PDA

View Full Version : intoneer probleempje



jaspie
19 juli 2006, 15:53
Hoi,
ik wilde dus laatst mijn gitaar even goed intoneren en dit ging met alle snaren goed behalve met de lage E aangezien op de 12 pos de E alsnog te hoog is maar ik mijn brugzadel niet verder naar achter kan doen. Het veertje vd schroef zit al helemaal in elkaar. Hoe kan ik dit oplossen?

Het het gaat trouwens om de brug van een US standard strat.

Bij voorbaat dank

Nocki
19 juli 2006, 15:58
kan je nog iets doen met je actie?

Debaser
19 juli 2006, 16:06
kan je je brug zadel misschien omdraaien ?

fred dons
19 juli 2006, 16:07
als het een oudere snaar is, eerst de snaar verwisselen en opnieuw proberen
anders het veertje even doormidden knippen

jaspie
19 juli 2006, 16:23
nouja er zitten net nieuwe snaren op en de vorige had het ook. het zadeltje omdraaien wordt moeilijk want dan is ie niet vast te zetten.

hier dit is de brug
http://img105.imageshack.us/img105/6152/brugzadelqt2.th.jpg (http://img105.imageshack.us/my.php?image=brugzadelqt2.jpg)

ik denk dat dat veertje er ff uitprobeer te halen indd

Nog andere creatieve ideen:p?

Nocki
19 juli 2006, 16:25
Je kan je brug stellen. de kant die niet genoeg ruimte bied even losmaken en naar achterplaatsen (spanning van snaren af halen) en weer vastschroeven..


Nocki

G.G.
19 juli 2006, 16:35
Als het een strat is met een 22ste fret, kan je in de neckpocket een heel smal stripje leggen. Dit bregnt de hals dan 1 mm verder naar voren en dan kan je zadeltje het misschien wel redden. Ook het veertje doorknippen kan net iets uitmaken.

Hoe extreem is de hoek nu die de snaar maakt vanuit het blok naar het zadeltje?

Tupelo
19 juli 2006, 17:43
Weet niet hoeveel het is.. maar beetje omhoog of omlaag zou net dat kleine verschil kunnen uitmaken.

Behalve dat.
Laat het er lekker een dag of wat opzitten tot de rek er een beetje uit is.
Wellicht hoef je er dan niets meer aan te doen.

Intoneren blijft een kutklus.
Beetje geduld doet soms wonderen. ;)

jaspie
19 juli 2006, 18:47
Als het een strat is met een 22ste fret, kan je in de neckpocket een heel smal stripje leggen. Dit bregnt de hals dan 1 mm verder naar voren en dan kan je zadeltje het misschien wel redden. Ook het veertje doorknippen kan net iets uitmaken.

Hoe extreem is de hoek nu die de snaar maakt vanuit het blok naar het zadeltje?

hmm beetje moeilijk hoek dit moet zeggen( niet extreem? ik zou he tnie wete)
ik heb wel men brug helemaal terug gedraaid in men body, dus geen floating trem. Kan dit uit maken?

sugarfish
19 juli 2006, 20:30
nouja er zitten net nieuwe snaren op en de vorige had het ook. het zadeltje omdraaien wordt moeilijk want dan is ie niet vast te zetten.

hier dit is de brug
http://img105.imageshack.us/img105/6152/brugzadelqt2.th.jpg (http://img105.imageshack.us/my.php?image=brugzadelqt2.jpg)

ik denk dat dat veertje er ff uitprobeer te halen indd

Nog andere creatieve ideen:p?

Die foto ziet er in mijn ogen niet echt gezond uit. Misschien kun je beter even iemand ernaar laten kijken!!!

Noid
19 juli 2006, 22:14
Die foto ziet er in mijn ogen niet echt gezond uit. Misschien kun je beter even iemand ernaar laten kijken!!!

Dat doet ie toch al via dit forum? De tip van GG zou een optie kunnen zijn.

jaspie
20 juli 2006, 13:31
Die foto ziet er in mijn ogen niet echt gezond uit. Misschien kun je beter even iemand ernaar laten kijken!!!
owjee?? omdat alle brugzadels zoveer naar achter staan?

sugarfish
20 juli 2006, 14:06
De zadels moeten toch redelijk gelijk tov elkaar staan:

http://www.rmcpickup.com/pics/powrbridgest1.gif

en die van jouw staan dermate ongelijk dat er iets "niet goed" staat. Aan een foto kun je toch niet helemaal overzien wat er aan de hand is. Ga anders even bij een gitaarshop binnen en vraag even. Mogelijk kunnen zij zo zeggen wat er aan de hand is en kun je zelf verder klussen. Als dat niet lukt kun je de gitaar even laten nakijken/maken. Hij is dan wel weer in orde...

G.G.
20 juli 2006, 14:18
@ Sugarfish: het kan heel goed dat de zadeltjes zo schuin horen te staan om de intonatie goed te krijgen.

Ik zou wel een foto van de zijkant willen zien. Het lijkt erop dat de brug heel ver naar achteren gekanteld is. Misschien staan de studs een beetje schuin waardoor de brug in zijn geheel een beetje te ver naar voren komt. Mischien kan de brug iets omlaag en de zadeltjes iets omhoog (op 90 graden staan de zadeltjes het verst van de hals)

Post eens een zijaanzicht.

jaspie
20 juli 2006, 14:28
nouja ik ben net even snel naar robberts gegaan hier in de buurt om er die er even naar te laten kijken. Een van die mensen heeft toen het veertje van de lage E weggehaald en nu kan die verder naar achter en goed geintoneerd worden. Toch zit me het niet helemaal lekker want wat als ik me E later eens wil intoneren en hij moet verder naar achter..dan kan dat nie meer omdat nu met brug gewoon ophoud.

hier is trouwens de foto( beetje onduidelijk mss)
http://img85.imageshack.us/img85/6300/brugzadel2kt4.jpg (http://imageshack.us)

fred dons
20 juli 2006, 14:39
het zal onwaarschijnlijk zijn dat hij in de toekomst verder naar achteren zou moeten (bij gelijkblijvende snaar dikte is intonatie constant)

G.G.
20 juli 2006, 14:40
nouja ik ben net even snel naar robberts gegaan hier in de buurt om er die er even naar te laten kijken. Een van die mensen heeft toen het veertje van de lage E weggehaald en nu kan die verder naar achter en goed geintoneerd worden. Toch zit me het niet helemaal lekker want wat als ik me E later eens wil intoneren en hij moet verder naar achter..dan kan dat nie meer omdat nu met brug gewoon ophoud.

hier is trouwens de foto( beetje onduidelijk mss)
http://img85.imageshack.us/img85/6300/brugzadel2kt4.jpg (http://imageshack.us)

Ziet er prima uit. Ik denk alleen dat de fabrikant ene klein foutje heeft gemaakt en de brug net iets te ver naar achteren heeft geplaatst.

Niets meer aan doen. Mocht ie later ooit nog verder naar achteren moeten, dan kan je de hals een klein beetje naar voren plaatsen of de schroefgaten vullen en nieuwe gaten maken.

jaspie
20 juli 2006, 14:45
eeen foutje:S en daar dok je dan 700 euri voor

G.G.
20 juli 2006, 15:08
eeen foutje:S en daar dok je dan 700 euri voor

Tsja...... al het freeswerk gebeurd bij fender machinaal. Ik weet alleen niet of dat ook met die twee gaten van de brug gebeurd aangezien er meerdere types bruggen bij fender gebruikt worden.

Misschien is het plaatsen van deze studs wel het enige dat handmatig gebeurd en was het maandagochtend voor een van de werknemers?

Vind het wel vreemd dat ie de controle door is gekomen. Een brug moet genoeg marge hebben om hele dunne of juist hele dikke snaren te kunnen hebben.

Mijn mening: Ga eens babbelen met de dealer waar ie vandaan komt en kijk of hij wat kan doen voor je. Vergelijk ook eens de ruimte tussen de slagplaat en de brug met een ander van hetzelfde type.

fred dons
20 juli 2006, 15:16
meet anders even de afstand zadel topkam even na, die zou +/- 648 mm moeten bedragen als de zadel in het midden van de tremelo staat
als dit niet het geval is staat de trem verkeerd

G.G.
20 juli 2006, 15:25
meet anders even de afstand zadel topkam even na, die zou +/- 648 mm moeten bedragen als de zadel in het midden van de tremelo staat
als dit niet het geval is staat de trem verkeerd

Fred, grappig dat je het ter sprake brengt. Ik zit met mijn projectje ook een beetje te tobben over de juiste plaatsing. Moet het precies het midden van de slag zijn die op 648 mm staat. Ik dacht juist dat de brug ietsjes verder naar achteren moest (ongeveer 1/3) ivm de compensatie voor de bassnaren.

jaspie
20 juli 2006, 15:52
meet anders even de afstand zadel topkam even na, die zou +/- 648 mm moeten bedragen als de zadel in het midden van de tremelo staat
als dit niet het geval is staat de trem verkeerd

641 mm vanaf brugzadel van de hoge e(die vond ik redelijk in het midden staan: zie foto)
Lijkt me indd dan te weinig, en dan zal ik nooit dikkere snaren kunnen nemen dan me huidige(0.10s).....

G.G.
20 juli 2006, 16:00
641 mm vanaf brugzadel van de hoge e(die vond ik redelijk in het midden staan: zie foto)...

Dan staat die brug dus zo'n 7 mm te ver naar voren. Lijkt me een hele grove constructiemisser. Ga eens bij de zaak langs waar je hem vandaan hebt. Dit lijkt me gewoon een fabricage fout. Zou het netjes vinden als ie terug ging naar fender en je een nieuwe mocht uitzoeken.

jaspie
20 juli 2006, 16:17
nouja dat nieuwe uitzoeken zit er niet in want het is een ocasion, maar de zaak waar ik hem haalde beloofde wel dak me geld terug kon krijgen als ik niet tevreden was, dus ik ga er maar eens langs.

SimonS
20 juli 2006, 16:34
Schrale bedoeling zeg. Ik heb van dit soort fouten echter nog nooit gehoord....

fred dons
20 juli 2006, 16:35
Ik durf eerlijk gezegd vanaf hier niet te zeggen of dit voor de hoge of de lage E zou moeten gelden (moet ik thuis even na meten) maar het lijkt me inderdaad niet ok, wat voor topkam zit er op ?

jaspie
20 juli 2006, 17:04
gewoon die standaard wordt meegeleverd, kunstof toch??
En dat meten moet gedaan worden vanaf het punt waar de snaar het zadeltje verlaat hè?

G.G.
20 juli 2006, 17:26
En dat meten moet gedaan worden vanaf het punt waar de snaar het zadeltje verlaat hè?

Je moet de lengte meten van de "vrije ruimte" van de snaar. Dus het laatste punt op het zadeltje waar ie nog net contact maakt.