PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar.



Linda
19 juli 2006, 20:19
Ik wil een nieuwe gitaar gaan kopen. Pas als ik genoeg gespaard heb, maar ik wil alvast wat voorwerk doen.
Wat ik wil is een semi-akoestische gitaar met een mooie volle, warme, ronde toon. Prijs ongeveer 500-600 euro.

Heeft er misschien iemand tips?
Misschien een aanrader, of iets waar ik op moet letten. Ik weet namelijk niets van gitaren kopen, ik doe het al 7 jaar met mijn oude vertrouwde eerste gitaartje.

MrDean
19 juli 2006, 23:31
In dat geval zal ik iemand meenemen die wel veel verstand heeft van gitaren en een goed ontwikkeld gehoor. Maar je moet natuurlijk ook iets kiezen wat je zelf mooi vind klinken.

kornelius
19 juli 2006, 23:37
en kijk eens op de sticky topics bovenaan dit subforum, alwaar eenieder zijn/haar favorieten in de verschillende prijschklassen noemt

Kasper
19 juli 2006, 23:53
en kijk eens op de sticky topics bovenaan dit subforum, alwaar eenieder zijn/haar favorieten in de verschillende prijschklassen noemt

Ik heb er naar aanleiding van dit topic ééntje aan toegevoegd bij de €500-€1000 range (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=958879#post958879). (De Takamine EG530SC) Met semi-akoestisch bedoel je waarschijnlijk electro-akoestisch? Dus een akoestische gitaar met mogelijkheid tot versterking?

Linda
20 juli 2006, 00:01
Oeh, een Takamine. :)
Ik heb een vreemde voorliefde voor Takamines, ookal heb ik er nog nooit een gehoord. Het probleem met die prijsklasses, is dat ik eigenlijk wel iets maar dan 500 wil uitgeven, en als je in de 500-1000 komt, zitten ze vaak toch wel boven de 600. Daarom vroeg ik het hier.

Kasper
20 juli 2006, 00:21
Oeh, een Takamine. :)
Ik heb een vreemde voorliefde voor Takamines, ookal heb ik er nog nooit een gehoord. Het probleem met die prijsklasses, is dat ik eigenlijk wel iets maar dan 500 wil uitgeven, en als je in de 500-1000 komt, zitten ze vaak toch wel boven de 600. Daarom vroeg ik het hier.

Een hele tijd geleden heb ik wat zitten klooien met pc en gitaar. Ik heb eens gitaar rechtstreeks op pc aangesloten en het volgende opgenomen. Het kan misschien een vertekend beeld geven aangezien de EQ er natuurlijk nog tussenzit (die hoor je natuurlijk niet onversterkt). Dan heb je misschien toch al iets om naar te luisteren tot je één kunt vasthouden en zelf proberen.
rechtsklik -> opslaan als ... (http://www.pixilated.be/takamineEG530SC.mp3) (blijft niet eeuwig online staan, dus opslaan als je het wilt houden)

Gewoon naar de winkel gaan en enkele gitaren naast elkaar beluisteren, want opnames hangen van zoveel verschillende factoren af. Hopelijk vind je een winkel met soortgelijke gitaar.

Linda
20 juli 2006, 10:12
Ik wil hem ook zeker eerst proberen, voor ik hem koop. Of überhaupt een definitieve keuze maak. Ik zoek nu alleen nog een winkel waar ze hem verkopen. Vreselijk, Zoetermeer is zo'n grote stad, maar ze hebben niet eens een muziekwinkel.
Volgens mij verkochten ze hem in een winkel in Leiden, dat is niet zo ver weg.

LaurentB
20 juli 2006, 10:21
Ik wil hem ook zeker eerst proberen, voor ik hem koop. Of überhaupt een definitieve keuze maak. Ik zoek nu alleen nog een winkel waar ze hem verkopen. Vreselijk, Zoetermeer is zo'n grote stad, maar ze hebben niet eens een muziekwinkel.
Volgens mij verkochten ze hem in een winkel in Leiden, dat is niet zo ver weg.

Nou zeg, dan zit je toch zo in Den Haag?? Daar hebben ze wel wat volgens mij.

Mogelijke andere merken ongeveer in die prijsklasse (die ik ken dan, hè):

Furch, Alhambra, Crafter, Washburn, Arts & Lutherie...

Als je al zeven jaar speelt ben je in elk geval wel in staat om zelf te voelen of-ie lekker speelt en kun je de klank ook wel wat beoordelen. Probeer ook eens een paar gitaren die gewoon fors boven je budget liggen, dan weet je wat je mist, als het ware.

Flipkoos
20 juli 2006, 10:26
Gitaren die fors boven je budget zitten kun je dan weer mooi goedkoop tweedehands kopen! Zo heb ik een Ovation Collector's Edition 1997 (nieuwprijs rond 1900/2000 euro) voor 450 euro op de kop getikt via marktplaats.
Ik koop eigenlijk alleen maar tweedehands. Je hebt dan gewoon betere kwaliteit voor een zelfde prijs!

Peter

Linda
20 juli 2006, 10:52
Hm, ik wil nu een nieuwe gitaar. Daarna ga ik wel eens kijken voor wat leuke tweedehandsjes.
Ik kon in Den Haag niet echt een winkel vinden waar ze Takamines verkochten. Die winkel in Leiden in ieder geval wel.

Flipkoos
20 juli 2006, 12:48
wij grunnegers zouden dan zeggen: zulf waiten, zulf boas...!!
Hoeveel gitaren wil je?
En op jou manier loop je natuurlijk wel de kans dat je "tweedehandjes" veel beter zijn dan je nieuwe...
Sorry, spreek uit ervaring :)

Merc Wiersma
20 juli 2006, 13:58
Nylon of staal?
Kennelijk gaat iedereen er vanuit dat je met akoestische gitaar een staalsnarige gitaar bedoeld. Heb je hier al bewust een keus in gemaakt? Met alle respect voor Takamine. Waarom heb je een voorkeur voor dit merk zonder dat je weet hoe ze klinken? Bedenk wel dat de bekende artiesten op het duurdere spul van Takamine spelen. Voor 500 Euro heb je met een beetje geluk een goedklinkende spaanse gitaar waar je nog jaaaren plezier van kunt hebben. Als het een staalsnarige moet worden zou ik me beperken tot een goede tweedehands

Linda
20 juli 2006, 14:26
Ja, dan heb je inderdaad de kans dat die beter zijn. Maar is dat erg dan? Misschien ga ik spelen en word ik verliefd op een duurdere gitaar, dan kan ik kijken voor een goede tweedehands. Maar dat doe ik liever niet, omdat ik niet zo veel verstand van gitaren heb. Dan vind ik het in de winkel toch veiliger.

Waar mijn voorliefde voor Takamines vandaag komt weet ik echt niet. Ik heb geen idee van grote artiesten die op Takamines spelen, ik weet niet veel van grote artiesten. In een boek, waarvan ik altijd zin krijg om te spelen, kwam een Takamine voor. Waarschijnlijk komt het daar vandaan.

Staal of nylon weet ik nog niet. Het gaat mij om de klank van de gitaar, dan zie ik wel of die staal of nylon is. Staal klinkt vaak wel erg mooi, maar ik heb nog nooit staal gespeeld.