PDA

View Full Version : Iemand ervaring met draadloze systemen?



CowGuitar
19 juli 2006, 15:47
Ik wil binnekort een draadloos systeem gaan kopen zodat ik wat meer bewegingsruimte heb (vooral bij optredens). Nou heb ik hier helaas geen ervaring mee, dus kan iemand mij advies geven die hier wel ervaring mee heeft?
Waar moet ik op letten bij aankoop etc..

Wizz
20 juli 2006, 16:49
Iedere prijs heeft zijn topmerk. Je hebt dus niets aan adviezen als "Sennheiser is te gek" of "Nady is kut" omdat het allebei onzin is.
Ik heb heel veel systemen die nu op de markt zijn getest (is m'n vak) en er springen er wat mij betreft drie uit, als het om prijs/kwaliteit-verhouding gaat:

1. De nieuwe Shure PG 14E-R10
2. Electro Voice RE-2 G
3. Samson Airline 77

De volgorde is willekeurig : De EV klinkt het beste en is het duurst (ongeveer zeshonderd Euro), de Samson is het goedkoopst, de Sure het makkelijkst in de bediening.
Veel merken hebben een onterechte reputatie, positief of negatief. Zo vind ik de microfoon-systemen van Beyer en Sennheiser veel overtuigender dan de gitaarsystemen van deze merken, terwijl omgekeerd Samson een heel aantal goede gitaarsystemen voor weinig geld aanbiedt, met m.i. de Airline 77 als toppertje.

Wizz

CowGuitar
21 juli 2006, 01:22
Ok, en waar ligt dat prijsverschil dan precies aan? Alleen aan de geluidskwaliteit?
Ik ben niet zo rijk en dus snel geneigd het goedkoopste te kopen =P..

Alberto
21 juli 2006, 18:31
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb er ooit in de winkel puur uit interesse naar gevraagd. Hoe duurder, hoe beter dat is duidelijk. Maar de goedkopere modellen hebben meer storing en ruis hebben ze me verteld. Het signaal is dus niet al te best. Bij de duurdere modellen is dat dus niet het geval... Ik zou dus deze keer niet voor het goedkoopste gaan want dan krijg je er spijt van ;)
Nogmaals ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik vind dat het logisch klinkt.

hendrix2
21 juli 2006, 19:40
Ok, en waar ligt dat prijsverschil dan precies aan? Alleen aan de geluidskwaliteit?
Ik ben niet zo rijk en dus snel geneigd het goedkoopste te kopen =P..
dan zeg ik: niet kopen...
als je het goedkoopste wil weet je toch op voorhand dat het niet erg super zal zijn...heb zelf op eentje gespeeld van 90 euro of zo, weet het merk nietmeer, maar stelde echt bitter weinig voor, veel kwaliteits verlies in je geluid...

CowGuitar
21 juli 2006, 23:18
Ok dan zal ik in dit geval door sparen :satisfie:

nog een laatste vraag dan..

Vanaf welke prijsklasse heb ik echt iets bruikbaars?

cardinal
28 juli 2006, 18:52
sennheiser is te gek en nady was dat ook;-)

Zonder gein.

Alleen zou ik samson links laten liggen, daar heb ik slechte ervaringen mee.

CowGuitar
29 juli 2006, 13:54
Iedere prijs heeft zijn topmerk. Je hebt dus niets aan adviezen als "Sennheiser is te gek" of "Nady is kut" omdat het allebei onzin is.
Ik heb heel veel systemen die nu op de markt zijn getest (is m'n vak) en er springen er wat mij betreft drie uit, als het om prijs/kwaliteit-verhouding gaat:

1. De nieuwe Shure PG 14E-R10
2. Electro Voice RE-2 G
3. Samson Airline 77

De volgorde is willekeurig : De EV klinkt het beste en is het duurst (ongeveer zeshonderd Euro), de Samson is het goedkoopst, de Sure het makkelijkst in de bediening.
Veel merken hebben een onterechte reputatie, positief of negatief. Zo vind ik de microfoon-systemen van Beyer en Sennheiser veel overtuigender dan de gitaarsystemen van deze merken, terwijl omgekeerd Samson een heel aantal goede gitaarsystemen voor weinig geld aanbiedt, met m.i. de Airline 77 als toppertje.

Wizz


sennheiser is te gek en nady was dat ook;-)

Zonder gein.

Alleen zou ik samson links laten liggen, daar heb ik slechte ervaringen mee.


lol nogal tegenstrijdig :p

harrie-beton
29 juli 2006, 15:38
Begin jaren 90 kwamen zenders erg in opmars en ik kocht er ook 1. Nu zie je dat gitaristen die echt voor een "tone" spelen een kabel gebruiken.
Ik heb de dream theater DVD en daar leggen ze dat uit: With a cable, the guitar sounds better.

Is een lange kabel niet geschikt? Een zender is erg duur en wat is nu precies de winst?

CowGuitar
29 juli 2006, 16:09
Ik haat het om aan een kabel vast te zitten. Altijd uitkijken waar je loopt, je kan niet goed rondspringen en bovendien gaan ze bij mij op één of andere manier echt snel kapot :S. Waarschijnlijk omdat ik het soms echt zat ben en dan geen rekening meer met de kabel hou :p.

Trouwens, kun je dat geluidsverschil niet compenseren met een effectenbak?

harrie-beton
29 juli 2006, 19:44
als je rond wilt springen dan is een zender ideaal.


Het slechtere geluid kun je niet compenseren met effecten vanwege het natuurkundige principe G.I.G.O.

CowGuitar
30 juli 2006, 12:24
aha, en dat houdt in?

harrie-beton
30 juli 2006, 12:30
Garbage in = Garbage out.


Dus een verslechtering van je gitaarsignaal door bijvoorbeeld een zender is niet achteraf op te krikken door een effecten kastje.

CowGuitar
30 juli 2006, 12:40
ok, naja ik ga binnekort wel ff naar de muziekwinkel om te luisteren of ik met het geluid kan leven :). Bedankt in ieder geval.

stringer
30 juli 2006, 14:05
Vraag jezelf eens af of je echt wel een zender nodig hebt. Meestal speel je toch op podia waar je met een kabel voldoende ruimte hebt. Investeer liever in een goede kabel en dus een goed geluid. (is overigens goedkoper ook)

hendrix2
30 juli 2006, 16:00
inderdaad, een goede kabel doet wonderen.
Ik gebruik nu al ruim 9jaar dezelfde kabels (weet het merk ff niet) en daar zit echt niets van slijt op (raar maar waar) ik lig hier ondertussen met nog een stuk of 10 nieuwe kabels die ik zelf nog niet gebruikt heb omdat de oude het nog zo goed doen. en geloof me, ze hebben al wat meegemaakt (van buitenoptreden in vrieskou, tot optredens in snikhete zalen, waar voor en na het optreden irritante jonge gastjes constant op je kabels trappen)
ik spring ook rond op het podium, maar ze hinderen me nooit, je moet er leren mee omgaan. :)

ieme
31 juli 2006, 10:03
ik speel sinds kort weer draadloos en mijn spel word er beter van, ik speel energieker, omdat ik geen rekening met de kabel hoef te houden...

arjanb01
31 juli 2006, 10:22
ik speel sinds kort weer draadloos en mijn spel word er beter van, ik speel energieker, omdat ik geen rekening met de kabel hoef te houden...

Goeie kabels is beter. Ik heb nooit geloofd in zendertjes. Gebruik die spectraflex kabels (die met dat stoffen omhulsel), 50 euri per stuk, teringduur maar wel de beste kabels die er zijn. En een tooone, dat haal je niet uit het duurste zendersysteem. Ik heb altijd het idee dat je signaal verlies hebt met draadloze systemen.

ieme
31 juli 2006, 10:24
Goeie kabels is beter. Ik heb nooit geloofd in zendertjes. Gebruik die spectraflex kabels (die met dat stoffen omhulsel), 50 euri per stuk, teringduur maar wel de beste kabels die er zijn. En een tooone, dat haal je niet uit het duurste zendersysteem. Ik heb altijd het idee dat je signaal verlies hebt met draadloze systemen.

ik heb ook spectraflex kabels van mn draadloze set naar mn fx en amps en echt waar, het verval van kwaliteit is minimaal, het is eerder positief omdat ik er beter door speel!

almarvk
31 juli 2006, 11:44
Goeie kabels is beter. Ik heb nooit geloofd in zendertjes. Gebruik die spectraflex kabels (die met dat stoffen omhulsel), 50 euri per stuk, teringduur maar wel de beste kabels die er zijn. En een tooone, dat haal je niet uit het duurste zendersysteem. Ik heb altijd het idee dat je signaal verlies hebt met draadloze systemen.

Wat je zegt klopt, maar niet iedereen wil op een podium het perfecte geluid hebben. Dat zou ik in een studio oid wel willen hebben. Live horen de meeste het toch niet. Ik zelf een aantal optredens gedaan met een Rexer draadloze set en dat beviel me echt super. Hetzelfde wat Ieme zegt. Je kan doen en wat laten wat je wilt. Gaf een soort rust op het podium.

En ja; het suckt soms wat tone. Maar overal goede kabels ertussen scheelt natuurlijk wel. Ik heb er iig live nooit last van gehad. Ik heb thuis ook wel 's draadloos geoefend en dan ging ik me er wel aan irriteren. Maar dan kan ik me ook veel beteren concentreren op de sound.

ieme
31 juli 2006, 11:45
Niemand In T Publiek Zal T Verschil Horen!!!

Kim Wilson
31 juli 2006, 12:42
Als niemand het verschil zal horen, waarom wordt er dan wel zo gemierenneukt over bijvoorbeeld een speakerkabeltje?


Iedereen geeft bakken geld uit om de perfecte "toooone" te krijgen, en vervolgens hang je er een tonezuigend apparaat tussen, dat ook nog eens €500 kost als je iets fatsoenlijks wil. Ik snap dat niet zo goed.

ACSlater
2 augustus 2006, 18:49
Nog ff inhakend op dit topic.
Ik ga binnenkort ook draadloos. Gebruik nu goedkope kabels van éen of ander vaag merk. Interesseert me geen moer. In mijn Marshall zit ook geen bedrading van tientallen euro's per meter en daar moet het toch doorheen. Ik merk nooit enig verschil in kabels behalve dat er qua ruis wat verschil in zit. Mijn podiumgeluid is toch altijd behelpen en ik ben al blij als ik mezelf goed kan horen :) Tijdens opnames is alles anders natuurlijk maar daar ga je nooit draadloos.
Ik heb nooit klachten gehad over mijn geluid van publiek, enkel complimenten!

harrie-beton
3 augustus 2006, 09:21
Ik heb nooit klachten gehad over mijn geluid van publiek, enkel complimenten!

Wacht maar tot je een zender hebt dan

-dynamiek verlies
-toooone verlies

+ bewegingsvrijheid

Helter Skelter
3 augustus 2006, 11:12
Ik heb een Sennheiser EW-setje en er is inderdaad ontegenzeggelijk tone - en volumeverlies, ik los dit op door aan het eind van het signaalpad een Boss eq-tje te plaatsen om het verloren gegane weer bij te pompen. Niet ideaal natuurlijk maar soms is draadloos verdomd handig b.v. op grote podia en voor de soundcheck..

nielsduursma
3 augustus 2006, 12:17
en voor de soundcheck..
+1, het is onwijs handig als je even kan luisteren hoe het in het "publiek" klinkt.

AART
3 augustus 2006, 12:21
Wat je zegt klopt, maar niet iedereen wil op een podium het perfecte geluid hebben. Dat zou ik in een studio oid wel willen hebben. Live horen de meeste het toch niet. Ik zelf een aantal optredens gedaan met een Rexer draadloze set en dat beviel me echt super. Hetzelfde wat Ieme zegt. Je kan doen en wat laten wat je wilt. Gaf een soort rust op het podium.

En ja; het suckt soms wat tone. Maar overal goede kabels ertussen scheelt natuurlijk wel. Ik heb er iig live nooit last van gehad. Ik heb thuis ook wel 's draadloos geoefend en dan ging ik me er wel aan irriteren. Maar dan kan ik me ook veel beteren concentreren op de sound.


+1

(234567)

Helter Skelter
3 augustus 2006, 13:58
Mijn setje zit met rack-adaptors in een 19" case dus ik heb 'm wel altijd bij me maar gebruiken doe ik het eigenlijk zelden, alleen als ik echt bewegingsruimte heb sluit ik het aan maar als ik m'n reet niet kan keren gebruik ik gewoon de good-old-cables. :)