PDA

View Full Version : Theorie



Teletripper
19 juli 2006, 21:43
Ik zoek een goede theorie boek om gitaar te leren spelen, maar dan vooral als het gaat om theorie> Ik wil namelijk de structuur achter de liedjes begrijpen omdat ik geloof dat het dan makkelijker is om iets te kunnen spelen en ook met de ambitie om zelf iets te componeren. Kent er iemand de titel van een goed boek om dit te leren? Liefst toegelegd op gitaar en geen dummies.
Dank bij voorbaat

tomazz
20 juli 2006, 09:31
fretboard roadmaps van fred sokolow,wel engels geschreven

-=JEROEN=-
20 juli 2006, 13:26
kijk hier eens:

http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=20

B~Rock
20 juli 2006, 13:49
Ik denk dat je met een willekeurig muziektheorieboek al een heel eind komt, gezien het doel dat je voor ogen hebt. De genoemde structuur geldt nl. voor alle instrumenten, ik ga er dan wel vanuit dat je weet waar je de verschillende noten kunt vinden op je gitaar.

Het belangrijkste om te weten is wat een toonladder is, welke intervallen er zijn en vervolgens hoe uit een toonladder de akkoorden worden opgebouwd en welke zng. modi (zoals mixolydisch of dorisch) hierbij horen. De genoemde theorie kun je bijvoorbeeld vinden in het boek "De Gitaar" van Ralph Denyer. Hierin wordt met name de westerse toonladder behandeld, maar met deze cover je al het gros van alle westerse muziek.

Het is overigens een erg verstandige keuze om je hierin te verdiepen. De standaard theorie betreft slechts een paar A4-tjes terwijl het een wereld van verschil maakt. Je begrip van muziek en je vermogen tot improviseren zal met sprongen toenemen. Overigens zou ik me ook weer niet blind staren op de genoemde theorie. Een hoop goede muziek is juist gebaseerd op het negeren van de bestaande regels !

Succes!

foleor
21 juli 2006, 17:39
je kutn het boek "de gitaar" proberen. hier staat een hele hoop info in.