder geval een bruin met een rode tint ipv van een groene tint hebben

...rock...
20 juli 2006, 13:46
Mooi bezig, Misschien is het maar goed ook dat je dat 'resultaat' niet haalt, het is wat 'over the top' (ondanks men mond open viel toen ik het zag...)
ziet er goed uit!lichter kleurtje zou wel mooier zijn op een strat?

G.G.
20 juli 2006, 13:53
Het proefstukje.
http://home.planet.nl/~burge251/dennis2.jpg


Proefstukje is een hele mooie kleur voor een strat. Wat komt er verder op? Slagplaat, elementen, brug?

Minda
20 juli 2006, 14:23
Weet je hoe ze die tekening zo overdone kunnen krijgen, en zelfs op de elementkapjes? 't Is een geprint folie. OK, hoeft niet, maar zo wordt het wel vaker gedaan. Dan de boel blank aflakken, en voila; supermooi. Alleen niet echt...

fred dons
20 juli 2006, 14:37
kan maar deze Myka heeft een echte top

ook bij de folie print is er eerst een doublestain top genomen die vervolgens gefotografeerd is (dus ooit was het echt ;) )

Gerrit
21 juli 2006, 01:13
voor tiger eye gebruik je Burned Umber van Schminke die je over je body smeert en daarna met thinner weer grotendeels verwijdert
daarna stain je weer met clou waterbeits geel en dan krijg je de authentieke tijger oog kleur (het juweel)
een aantal fabrikanten hebben een meer bruine tiger eye variant en daar werkt Earth Brown van Magic Colour het beste alleen is die haast niet meer te krijgen, je moet daar in ieder geval een bruin met een rode tint ipv van een groene tint hebben


Bedankt voor de tip's.

Waar haal jij dat spul van daan , in geval ik het bij mij in de buurt niet kan vinden.

Groeten

Gerrit

fred dons
21 juli 2006, 07:28
dit bedrijf verkoopt schminke (helaas niet de burnt umber)
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html
maar ze verkopen ook de airbrush verven van hansa en die zijn net zo goed
(en je kan online bestellen (ze gaan wel bijna met vakantie btw))

verder verkoopt Harrolds in Rotterdam deze verven ook

in principe zijn alle airbrush verven (golden, magic colour, schmincke, hansa etc) hier geschikt voor alleen Createx heb ik zelf wat minder goede ervaringen mee om mee te stainen (te grof pigment)

Gerrit
21 juli 2006, 15:05
Ik heb ff gebelt met die zaak of ze niet toch toevallig burnt umber hadden.
Die man zij dus dat burnt umber van schminke(nr 604) nu burnt siena heet(ook nr 604).

Je ziet ook dat het dat koffie kleurtje is.

Mattia
22 juli 2006, 14:58
Weet je hoe ze die tekening zo overdone kunnen krijgen, en zelfs op de elementkapjes? 't Is een geprint folie. OK, hoeft niet, maar zo wordt het wel vaker gedaan. Dan de boel blank aflakken, en voila; supermooi. Alleen niet echt...

Wat Fred al zei: David's gitaren (Myka, dus) hebben echte tops, en die elementkapjes zijn ook gewoon echt hout, direct gestained. Hij gebruikt zelf aniline poeder beits (wateroplosbaar, van LMI), die hij met de hand aanbrengt (meestal eerst bruin, dan terugschuren/met thinner weghalen, dan geel en meer bruin, mengen totdat het er goed uitziet).

Een regel (die ik niet altijd zelf heb gevolgd, trouwens) die bij dit soort finish van belang is: gebruik bruin (donkerbruin) in plaats van zwart; echte goede zwarte stain heeft veelal een quasi-violette tint, en is anders ook gewoon te donker, te zwart, wat je bij iets warms, zoals een tiger-eye, niet wil hebben. Als je een hele 'felle' look wil, gebruik dan fel geel, anders kun je het ook wat terugbrengen met amber. Rood is facultatief, warmt het ook wat op, maar volgens mij is die Myka gedaan met alleen bruin, amber, geel (hij heeft andere gitaren die ook rood bevatten, hoor).