PDA

View Full Version : Brug hoogte



CvdBerg
19 juli 2006, 16:47
Onlangs heb ik 2e hands een wat oudere gitaar gekocht. Deze gitaar was een opknapper en er misten een aantal onderdelen aan, waaronder de brug. Toen heb ik bij Vox Humana deze brug besteld: http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=139_140_147_148&products_id=843
Maar dan in het goud. Het eerste probleem was al dat de studs niet pasten, die op de gitaar zaten bleken 7 mm i.p.v. 6 mm te zijn. Dit bleek gelukkig makkelijk op te lossen door de bij geleverde studs in de bussen te draaien, dit paste gelukkig wel. Nu probeer ik de snaren er op te leggen en blijkt dat de actie veel te laag is, met als gevolg dat de snaren tegen de frets aanslaan. Deze bruggen zijn voor zo ver ik weet niet in hoogte in te stellen. Mijn vraag is: weten jullie hier een oplossing voor? Zelf dacht ik om even bij de lokale bouwmarkt wat ringen te halen en die tussen de studs en de bussen in te doen, is dit een oplossing? of levert dit weer andere problemen op? Graag jullie advies.

Het gaat trouwens om een gitaar van het merk "Custom" en het is een SG model met een bigsby achtige tremolo. De gitaar stamt ongeveer uit de jaren '70 voor zo ver ik kan nagaan.

Alvast bedankt Christiaan.

G.G.
19 juli 2006, 16:55
Je kan toch gewoon draaien aan de studs om de hoogte te varieren? Heeft die Custom een geschroefde of gelijmde hals? Bij een geschroefde hals zou je ook een shimmetje kunnen plaatsen. Maar da's niet echt mooi.

ruezzz
19 juli 2006, 16:55
Je kunt toch die 'bouten' (of de ringen) die in de bussen zitten toch op het schroefdraad omhoog draaien???

CvdBerg
19 juli 2006, 16:59
Ah kijk dat kan dus, sorry dit is voor mij de eerste keer dat ik zelf wat aan een gitaar doe, en ik dacht dat de studs helemaal vast gedraait moesten worden. Bedankt voor de snelle reacties

G.G.
19 juli 2006, 17:05
Ah kijk dat kan dus, sorry dit is voor mij de eerste keer dat ik zelf wat aan een gitaar doe, en ik dacht dat de studs helemaal vast gedraait moesten worden. Bedankt voor de snelle reacties

Geeft niets, welkoom in de wereld van het knutselen/prutsen en bouwen.

De studs blijven op hun plek door de spanning die op de snaren staat. De tailpiece trekt de snaren in de zadeltjes en daardoor blijft ie op de juiste hoogte.