PDA

View Full Version : help mij, mijn nieuwe floyd onstemd na het verwisselen van s



skabouter
23 november 2002, 19:06
hallo. ik heb vorige maand een ibanez S2120Xav met een Lo-pro double edge systeem gekocht ! dat tremolo systeem is echt geweldig. er zitten piezo`s in, en ik kan er weken op spelen zonder dat ie ontstemt.

maar laatst brak ik een snaar, en had ik er een nieuwe opgezet. maar toen ontstemde alle snaren vreselijk. ook na ht aandraaien van de locks, enz.
dit bleef ruim een dag zo. moest hem een tijdlang zonder locks gebruiken, en gewoon iedere 3 minuten stemmen.

is dit normaal bij zo`n goed tremolo systeem als de LO-PRO double edge, of doe ik iets fout ? ?
of komt het doordat de spanning van de brug verandert als er 1 snaar ineens breekt ?

HELPHELPHELPHELPHELPHELPHELPHELPHELPHELPHELP

DANKJEWELDANKJEWELDANKJEWELDANKJEWELDANKJEWEL

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: skabouter op 2002-11-23 19:08 ]</font>

pimmetje
23 november 2002, 19:27
Bij IEDER tremolo-systeem heb je die ellende dat 't breken/anders stemmen van 1 snaar groot effect heeft op de stemming van de andere snaren.

Bij het vervangen van een snaar werkt deze ook nog altijd een tijdje na. Ook als je 'm op je kam muurvast schroeft... al is de werking dan beperkt. Vooral als je er nog een paar keer ff flink aan hebt getrokken terwijl je 't tremolo tegenhield. Tremolo blijft gewoon kut in die situaties.

skabouter
23 november 2002, 19:49
niets aan te doen dus ?

JV
23 november 2002, 19:52
weinig. wat een klein beetje helpt zijn ernie ball reinforced snaren kopen. die zal al een keertje opgerekt in de fabriek. zijn wel duurder alleen.

Anders Destium
23 november 2002, 21:17
Het probleem is dat zwevende bruggen de kluts kwijtraken als de spanning (abrupt) minder wordt, lees als je een snaar breekt. Gelukkig zal dit niet snel gebeuren, maar als het gebeurt ben je zeker zuur :sad: Vaak is het verstandig om als backup een gitaar zonder floyd bij de hand te hebben bij bijv optredens

Je moet ook bij een complete snaarvervang actie je snaren 1 voor 1 erop zetten en gelijk stemmen, en dan gelijk je snaren wat proberen op te rekken, kan op die manier wel een tijdje duren, het voordeel is dat hij erna nog maar een beetje zal ontstemmen...

skabouter
24 november 2002, 00:45
aha. juist ja. ik was er al bang voor. die backup gitaar. dit probleem waar ik het over had was gewoon in de oefenruimte. op zich niets aan de hand dus, alleen de band was boos, omdat het zo lang duurde. allemaal reacties enzo van: je nieuwe gitaar is toch zo mooi, en geweldig, waarom doet ie het dan niet ?

maar bij een optreden is het balen. kutzooi.
moet ik dus vanaf nu altijd nog een andere gitaar mee zeulen. alsof die gitaar en een boss GT-6 niet al zwaar genoeg zijn.....

Darklight
24 november 2002, 03:06
Weet waar je aan begint als je een Floyd koopt... Ik heb er zelf geen problemen meer mee om een Floyd af te stellen. Ik heb vandaag nieuwe snaren op mn RG7620 gezet en die snaren een beetje gerekt tijdens het stemmen en ik heb nergens last van.

alleen de intonatie is gewoon klote vinnik.

FragDaddy
24 november 2002, 10:49
niets aan te doen dus ?


jawel hoor. de nieuwe snaar/snaren flink oprekken . dus je snaar erop leggen, grof stemmen, en daarna je snaar een eind van je fretboard af trekken. doe dit een aantal keer.

de rek gaat dan uit de nieuwe snaar en hij zal veel minder lang ontstemmen.

maar inderdaad, met een floyd heb je er nu eenmaal last van dat als er 1 snaar ontstemd, alle anderen ook mee gaan.

suc6!

trouwens, het is onzin om te zeggen 'weet waar je aan begint met een floyd' ik ben op een gitaar met floyd begonnen om gitaar te spelen en ja, het kost wat meer tijd om te stemmen.. maar dat is geen probleem.

het enige echte nadeel van een (normale) floyd is intoneren. shit. wat een klus.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-11-24 10:51 ]</font>

skabouter
24 november 2002, 11:05
dankjewel. ja, dat oprekken maakte ik al gebruik van. maar toch ontstemde het nog vrij lang. maargoed, ik zal wat langer oprekken.

verder is die floyd alle problemen zeker wel waard, want als ik geen snaar breek ontstemd ie gewoon zga niet !

en het is een mooi ding, met vette functies

BLOK182
24 november 2002, 14:47
Op 2002-11-24 10:49, schreef FragDaddy:


niets aan te doen dus ?


het enige echte nadeel van een (normale) floyd is intoneren. shit. wat een klus.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-11-24 10:51 ]</font>

Eh, intoneren? Kan iemand me het ff uitleggen? Ik dacht dat het hetzelfde was als stemmen (schaam schaam)

Moonchild
24 november 2002, 15:29
intoneren: Aanpassen van de mensuurlengte.

BLOK182
24 november 2002, 15:38
dus, zeg maar de floyd instellen (mijn god wat ben ik dom).

FragDaddy
24 november 2002, 16:57
nee hoor Blok, er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

intoneren = octaafzuiver maken. dat wil praktisch zeggen dat je bijvoorbeeld je open E snaar echt op E stemt en vervolgens de snaar op de twaalfde fret indrukt en kijkt of hij daar ook exact E is. vervolgens houd je je vinger tegen de snaar boven de 12e fret, zonder hem in te drukken. ook dat moet precies E zijn.

dit doe je met alle snaren.

dat is intoneren. zo zijn als het goed is alle tonen over de hele nek zuiver. en niet alleen de open snaren. als het goed is hoef je dit maar 1x te doen, of als je naar dikkere/dunnere snaren gaat.

het probleem is dat het met een gewone brug heel makkelijk is. daar zitten de schroefjes om de intonatie aan te passen gewoon achterop de brug. bij een floyd-rose brug zitten ze ONDER de snaren. dan moet je dus steeds een snaar stemmen, kijken of de intonatie klopt, zo niet, snaar loshalen, iets afstellen, snaar er weer op, stemmen kijken of de intonatie klopt. etc. dat is kut.

Ic3gl0vE
24 november 2002, 18:04
snaren oprekken duurt altijd ff... maakt niet uit wat voor brug je hebt.
Alleen met een floyd is het wel makkelijker want je zet gewoon je locking nut open, stemt 1 keer alle snaren en dan trek je een paar keer flink aan je tremelo; snaren opgerekt! moet je wel weer even opnieuw stemmen natuurlijk :smile:

Neals
24 november 2002, 20:19
ik heb hetzelfde gehad... heb een hekel eraan als me snaren niet ingespeeld zijn, heb zowieso wel een hekel aan trems......

2 opties
Fixed bridge/stoptail
blocken

Anders Destium
24 november 2002, 21:07
Ik gebruik mijn Edge floyd erg veel, maar mijn lo-trs komt niet van zijn plaats :wink:

skabouter
24 november 2002, 21:12
heb je je RG270 geblockt dan ?

een goede floyd kan je net zo goed als stoptail gebruiken. moet alleen niets breken, maar verder is ie ook prima voor mensen die hem niet gebruiken, het is gewoon heel stemvast !

Anders Destium
24 november 2002, 21:14
is een 470 hoor :wink:

skabouter
24 november 2002, 21:16
ik had het over neals, die heeft een RG270 !
en die had het over blocken enzo.

wat voor trem heeft jou S520 ook alweer, AD ?

Neals
24 november 2002, 21:22
ik heb em geblockt, want dat kreng dat ontstemde als de tering

Neals
24 november 2002, 21:24
tis een met een ilt II brug trouwens :smile: