PDA

View Full Version : Schrijven



Nine-Inch-Niek
20 juli 2006, 13:39
Ik weet dat het al een paar keer voorbij is gekomen maar er zijn nog specifiek dingen die ik wil weten..

Kijk: ik kan vrij veel mee spelen maar nu wil ik zelf symphonische deathmetal gaan schrijven.. A la Arch enemy.

Maar hoe begin ik ik heb wel teksten maar ik weet bij god niet waar te beginnen. eerst rythem of eerst lead.. eerst het hele nummer in noten uitschrijven??

Kan iemand mij op weg helpen?? of is er misschien een guide voor dat het makkelijker gaat??

Ik weet dat het lame klinkt maar ik weet het echt niet meer...

paulusdeBKB
20 juli 2006, 14:15
Hoe je uiteindelijk tot affe liedjes komt is heel persoonsgebonden, maar Andy Summers (the Police) had daar iets van de volgende strekking over te zeggen:

Als je wilt componeren dan is het het allerbelangrijkste om gewoon te beginnen. Zet je recorder aan en neem wat op, maakt niet uit wat, als het maar van jezelf is. Luister jezelf terug en bepaal of je het mooi vindt wat je hoort. Herhaal totdat je iets hebt gespeeld waarmee je wat kunt.

Lijkt me een mooie manier om het 'lege velsyndroom' te omzeilen.

Nine-Inch-Niek
20 juli 2006, 14:35
eeeuuhm ja bedankt.... :confused:

-=JEROEN=-
20 juli 2006, 14:44
heel erg cliché, maar goed, als 't werkt, waarom niet:

speel een E (of een C als je gitaar in C staat gestemd bijv) en speel daarna een willekeurig barré akkoord, maakt echt niet uit waar!!!

je hebt nu een interval gecreeërd en daarmee een spanningsveld... herhaal deze 2 akkoorden een paar keer, totdat je deze interval goed aanvoelt... probeer er nu een derde akkoord bij te vinden, dat of nog meer spanning oplevert, of juist voor ontspanning zorgt

laat me weten wat je ontdekt hebt

Nine-Inch-Niek
20 juli 2006, 15:32
Thanx jeroen maar ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoeld kun jeje nader verklaren??

Gitaro
20 juli 2006, 17:02
Leer in Guitarpro muziek schrijven. Daardoor zijn mijn liedjes veel beter geworden.

En je doet nou wel of paulus het slechtste advies ooit geeft, maar hij heeft wel gelijk. Gewoon iets DOEN, er zijn geen regels waar je je aan moet houden, er is alleen inspiratie en creativiteit. Verzin eens een riff...

nielsnielsniels
20 juli 2006, 17:11
yep, ik had een keer eerst de solo gedaan , daarna erbij gedacht dat akkoorden bij mooi klonken, de solo was distortion , de akkoorden clean , en dat clean vond ik mooi dus gooide ik er een clean solo bovenop, en dan krijg je een kutlied :)

oftwel dit : http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=522913

( de bovenste van de 2 )

-=JEROEN=-
20 juli 2006, 17:41
Thanx jeroen maar ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoeld kun jeje nader verklaren??
welk gedeelte begrijp je niet?

je speelt een E (powerchord), vervolgens speel je een willekeurige barré (bijv: Bes - 6e positie), herhaal dit (E Bes E Bes E enz)

hoor je de spanning tussen deze akkoorden?

probeer nu eens of meer of minder spanning te creeëren... (bijv: speel een A barré (5e positie) na die Bes, hoor je hoe de spanning 'oplost' oftewel 'ontspant')

probeer 't nu eens met een andere willekeurige barré, en die te spannen of ontspannen met een 3e of zelfs 4e akkoord

vb1. E (0) - Bes (6) - A (5)
vb2. E (0) - Gis (4) - C (8)

en nu jij :soul:

Jax
20 juli 2006, 17:46
eeeuuhm ja bedankt.... :confused:

T'is een goede tip hoor, dus zo'n reactie lijkt me niet helemaal op z'n plaats....

gorgasm
20 juli 2006, 18:30
spelen, pielen, brokkelen, proberen... op n dag komt er iets uit dat je goed vind.
herhaal dat :)

paulusdeBKB
20 juli 2006, 18:56
Tja, wat wil je van ons horen, Nine-Inch-Niek? Hoe je een goed liedje schrijft? Als dat zo eenvoudig was dan zat driekwart van dit forum te posten vanaf de Bahama's.

paar dooddoeners:
schrijven is schrappen
beter goed gejat dan slecht bedacht
creativiteit is 10% inspiratie en 90% transpiratie
talent is waardeloos zonder doorzettingsvermogen

Volgens mij wil je weten hoe je moet beginnen. Dat is heel simpel: gewoon beginnen. Meer is er echt niet over te zeggen. Waar je mee begint (tekst, akkoorden, melodie, riffje) doet ook niet terzake, ALS je maar begint.

wanna1
21 juli 2006, 02:12
Ben ja al begonnen?

Wormaap
21 juli 2006, 02:26
Nog een ding dat je zou kunnen doen:
Zet eens wat nummers op van een band die je goed vindt, in jouw geval dus bv. Arch Enemy.
Luister er aandachtig naar, registreer in je hoofd wát je er zo goed aan vindt. Probeer bij jezelf zo'n moment van 'aaaah, zó doen ze dat!' op te wekken. Als je doorhebt wat hun muziek vet maakt, is het voor jezelf een stuk beter te doen om muziek in die stijl te maken. Kijk hierbij wel uit dat je de muziek niet kapotanalyseert, en dat je geen goedkope ripoff wordt :P

Pun
21 juli 2006, 04:14
Of probeer "mee te spelen", door gewoon te spelen wat jij denkt en voelt wat ze spelen. Hoeft niet hetzelfde te zijn, als jij maar denkt dat het zo iets is. Speel het daarna apart. Als het niet al te veel er op lijkt heb je waarschijnlijk wel een redelijk eigen nummer te pakken :)