PDA

View Full Version : Boss pedalen en adapters??



Outshine
7 november 2001, 15:47
Laatst een Boss MT2 metalzone gekocht, maar eigenlijk helemaal vergeten een adapter erbij te kopen. Hij draait nu dus op een batterij.
Nou vraag ik me af of je echt zo'n speciale Boss adapter moet kopen. Ik heb thuis nog een adapter liggen die van 1,5 ~ 12 V kan alleen wordt de ampere niet gegeven. Die Boss heeft 9 V / 200 mA nodig.
Als ik echt zo'n Boss adapter moet hebben, wat kosten die dingen?

taylor
7 november 2001, 16:27
8 a 9 tientjes in de tijd dat ik hem kocht zou onderhand wel veel duurder zijn of niet??

PeArLjAm
7 november 2001, 16:36
Ik was laatst met een vriend in Utreg bij feedback en die had een metalzone gekocht, dezelfde dus en die betaalde 60 piekies voor zon adapter, het kan 65 zijn geweest maar in ieder geval geen 80 a 90.

poeyerke
7 november 2001, 16:36
Je hoeft niet zo'n associaal hoog geprijsde Boss adapter te hebben, zo' universele is ook goed.
Wel even opletten dat je de plus en min goed zet, die wijkt bij gitaarspullen (vrijwel) altijd af van de standaard in de electronica.
Bij universele adapters kun je die altijd omschakelen.

Boss adapters zijn niet beter, en dat je garantie vervalt als je geen boss gebruikt is ook gelul. Let wel op dat je het voltage goed zet!!!!! (9 volt)

Wat ook een id kan zijn is dat je een zware 9 volt voeding (gestabiliseert) koopt (bijv. 5 ampere) en daar al je pedalen op aansluit. Dan heb je een zware voeding waar je heel wat pedalen op kunt aansluiten en je hebt maar een stopcontact nodig. Zo'n voeding is uiteraard wel wat duurder, kijk eens op http://www.conrad.nl

taylor
7 november 2001, 17:29
oh ik zei ook al tis echt en tijd geleden dat ik hem gekocht misschien was dat 1 ander dan.ik heb hem al meer dan +- 7 jaar dus...

en je hoeft natuurlijk niet perse 1 boss te gebruiken

PeArLjAm
7 november 2001, 21:25
t hoeft niet nee maar het is wel t handigst weet je zeker dat ie past enzo en dat je pedaaltje molt had mn gitaarleraar een keer had ie zon goedkoop adaptertje gekocht ging zn pedaal kapot

poeyerke
8 november 2001, 00:24
Een pedaal gaat echt niet kapot van een goedkoop adaptertje, mits je het voltage of de +/- verkeerd zet, dan gaat het mis. Het voordeel van een originele adapter is dat dat altijd goed is, en je geen verkeerde instelling kunt doen.

Wat ik altijd deed is een universele kopen voor 25 piek (ook gestabiliseerd) en goed instellen en de knoppen aftapen.
Overigens heeft een universele adapter altijd een goed aansluiting voor pedalen.

Rectifier
8 november 2001, 11:54
Tuurlijk kan je ook een goedkope voeding gebruiken. Let wel: de voedingen van Boss zijn gestabiliseerd, en de meeste goedkope voedingen NIET! Dat geeft verder niets als je niet van nare bijgeluiden en veel ruis houdt.
Ik had ook een ongestabiliseerde (huis-tuin en keuken) universele adapter. Altijd brom,ruis en irritante bijgeluiden. Let er maar eens goed op. En een gestabiliseerde is ruis en brom vrij. Doe maar eens een A/B test met deze twee.
Condrad heeft inderdaad hele mooie gestabiliserde voedingen voor weinig.

poeyerke
8 november 2001, 13:19
Je moet er inderdaad op letten dat je een gestabiliseerde voeding gebruikt, anders krijg je inderdaad nare bijgeluiden.
Dat stabiliseren is ook bij goedkope voedingen steeds vaker standaard, maar let er WEL op !!

sleep_to_saturate
13 november 2001, 13:45
Je heb ook een adapter van Boss waar je tot 5 pedaaltjes op aan kan sluiten voor 70 piek ofzo.
Moet je wel nog een goed splitterkabeltje erbij kopen. die van Ibanez is wel goed.
Scheelt weer 4 adapters en veel snoergekloot.

ekkerman
14 november 2001, 17:13
de gemiddelde adapter van zo'n 600/800 mha
kost rond de 50 gulden let wel op dat het een dc en geen ac adapter is.
voor zover ik weet zijn alle polariteits aansluitingen standaart behalve de yamaha die is altijd net andersom wat dat betreft is yamaha altijd tegen de draad geweest.

taylor
14 november 2001, 21:21
euh de spanning die uit 1 addapter komt is altijd dc

er gaat natuurlijk ac in om dc er uit te krijgen.

Ditmar
14 november 2001, 23:08
Je kan ook bij staffhorst een goedkoop adaptertje kopen, houdt het langer vol dan een echte boss adaptor, en kost maar 20,-

Als je trouwens meerdere pedaaltjes aansluit heeft ibanez eenofander verlengsnoertje waarmee je 5 pedaaltjes op een voeding kan aansluiten.

sleep_to_saturate
15 november 2001, 11:29
Ja dat zei ik ook al, maar je kan niet zomaar 5 pedaaltjes op een willekeurige adapter aansluiten, wordt ie overbelast. Moet je een adapter kopen die het aankan.

Anavrin
15 november 2001, 13:06
Je moet inderdaad wel een wat betere adapter kopen dan zo'n ding van 20,-. Om er meerdere pedaaltjes op aan te kunnen sluiten, heb ik een universele van 60,- , werkt perfect.

Grooveyard21
15 november 2001, 14:50
het is niet waar dat een adapter altijd dc spanning afgeeft er zijn er genoeg die op ac werken, kijk bijv maar naar de adapters van Line6 die zijn ac in ac uit.

Een goede gestabiliseerde voeding van ongeveer 1 ampere hoeft niet duur te zijn en zijn in de regel beter dan dat boss spul, je kunt met zo'n adapter ook veel meer pedaaltjes voeden.

Denk ook om het verschil in boss pedaaltjes, de oudere pedaaltjes hebben een aca adapter nodig en de nieuwere een pca adapter.

Je kunt dit ook eenvoudig oplossen door een gestabiliseerde dc voeding te kopen die je op 12V kan zetten, een aca pedaaltje heeft eigenlijk 12v nodig. Een pca pedaaltje daarentegen werkt gewoon op 9V. Dit staat meestal op een stickertje bij de ingang van de voeding op het boss pedaaltje.

taylor
15 november 2001, 16:46
hmmm dat snap ik niet want waarom zou je voor 1 apparaat 1 ac adapter maken als je die gewoon op 220 wissel(netspanning) kunt laten werken.

Outshine
21 november 2001, 20:46
Ik heb hier nog een gestabiliseerde voeding van 35 piek liggen. Ooit eens voor mn korg ax1g gekocht. En t werkt prima allemaal, geen bijgeluiden enzo.

tnx voor jullie reacties btw!!

poeyerke
22 november 2001, 08:30
Op 2001-11-15 16:46, schreef taylor:
hmmm dat snap ik niet want waarom zou je voor 1 apparaat 1 ac adapter maken als je die gewoon op 220 wissel(netspanning) kunt laten werken.



Volgens mij zijn het van Line6 ook gewoon AC/DC adapters, die dingen werken op 9V lijkt mij niet dat dat wisselspanning is, tenzij ze daar ook 'wisselspanning batterijen' bijleveren. :grin: :grin:

Grooveyard21
22 november 2001, 10:11
Ja hallo, ik heb zelf zo'n adapter van line6, ik heb electronica gestudeerd dus vertel mij a.u.b. niet dat ik het verschil niet weet tussen een ac en dc adapter. Voor alle duidelijkheid heb ik hieronder de specificaties van de line6 adapter even vermeld, deze info komt van de line6 website, als je me niet gelooft kijk je zelf maar op http://www.line6.com

The specifications of the power supply are:
9VAC, 1200 milliamps, minimum. (Not DC voltage)

Doe a.u.b. eerst je huiswerk en begin niet als een kip zonder kop te lullen over dingen waar je blijkbaar geen verstand van hebt.

Dit is een reaktie op de voorgaande poster en niet bedoeld voor eerdere posters.

poeyerke
22 november 2001, 11:04
Op 2001-11-22 10:11, schreef Grooveyard21:
Ja hallo, ik heb zelf zo'n adapter van line6, ik heb electronica gestudeerd dus vertel mij a.u.b. niet dat ik het verschil niet weet tussen een ac en dc adapter. Voor alle duidelijkheid heb ik hieronder de specificaties van de line6 adapter even vermeld, deze info komt van de line6 website, als je me niet gelooft kijk je zelf maar op http://www.line6.com

The specifications of the power supply are:
9VAC, 1200 milliamps, minimum. (Not DC voltage)

Doe a.u.b. eerst je huiswerk en begin niet als een kip zonder kop te lullen over dingen waar je blijkbaar geen verstand van hebt.

Dit is een reaktie op de voorgaande poster en niet bedoeld voor eerdere posters.


Je mag be best verbeteren hoor, ik kan daar wel tegen. Waar je vandaan haalt dat ik gezegd heb dat jij het verschil niet tussen een AC en DC adapter weet, weet ik niet.
Ik gaf alleen aan dat ik het vreemd vond, ik heb het nog nooit meegemaakt dat iets op een 9VAC adapter werkt.
Als het terecht is mag je me dus gewoon vertellen dat ik fout zit, met schelden bereik je niks, en daar wordt ik ook niet wijzer van.

Ik ben het gewoon met Taylor eens dat het volgens mij onzin is om een apparte adapter mee te leveren als het apparaat al op AC spanning werkt, om 220V naar 9V om te vormen is, lijkt mij, niet echt een apparte adapter nodig. Maar, ik heb geen electronica gestudeerd en als kip zonder kop heb ik ook weinig verstand, volgens jou. :grin:

Grooveyard21
22 november 2001, 11:34
(Quote)
Volgens mij zijn het van Line6 ook gewoon AC/DC adapters, die dingen werken op 9V lijkt mij niet dat dat wisselspanning is, tenzij ze daar ook 'wisselspanning batterijen' bijleveren

Je gaf niet aan dat je het vreemd vond dat er een ac adapter bij de line6 pedalen, maar dat je dacht dat het gewoon dc adapters zijn, dat vind ik nogal een verschil met vreemd vinden.

Pedaaltjes kunnen gewoon weg niet om 220V werken, dit is om de eenvoudige reden dat de componenten die in een pedaaltje zitten niet met 220V overweg kunnen, natuurlijk zijn er aparaten die op 220V werken alleen zit er dan intern een transformator in die deze spanning weer netjes omvormt naar het gewenste voltage. Dus een line6 pedaaltje zou op 220V kunne werken maar dan zou de adater ingebouwd moeten worden, dit geeft vaak problemen met brom en magnetische velden en daarom wordt er vaak gekozen voor een externe adapter.

Bijv de oude EHX memory man werd vroeger geleverd met een 220V netsnoer en daar zat de adapter dus ingbouwd, dit ding tuist en bromt dus als een gek. Tegenwoordig wordt de memory man dus ook netjes gelevrd met een exterene voeding.

P.s. Ik heb niet zitten schelden in mijn voorgaande post.

taylor
22 november 2001, 11:39
hmm naja ik ben ze niet vaak tegen gekomen die ac adapters,wis wel dat ze bestonden maar nooit zo gauw in de gitaar wereld gezien.

poeyerke
22 november 2001, 13:33
Op 2001-11-22 11:34, schreef Grooveyard21:

P.s. Ik heb niet zitten schelden in mijn voorgaande post.


Hmm, als je mij een Kip Zonder Kop noemt, vat ik dat op als uitschelden, tenzij ik echt een kip zonder kop zou zijn, en ik kan je garanderen dat ik dat niet ben. :grin:

Genoeg daarover.
Ik heb me inderdaad niet juist geformuleerd, en was in de veronderstelling dat er geen transformator nodig is om een spanning te verminderen van 220V naar 9V. Maar zoals ik al zei ben ik geen expert op het gebied van electronica.

taylor
23 november 2001, 10:54
ik heb zelf ook 1 electronica studie alleen (nooit echt wat mee gedaan)

de reden dat in pedaaltjes niet op 220 werken is natuurlijk ten eertste omdat gewoon weg geen plaats voor is.(voor een trafo die gelijkricht naar gelijkspanning)

ik heb weleens tafels(mengpaneel) gezien die op ac adpters werken.

Grooveyard21
23 november 2001, 11:56
Das meestal wel de hoofdreden ja.

jantje
25 december 2001, 12:04
een tip: koop gewoon en ibanez adapter. Werkt net zo goed als een Boss kost alleen maar 35 piek.

sickpunk
26 december 2001, 10:23
k heb ook een ibanez adapter (is me zelfs aan geraden door de verkoper) en is maar 35 piek en werkt perfect

Phizer
5 januari 2002, 22:48
Heb er gewoon 1 gekocht, heb je ook geen gezeik...was trouwens 65 piek